Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hotel in Berlijn met veilige plaats voor mijn fiets - Forum Wereldfietser

Hotel in Berlijn met veilige plaats voor mijn fiets

Hoi,

Voor mijn jaarlijkse week heerlijk alleen op de fiets ga ik eind september met de trein naar Berlijn en op de cube via Hanze stadt Wismar weer naar huis in Groningen. Dit moet in een weekje gebeuren. Dus heerlijk fietsen zonder rekening te moeten houden met reisgenoten en je gedachten de vrije loop te laten. En genieten van de luxe van een bed I.p.v je matje opblazen.

Nu ben ik op zoek naar een hotel in Berlijn waar ik deerntje nacht kan overnachten maar wel zodanig dat ik weet dat mijn trouwe reisgenoot er de volgende ochtend ook nog is. Nu weet ik al dat hotels moeilijk doen over een fiets op je kamer. Hebben jullie ervaringen met hotels in het centrum van Berlijn die daar makkelijker mee omgaan of een privé parkeergarage hebben?
Ik zou me niet druk maken.
Ik heb letterlijk nog nooit meegemaakt dat mijn fiets niet op een veilige plek gestald kon worden, in geen enkel land en in geen enkel hotel of pension. En waarom zou een fiets per se op de kamer moeten staan?
Kijk eens bij de ADFC of ze daar niet een lijst hebben met fietsvriendelijke onderkomens (al dan niet hotels). In Osnabruck kon de fiets niet in het hotel naast het station maar wel in de bewaakte fietsenstalling voor een kleine vergoeding. Bij een ander hotel in dezelfde stad mocht de fiets op de parkeerplaats staan. Gezien de lokatie heb daar hartelijk voor bedankt.
Ik ben er in 2014 verbleven in het hotel Motel One, locatie Hauptbahnhof. Makkelijk dicht bij het station gezien voor mij daar de reis terug zou gaan na enkele dagen. En bovendien was er geen bezwaar om de fiets te stallen in hun verder afgesloten buiten terras/tuin.

Honderd procent veilig staat de fiets uiteraard niet, maar ik kon de fietsen daar in ieder vastketenen aan de vaste wereld. En zou er in theorie dus iemand door het hotel moeten lopen, de binnentuin op, gereed met een diefstal kit. Om vervolgens met de gestolen fiets door de centrale hal van het hotel naar buiten te lopen. Alles kan, maar ik schatte deze kans klein in :).
Jan Eleveld schreef:Ik zou me niet druk maken.
Ik heb letterlijk nog nooit meegemaakt dat mijn fiets niet op een veilige plek gestald kon worden, in geen enkel land en in geen enkel hotel of pension.
Meestal is er wel een bezemkast of ongebruikt zaaltje waar de fiets kan staan. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mijn fiets een nachtje pontificaal voor de receptiebalie mocht staan. In een stad als Parijs moet je best veel moeite doen om een hotel met fietsenberging te vinden. Ruimte is daar erg schaars. Berlijn is i.h.a. veel ruimer opgezet. In 2009 heb ik daar enkele dagen in hotel Spreewitz gebivakkeerd, waar de fiets - voorzover ik me dat nog kan herinneren - veilig stond.
Overigens heb ik in Nederland wel meegemaakt dat fietsen niet naar binnen mochten. In een krakkemikkig Nijmeegs pension moesten ze 's nachts in de voortuin blijven en in een Gronings hotel, dat midden in de stad lag, moesten ze buiten in een niet afgesloten ruimte tussen de huurfietsen van het hotel staan. Sindsdien informeren we in steden altijd van te voren of de fietsen binnen kunnen staan. Schriftelijk, zodat we altijd kunnen laten zien wat ons toegezegd is als er toch moeilijk wordt gedaan wanneer we bij de receptie verschijnen. In Rome hebben we op die manier de fietsen op de kamer gekregen, nadat de dienstdoende receptionist het eerst had willen verbieden.
Ik begrijp het probleem. In 2013 zaten wij in de Gold Inn Allfa in Ufnaustrasse 1, daar moesten wij een parkeerplek huren in hun parkeergarage. De fietsenplek was tussen de containers en voor de parkeerplek werden autotarieven gevraagd. In juli 2014 zaten wij in het Derag Livinghotel Berlin Mitte, daar kregen wij te horen ondanks ons internet verzoek alleen de lantaarnpaal beschikbaar was.
Drie nachten stonden onze fietsen aan deze paal, geen schade gelukkig. Bij ons vertrek kregen wij wel te horen dat deze fietsen wel behoorlijk in de weg gestaan hadden.

Het is ook de enige bestemming waar wij ooit een dergelijke behandeling gehad hebben. In het algemeen is het altijd mogelijk om de fiets veilig te parkeren, waar ook in Europa.

Veel fiets plezier,
Cor
Vorig jaar in Duitsland hebben onze fietsen regelmatig in een feestzaal van het pension of hotel of bij de receptie gestaan, niet 100% maar beter dan buiten op straat
Ik heb van het voorjaar overnacht bij hostel en hotel Singer109 in Berlijn, vlakbij U-bahnstation Jannovitzbrücke. Ik kon daar mijn fiets kwijt in de bagagekamer, welke altijd afgesloten was. Ze hebben een lift om de fiets een halve etage naar boven te brengen.
Wij hebben in Berlijn in een ibis budget hotel Berlin City PotzdamerPlatz overnacht.
De Fietsen stonder daar in het hofje achterom en ergens aan vast.
Van 13 naar 14 augustus hebben wij overnacht in http://www.jgh-hauptbahnhof.de op 3 minuten fietsen van het Hauptbahnhof. Een heerlijk rustige omgeving. Geen herrie van de weg. Voor de fietsen is een ruime berging
stef.l schreef:Ik ben er in 2014 verbleven in het hotel Motel One, locatie Hauptbahnhof. Makkelijk dicht bij het station gezien voor mij daar de reis terug zou gaan na enkele dagen. En bovendien was er geen bezwaar om de fiets te stallen in hun verder afgesloten buiten terras/tuin.

Honderd procent veilig staat de fiets uiteraard niet, maar ik kon de fietsen daar in ieder vastketenen aan de vaste wereld. En zou er in theorie dus iemand door het hotel moeten lopen, de binnentuin op, gereed met een diefstal kit. Om vervolgens met de gestolen fiets door de centrale hal van het hotel naar buiten te lopen. Alles kan, maar ik schatte deze kans klein in :).

Dank jullie allemaal voor de reactie. Zojuist ff gemaild met motel One. Binnen 15 minuten een positieve reactie van de binnentuin. Dus gelijk maar gereserveerd.

henk