Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste manier om ketting schoon te maken? - Forum Wereldfietser

Beste manier om ketting schoon te maken?

Wat is de beste manier om een ketting, zowel thuis als op reis, schoon te maken? Is er een vuistregel hoe vaak je onderweg een ketting moet schoonmaken en smeren?

Mvg

Martijn Brinkers

Een vuistregel kan zijn dat je bij slecht weer (regen, modder) of extreem stoffig weer na iedere tocht je ketting even droog/schoon poetst en eventueel wat bij smeert. Daarnaast kan het standaard 1x per week grondig(er) reinigen van ketting, derailleurwieltjes en kettingbladen geen kwaad (zeker niet als je frequent fietst). Op die manier houd je je draaiende onderdelen in goede staat.

Tegenwoordig zijn er allerhande reinigings- en smeermiddelen op de markt, zoals van Shimano en Pedro's (ook in kleine flacons die makkelijk zijn mee te nemen op de fiets). Je zou eens kunnen kijken bij www.bike2build.nl (onderhoud -> reinings- en smeermiddelen) voor een overzicht. Ik heb zelf goede ervaringen met Pedro's. Schoonmaken doe ik met poetslap, verfkwast en/of oude tandeborstels (voor het fijne werk). Volgorde daarbij is meestal: reinigen met ontvetter (verfkwast, tandenbortsel) of goed schoon poetsen met poetslap, insmeren met Pedro's, nachtje laten staan en volgende ochtend overtollige smeersel d'r af vegen.

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Groet,
Dieder
Hoi Martijn,
Via de zoekpagina van dit forum kun je met de trefwoorden ketting, smeren en schoomaken een schat aan tips vinden. Dus tik eens een woord in op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/search.php
Onderweg is alleen het smeren van belang, van de drab die overal aanhangt heeft de fiets niet te lijden. Hoogstends gaat het zwaar fietsen als de derailleurwieltjes niet meer graag draaien :( :D
Groet,
Leon

Ik heb een smeermiddel op basis van wax. www.supremeblack.nl. In het begin was ik nogal sceptisch door alle jubelverhalen in nl.fiets, maar ik ben toch om.

Je ketting blijft mooi droog en daardoor ook schoon, 1x per week een doek erover heen en hij is weer schoon. Smeren om de 200km. Nadeel is dat regen wel erg snel de wax wegspoelt.

Volgens mij is deze vraag al eens eerder beantwoord! Even de pijler fietstechnieken erop doorlezen, kom je 'm vast tegen!

Uhm, sorry, ik zie net dat Leon die tip ook al gaf... niet goed gelezen. Mijn reactie is hiermee dus overbodig