Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Test "vakantiefietsen" fietsersbond - Forum Wereldfietser

Test "vakantiefietsen" fietsersbond

Zoals ik een paar weken terug al meldde heeft de fietsersbond 4 ebikes getest.
- Idworkx (Zie mijn eerdere post) Epinion (Neodrive)
- Santos (Go-Swiss)
- Hercules (Shimano Steps)
- Bulls (Brose)

http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... t-de-eifel

Opvallend is dat Bosch niet is getest, wat ik jammer vind omdat dat toch het meest breed verkrijgbare systeem is. Ook is het jammer dat er geen Yamaha is getest, al is die niet zo breed gedragen als de Bosch (maar zeker zo breed als Brose!).

Ik vind de keuze voor de Hercules merkwaardig, omdat dat niet meer is dan een toerfiets zonder enige speciale reden om dit een vakantiefiets te noemen. Bovendien is Shimano Steps volgens mij vooral bedoeld voor toeren/stadsgebruik en niet voor het zwaardere werk. Elke willekeurige toerfiets met middenmotor voldoet aan de standaard van de fietsersbond wat de test toch wel heel erg appels versus peren heeft gemaakt.

Wat je er wel uit af kan leiden is dat Santos en Idworkx terug moeten naar de tekentafel (al heeft Idworkx wel een waanzinnig mooie ebike met middenmotor!) en dat Pinion eigenlijk meer geschikt is voor forenzen ebikes dan vakantie-ebiken.

Verder valt het aantal hoogtemeters niet eens tegen, 1200 HM is voor dit forum wellicht niet zo veel, maar de meeste vakantiefietsers komen daar niet aan. Als je minder fit bent kom je dus toch nog een heel eind door Duitsland/Frankrijk.

Mijn conclusie: Het is leuk dat bevestigd is dat niet elk systeem even geschikt is, maar met wat intelligenter selecteren (lastig want je moet ook maar een testmodel krijgen)kom je op betere fietsen voor minder geld (Batavus, Gaastra, Merida, Haibike etc. etc.).
Een fantastische draai aan de discussie en wat mij betreft voeren we hem gewoon... maar dit is eigenlijk een eigen onderwerp.

We zijn nu mijlenver van het oorspronkelijke onderwerp.

Ik heb een Mod gevraagd of hij het kan splitsen.
Onderwerp gesplitst. Andere bijdragen in dit topic gezet: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 59&t=28508

Graag bij dit topic bij het onderwerp blijven.
De test begint met vier fietsen van Hercules, Bulls, Santos en IdWorks en dan gaat het eerste deel (tot 4:10) over alleen de laatste twee. Aan het eind van dat eerste deel hoor je de nadelen van een middenmotor maar verder weinig info.

Dan wordt er over geschakeld op de mountainbike van Bulls. Daar is Kees wel tevreden over maar "oogt niet echt als vakantiefiets", dat lijkt me niet zo belangrijk (hoewel het waarschijnlijk wel zo is), de vraag is of hij geschikt is of gemaakt kan worden.

Als laatste wordt een "normale" elektrische fiets van Hercules getest, die ze eerder hebben getest. In de bergen bevalt die onverwacht goed, "heeft hij eigenlijk wel nadelen". Die nadelen blijken een kleine accu, een minder goede verende voorvork en en slapper frame. Dat slappere frame is geen echte verrassing omdat het een klassiek damesframe is.
Jep, het had leuk geweest als ze de keuze voor de Bulls hadden uitgelegd. Passen daar dragers op? Is het gedaan om te bikepacken?

Maar goed, ik vrees dat de keuze voor deze fietsen ook wel wordt veroorzaakt door de leveranciers. Die zijn (naar verluidt) soms erg koppig met het aanbieden van te testen fietsen.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat Santos gaat doen met deze aanmerkingen. IdWorx heeft sowieso al een Bosch model (en dochtermerk Fyts ook). Een Bosch/Yamaha model ontwikkelen is waarschijnlijk nogal duur gezien de oplage.
De Bulls is er ook in meer aangeklede uitvoering, ook met Brose-motor (350 voor speed-pendelen, 250 voor 25 kpu) met spatborden, bagagedrager enz. Verder op het eerste gezicht vergelijkbaar: XT 2x10, 650 Wh accu uitneembaar in frame, Lacuba noemen ze die.