Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

399 berichten
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 17:14
Mijn ketting op lengte brengen doe ik met hamer en doorslag en blok ijzer met gaatje in geboord.
:shock:

Het kettingblad met die flut schroevendraaier moertjes die rap beschadigd worden (bladboutjes) heb ik gemonteerd met gewone M10's met tegenmoeren. Die bleken perfect te passen en nauw aan te sluiten, zodat ik met 1 sleutel 17 genoeg heb.
:shock:

Senior2 schreef:
zo 10 apr, 2022 17:23
Ik word steeds nieuwsgieriger naar de naam van de dealer.
Bij de Santos dealer begint de customer journey tegenwoordig niet eens meer met iets simpels als 58 kleurenstaaltjes en matchy matchy ano Rohloff en SON, maar met een heus mood board.

Dus ik kan met best voorstellen dat die een beetje error krijgt als je daar begint over een fixie ombouw met liefst zoveel mogelijk skid patches.

Had dan een Surly Ogre opgebouwd, dan was je voor de helft klaar geweest.
Kortom: het is een knutselfiets.
Niks mis met een leuke rat bike. #savetheratbike :lol:

Door dit topic krijg ik opeens weer zin om mijn Ogre fixed te maken trouwens :P
Shrek schreef:
zo 10 apr, 2022 17:57

Had dan een Surly Ogre opgebouwd, dan was je voor de helft klaar geweest.
Als je een foto van de fiets met bagage ziet ga je eerder een Big Dummy adviseren denk ik ;)

Die is hier namelijk op het forum wel eens voorbij gekomen (-:
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 17:14

En nog eens, het is niet dat ik de fiets niet "accepteer", ik zoek naar een verklaring voor het vreemd veranderende stuurgedrag. Interesse is toch gezond?
Niks mis mee, maar ik blijf bij m'n twijfels of je het juiste frame en vork als basis hebt genomen.... volgens mij heb ik je jaren eerder al eens een Surly Big Dummy genoemd.
Jurr schreef:
zo 10 apr, 2022 18:20
Als je een foto van de fiets met bagage ziet
[....]
Die is hier namelijk op het forum wel eens voorbij gekomen (-:

Ik was al aan het zoeken. Wie helpt me ff? 8)
Ik heb 'm destijds gewoon opgeslagen. ;) 'k Meen dat er nog meer foto's waren, maar ik heb er helaas alleen maar de meest sprekende opgeslagen...

Voorzover ik weet is dit de TM3+ van GMS21:
1810070207330121.jpg
Dit is toch wat ze “bikepacking” noemen?
Leon schreef:
zo 10 apr, 2022 18:07
Kortom: het is een knutselfiets.
Ja.
Sinds geen auto meer heb ik al mijn fietsen moeten aanpassen.
Mijn hielen kwamen tegen mijn tassen, mijn knieen tegen mijn stuur, mijn voeten in de weg van voorspatbord, enz. Mijn 2 vorige fietsen bvb hadden veel te kleine kaders, spijts de dealer waar ik ze kocht had gezegd dat het de grootste beschikbare maat was, op een toon alsof het frame zeker groot genoeg ging zijn. Niet dus. Op een bepaald moment was ik het gesukkel goed beu geraakt, en besloot ik op zoek te gaan naar een fiets waar ik niet meer moest aan bricoleren. Dat werd de Santos TM3+ waar dit verhaal begon. Maar de geschiedenis herhaalde zich, behalve dat mijn voeten niet meer tegen het spatbord voor kwamen. Achteraan was net hetzelfde. Ik heb dat "knutselen" dus moeten overdoen, aan de staander waartegen mijn hiel soms botst, kon ik niks doen. Allez, toch niet op vlak van dat in de weg zitten. Ik heb wel iets gedaan aan de galvanische corrosie veroorzaakt door de A2 inox bouten doorheen het alu blok dat de staander vast maakt op het frame: ze vervangen door gewoon stalen, waarna het probleem van speling en wit poeder was opgelost.
Maar offtopic dus.
Ik heb zonet enkele foto's genomen vanaf opzij, van vork en stuur. Dit lijkt me de beste:
FILE1843_small.jpg
En toch vind ik 'm wel cool zo. Doet me aan dit topic denken ;)

viewtopic.php?f=8&t=34679
Zeker cool!
Jurr schreef:
zo 10 apr, 2022 18:24
Ik heb 'm destijds gewoon opgeslagen. ;) 'k Meen dat er nog meer foto's waren, maar ik heb er helaas alleen maar de meest sprekende opgeslagen...

Voorzover ik weet is dit de TM3+ van GMS21:

1810070207330121.jpg
Ja haha, al redelijk oude foto nu.
Ik heb nog veel zottere zaken meegesleurd, bvb paar weken terug een gitaarluidsprekerbox die woog 45 kilo, heb die achterop vastgemaakt.
En na thuiskomen en afzetten (en direct rooster eruit gelicht met schroevendraaier en steekmessen om het stof eruit te borstelen), de 20 km terug voor de lichtere tweede box en de versterker. De versterker in de mand, de box op een alu frame op mijn rug. Ik had gedacht dat het gemakkelijker ging zijn, maar niet. Het vel was van mijn schouders toen ik thuis was.
De lastigste last ooit was een rol textiel, die woog 30 kilo maar ik had die, dwaas genoeg, recht vastgemaakt op die mand, beginnende achter het zadel en ver uitstekende achteraan. Met spanriemen van achteraan naar voren rond onder de horizontale buis en terug, als een soort van katrol om het achterste van het bagagerek zoveel mogelijk te ontlasten. De fiets raakte verscheidene keren in een slinger terecht waar ik telkens met nogal wat moeite uit raakte. Ik reed op een moment een brug op, met een brommer vlak achter me met een paar jonge gasten op, had ik eerder aan lichten gezien. Toen ging plots mijn voorwiel een halve meter omhoog, en moest ik bliksemsnel zover mogelijk over het stuur buigen om het wiel terug neer te krijgen. Ik hoorde achter me een hoop lawaai maar kon niet omkijken. Enkele seconden later een soort van gelach. Toen ik boven de brug kwam stopte ik en keek om, de brommer lag op zijn kant, had de stoeprand geraakt denk ik, gast die stuurde van t verschieten uitgeweken waarschijnlijk, en zijn passagier had mogelijk de slappe lach gekregen. Zeker weet ik al dat natuurlijk niet. Heb terug aangezet en al tegenduwende de brug weer af, niet te rap, om een volgende slinger de baas te kunnen.

Om maar te zeggen, de TM3+ heeft best een sterk frame en sterk bagagerek, maar ik heb op veel plekken op dat rek en op voorvork en voordragerframes siliconen moeten leggen om verder roesten tegen te houden. Ik snap niet dat ze dat niet in inox maken, voor die prijs lijkt me dat best mogelijk. Dat zwart lakken is geen flut waard voor een bagagedrager.
Kijk naar de alu versies: die worden typisch afgesleten door schurende tassen en vanalles. Verf/lak dan zeker.
Nu, het is geen groot probleem, ik leg dat rugframe als dak op de mand, en daarover enkele lagen stevige plastiek om regen weg te houden. En de siliconen en mousses overal tussen beschermen ook. Die oersterke mega travelrack zit in zachte kussentjes opdat ie zich geen zeer zou doen.
Nu heeft ie blijkbaar toch een gat opgelopen achteraan. Ik had 3 inox torsiestaalbaren dwars gelegd op het alu handdoekframe dat als basis voor de metaalkooimand fungeert. 1 van die baren was los doorheen de travelrack buiswand geduwd door 1 van mijn lasten.
Hier een foto van vorig jaar, tot voor een paar dagen geleden zag ie er nog zo uit achteraan:
FILE1127_small.jpg
Je ziet dat "dak" achteraan, de Regina 420 OROY motorfiets ketting, en de M10 bouten die die prulbladboutjes vervangen.
Jurr schreef:
zo 10 apr, 2022 20:41
En toch vind ik 'm wel cool zo. Doet me aan dit topic denken ;)

viewtopic.php?f=8&t=34679
Wel grappig te lezen daar:
Velgremmen lijken me een no-go, want velgen slijten en dat willen we niet (als nomaad 2 extra wielen meenemen is overkill). Daarom dacht ik aan extra dikke schijven van 3,2mm, een (groot) aantal extra rempads (lekker compact) en 2 extra schijven.
Ik heb velgremmen (enige optie) maar ze slijten mijn velgen niet, ik DUW TEGEN. Koop een fixie, geen slijtende velgen meer! :D
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 20:48
Ik snap niet dat ze dat niet in inox maken, voor die prijs lijkt me dat best mogelijk. Dat zwart lakken is geen flut waard voor een bagagedrager.
De nieuwe non-Tubus Santos drager is deels inox:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-o ... enturerack
Mr. Z schreef:
zo 10 apr, 2022 01:04
Ik hou wel van een vlot sturende fiets en de TM3+ stuurt bijna net zo vlot als de TM 2.6 maar is zeker niet nerveus, niet zo als een Koga wat nerveus is.
Ik voel het net andersom. Mijn WT-S rijdt als op rails en de 3+ voelde veel agieler.
Jurr schreef:
zo 10 apr, 2022 20:55
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 20:48
Ik snap niet dat ze dat niet in inox maken, voor die prijs lijkt me dat best mogelijk. Dat zwart lakken is geen flut waard voor een bagagedrager.
De nieuwe non-Tubus Santos drager is deels inox:

https://www.santosbikes.com/nl/santos-o ... enturerack
Ah kijk, update.
Het is wat onduidelijk:
"De onderste tasophangstang is niet van CroMo staal maar van RVS. Handig, want door intensief gebruik kunnen tassenhaken de coating van de stang beschadigen waardoor deze gaat roesten. Dat is nu verleden tijd.

Ook alle bevestigingspunten zijn van RVS."
Dat suggereert dat het frame volledig cromoly is, met die tasophangstang van RVS.
Maar cromoly roest niet, bvb mijn tandwiel is ervan gemaakt.
Dus het hele rack zou niet meer roesten dan?
Ik snap dan het nut niet van RVS. Dat is mechanisch minder bestand/sterk dan cromoly. Maar de helft ongeveer (de standaard, goedkoopste graad 304 aka A2). Bvb het eerste kettingblad van mijn TM3+ was dat RVS 304 van Surly. De tanden waren op een maand haaievinnen. Aluminium 7075T6 is veel harder / slijtvaster. RVS 304 kan niet gehard worden.
Er rijmt daar vanalles niet in die tekst.
GMS21 schreef:
zo 10 apr, 2022 21:19

Er rijmt daar vanalles niet in die tekst.
Voor andere poëzie kun je bij Tubus ook nog naar titanium:

https://www.tubus.com/en/products/rear- ... uct/airy-1

Of volledig RVS inox:

https://www.tubus.com/en/products/rear- ... duct/cosmo

https://www.tubus.com/en/products/rear- ... -edelstahl
Ik snap dat je fiets zonder je bepakking anders fiets dan met, maar om te weten of hij anders fiets/stuurt dan een andere TM3+ is vrij makkelijk achter te komen, fiets eens op een andere TM3+ :wink:
Mr. Z schreef:
zo 10 apr, 2022 23:44
Ik snap dat je fiets zonder je bepakking anders fiets dan met, maar om te weten of hij anders fiets/stuurt dan een andere TM3+ is vrij makkelijk achter te komen, fiets eens op een andere TM3+ :wink:
Ok.
Ik heb de voorbije jaren her en der iemand met een TM3+ gezien.
De eerstvolgende sleur ik van zen fiets, dan kom ik erachter.
De mijne stuurt hetzelfde ongeacht wat ik mee heb, ZODRA er enkele kilo's boven het bagagerek liggen.
Ik krijg nu plots een ingeving. Zou het kunnen dat de fiets op vlak van geometrie/balans ontworpen werd voor de optie elektrisch met een accu bovenop het travelrack, zoals bij heel veel elektrische fietsen?

Eigenlijk, nu ie kaal is, zou ik wat kunnen testen. De bottombracket/lagers moeten vervangen worden maar er is nog mee te rijden. Eens 1 kilo gewicht op het rek, dan 2 kilo enz, eens op een andere plaats, en zo telkens proberen welk effect dat geeft op het rijgedrag.
Ga daar volgend weekend eens wat tijd pogen in te steken.
GMS21 schreef:
ma 11 apr, 2022 20:18
Ik heb de voorbije jaren her en der iemand met een TM3+ gezien. De eerstvolgende sleur ik van zen fiets, dan kom ik erachter.
Ik hou het NOS-Journaal in de gaten. :D
GMS21 schreef:
ma 11 apr, 2022 20:18
Mr. Z schreef:
zo 10 apr, 2022 23:44
Ik snap dat je fiets zonder je bepakking anders fiets dan met, maar om te weten of hij anders fiets/stuurt dan een andere TM3+ is vrij makkelijk achter te komen, fiets eens op een andere TM3+ :wink:
Ok.
Ik heb de voorbije jaren her en der iemand met een TM3+ gezien.
De eerstvolgende sleur ik van zen fiets, dan kom ik erachter.
De mijne stuurt hetzelfde ongeacht wat ik mee heb, ZODRA er enkele kilo's boven het bagagerek liggen.
Ik krijg nu plots een ingeving. Zou het kunnen dat de fiets op vlak van geometrie/balans ontworpen werd voor de optie elektrisch met een accu bovenop het travelrack, zoals bij heel veel elektrische fietsen?
Zou het misschien een beter idee zijn om het bij een Santos dealer te proberen?

De tegenhanger van zinloos geweld is zinvol geweld, en hoewel het rijk daar het monopoly op heeft denk ik dat ik dat misschien even vergeet als iemand er met mijn fiets vandoor wil gaan, vooral als daar gesleur bij komt kijken :wink:

Vriendelijk vragen werkt beter :wink: Maar ik heb een 57cm, vind die redelijk het zelfde fietsen, leuk sturend maar rustig en stabiel met en zonder bagage hoewel ik nooit kilo's boven op heb.
Ik gok zo dat jij een grotere maat hebt, de TM3+ is zeker niet ontwikkeld voor een accu boven op, denk niet dat je frame niet klopt, dan kan het zijn dat je frame verbogen is of je voorvork, je velgen niet gecentreerd zijn ten opzichte van de naaf of de spaak spanning niet klopt.
Maar zou dus eerst een andere TM3+ gaan proberen in de zelfde maat, als die anders stuurt dan is er wat mis met jouw fiets, zo niet ....