Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht in voortassen? - Forum Wereldfietser

Gewicht in voortassen?

Hallo iedereen!

Ik ben net terug van m'n eerste fietsreis en het was prachtig! Er volgen er zeker nog veel... Nu heb ik die voorbije drie weken met 2 achtertassen gereden en heb ik ondervonden dat als er proviand moest ingeslagen worden het allemaal een beetje wat nipt werd ivm de plaats. Dus lijken me voortassen wel ideaal. Nu heb ik ergens gelezen dat er max 3kg aan het stuur wordt gehangen. Maar is dit stuurtas + 2 voortassen? Dit lijkt me nogal weinig.

Groeten

Nick

De vuistregel is ongeveer een derde van het gewicht in de twee voortassen en twee derde in de achtertassen. De stuurtas houd ik het liefst zo licht mogelijk.
Nick schreef:Nu heb ik ergens gelezen dat er max 3kg aan het stuur wordt gehangen. Maar is dit stuurtas + 2 voortassen? Dit lijkt me nogal weinig.
Hoi Nick,
Nee die 3 kg is alleen aan het stuur zelf. De voortassen kun je feitelijk gewoon volmaken, alleen niet met de zwaarste spullen die je bij je hebt, maar bv kleren en dergelijke. Wat er uiteindelijk in zou "mogen" hangt meest af van de drager.
Groeten,
Leon
Dag Nick,

Om een direct antwoord op je vraag te geven: nee die drie kilo gaat alleen over je stuurtas. De andere voortassen hangen ook niet aan je stuur, maar aan een drager die boven of naast je voorwielen zit. En daar kun je dus rustig een kilootje of tien in wegstouwen, afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt en je eigen armspieren...

Als je de 1/3 - 2/3 regel in acht neemt, en je hebt zo'n 25 kilo bagage bij je, zit er in je voortassen dus zo'n 8 kilo "van voor". En je zult merken dat je fiets een veel rustiger rijgedrag krijgt bij een verdeling van het gewicht over voor en achter,

Groetjes,
Astrid
Astrid

Hoi Nick,

Welkom bij de fietsverslaving! :)

Wij hadden afgelopen keer ongeveer 6 kilo in de beide voortassen. 1 tas was gereserveerd voor slaapspullen en de ander voor kleding. Werkte goed vonden wij (ook wij leren nog elke keer!).

Hierdoor hadden we overigens meer ruimte vrij in de achtertassen en zo konden we makkelijk wat proviand mee nemen in de achtertassen.

Groetjes,
El & El

Onze vier voortassen hebben wij gereserveerd voor kleding (1 kledingtas pp, we hebben ook 2 kids). Dat werkt goed; we zitten op 3,5 / 4 kilo per tas. De achtertassen + bagageruimte in de fietskar zijn voor de overige spullen.

Sandra