Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoektocht naar navigatie toestel - Forum Wereldfietser

Zoektocht naar navigatie toestel

Ben op zoek naar nieuw navigatiesysteem. We doen fietsreizen (bijna altijd buiten europa).
Tot op heden gebruikte ik de Garmin gpsmap60CSX (van 2008) waarvan ik erg tevreden ben.
Probleem met 60csx is dat ik te weinig tracks kan overzetten waardoor ik genoodzaakt ben om een laptop mee te nemen (met usb-connectie om de tracks over te zetten). Er is ook een technisch probleem met de 60csx: aansluiting usb hapert soms, de gps blijft 'piepen' bij het uitzetten, ...

Intussen hebben we beide een smartphone (one +2 en motorola moto x-force) en verouderde portable... en zoeken een oplossing, liefst zonder portable PC.

Een gps moet betrouwbaar zijn (automomie batterij, kaarten uitwisselen, tracks overzetten).

Hebben jullie enig advies?

Groetjes Piet
Herhaling van zetten natuurlijk, maar het beste advies is naar mijn mening gewoon je smartphone te gebruiken. Die Motorola heeft ook nog eens een flinke accu, dus dat bezwaar van een smartphone (accu soms te beperkt) valt weg, lijkt me. Welk voordeel zie jij in een gps-apparaat?
Los van de discussie smartphone vs dedicated gps - volgens mij kun je thuis al een SD-kaartje met tracks inladen waardoor je al je tracks kunt meenemen? Ben je ook niet afhankelijk van de pc.

Maar bij mij wordt de 60Csx gewoon traag in de kaartopbouw. Ik zou, als ik nu een nieuwe zou willen, eenzelfde soort willen, dus een 64s.
Ik ben van de 60CSX overgegaan naar de Oregon 650. Mijn 60 begon echt op te raken na vele jaren trouwe dienst. Ik moest wel enige tijd wennen aan de Oregon, maar nu zijn we grote vrienden.
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik eerder voorstander ben van een apart old school gps toestel (robuust, batterij autonomie, afleesbaarheid tijdens het fietsen, ...). Een smartphone is me dunkt minder trillings- en weerbestendig...

De 64s lijkt me zeker een goed alternatief voor de 60csx, en het bedieningsgemak met knoppen (kan ouderwets lijken) is toch makkelijker al fietsend... Enkel vrees ik dat die binnen een paar jaar opnieuw verouderd zal zijn.

De smartphone zullen we gebruiken als test (onze eerstvolgende reis is naar Zuid-Vietnam) waarbij we osmand zullen testen...

Misschien houdt de 60csx het nog even uit...
Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid een Etrex 30: goedkoop, licht en heel zuinig met stroom (4-5 dagen op en stel goede oplaadbare accus).
Kijk ook eens naar de "t versie" van een Garmin toestel, bijvoorbeeld de GPSmap 64 st. De "t" geeft aan dat de topografische kaart van Europa is voorgeinstalleerd. (niet routerend). Deze kaart bevat hoogte informatie (DEM). Zo kan je het hoogteprofiel van een spoor / route zien: van tevoren, tijdens de rit en achteraf. Ik vond het de ongeveer 60 Euro meerprijs, meer dan waard. Kijk ook eens wat Mr GPS hierover vertelt: https://www.youtube.com/watch?v=jhWUgkIwILs

Reijer.
Ik gebruik ook de Etrex 30 van Garmin; onverwoestbaar, lange batterijduur op 2xAA, lekker compact. Wat mij betreft voor lange tochten ideaal. Een smartphone is een kwetsbaar ding, niet waterdicht, onbruikbare accuduur, en ook vaak (zeer) fors van formaat. Ik heb hem wel, maar een 'echte' voor het doel ontworpen GPS is wat mij betreft één van de beste aankopen die ik voor fietsreizen deed, naast een goede fietsbroek.
Reijer schreef:Kijk ook eens naar de "t versie" van een Garmin toestel, bijvoorbeeld de GPSmap 64 st. De "t" geeft aan dat de topografische kaart van Europa is voorgeinstalleerd. (niet routerend). Deze kaart bevat hoogte informatie (DEM). Zo kan je het hoogteprofiel van een spoor / route zien: van tevoren, tijdens de rit en achteraf. Ik vond het de ongeveer 60 Euro meerprijs, meer dan waard. Kijk ook eens wat Mr GPS hierover vertelt: https://www.youtube.com/watch?v=jhWUgkIwILs

Reijer.
Ik begreep uit eerdere berichtgevingen dat die "t" juist niet echt de moeite waard was, aangezien het niet tot op een heel gedetailleerd schaalniveau zou gaan. Is dat veranderd?
Georg schreef:Een smartphone is een kwetsbaar ding, niet waterdicht, onbruikbare accuduur, en ook vaak (zeer) fors van formaat.
De ontwikelingen staan niet stil.

De hierboven genoemde Motorola Moto X Force kun je moeilijk nog kwetsbaar noemen, waterdicht is hij inderdaad helaas nog niet. Andere smartphones zijn overigens al wel waterdicht.
De accuduur van het ding is behoorlijk, te verbeteren door het scherm niet continu aan te hebben en/of een naafdynamo/oplader.
Voor sommigen is een (zeer) fors van formaat van het scherm juist een groot pluspunt.

Kortom: de smartphone wordt steeds acceptabeler als navigatie apparaat.
Travelmaster schreef:
Reijer schreef:Kijk ook eens naar de "t versie" van een Garmin toestel, bijvoorbeeld de GPSmap 64 st. De "t" geeft aan dat de topografische kaart van Europa is voorgeinstalleerd. (niet routerend). Deze kaart bevat hoogte informatie (DEM). Zo kan je het hoogteprofiel van een spoor / route zien: van tevoren, tijdens de rit en achteraf. Ik vond het de ongeveer 60 Euro meerprijs, meer dan waard. Kijk ook eens wat Mr GPS hierover vertelt: https://www.youtube.com/watch?v=jhWUgkIwILs
Ik begreep uit eerdere berichtgevingen dat die "t" juist niet echt de moeite waard was, aangezien het niet tot op een heel gedetailleerd schaalniveau zou gaan. Is dat veranderd?
Wat Reijer schrijft is dat het over de hoogte informatie gaat.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar nu zit ik met hoogtelijnen te hanessen en dat is zeker niet erg handig omnderweg en soms wil je wel een idee hebben van wat er allemaal te wachten staat aan hellingen.
Wat ik wel een gouden tip vond is dat je bij je smartphone ook alleen gebruik kunt maken van gesproken navigatie (Osmand) dan hoeft je scherm nog maar zelden aan.
Voor wat betreft de hoogtelijnen: ik zie ze wel op mijn GPS (Montana 600, zonder T), op basis van de kaarten van Open Fiets Map denk ik. Erg prettig, zo heb ik in ieder geval een idee of het na de bocht nog steeds heuvelopwaarts gaat (we zijn niet van die klimgeiten ...).
arnob schreef:Voor wat betreft de hoogtelijnen: ik zie ze wel op mijn GPS (Montana 600, zonder T), op basis van de kaarten van Open Fiets Map denk ik. Erg prettig, zo heb ik in ieder geval een idee of het na de bocht nog steeds heuvelopwaarts gaat (we zijn niet van die klimgeiten ...).
Ik zie ze ook. Daarom zou ik eerder voor openfietsmap pleiten (OSM) dan wat de 64ST biedt. Want dan zou je nog steeds met een te laag detailniveau (1:300.000 ofzo) zitten. Niet bepaald topografisch.
Die hoogte lijnen kun je apart instaleren als een soort overlay, maar ze zijn gewoon een PITA.

De hoogte data van de T-versie zou in het aparte hoogteprofiel scherm weergegeven waorden, soortgelijk aan de hoogtedata die in je track kunnen zitten. Dat werkt een stuk fijner, en zonder gezoek.
Welke app gebruiken jullie dan op de telefoon voor navigatie ? Ik heb er al een paar gebruikt maar geen enkele werkt gemakkelijk en fijn. Ik heb nu de betaalde versie van Pocket Earth en ik vind die ook niet fijn. Ik gebruik soms de apple app "kaarten" om te navigeren. Maar die kun je alleen op wandelen en auto zetten. En op wandelen stuurt hij me soms een weg op waar ik niet mag fietsen.

Ik zit te denken om een Garmin te kopen maar het probleem is dat ik geen computer heb en ook niet wil hebben. Ik doe alles op m'n telefoon en ipad. De Garmin Ertex 35 kun je bleutooth koppelen met de iphone. Kun je dan routes inladen met je telefoon via bleutooth ? En werkt die Ertex 35 zoals een tomtom voor in de auto ? Dus gewoon een straatnaam intypen en de Garmin wijst de weg ? Ik moet iets hebben wat makkelijk in gebruik is , niet ingewikkeld en totaal onafhankelijk van een computer. Is de Etrex 35 dat ?
Nee.
Travelmaster schreef:Nee.
haha, ik zou "ja" geantwoord hebben, maar misschien dat ie voor de smartphone generatie inderdaad niet als handig wordt aanschouwd. Alleszins, met Openfietsmap erop kan je wel gewoon adres ingeven en gaan. Het loopt weleens mis als het adres significant verder dan 100 km is.

On topic: hier een Etrex20, iets beperkter dan de 30 maar ik net als de 30 een kandidaat die voldoet aan de beschrijving. Nadeel is het kleine scherm, voordeel is gewoon het feit dat je je nooit zorgen moet maken. Heel af en toe loopt ie eens vast, maar dan even heropstarten en het is weer inorde. Met een setje oude oplaadbare batterijen haal ik 24 uur fietsen non stop, dat is overigens met de achtergrond verlichting continu aan.
Tja, niet alle vragen kun je met ja beantwoorden. Je hebt nl. wel een computer nodig, om nieuwe kaarten, nieuwe firmware (hoewel dat tegenwoordig niet zo hard meer gaat) en eventueel er tracks en routes op te zetten. Bluetooth heeft de Etrex niet, dus dat is ook een nee.

Ik weet niet welke telefoon de vraagsteller heeft, maar met zowel een iPhone als iPad is het heel lastig om kaarten, tracks en routes op een GPS te zetten. Met veel kunst en vliegwerk kan het wel.
Ik gebruik Osmand op mijn smartphone tot volle tevredenheid.
Dennis1987 schreef:Welke app gebruiken jullie dan op de telefoon voor navigatie ? Ik heb er al een paar gebruikt maar geen enkele werkt gemakkelijk en fijn.
Viewranger is een goede navigatie-app, je kunt OSM-kaarten online of offline gebruiken en voor veel landen zijn ook betaalde kaarten te downloaden.
Met Osmand kun je ook navigeren met gesproken aanwijzingen. Verder heb ik Ride with GPS ook geprobeerd; met deze app kun je tochten op de pc overzichtelijk rubriceren, maar alles bij elkaar vind ik Viewranger het makkelijkste voor fietsnavigatie.