Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het kan ook prima op een goedkope fiets - Forum Wereldfietser

Het kan ook prima op een goedkope fiets

Een filmpje van Fabio Wibmer waarin hij laat zien dat fietsen ook op een goedkoop barrel kan en dat je heusssss geen 2000+ euro fiets nodig hebt. Groot respect voor deze jongen! Hij heeft trouwens nog meer mooie video's. 8)

Wel leuk zo'n filmpje als je hier net felle discussies hebt gelezen over de aanschaf van een superdure fiets. O nee, duur is relatief, dat woord mag ik niet gebruiken. Maar iig mis je op de nieuwe Idworx van 8000+ euro of de nieuwe Santos van 4000+ dit soort tochtjes, en das toch jammer! :D

Leuk filmpje Yopie!

Let op: 't Is wel een gepimpt barrel:

1:19 Sterke platformpedalen (standaardpedalen van een barrel houden het geen meter uit op zo'n parcours)
2:50 Mooie hydraulische remmen (ook geen typische barrelremmen - gelukkig maar, dat zou geen goed idee zijn in de Alpen)
2:35 Dat is wat er met een barrel gebeurt als je het zo behandelt; het zou me niet verwonderen mochten er wat frames/voorvorken gesneuveld zijn tijdens de opnames.

Maar je hebt gelijk, geen riemen, Rohloff en Son in dit filmpje. :-)
2500 kilometer voor slechts 40 dollar!

Afbeelding
Schitterend Eric! Dat is 1.6 dollarcent per km!
Dat is beter dan mijn Walmart-fiets van $99 waarmee ik tussen 2002 en 2003 ongeveer 3600 km mee heb gereden (toegegeven, woonwerk op glad asfalt zonder noemenswaardige bagage)...dat maakt 2.7 dollarcent per km.
Nu ik het zo bedenk...mijn 'sjieke' Rohloff/Magura fiets is ook niet zo duur: momenteel 85.948 km voor 2637 dollar, dat maakt 3.0 dollarcent per km. Dat wordt nog even 80.000 km extra fietsen voor ik aan jouw Indisch Hero-rendement kom Eric! :D
Yopie schreef:Een filmpje van Fabio Wibmer waarin hij laat zien dat fietsen ook op een goedkoop barrel kan en dat je heusssss geen 2000+ euro fiets nodig hebt.
Grappig hoe verschillende mensen hetzelfde gegeven verschillend interpreteren. Als ik dit filmpje zou moeten samenvatten, zou ik het zo doen: "Wanneer je dingen wilt doen met een fiets die daar niet op berekend is, moet je niet verbaasd zijn als er spullen stuk gaan."

:)

Carl
Ik dacht: de toeren die hij uithaalt, kan ik noch met een fiets van 50€ noch met eentje van 8000€.
En ik dacht: dat kan ik ook niet en àls ik zo hard zou kunnen fieten tijdens mijn fietsvakantie zou ik mij zo enorm moeten concentreren op waar ik fiets, dat ik niets van de omgeving zou zien.

Dan kan ik net zo goed met de auto kan gaan. Doe mij die Audi dan maar uit het filmpje. Maar ja, die is nóg duurder...
Als je de bloopers op het eind ziet is er vast wel meer kapot gegaan. Maar interessant is wat er echt zichtbaar kapot ging: het achterwiel.
Voor de rest is de aandrijving duidelijk zo gaar als maar kan, maar dat geeft hier niet want het gaat toch alleen maar naar beneden. En ja, zware doorsneefietsen hebben natuurlijk best wel wat reserve in het frame. Kijk maar dagelijks om je heen.
Ik dacht: wat een luxe, ik had geen twee remmen en geen vernellingen op mijn eerste fiets, waarmee ik ook capriolen uithaalde totdat hij brak.
Inderdaad Leon, dit doet me denken aan mijn puberjaren (jaren 1980) toen de BMX sport net kwam overgewaaid uit de USA. Wij wilden dat ook allemaal doen en gebruikten oude fietsen. Ik herinner me nog de damesfiets waarbij na een (bescheiden) jump het zadel plots op 20cm van het balhoofd stond en de trappers de grond bijna raakten :-). Gewoon in twee geplooid (ja, een herenframe is steviger). Later kocht ik dan een 'echte' BMX waar ik eerst 5 paar pedalen op heb scheefgesprongen vooraleer ik doorhad dat kwalitatieve platformpedalen een must zijn wil je met de fiets de lucht ingaan. De piekkrachten die op een landende fiets terechtkomen zijn echt niet te onderschatten.
Aniphys schreef:Inderdaad Leon, dit doet me denken aan mijn puberjaren (jaren 1980) toen de BMX sport net kwam overgewaaid uit de USA.
Ik was nog in de eerste helft van de jaren 70. BMX was er toen kennelijk* al wel in Californië, maar Californië was bij ons niet bepaald vaak op TV. Ik zal wel motorcrossers hebben gezien, maar dat zat er om een reeks van redenen bij mij niet in als zeven-of-zo-jarige. Mijn vader zou me hebben ge****** en ge*****, iets wat ik hem toen zeker kwalijk zou hebben genomen maar waar ik nu wat anders over denk.

* : Nu ik op https://en.wikipedia.org/wiki/BMX het volgende lees
"BMX began during the early 1970s in the United States when children began racing their bicycles on dirt tracks"
was ik dus zelf een van de eerste BMX-ers, maar dat ontdek ik dus pas vandaag.
Aniphys schreef:Leuk filmpje Yopie!
Ja hij is leuk he? Vond vooral het begin leuk, dat de held twee mooie meiden opzij schuift want hij gaat fietsen :D en dat hij daarna in zijn dagelijkse kloffie met een vreselijke helm en dat oude barrel op zijn rug het mtb-centrum binnenstapt zodat de mtb'ers met hun dure uitrusting hem gelijk uitjoelen haha. Het stukje dat hij dansend in de stoeltjeslift omhoog gaat, retesnel de berg afsjeest en vervolgens een mtb'er verbaasd opkijkt door een piepend krakend geluid en dan de held over zich heen ziet vliegen is ook erg vermakelijk. :lol:
Eric Schuijt schreef:2500 kilometer voor slechts 40 dollar!
Leuk! En herkenbaar. Een van mijn mooiste tochten was in Turkije op een aldaar gekocht oude fiets. Hij had maar 3 versnellingen, was retezwaar en veel te groot maar oerdegelijk. En met een fiets met mooi gekleurd franje, een gedeukt metalen fietsmandje en een gigantisch breed leren zadel drie maanden lang dwars door het Turkse binnenland zwerven is echt een aparte beleving, was een onvergetelijke tocht.
Vooral het stuk tussen de Zwarte en de Middelandse Zee (grens Georgie naar grens Syrië) was prachtig want daar lag toen een metersdik pak sneeuw, dat werd dus met vrachtwagens verder liften. Bij de Syrische grens ruilden we de fietsen om voor iets betere, wel nog steeds van die zware barrels maar iig niet zo groot.
Langs de Middellandse Zee terug naar Istanbul was soms wel lopen, niet alleen door de vele lekke banden maar ook door 't gemis aan versnellingen. En op Cyprus werd ik uren vastgehouden, men vond het maar vreemd een blonde blanke meid op een oude fiets met veel geld op zak. Het plan was nl een houten zeilbootje kopen en dan terug naar NL varen. Toen ik vertelde dat mijn fietsvriendje mijn man was was dat ook verdacht omdat we niet dezelfde achternaam hadden. Toen ik vervolgens zei dat we alleen maar trouwringen hadden gekocht zodat ik minder lastig werd gevallen door hitsige kerels en 'mijn man' daardoor minder hoefde te onderhandelen om mij voor een zooitje schapen te verkopen zagen ze ook de humor niet en werd de situatie nog grimmiger. :shock: Maar ik was net 18 jaar en snapte het leven nog niet zo, nog steeds niet trouwens. :)

Maar iig was het een supertocht, mede dankzij de fiets. Ik wil ook graag een keertje terug maar dan nu toch wel met de fatbike want die kan het gebergte met de sneeuw net wat beter aan. 8)
Geweldig verhaal. :D Uiteindelijk naar huis gevaren?
Nee helaas niet. De kleine vissersbootjes waren te slecht voor de woelige Noordzee, de houten jachtjes veel te duur en de prachtige maar véél te grote houten schepen waren betaalbaar als je ook de houtworm voor lief nam.
Maar ik wil het nog steeds een keertje doen. Of mss met de kano binnendoor, weet niet of dat kan, dat verzin ik nu opeens. :D
Jij raakt overal met je packraft en fatbikel, althans zo blijkt uit je verhalen. :wink:
Hee dat is ook een mooi idee ja: met fiets en packraft van de Noordzee naar de Zwarte Zee. Dan heb je iig de Rijn en de Donau, lekker hard stromend dus hoef je weinig te peddelen of te fietsen. 8)
Yopie schreef:... van de Noordzee naar de Zwarte Zee. Dan heb je iig de Rijn en de Donau, lekker hard stromend dus hoef je weinig te peddelen of te fietsen. 8)
Ben je ooit een de Rijn geweest en gezien welke kan die op stroomt? :lol:
Ja, ik zat net ook ff op GoogleMaps te kijken haha
Kijk ook meteen eens welke wateren je over moet als je van Cyprus naar Nederland zeilt.
Lijkt me niet moeilijk te raden als je buitenom, dus overzee wilt. Maar binnendoor met fiets en packraft zijn er wel erg veel routes, het zou haalbaar zijn als je de bijna 3000km lange Donau neemt. Het plan vanaf de Noordzee zou ik dan laten liggen, dat is ook minder interessant en zou meer fietsen dan peddelen worden. Een mooi plan! nu alleen nog tijd en geld vinden. :)