Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

399 berichten
Dan mogen we onszelf gelukkig prijzen (no pun intended) dat er ook nog een hele schare fietsers is die a) nog nooit van dit forum heeft gehoord en niettemin rustig op fietsvakantie gaat en b) voor zichzelf (hopelijk) nog wel kan bepalen of een dergelijk budget "nodig" is voor een degelijke vakantiefiets.

Een kritische houding naar technologische ontwikkelingen kan gelukkig los staan van de prijsdiscussie.
Travelmaster schreef:Dan mogen we onszelf gelukkig prijzen (no pun intended) dat er ook nog een hele schare fietsers is die a) nog nooit van dit forum heeft gehoord en niettemin rustig op fietsvakantie gaat en b) voor zichzelf (hopelijk) nog wel kan bepalen of een dergelijk budget "nodig" is voor een degelijke vakantiefiets.
:D Mee eens!
Travelmaster schreef: Een kritische houding naar technologische ontwikkelingen kan gelukkig los staan van de prijsdiscussie.
In dit geval dus niet. Mijn kritiek was juist dat een paar handige aanpassingen aan een frame (slim, maar beperkt innovatief) heel veel meer kost (los wat van wat deze fiets in basis al kost).
Iedere keer als ik een topic voorbij zie komen "mijn Idworx / Santos" is gestolen, dan realiseer ik mij dat deze fietsen toch een praktisch nadeel lijken te hebben. Ik zou dat geld liever aan fiets uren uitgeven dan aan m.i. onnodig duur materiaal dat niets toevoegt behalve uiterlijk en dat als diefstal magneet lijkt te functioneren. Of in ieder geval de dure fiets niet al te vaak schoonmaken en er vooral lelijk uit laten zien.
@Koffiekop: Vooruit, dat hangt dan van de invalshoek af :wink:
jeroen_ schreef:Ik zou dat geld liever aan fiets uren uitgeven
Je hebt helemaal gelijk. Voor veel mensen geldt denk ik dat ze met het kopen van zo'n fiets toch een beetje hun droom van die grote reis levend houden. Of ze het uiteindelijk ook doen (of durven) is een tweede, de gekochte fiets sluit het in ieder geval niet uit.
Toen ik 8 jaargeleden voor de keuze van een nieuwe fiets stond, heb ik ook een proefrit gemaakt op een Idworx Easy Rohler. Deze fiets was voor mij op dat moment het toppunt aan rijcomfort en looks. Desondanks heb ik deze fiets niet gekocht, enerzijds omdat hij duidelijk boven het door mij bepaalde budget uitkwam en anderzijds omdat ik deze fiets ook voor woon/werkverkeer wilde gebruiken en hem dus ook weleens even voor de winkel wil parkeren om een boodschap te doen. Inmiddels ben ik al 8 jaar zeer tevreden met mijn tweede keus fiets.
Travelmaster schreef: Wat is dat toch? Waarom doen mensen zo verongelijkt als er een hoge prijs voor een fiets wordt gevraagd? Als je 'm graag wil: sparen met je sodemieter. Als je 'm niet graag wil: miep er dan niet over. Wat doet het ertoe dat er dure Santosfietsen worden verkocht als je elders beter terecht kunt?

Dat fietsen emotie is, blijkt eens temeer uit de prijsdiscussies.
En dan hebben we het nog niet eens over Rapha gehad :D
Berger schreef:
jeroen_ schreef:Ik zou dat geld liever aan fiets uren uitgeven
Je hebt helemaal gelijk. Voor veel mensen geldt denk ik dat ze met het kopen van zo'n fiets toch een beetje hun droom van die grote reis levend houden. Of ze het uiteindelijk ook doen (of durven) is een tweede, de gekochte fiets sluit het in ieder geval niet uit.
Misschien een beetje decadent, maar een behoorlijk smaldeel van Nederland heeft het geld wel liggen, maar kan niet zomaar meer fietsuren 'kopen', dus waarom zou je dan geen Santos of Idworx kopen? Laten we wel wezen, een optiepakketje op je auto kost het ook, of wat opties op je nieuwe keuken, of een houten vloer in je huis in plaats van laminaat, wat extra's is je nieuwe badkamer, een vakantie in de States.

ps Het mag duidelijk zijn dat ik een Santos heb en ik ben er zielsgelukkig mee. En ja, hij heeft 3000 km binnen een half jaar tijd op te teller gezet en stond onder meer al onder de Branderburger Tor.
loknor schreef:
Pedalero schreef: Hij vertelde me ook dat heel brede velgen voor velgremmen slechter remmen dan smallere velgen. Ik kon mijn hoofd er niet helemaal omheen krijgen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat hij uit zijn nek stond te kletsen.
Het verlies aan remkracht heeft te maken met de vervorming van een bredere velg. Een smallere velg zal (ceteris paribus) minder vervormen.
Geldt dat ook voor de tegenwoordige aluminium holkamervelgen of is dit iets uit de tijd van de enkelwandige RVS-velgen? De moderne velgen zijn toch wel knetterhard in vergelijking met die dingen van vroeger.
AFAIK: Ja, dat gaat op voor alle velgen. De remkracht van schijven schijnt hem te zitten in:

1. Korte afstand blokken-velg, waardoor je meer hevel weg gebruikt voor remmen/doseren.
2. Slijtage velg is geen issue meer dus je kan harde blokjes gebruiken en die heel hard er tegenaan drukken.
3. Een platte schijf vervormt veel minder dan een holle velg die ook nog eens breder is.

En dan zijn er nog voordelen met vuil en vocht.

Ja, er zijn ook belangrijke nadelen :wink:
Verwijderd sry
Los van alle reacties over prijzen, techniek, kwaliteit, etc hoor ik niemand dat deze 3+ ook gewoon mooi is om te zien. Schoonheid is ook van invloed op de keuze. Gelukkig staat het iedereen vrij om te kiezen zonder dat je daarvoor een wel overwogen verantwoording hoeft af te leggen.
henk huizenga schreef:Los van alle reacties over prijzen, techniek, kwaliteit, etc hoor ik niemand dat deze 3+ ook gewoon mooi is om te zien. Schoonheid is ook van invloed op de keuze. Gelukkig staat het iedereen vrij om te kiezen zonder dat je daarvoor een wel overwogen verantwoording hoeft af te leggen.
Volgens mij had ik al gezegd dat ik 'm gaaf vind?
Travelmaster schreef:
henk huizenga schreef:Los van alle reacties over prijzen, techniek, kwaliteit, etc hoor ik niemand dat deze 3+ ook gewoon mooi is om te zien. Schoonheid is ook van invloed op de keuze. Gelukkig staat het iedereen vrij om te kiezen zonder dat je daarvoor een wel overwogen verantwoording hoeft af te leggen.
Volgens mij had ik al gezegd dat ik 'm gaaf vind?
Sorry ;)
henk huizenga schreef:
Travelmaster schreef:
henk huizenga schreef:Los van alle reacties over prijzen, techniek, kwaliteit, etc hoor ik niemand dat deze 3+ ook gewoon mooi is om te zien. Schoonheid is ook van invloed op de keuze. Gelukkig staat het iedereen vrij om te kiezen zonder dat je daarvoor een wel overwogen verantwoording hoeft af te leggen.
Volgens mij had ik al gezegd dat ik 'm gaaf vind?
Sorry ;)
:wink: :lol:
Als je een flexibele fiets wil (overal nokjes, Vbrakes/schrijfremmen, rohloff/derrie, dikke banden, ..) voor een beperkt budget, kijk dan eens naar de Surly Ogre.

Oh ja ik zag dat er net 1 te koop kwam ;)
robhuls schreef:
Berger schreef:
jeroen_ schreef:Ik zou dat geld liever aan fiets uren uitgeven
Je hebt helemaal gelijk. Voor veel mensen geldt denk ik dat ze met het kopen van zo'n fiets toch een beetje hun droom van die grote reis levend houden. Of ze het uiteindelijk ook doen (of durven) is een tweede, de gekochte fiets sluit het in ieder geval niet uit.
Misschien een beetje decadent, maar een behoorlijk smaldeel van Nederland heeft het geld wel liggen, maar kan niet zomaar meer fietsuren 'kopen', dus waarom zou je dan geen Santos of Idworx kopen? Laten we wel wezen, een optiepakketje op je auto kost het ook, of wat opties op je nieuwe keuken, of een houten vloer in je huis in plaats van laminaat, wat extra's is je nieuwe badkamer, een vakantie in de States.

ps Het mag duidelijk zijn dat ik een Santos heb en ik ben er zielsgelukkig mee. En ja, hij heeft 3000 km binnen een half jaar tijd op te teller gezet en stond onder meer al onder de Branderburger Tor.
Als je genoeg geld hebt om een m.i. behoorlijk dure fiets te kopen dan zou bijv. een goed doel een beter alternatief kunnen zijn naar mijn mening. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet. Ik hoop dat je nog vele veilige en mooie kilometers gaat maken op je (bijna) nieuwe fiets!
Als je genoeg geld hebt om een m.i. behoorlijk dure fiets te kopen dan zou bijv. een goed doel een beter alternatief kunnen zijn naar mijn mening. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet. Ik hoop dat je nog vele veilige en mooie kilometers gaat maken op je (bijna) nieuwe fiets!
en wie zegt dat hij dat niet ook gedaan heeft ????
dit gaat echt tekort door de bocht
Gijs Loning heeft op zijn site een review/juichverhaal (het lijkt sintchristophorus wel) over deze fiets geschreven. Op het eind schrijft hij:
outdoorguru schreef:Maar het beste advies dat ik kan geven: ga met beide wielsets proefrijden en maak daarna je keuze. Grote kans dat je dan toch kiest voor de Santos Travelmaster 3+ op 27,5 inch wielen, want dat is een heerlijke allround combinatie.
En daar heeft hij natuurlijk een punt: want is nu eigenlijk het probleem om met 62 mm banden naar je werk te fietsen? Ik rij zelf al jaren met 50 mm banden naar mijn werk, en dat gaat uitstekend.
Voordeel is dat je dan meteen weet met wat voor wielen je op vakantie gaat, en kom je niet voor verassingen met huurwielen te staan.
Nadeel is uiteraard dat het hele concept van twee verschillende wielmaten onderuit wordt gehaald, en dus ook geen speciaal frame van 1699 euro nodig hebt.
Gisteravond hebben klanten proefgereden op een idworx oPinion BLT en een Santos TM 3+. Het was de eerste keer dat klanten beide fietsen vergeleken.
Beide fietsen zijn in prijs (min of meer) gelijk en voelden beide erg goed. Maar de een is met Pinion en de ander met Rohloff. Ze kwamen niet uit de moeilijke keuze.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.