Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Google Earth laat geen panoramiofoto's meer zien - Forum Wereldfietser

Google Earth laat geen panoramiofoto's meer zien

Sinds kort zijn de foto's van Panoramio niet meer te zien op Google Earth. Wel zijn in Google Earth de blauwe vierkantjes, die de lokatie van deze foto's aangeven, nog te zien. Als je zo'n vierkantje echter aanklinkt, gebeurt er niets meer.
Op Wikipedia is te lezen dat Google is gestopt met het ondersteunen van Panoramio.
Google Earth wordt hierdoor een stuk minder aantrekkelijk voor het plannen van een tocht. De Panoramiofoto's waren vaak een welkome aanvulling op de Streetviewbeelden. Op wegen waar geen Streetview beschikbaar is, lieten de Panoramiofoto's vaak nog zien wat voor landschap en soort weg je ergens kon verwachten. Juist de weggetjes waar de camerawagens van Google niet kunnen of mogen komen, zijn vaak aantrekkelijk voor fietsers!
Om andere foto's dan die van de Streetview te kunnen zien, kun je nog wel terecht in Google Maps. Als je dan rechtsonder een fotopicto aanklikt, komt er een fotobalk in beeld. Anders dan in Google Earth, kun je op Google Maps niet direct zien op welke plekken er foto's gemaakt zijn. Je moet eerst met de muis naar een beeld in de fotobalk gaan om te zien waar zich dat beeld op de kaart bevindt. Om erachter te komen of er van een bepaalde plek foto's zijn te zien, kun je de kaart het best sterk inzoomen op die plek. Alleen de foto's die bij het ingezoomde stuk kaart horen, blijven dan zichtbaar op de fotobalk.
ik gebruik deze functie ook heel vaak. super handig voor het mountainbiken !! heb het net uitgeprobeerd, maar de foto's werken bij mij nog wel in google earth.

'' Google said it will leave the naked images on display for twelve months '' (bron wikipedia)

echt zuur dat ze ermee ophouden :evil:
Eigenaardig dat het bij jou nog werkt. Ik krijg nu alleen nog lege ballonetjes wanneer ik de blauwe vierkantjes aanklik.
Bij mij werkt het ook nog..
Peter.
keesswart schreef:Om andere foto's dan die van de Streetview te kunnen zien, kun je nog wel terecht in Google Maps. Als je dan rechtsonder een fotopicto aanklikt, komt er een fotobalk in beeld. Anders dan in Google Earth, kun je op Google Maps niet direct zien op welke plekken er foto's gemaakt zijn. Je moet eerst met de muis naar een beeld in de fotobalk gaan om te zien waar zich dat beeld op de kaart bevindt. Om erachter te komen of er van een bepaalde plek foto's zijn te zien, kun je de kaart het best sterk inzoomen op die plek. Alleen de foto's die bij het ingezoomde stuk kaart horen, blijven dan zichtbaar op de fotobalk.
Die methode is wat onhandig, je weet dan tenslotte niet waar de foto genomen is. Makkelijker is om terwijl je ingezoomed bent op het gebied wat je interesse heeft het gele poppetje rechtsbovenin die fotobalk te selecteren en te verslepen naar de map.

Door dat te doen zie je direct op de kaart waar panorama's beschikbaar zijn in de vorm van blauwe bolletjes.
Het enige gele poppetje dat ik zie, is om Street View beelden zichtbaar te maken. Het werkt bij mij niet voor andere foto's.
@ Kees,vermoedelijk is er toch iets mis met je instellingen in Google Earth, is "foto's" aangevinkt?
Ja, dat heb ik al gecheckt. Foto's is aangevinkt. Anders zou ik ook niet de blauwe vierkantjes kunnen zien.
Even op een iPad getest en dan zie ik de foto's wel! Ik zal Earth binnenkort eens opnieuw installeren. Blijft natuurlijk wel de vraag hoelang die Panoramiofoto's uberhaupt nog te zien zullen zijn...
keesswart schreef:Het enige gele poppetje dat ik zie, is om Street View beelden zichtbaar te maken. Het werkt bij mij niet voor andere foto's.
Jij ziet dit soort bolletjes niet in Maps?

Afbeelding
keesswart schreef:Even op een iPad getest en dan zie ik de foto's wel! Ik zal Earth binnenkort eens opnieuw installeren. Blijft natuurlijk wel de vraag hoelang die Panoramiofoto's uberhaupt nog te zien zullen zijn...
Hier doen ze het ook nog gewoon.
Ik zou het wel snappen als Google er van af zou willen. Streetview wordt steeds vollediger en ze voegen zelf ook steeds meer losse panoramafoto's toe: de blauwe rondjes (bij mij). De vaak oude niet-panorama panoramiofoto's voegen daarbij niet veel toe aan het google-earth-gevoel waarbij je in het beeld gezogen wordt, om maar eens een sterke term te gebruiken.
stef.l schreef:Jij ziet dit soort bolletjes niet in Maps?
Afbeelding

Ik zie gele en blauwe bolletjes. Wanneer je op de gele bolletjes klikt, zie je interieurfoto's. Onder de blauwe bolletjes zitten buitenbeelden. Het irritante van de bolletjes is dat ze steeds verdwijnen nadat een foto bekeken is. Om de bolletjes weer te kunnen zien, moet steeds weer het gele poppetje (rechtsonder) aangeklikt worden. De blauwe vierkantjes in Google Earth blijven tenminste de hele tijd zichtbaar (als je 'foto's' hebt aangevinkt).

De beelden in de fotobalk worden niet met bolletjes aangegeven. Om te zien waar die zich bevinden, moet je er met de muis op gaan staan, waarna er een lijntje te zien is tussen de foto en de bijbehorende plek op de kaart.

En dan is er ook nog die hoogst irritante privacyherinnering van Google, die ik altijd negeer. Weet iemand of er al een adblocker bestaat die deze privacyherinnering wegfiltert?
We hebben het hier dus blijkbaar niet over Google Earth (een apart programma) maar over Google maps waarbij je een andere view kan selecteren (Sateliet of Earth). Misschien moet je toch maar eens (op de computer van iemand anders) die privacyherinnering lezen. (Zo spannend is dat niet)
Of die herinnering niet meer wordt getoont met bijvoorbeeld Ghostery (werkt ook in firefox moet je wel de add-on installeren) weet ik niet.
Als je het kleine kaartje (landkaart) vergroot nadat je op een blauw bolletje hebt geklikt (knopje linksonderin) blijven de andere bolletjes bij mij wel in beeld. Anders alleen als je er met je muis overheen beweegt.
_Peter_ schreef:We hebben het hier dus blijkbaar niet over Google Earth (een apart programma) maar over Google maps waarbij je een andere view kan selecteren (Sateliet of Earth).
Inderdaad! De titel van deze discussie klopt dus niet.
1. Je hebt Google Earth: een apart programma waar panoramiofoto's nog gewoon als aan- en uitklikbare optie bestaan, bij mij dan.
2. Je hebt het bekende Google Maps, een aanklikbaar deel van Google in de browser. Met daarbij de bekende satellietbeelden.
3. Je hebt Google Earth in Google Maps waardoor je de satellietfoto's in Maps kunt kantelen. Ik weet even niet of je daarvoor een plugin moet hebben of voor de volgende:
4. En je hebt 3D in optie 2 en 4, waardoor je een 3D-beeld krijgt van de hele omgeving: alle huizen, bomen, muurtjes, bruggen etc zijn dan in 3D zichtbaar. Je kunt onder bruggen doorkijken e.d. De data daarvoor zijn helaas nog niet overal beschikbaar.

Met de echte Earth kun je extremer kantelen e.d., heb je ook een vluchtsimulator. Best leuk om te proberen te landen met een F16. Na oefening lukt dat. Wat me niet gelukt is, is om met een F16 op Saba te landen en te overleven :shock:
Onder de plaatselijke Maasbrug doorvliegen is me wel gelukt. IRL zou men dat niet op prijs stellen.

Streetview is er in alle versies. In Google Earth vind ik streetview echter irritant omdat hij elke keer een lange in- en uitzoombeweging maakt. Dat ziet er gaaf uit maar na 3 keer weet je het wel. Als je een gebied voor je vakantie eens wilt bestuderen irriteert het me mateloos.
Dan gebruik ik liever deze website die niet Google is maar er deels wel op gebaseerd is en waar je direct in streetviewbeelden terecht komt:
http://solargis.info/imaps/#tl=GeoModel ... 263427&z=6
Hiermee kun je dus ook mooi streetview met het bestuderen van de geomorfologie combineren, zonder last te hebben van alle menselijke inbreng.
Leon, dat gaat natuurlijk niet op voor landen waar Google nog niet is langsgeweest, of waar de overheid (of zelfs de bevolking) besloten heeft dat dit teveel inbreuk maakt op de privacy. Duitsland is hier het bekendste voorbeeld van, al zijn er wel delen van Duitsland met streetview te bekijken (Berlijn en andere grote steden) Daarnaast heb je in Oostenrijk en Bosnië ook pech.
Leon schreef:
_Peter_ schreef:We hebben het hier dus blijkbaar niet over Google Earth (een apart programma) maar over Google maps waarbij je een andere view kan selecteren (Sateliet of Earth).
Inderdaad! De titel van deze discussie klopt dus niet.
Het gaat mij wel degelijk om Google Earth. Lees het begin van dit draadje nog maar eens. Al zou de titel nu beter kunnen luiden 'Google Earth laat op mijn pc geen panoramiofoto's meer zien'. :wink:
Op zoek naar de oorzaak van het niet meer kunnen zien van de panoramiofoto's vond ik op Wikipedia het bericht dat Google van Panoramio af wil. Ik citeer: Panoramio bleef nog tot 4 november 2016 bijna volledig bruikbaar. Na die datum verdwenen steeds meer functies en mogelijkheden. Wanneer de definitieve sluiting/opheffing volgt is niet bekend.
Daarmee dacht ik opgehelderd te hebben waarom er bij mij op Google Earth geen panoramiofoto's meer te zien waren. Zoekend naar een alternatief kwam ik er achter dat er ook foto's zijn te zien bij Google Maps. Vervolgens ging dit draadje dus ook over Google Maps. Dit gebruik ik echter weinig, omdat ik gewend ben om met Google Earth te werken.
_Peter_ schreef:Leon, dat gaat natuurlijk niet op voor landen waar Google nog niet is langsgeweest, of waar de overheid (of zelfs de bevolking) besloten heeft dat dit teveel inbreuk maakt op de privacy.
Dat klopt natuurlijk, alles op voorwaarde dat er beeldmateriaal op de site staat.
keesswart schreef:Al zou de titel nu beter kunnen luiden 'Google Earth laat op mijn pc geen panoramiofoto's meer zien'. :wink:
Dat kun je zelf aanpassen, ik meen te weten tot een week na plaatsing van het eerste bericht.

Werkt het ook niet als je met Ctrl-Alt-b de linker balk te voorschijn haalt en je in het lagenvenster bij Foto's vervolgens Panoramio aanklikt?
Foto's + Panoramio had ik aangeklikt in het lagenvenster, zonder resultaat. Wat de titel van dit topic betreft: als Google binnenkort definitief de stekker uit Panoramio trekt, zal deze titel voor iedereen opgaan :wink:
Dan is er nog altijd een alternatief voor Panoramio: https://www.mapillary.com/alternative-to-panoramio
keesswart schreef:Foto's + Panoramio had ik aangeklikt in het lagenvenster, zonder resultaat. Wat de titel van dit topic betreft: als Google binnenkort definitief de stekker uit Panoramio trekt, zal deze titel voor iedereen opgaan :wink:
Dan kan ik ook wel wat dingen gaan aankondigen.
Laatste wilde ijsbeer gespot.
Huizenprijzen Amsterdam kelderen vanwege zeespiegelstijging.
Prorail in de problemen.
Dierenpartij dient motie in.