Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstelweek - Forum Wereldfietser

Fietstelweek

Vanaf morgen, over 20 minuten, begint hij weer, de fietstelweek, zie http:www.fietstelweek.nl.

Ik vond de kaartjes met de resultaten 2015 leuk en ja, ze geven denk ik inzicht in waar dingen goed zijn en waar dingen verbeterd kunnen worden.

In Rotterdam lijken op dit moment 1078 deelnemers te zijn, dat wordt dus nog flink doorfietsen om een beetje bovenaan te beladen ;-)
Ik sta momenteel voor Dordrecht op nummer 1. Dat is het 'voordeel' van vroeg naar je werk gaan, dat zal aan het eind van de dag wel anders zijn. De app denkt trouwens dat ik 16 km heb gefietst, en dat is toch al gauw een km of 3 teveel.
Bij mij telt hij niet. Ben net naar m'n werk gefietst, maar dat is niet genoteerd. :(
Vreemd....
Hoi,
Ik doe ook mee, maar voor mij is ook onduidelijk of ik nu meetel in de statistieken. De app is daar zelf niet echt helder over, ook in in de FAQ. Het weer wordt in ieder geval prima deze week, dus ik neem aan dat er veel kilometers gedraaid worden...
Groet, Petra.
PeterVanRijn schreef:De app denkt trouwens dat ik 16 km heb gefietst, en dat is toch al gauw een km of 3 teveel.
Mijn opmerking klopt niet. De telling die ik zag is die voor heel Dordrecht. De conclusie moest dus eigenlijk zijn dat behalve ik, die 13 km had gefietst, er nog één of meerdere fietsers samen een totaal van 3 km op de fiets hadden gereisd.
Voor meer achtergrond, zie Strava fietsdata ook aardig nauwkeurig van het CROW.

Ik leek mijn telefoon te moeten restarten voordat de App begon met meten, tenminste na een herstart zag ik "App is deze week aan het meten" voorbij komen maar even later is de status in de nofication balk (Android) weer "App start met meten in de Fietstel-week"
Wat ik zie is dat de app meet wat er gemeten moet worden maar dat de aangepaste data pas later worden getoond. In mijn geval drie uur later.
arnob schreef:Wat ik zie is dat de app meet wat er gemeten moet worden maar dat de aangepaste data pas later worden getoond. In mijn geval drie uur later.
Veel van de problemen voor fietsers die uit de data zijn te concluderen zijn al tientallen jaren bekend en/of waren bekend bij de aanleg van het knelpunt door de beheerder.
En voor de Belgen - of beter gezegd, zij die in België fietsen: http://fietstelweek.be/

Renaat
Inmiddels is een samenvatting van de resultaten bekend:
Afbeelding
Van http://fietstelweek.nl/resultaten-fiets-telweek-bekend/

Meer kilometers maar minder deelnemers. Niet echt verbazend want de App is nogal onduidelijk/onbevredigend en dat zorgt er denk ik voor dat veel mensen niet een tweede keer mee doen. Wat goed zou zijn is als je meer direct feedback krijgt en niet zoals arnob zag pas na drie uur; ook vreemd dat deze samenvatting pas na anderhalve maand beschikbaar komt en dat pas later dit jaar de fietsdata beschikbaar komt.

Zelfs vond ik de heatmap wel leuk, ik heb die gebruikt om in het weekend een fietstochtje te plannen waar weinig andere fietsers (die de App gebruiken) komen.
Leon schreef:Veel van de problemen voor fietsers die uit de data zijn te concluderen zijn al tientallen jaren bekend en/of waren bekend bij de aanleg van het knelpunt door de beheerder
Grotendeels mee eens. Wat ik hoop dat uit de data gehaald wordt is waar je lang moet wachten en waar het (te) druk is en dat er ook wat mee gebeurd. Drukte kan je ook meten met telslangen en wachttijden kan je ook gewoon zien maar gecombineerd met dit soort onderzoek (zie http://fietstelweek.be/overheden) levert het hopelijk een meer compleet beeld op.
Welke waarde moet je aan dit soort onderzoeken toekennen.
Er zijn meer fietsers die niet , dan wel, meedoen waaronder ik.
De waarde die je moet toekennen is denk ik dat het een andere set is dan die van telslangen en bijv. Strada en door die te combineren kan je er denk ik wel wat mee. Verder denk ik dat het überhaupt een goed is aandacht te krijgen voor fietsen.

Ik probeer niemand over te halen volgend jaar mee te doen, maar dat je niet mee doet geeft niet zo veel informatie, dat doen er meer, op een doordeweekse dag fietsen ongeveer 5 miljoen mensen[*]. Het zou meer informatie geven waarom je niet mee doet.

[*] http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/fietsen-cijfers#3
Dit jaar niet meegedaan maar ik vindt de heatmap wel leuk.
Die van 2017 is te vinden bij onze buren: http://geoviz.ugent.be.
Ik heb wel mee proberen te doen, als de app echter zo brak is dat alleen van het begin en eindpunt de GPS lokatie wordt vastgelegd dan heb je aan die informatie dus helemaal niets. Ik fiets dus in een rechte lijn 6,5 km met een gemiddelde van 16,5 km/u (volgens de app) in werkelijkheid is het 8,7 km (en niet in een rechte lijn) met een gemiddelde van zo'n 21 km/u (inclusief de onvermijdelijke stops bij beide)
Als het een rechte lijn was geweest zonder kruisingen en ander oponthoud was de gemiddelde snelheid op iets van 25 km/u uitgekomen (of hoger in de middag)
Waarschijnlijk is het vooral de GPS van de smartphone die brak is. Dat probleem had ik ook op mijn vorige Samsung smartphones. Bij mij heeft ie het nu op mijn nieuwe Motorola Moto G5 gewoon nauwkeurig gedaan. Alleen gebeurt het wel eens dat bij het opstarten de locatie nog van de zendmast komt (die 1km verderop staat) en 10 seconden later op de GPS locatie springt. Hij meet dan idd een rechte lijn van 1km in 10 seconden.

Afbeelding
bast1aan schreef:Waarschijnlijk is het vooral de GPS van de smartphone die brak is. Dat probleem had ik ook op mijn vorige Samsung smartphones. Bij mij heeft ie het nu op mijn nieuwe Motorola Moto G5 gewoon nauwkeurig gedaan. Alleen gebeurt het wel eens dat bij het opstarten de locatie nog van de zendmast komt (die 1km verderop staat) en 10 seconden later op de GPS locatie springt. Hij meet dan idd een rechte lijn van 1km in 10 seconden.
Je kunt dit soort dingen verhelpen door een app pas te laten tracken zodra je telefoon een GPS lock heeft. Dit geldt overigens niet alleen voor telefoons, maar alle GPS tracking devices.
Een andere app op diezelfde (nieuwe Samsung) doet het wel goed van begin tot eind, Ik fiets nu ook weer niet zo hard dat er in de tussenliggende tijd geen locatie-fix verkregen kan worden, en er zitten ook punten bij dat je moet wachten waarbij die fix gefikst zou moeten kunnen worden.
Deze app loopt nu niet echt over van instellingen waar je iets mee kan.
stef.l schreef:Je kunt dit soort dingen verhelpen door een app pas te laten tracken zodra je telefoon een GPS lock heeft. Dit geldt overigens niet alleen voor telefoons, maar alle GPS tracking devices.
Daar heeft die fietstel app niet echt een interface voor. Of kan je dat in android per app instellen ofzo? Je zet die app op 'start rit' en dan pakt ie gelijk de locatie, of dat nu GPS is of andere location services. Workarrounds heb je ook niet echt zin in want je wil gewoon snel aanzetten en meteen wegrijden.
_Peter_ schreef:Een andere app op diezelfde (nieuwe Samsung) doet het wel goed van begin tot eind, Ik fiets nu ook weer niet zo hard dat er in de tussenliggende tijd geen locatie-fix verkregen kan worden, en er zitten ook punten bij dat je moet wachten waarbij die fix gefikst zou moeten kunnen worden.
Deze app loopt nu niet echt over van instellingen waar je iets mee kan.
Kan het zijn dat er verschil is tussen scherm aan en scherm uit? Als die fietstelapp z'n werk doet staat het scherm bij mij meestal uit.

Mijn vorige Samsung verloor dan trouwens ook altijd de internetverbinding, waardoor ik whatsapps e.d. pas binnenkreeg als ik zelf pas op m'n telefoon keek.
Als ik mijn Samsung op batterijsparen heb staan en bijv. Strava niet op de voorgrond dan blijft er weinig over van de GPS track. Dat verschijnsel kan hier ook meespelen.
bast1aan schreef:
stef.l schreef:Je kunt dit soort dingen verhelpen door een app pas te laten tracken zodra je telefoon een GPS lock heeft. Dit geldt overigens niet alleen voor telefoons, maar alle GPS tracking devices.
Daar heeft die fietstel app niet echt een interface voor. Of kan je dat in android per app instellen ofzo? Je zet die app op 'start rit' en dan pakt ie gelijk de locatie, of dat nu GPS is of andere location services. Workarrounds heb je ook niet echt zin in want je wil gewoon snel aanzetten en meteen wegrijden.
Wat je in dat geval kunt doen is een gps status app openen en deze op de achtergrond actief laten terwijl voordat je je rit start. Is wat omslachtig, maar werkt wel. Zo deed ik het ook in het verleden met strava. De GPS lock is namelijk per app, niet per toestel.

Het kan soms inderdaad wel een beetje irritant zijn, een beetje afhankelijk van je toestel en hoe snel de GPS lock daarbij is. Maar wat ik persoonlijk bijvoorbeeld deed was nadat ik mijn schoenen aangetrokken had zette ik de GPS status app aan. En zodra ik daadwerkelijk op de fiets stapte en weg wilde rijden had ik eigenlijk altijd de GPS lock wel en kon ik de fiets app aanzetten.