Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Santos Travelmaster - Forum Wereldfietser

Nieuwe Santos Travelmaster

Ik mag er nog niets over zeggen, maar hij staat binnenkort bij ons in de winkel.

Maar eh, wat vind jij? Zal ik hem met hydraulische schijfremmen nemen of toch met hydraulische velgremmen?

https://youtu.be/Blffq4o80H0
Schijfrem maar dan via de kabel bediend :D :wink:
Hydraulische velgremmen.
Eric was altijd erg fel tegen schijfremmen, dus velgremmen dan maar :D

Ben wel erg nieuwsgierig
De keuze is tussen Magura HS33 remmen (wel bekend) of Hope schijfremmen. De leidingen van deze hydraulische schijfremmen zijn makkelijker te repareren dan HS33 remmen. En je kan gewoon industriële remolie nemen (k meende DOT 5.1) die internationaal overal verkrijgbaar is.

Maar ja, ik blijf sceptisch over schijfremmen op een vakantiefiets.
Iedere keer als ik van iemand hoor dat hij problemen met zijn remmen heeft (gehad) betrof het hydraulische schijfremmen.

Ik plaats schijfremmen in dezelfde categorie als de riemaandrijving: een oplossing voor een probleem wat niet bestaat, maar die wel problemen introduceert.
De 3+ zal op de bandenmaat slaan dus zou het een 27.5" of 29"met 3plus" banden kunnen worden. Een 29" wordt met zulke banden wel erg zwaar, 27.5" lijkt me meer voor de hand liggen.

Bij 3+ breedte zit je al snel op 50mm velgen en dan ga je al gauw aan schijfremmen denken. Dus Eric, zitten ze er inderdaad op? Met mechanische schijfremmen (van Avid bijvoorbeeld) is trouwens niets mis.

Zou mooi zijn, een 27.5" Travelmaster waar 3" banden in passen. Idworx heeft al zoiets, dacht ik. Nu Santos dus nog. De ultime adventure fiets... :wink:
Eric Schuijt schreef:De keuze is tussen Magura HS33 remmen (wel bekend) of Hope schijfremmen.
Ik dacht dat Santos zo flexibel was? Als ik er Avid BB7's erop wil of TRP Spyre, komt dat er gewoon op. Kom op zeg.
Geloof niet dat dit echt een issue is Travelmaster.
Zou hij hier op lijken?

Afbeelding

27.5 plus
Marco Meijerink schreef:Geloof niet dat dit echt een issue is Travelmaster.
Dat lijkt mij ook niet, maar Eric brengt het nogal stellig:
Vakantiefietser schreef:De keuze is tussen Magura HS33 remmen (wel bekend) of Hope schijfremmen.
Komt m.i. omdat schijfremmen bij Eric 'verboden' zijn tenzij van idworx (Hope).
Ik ben nu op zoek naar een smiley die een hoofdschuddende verslagenheid uitbeeldt, maar ik kan 'm even niet vinden. Dan deze maar: :|
Friso* schreef:Komt m.i. omdat schijfremmen bij Eric 'verboden' zijn tenzij van idworx (Hope).
Niks tegen schijfremmen, ik rij er zelf mee, maar waarom zou je nog werken met smerige DOT 5.1 remvloeistof. Als je een beetje lekt tast het je hele lak aan. dat is jammer. en eerlijk gezegd zijn er wel meerdere fabrikanten die evenwaardig zijn aan de Hope schijfremmen. en dan nog dat hope tov andere fabrikanten soms andere schijfdiameters hanteert. (Dit is weer een andere discussie.)

meer zelfs, als je dan toch gaat kijken naar een wereldfiets, dan ben je beter af met een Shimano rem, die ga je overal kunnen repareren omdat ze overal bereikbaar en verkrijgbaar zijn en standaard maten gebruiken.

Ga voor die schijfremmen, maar zet er een Magura MT7 of Shimano XT op met 203mm schijven.

Ik ben alleszins benieuwd naar wat ze gaan brengen.
Travelmaster schreef:Ik ben nu op zoek naar een smiley die een hoofdschuddende verslagenheid uitbeeldt, maar ik kan 'm even niet vinden. Dan deze maar: :|
:D Hieronder wat quotes van Eric met betrekking tot schijfremmen, voornamelijk op zijn eigen site.
Oh ja, achteruittrapremmen, trommelremmen en schijfremmen zijn ‘verboden’ op vakantiefietsen. Probeer daarmee maar eens met volle bepakking langdurig te remmen als je met 70 kilometer per uur de berg afsjeest!
De heren en mixed versie zijn ook met schijfremmen leverbaar, maar wij raden in principe nog steeds schijfremmen af (behalve bij de idworxen dan).
Schijfremmen zijn nog steeds bij mij 'verboden'.
Ik ben terughoudend met schijfremmen. Voor een vakantiefiets vind ik ze wat kwetsbaar. Denk dan met name aan het vervoer in een bus, vliegtuig, bootje of ossenkar. De enige schijfremmen waar ik achter sta zijn de Hope Evo Tec (Idworx All Rohler). Maar ja, dat zijn bijna motorremschijven.
De Avid BB7 schijnen nog wel redelijk te zijn, al heb ik er wel eens mee gefietst en vond de remkracht erg slecht (misschien moesten ze nog ingeremd worden)
Dat is de reden dat ik mijn aandacht niet besteed aan schijfremmen.
Ik krijg de indruk dat Eric nog niet zoveel ervaring heeft met schijfremmen anders dan de hope welke idworx gebruikt. Al gebruikt idworx voor de urban spec shimano XT.
Oh ja en die industriële olie is vervuilend... :D

Gebruik liever minerale, is ook overal verkrijgbaar hoor en arachideolie als tijdelijke oplossing werkt evenzeer :P
Koen & Sam schreef:Oh ja en die industriële olie is vervuilend... :D
Gebruik liever minerale, is ook overal verkrijgbaar hoor
Minerale olie die niet industrieel is verkregen, is dat ambachtelijke olie? Moet ik me daarbij een oude man met een grijze baard voorstellen die naast zijn schuur een klein laknikkertje heeft staan en 's avonds met een kleine destilleerkolom voorzichtig de de eerste koude filtrering opvangt?
Even weer on-topic...
Marco de Wit schreef:Zou hij hier op lijken?

Afbeelding

27.5 plus
Dat zou zo maar kunnen, Marco ;-)

Maareh... wat voor n remmen zitten daar op? :lol:
Leon schreef:
Koen & Sam schreef:Oh ja en die industriële olie is vervuilend... :D
Gebruik liever minerale, is ook overal verkrijgbaar hoor
Minerale olie die niet industrieel is verkregen, is dat ambachtelijke olie? Moet ik me daarbij een oude man met een grijze baard voorstellen die naast zijn schuur een klein laknikkertje heeft staan en 's avonds met een kleine destilleerkolom voorzichtig de de eerste koude filtrering opvangt?
Is gewoon olijfolie Leon, maar Magura en Shimano hebben 'm wat dunner gemaakt en van een kleurtje voorzien.

En of-ie lijkt op die Avaghon? Dat hoop ík nou van niet. Die vind ik best wel lelijk maar dat kan serieus met de kleurstelling te maken hebben.
Geposte fiets is een maatwerk project.
Remmen (Hope), bandenmaat, materiaal (alu) en de kleur is de keuze van de klant geweest.
De produktieversie wordt van staal en krijgt een andere standaard kleur.