Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel met of zonder zeembroekje?? - Forum Wereldfietser

Brooks zadel met of zonder zeembroekje??

Beste Fietsers,

Ik heb van de week een Brooks b17 zadel gekocht en nu vroeg ik mij af of jullie op een Brooks met of zonder zeembroekje fietsen? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Thijs
Velen hebben een brookszadel op de stadsfiets en rijden zonder zeembroek. Ik ook. Met zeembroek - op de andere fietsen (zelfde zadel) - vind ik het wel lekkerder zitten. Het is uiteindelijk simpelweg persoonlijk. Met zeem zit je wel een paar mm hoger wat in zadelhoogte - bij mij - net te merken is. De zeem vult ook de ronding van het leren dek op en dat kan ik ook merken.
Met zeem heb je wat meer vochtopvang en zul je minder last hebben van een vochtig zitvlak.
Zal m.i. ook een beetje afhangen van de afstand...
Een dagtocht van +100 km is toch iets comfortabeler met zeem.
Ga je effe naar de stad voor een paar km, dan doe je geen zeembroek aan.
En hoever jou zadel ingereden is zal ook wel bepalend zijn.
Dat hangt ook van het soort zadel af. Mijn Brooks b67 berijd ik meestal zonder zeem,want die is breed en de desbetreffende fiets meer rechtop. Mij Brooks Colt berijd ik altijd met zeem. Zonder zeem doet pijn, omdat het zadel smal is en omdat door de sportieve houding de druk op een andere plek (meer naar voren) komt.
Sinds jaar en dag met zeem op mijn Brooks B17.
Eerlijk gezegd nooit zonder geprobeerd.

Jan
Ik rij met een Brooks B232 en draag altijd een Nalini broek met zeem.
Ik heb een B67 Select die is breed (205mm) en ik rij altijd zonder zeem. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit meer dan 70 km per dag fiets en ook maar zo'n 1-2x per week die afstand. Maar ik zit er heerlijk op , geen zadelpijn zelfs niet een beetje.

Ik heb nooit met een zeem gereden dus ik weet niet hoor , maar mij lijkt dat net alsof je met een pamper aan aan het fietsen bent. Lijkt me niet fijn zo'n zeem in je broek.
Dennis1987 schreef: Ik heb nooit met een zeem gereden dus ik weet niet hoor , maar mij lijkt dat net alsof je met een pamper aan aan het fietsen bent. Lijkt me niet fijn zo'n zeem in je broek.
Probeer het eens en je wilt niet meer zonder :wink:
Minder dan 100 km, rijd ik vrijwel altijd zonder. Voor langere afstanden heb ik een broek met zeem, maar wel een erg dun ding. Voordeel is dan vooral dat er geen naden op verkeerde plekken zitten. Zo'n "echte" zeem met profiel en weet ik wat nog allemaal, voelt voor mij niet lekker.
Ik rij ook met een Brooks 17, minder dan 50km zonder zeem. Meer km met een pro racebroek en zeem. Dat scheelt een heel stuk. Eens je dat gewend bent wil je niet meer zonder. Ik heb zo op 1dag eens 190km gefietst met mijn trekkingfiets. Dat zou absoluut niet gelukt zijn zonder zadelpijn als ik geen goede zeem had.

Veel plezier met je B17. Ik vind het een prima zadel. :D
Bedankt voor jullie reacties!
Hier ook B67. Ik kan er prima op fietsen zonder, maar ik vind het wel comfortabel mét. Ik draag dan een fijne Odlo broek, niet te dik dus geen pamper :-) Maar misschien is het niet eens zozeer de zeem als wel gewoon de fietsbroek zelf. Fijner dan fietsen met een buitenbroek.
Gewoon proberen! Ik fiets met Vermarc en LD zeem(beste wat er is volgens mij)
Maar ik fiets ook zonder alleen dan minder ver.
Maakt voor mij veel uit met of zonder zeem.
Maar zoals je ziet er zijn ook mensen die 100km zonder kunnen.
Kwestie van je billen zadel tam maken en kijken wat voor jou werkt.
B17 op m'n vakantiefiets, en het is zoals al gezegd, op korte ritten, zeker als je achterkant wat gewend is, prima zo op het leer. Voor de hele dag, graag een zeempje!
Ik was in Juni in de Provence, en door de staking ging m'n planning aan stukken, dus onder meer een uur of drie gefietst naar een camping toe door de voorsteden van Marseille (behoorlijk lugubere buurten ook door wel) toen de trein niet bleek te gaan, en gewoon zonder me om te kleden. Niet nodig dan.
Af en toe het leer invetten zodat het soepel blijft, is wel een voorwaarde natuurlijk.
captain_fabulous schreef: Af en toe het leer invetten zodat het soepel blijft, is wel een voorwaarde natuurlijk.
Wat gebruik jij dan om uw zadel in te vetten...?

TIP... ik gebruik al meer dan 2 jaar zuivere olijfolie (1e persing :D ) om mijn B17 (zwart) maandelijks goed in te smeren. Dit werkt prima en geeft niet af op mijn broeken. Het zadel ziet er nog uit als nieuw, blijft goed soepel en is waterafstotend. :lol:
Olijfolie , kan dat ja ?

Ik begreep dat het Brooks vet Proofide door Brooks zelf aanbevolen word. Ik vet daar 2x per jaar m'n zadels mee in. Met andere vetten zouden het leer te soepel kunnen maken waardoor je zadel sneller door gaat zakken.
speedycyclist schreef:
captain_fabulous schreef: Af en toe het leer invetten zodat het soepel blijft, is wel een voorwaarde natuurlijk.
Wat gebruik jij dan om uw zadel in te vetten...?
Meestal dat Proofide van Brooks zelf....maar ik kwam een paar jaar geleden in Mulhouse een grijze, getaande fietser tegen die van Denemarken naar het zuiden aan het rijden was, en die vette ook altijd z'n Brooks zadels in met olijfolie, en stopte die dan een paar uur in de oven, met iets van 50 graden ofzo, dus vrij lauw. Volgens hem trok dan de olie precies goed in, en kreeg je prachtig soepel leer dat toch niet doorzakte. Ik heb het nooit aangedurfd om het zelf te proberen, maar...wie weet!
Het klonk een beetje als het soort sterke verhaal dat je elkaar verteld op een station, als je beide schuilt voor de regen, maar hij had een wielershirt aan van de Parijs-Peking tocht, en klonk in alles of hij inderdaad al decennia door de wereld fietste...dus als het gelogen was, was het goed verzonnen!