Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help: Wat te doen als je geen hotel kunt vinden? - Forum Wereldfietser

Help: Wat te doen als je geen hotel kunt vinden?

Beste mensen,

Ik ben aan het fietsen van Maastricht naar Parijs met Benjaminse. Eergisteren bleek het hotel waar ik wilde overnachten DICHT te zijn [was op de bonnefooi gegaan]. Het was laat [1900], voor een [4 sterren dat ook nog] hotel moest ik 20 km terug [en die zijn veel zwaarder dan in NL, en ik had geen garantie dat daar wel plek of open zou zijn [toen ik daar langs fietste was het erg rustig]]. Hoe voorkom jij deze situatie of wat doe je als je er wel in komt? Uiteindelijk heb ik geslapen in een oud dounakantoortje op de grens met Frankrijk, 4 km van de route en hotel. Het was er schoon en zelfs alle ruiten zaten erin [in NL zouden die er al lang uit liggen]. De tegels waren wel koud, dus ik ben op 6:00 weer aangefietst, en besloten vandaag een rustdag in te lassen.

Een fout dat ik heb gemaakt is dat ik dacht dat ik die 20 km in iets meer dan 1 uur zou afleggen [op-zijn-Nederlands: mooi niet dus] en dat ik makkelijk zou kunnen terugfietsen.

De volgende keer neem ik altijd een tent mee. Wild kamperen kan wel verboden zijn, in de grote bossen ziet niemand dit of is de kans klein. Weet iemand wat de boetes zijn?

Kortom: heeft er iemand tips?

Groetjes uit Laon [France, waar wel genoeg hotels zijn!],

Jos

Hoi Jos,

Eigenlijk heb je zelf al het antwoord gegeven. We slapen vaak in oude gebouwen, bij mensen thuis, in een tent in de natuur....kortom: overal waar het droog en veilig is. Wel zorgen we ervoor dat we ruim voor het donker bekijken wat we gaan doen. Vaak kan je bij een hotel ook een tentje opslaan. Er zijn ??npersoonstentjes van minder dan een kilo die ingepakt niet veel groter zijn dan 2 pakken melk. Ok....het zijn niet de meest comfortabele tentjes maar als de nood aan de man is is dit een hele goede oplossing. Klik maar op ??n van de banners van de adverteerders op deze website voor voorbeelden.
Eigenlijk is de regel dat wanneer je de maximale vrijheid wilt hebben, je het meest moet improviseren en soms is de luxe dan ver te zoeken. Wat minder vrijheid (vantevoren boeken) geeft je een warm bed.
De keuze is aan jou....

Veel succes en plezier in Frankrijk.

Hoi Jos,

Ons is dat nog niet overkomen, maar we pakken gewoon een wildkampeerplek. Is misschien ook even zoeken, maar als je een tentje bij je hebt, heb je tenminste altijd een dak boven je hoofd.

Misschien kun je mensen aanspreken en wie weet... word je dan nog uitgenodigd ook!

Veel succes met je fietstocht!

El & El

Als we zonder tent reizen, werken we volgens een soort "geleidelijke planning": we beginnen rond lunch na te denken waar we uit zouden kunnen komen.
Hoewel sommige routeboekjes wel adressen publiceren, zijn deze niet altijd waterdicht. Lokale VVVs kunnen helpen maar hebben zelden informatie buiten hun regio. En daar ben je nog niet rond lunch.
Dus we kijken per regio waar we terecht zouden kunnen. Rond theetijd kijken we wat nauwkeuriger zodat we rond 5 a 6 uur meestal wel onder de pannen zijn. Soms echter al om 3 of 4 uur.
En soms wordt het vrij duur - 4 sterren.... (maar lekkere douche).

Dit is 1 keer bijna mislukt in Sicili?: om 1 uur een hotel - te vroeg, het volgende om 3 uur was in renovatie, het volgende kwam pas om 8 uurs 's avonds - erg vermoeiend.

Ik vind overigens dat routemakers ook hier wel wat aandacht moeten geven: dichtheid vanb campings en B&Bs/hotels hoort bij routeontwerp, en dat gebeurt niet altijd. Stuur dus ook de routemaker een briefje!
Good luck, Wouter Bazen

Goeie uitdrukking: geleidelijke planning!
Doe het ongeveer ook zo als in zonder tent fiets. Alleen in Frankrijk neem ik trouwens dat risico!
Om een uur of drie begin ik om me heen te kijken naar een slaapplaats: Dan stop ik bij een hotel, chambre d'hotes of gite die er echt echt echt heeel heeeeel erg leuk uit ziet.
Om een huur of vier word ik minder kritisch maar het moet er erg leuk uitzien.
Vanaf vijf uur moet het er goed uitzien.
Om zes uur neem ik genoegen met iets groezeligers maar nog wel met douche en wc op de kamer.
Om zeven uur wil ik gewoon een douche en bier.
Om acht uur neem ik bijna alles.
Na negen uur breekt de nood alle wetten.
enz....
Ik houd met de route rekening met de overnachting.
Soms vraag ik 's ochtends bij het afrekenen aan de hotellier info over hotels in de volgende plaatsen op mijn route. Een keer bood zo'n man me aan om mijn bagage te brengen. Bleek dat ik op een soort route zat waarbij dat zo georganiseerd was. Dus dat was makkelijk. In de buurt van snelwegen heb je Formule 1 hotels enzo. Goedkoop.
Soms moest ik kilometers doorfietsen, fietste ik eens in het totaal 160 kilometer voordat ik pas om een uur of negen een wereldleukhotel aan de Loire vond inclusief goed bier, koude witte wijn en waanzinnig eten. Een enorme beloning! Enorme voldoening.
Langs bedevaartroutes vind je bijna altijd onderdak, krijg je als fietser voorrang op in auto's reizende zeurgezinnen. Ideaal. De mensen zijn daar helemaal op jouw soort mensen ingesteld. Erg leuk.
Als je geen tent, slaap- en kookspullen bij je hebt is het doorfietsen ook makkelijker. Zorg dat je eten bij je hebt en chocola voor het moreel.
Veel plezier!
niko

Fietsen en kamperen is de ideale manier en geeft je de meeste vrijheid.
Er is een officiele Franse campinggids van de Franse Federatie van Kampeerterreinen "Guide Officiel van de FFCC" en daar staan er heel wat in: 10.700!!!!!. Je kunt je dagafstand altijd gemakkelijk plannen, want er is altijd wel een camping op fietsafstand. Neem geen ANWB-gids, want daarin staan nu juist de campings met toeters en bellen die je beter kunt mijden. Op de Michelin-kaarten staan lang niet alle campings. Ook hier ontreken nu juist veel leuke, kleine campings waar de mijnheer de burgemeester van het dorp persoonlijk het kampgeld komt innen.

Nu is Bert wel een erg fanate kampeerder en staat op de raarste veldjes (waar een douche soms nog in de planning staat..). Hij is een echte wereldfietser!

Voor de wat minder gedreven vakantiefietser:
In het voor en na seizoen is soms de tent wat koud en saai.
Zonder tent kan het heel goed in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Itali?, Portugal en Spanje (en wellicht nog wat meer landen).
UK, Scandinavi?, Zwitserland, Belgi? lijken me minder geschikt door prijs en aanbod. Daar zou ik altijd wel een tent bij me willen hebben.
In Ierland en Schotland bieden hostels (herbergen) goede mogelijkheden, maar een tent kan geen kwaad.

In het hoogseizoen zou ik ook nog wel in Duitsland en Frankrijk zonder tent op stap durven.

Een frappant verschil tussen Duitsland en Frankrijk:
In Duitsland zijn hotels etc. in steden nogal duur en op het platteland vrij goedkoop.
In Frankrijk daarentegen, zijn juist in de steden vaak vrij goedkope gelegenheden te vinden.
Gr.Wouter Bazen
Hotels in de westerse wereld voor de fietsende toerist?! Het moet niet gekker worden! Gewoon lekker in een tentje. Eten doe je dan gewoon om een uurtje of 5 ? half 6 nog in een goedkoop restaurantje voor een paar euro. Dat scheelt je weer zelf koken (tenzij je dat ook gewoon l??k vind natuurlijk). Geen geleuter met het wel of niet halen. Alleen de fiets over het prikkeldraad heen krijgen is altijd een gesjouw. Dat mogen ze wel wat trekkers-vriendelijker maken in de weilanden in heel de wereld! Hangmat kan ook nog mee, dan kun je lekker tussen de bomen hangen. En voor wildkamperen geld altijd de Engelse regel: Who doesn't know, doesn't care (of zoiets, maar het komt erop neer)! Oow ja: houd met deze manier van fietsen wel rekening met wat kortere dagafstanden... Maar het wordt er zeker veel leuker op!

wouterbazen schreef:Nu is Bert wel een erg fanate kampeerder en staat op de raarste veldjes (waar een douche soms nog in de planning staat..).
Nee hoor, de kleinste campings in Frankrijk zijn vaak de schoonste. Het kan ook gebeuren dat de campinghouder je weet te vinden in het plaatselijke restaurant, omdat er geen winkel is en je dus niet kunt koken want je hebt al 2 dagen geen winkel gezien :D
Leon
Best knap dat die Bert dan daar te vinden is. Ik dacht dat hij liever wild kampeert? Ik wel in ieder geval, en dan sla je toch in voor enkele dagen (weekje ofzo, een beetje teveel kan geen kwaad en dan zeker de chocola niet, met te weinig krijg je hongerklop...).

Naja, fiets ze mensen!

...om juist dit te vermijden neem ik altijd mijn speciaal fietstentje mee.
Verleden jaar heb ik nogal miserie gehad toen ik om 9h s'avonds bij de geplande jeugdherberg in D. aankwam.
Bleek deze dicht voor renovatie, en het was al donker aan't worden.
Als "sjaans" dat ik dat tentje bij had of ik kon naast de Rijn onder een sterrenhemel slapen, op't gevaar af om een boete te krijgen (overingens: een camping is meestal iets of wat goedkoper als een jeugdherberg- althans volgens mijn ervaring - zodus, da's nooit een slechte zaak).
Ik neem altijd m'n tunneltentje mee, gewoon onder m'n stuur gebonden... ik *sleur* die 1.5kg wel gewoon mee... je weet maar nooit heb ik ondertussen door schade en schande wel geleerd.
Als je kan kiezen tussen relatieve zekerheid en extra gewicht is mijn keuze in ieder geval snel gemaakt.

Waarom zal ik in een hotel met vijf sterren slapen, als ik onder duizend sterren kan slapen?
Niets aan toe te voegen lijkt me :wink:

als't regend of gaat regenen? Hmm... geef mij die 5 dan maar. :wink:

Als het regent zie je weinig sterren.

JA dat klinkt bekend.
Als ik weet dat ik pas laat in de avond op een overnachtingsplaats aankom zorg ik dat ik weet of er plak is.
Met camperen is dat zelden een probleem.

Zijn er geen kampeermogelijkheden dan zoek ik vaak naar een leegstand pand,gebouw of gewoon een (boeren) schuur.
Als er geen bebouwing in de buurt is, dan is wildkamperen geen probleem, zolang je tenminste niet tussen de leeuwen of grizzly's staat.
Zorg in ieder geval dat je wat snaai bij je hebt en liefst volle waterflessen/bidons.
Je kunt je dan altijd 's morgens opfrissen en 's avonds kun je de enige echte waterbottle shower nemen.
Het is als aan luxe gewende Nederlander even doorbijten, als je daar doorheen bent, krijg je past echt een gevoel van vrijheid. :wink:
Tja, mij maakt het ook niet uit als er wél bebouwing in de buurt is, of 5 meter van de weg af (hoog gras, lage tent). Dan slaat de bidon-douche maar een dagje over. Of meerdere dagen :wink:. De (koude) douche is een (paar) dag(en) verderop vast wel weer te vinden. En niet altijd is de tent nodig, maar de hangmat afdoende. Als je dan zo'n mooie Ecuadoriaanse regenboog-gekleurde hebt, dan zien de landeigenaren al van verre (vanuit hun rieten landhuisje) dat je aan het wildkamperen bent :lol:. Leuk als gespreksonderwerp. En ach, een schooltje is ook leuk. Alleen zonde dat ze in hele gelovige Zuid-Amerikaanse landen als Bolivia op 2e Paasdag wél gewoon school hebben om 7 uur 's ochtends 8O! Dat betekent dan even een uurtje of 2 minder nachtrust, en heel wat bekijks van de gehele dorpsschool :wink:.

Welterusten allemaal!

Een tent moet gewoon leger- of Hilleberg-groen zijn! Geen felle, gele kleuren.
Ik heb dan ook alleen maar Hilleberggroene tenten (van die kleur moeten de mode-ontwerpers toch even achter de oren krabben :wink:; laten we er de nieuwste trend van maken :lol:).

Mijn hangmat dus, díé is met alle kleurtjes van de regenboog :lol:. Lekker vrolijk!

Vreemd dat enkele hardcore kampeerders hier zich superieur lijken te voelen aan mensen die van hotels of pensions gebruikmaken.
Kamperen is fijn bij mooi weer en als het lang licht is, maar in oktober zit ik in Spanje toch echt liever op het balkon van een hostal met een fles wijn dan in het donker zonder stoel voor een tentje te zitten miezeren.
Kamperen heeft ook zijn voordelen natuurlijk, en we vragen ons voor elke fietsreis weer af wat het handigst is, kamperen of hotels. Meestal nemen we binnen europa een klein tentje van 2 kg mee en wisselen we overnachtingen in hotels en campings af: optimale flexibiliteit en een goed compromis tussen buiten zijn en comfort.
In sommige gebieden zijn nu eenmaal weinig campings; je kunt natuurlijk wild kamperen maar sinds we bij Antequera in Andalusië achter een vuilnisbelt bleken te staan waar de ratten welig tierden, nadat we in die plaats om achteraf onnaspeurbare redenen geen gebruik hadden gemaakt van het pension op het dorpsplein, heb ik besloten dat dat de laatste keer was geweest en komt wildkamperen niet meer in Frage, hoe mooi je af en toe ook kunt staan.