Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kilometers zijn 'verantwoord'? - Forum Wereldfietser

Hoeveel kilometers zijn 'verantwoord'?

Het is natuurlijk erg leuk als je kind net zo enthousiast is over het fietsen als je zelf. Onze oudste zoon, net acht jaar, gaat als een speer en wil graag 'kilometers maken'.
De afgelopen weken in Frankrijk bleef het 'beperkt' (zo ervaarde hij dat) tot een keer 87 km. Daarom is hij vandaag - op eigen verzoek - met papa op de fiets naar opa en oma om 'eindelijk' een keer 100 km. te fietsen.

Natuurlijk zijn wij allang gewend aan kritische vragen en opmerkingen. Het zij zo. Maar nu merken we, ondermeer vanuit onze familie, dat mensen het onverantwoord vinden hoeveel Bas soms fietst. Een kind in de groei mag niet zo ver fietsen, vindt menigeen. Natuurlijk begrijpen wij dat je voorzichtig moet zijn, en nemen daarom ook genoeg rustpauzes en rustdagen tijdens een vakantie. In drie weken hebben we bijna 1000 km gefietst, vari?rend van 28 tot 87 km per dag. Dat valt toch wel mee? Of gaan we echt grenzen over? Wie kan - bij voorkeur met verstand van zaken - hier iets zinnigs over zeggen?

Gek eigenlijk he, dat nooit iemand zich afvraagt of het wel verantwoord is om je kind 2000 kilometer op de achterbank van een auto te zetten...

Groeten,
Sandra

Zo lang hij geconcentreerd (ivm het overige verkeer) blijft fietsen lijkt me het geen kwwad kunnen.
Ik vind het wel een prestatie voor een jongetje van 8 jaar! Grote klasse!
niko

Het is hier niet relevant hoeveel-ie fietst, maar de manier waarop.
Als je bv. veel kilometers maakt en altijd op je zwaar verzet trapt (terwijl je eigenlijk traag rijd) ben je om problemen aan't vragen.
Dat is enkel wat je dient te controleren.

Verder nog meegeven dat kinderen juist veel meer energie hebben dan volwassenen, en niet echt een probleem maken van 80km. Toen ik klein was liep ik de hele dag, en altijd tegen een rotvaart - iets wat me later nooit problemen heeft opgeleverd (buiten een verslaving aan sport).
Vanuit het perspectief van een volwassen mens lijkt 100km voor een kind misschien onverantwoord - mijnsinziens is het tegendeel waar.

Sandra, als je kijkt op de site van de fietsersbond, dan kan je gratis een mediche vraag stellen aan de fiets dokter Kor van Hulten. Je krijgt dan via de y-mail een week later bericht van hem. :P

Het is wat meer dan onze dochter van nu bijna tien en vorig jaar dus bijna negen fietste, maar ook weer niet heel veel meer. Intuitief heb ik het idee dat je aan de bovengrens zit, maar veel hangt af van de omstandigheden (en jongetjes zijn veel sterker). Vooral klimmen is natuurlijk erg zwaar voor kinderen. Wij hebben dit jaar wat geexperimenteerd met hoeveelheden bagage (ze wilde zelf voor en achter tassen, en wij vonden niet al te zware achtertassen eigenlijk de limiet), en het is duidelijk dat meer bagage op de kinderfiets het onmiddellijk veel zwaarder maakt, zeker als er ook geklommen moet worden. Tot slot letten we er goed op dat ze met een licht verzet rijdt. Die dingen lijken me belangrijker dan puur het aantal kilometers.
Verder is het natuurlijk van groot belang dat de fiets goed past, en dat het kind er goed op zit. Wij hebben op de kleine 26 inch fiets van mijn dochter speciaal kortere 160 mm cranks laten monteren, en ik denk dat dat echt verstandig was. Verder heb ik geprobeerd die fiets zo licht mogelijk te houden, met lichte snelle banden (Conti Sport Contact 1,6 inch, maar wel in 700 km twee lekke banden van steensplinters).
Ik ben benieuwd naar verdere reacties uit de medische hoek. Het is toch zo leuk om met kinderen te fietsen.
Wim

Hallo Sandra,

Deze zomer hebben we met onze jongens van 11 en 9 een fietsreis van 3150 km gemaakt. Zij fietsten met bagage (alleen achtertassen met een kilo of 8 erin). We zijn over de Abruzzen gereden, hebben bij 35 graden vele Kroatische heuvels bedwongen en zijn zonder problemen de Splugenpas over gereden. De jongens zijn allebei een paar keer gevallen, lullige ongelukjes die de nodige pleisters en troost vroegen maar ook weer snel vergeten waren. Natuurlijk hielden we goed in de gaten of ze niet te zwaar trapten. Ons tempo was er een van 2 dagen fietsen 1 dag rust, met gem. zo'n 60 km per dag. De laatste week roken we echter de stal en hebben we zo'n 580 km gereden.
De jongens hebben geen enkele overbelastingsblessure opgelopen in de trant van knie-pijn of wat dan ook, ?n zijn allebei 3 cm! gegroeid in die 3 maanden. Tim, de oudste, hebben we nooit moe gekregen: voordat hij moe was lagen we zelf al lang in de greppel. Kortom: kinderen zijn niet van suiker en kunnen veel meer dan wij wel eens denken. Zolang ze er zelf maar lol in hebben. Kom vooral eens op bezoek op onze website: www.fietsreizigers.nl!

Groet, Petra

Bedankt voor jullie reacties!
Licht verzet, een goed passende fiets, lol in het fietsen... herkenbare punten. En dingen waar wij (denk ik) ook goed op letten. De internetdokter hebben we
een mail gestuurd, ben benieuwd wat hij er van vindt.

Petra, jullie site ken ik uiteraard. We waren ernstig onder de indruk van jullie laatste week! Mooie reis hoor, die jullie hebben gemaakt.

Wim: ik hoor wel vaker iets over korte crancks voor kinderen. Kun je mij uitleggen wat daar het voordeel van is?

Groeten,
Sandra

Heel even over kortere cranks voor kinderen. Alles op een fiets hoort in proportie te zijn tot de afmetingen van het lichaam van de rijder. Dat geldt voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen. Frames voor kleine mensen moeten dus niet alleen lager zijn, maar ook korter (daar mankeert het nog wel eens aan). Sturen moeten smaller, remgrepen moeten berekend zijn op kleinere handen, en ga maar door. Hetzelfde geldt andersom voor grote mensen. Soms is dat best lastig, en dat geldt zeker voor cranks. Shimano levert in betaalbare modellen alleen 170 en 175 mm cranks (de 160 mm cranks die op de website staan zijn in Nederland niet leverbaar, meldde de importeur). Voor lange mannen is 175 mm te kort, en zelfs voor gemiddelde vrouwen is 170 mm te lang. Wat *precies* de goede lengte is, is voorwerp van uitgebreide wetenschappelijke discussie, maar zoveel is zeker dat lange Nederlanders zeker langere cranks dan 175 mm goed kunnen gebruiken, en vooral kleinere vrouwen met 170 mm echt in de problemen komen. De simpelste formule is eigenlijk dat als je been bijvoorbeeld tweederde van de gemiddelde lengte van een mannenbeen is, je crank ook tweederde van die 170/175 mm zou moeten zijn. Wat gebeurt er namelijk? Met een langere crank ga je vanzelf langzamer draaier, en dus met een zwaarder verzet rijden. Je kunt er wel meer kracht mee uitoefenen, maar je knieen moeten dat kunnen hebben. Als je cranks relatief lang zijn moet je de knie aan de bovenkant van de omwenteling namelijk relatief veel buigen bij het krachtzetten. Dat is noch erg efficient, noch erg gezond.
Wie een kinderfietsje koopt ziet dat daar kortere cranks op zitten, al is dat meestal niet helemaal in proportie tot de geringere beenlengte. Zo zitten er op de Giant met 24 inch wielen van mijn zoontje van zeven (125 cm lang) 150 mm cranks, en dat is weliswaar beter dan 170 mm, maar eigenlijk nog wat lang. Op vakantie zit hij achterop onze tandem met traploos verstelbare cranks. Die had ik deze zomer op 140 mm afgesteld. Het grote probleem komt echter als ze voor het eerst op een kleine 'volwassen' fiets gaan fietsen. Mijn dochter van bijna tien (140 cm lang) fiets nu op een kleine maat Trek Navigator 100 met 26 inch wielen. Een prima vakantiefiets voor haar (lekker licht, en een fijne rechtop geometrie), maar standaard wel met 170 mm cranks. Dat is ook voor de volwassene voor wie deze fiets eigenlijk bedoeld is (ongeveer 165 cm lengte) nog behoorlijk te lang. Maar ja, al die verschillende maten cranks in het magazijn....
Wat doe je er dan aan? Mijn vrouw bijvoorbeeld is erg kort, en op haar nieuwe 26 inch Santos zaten standaard TA Vega cranks. Die zijn niet alleen heel goed (bravo Santos) maar ook in een enorme range aan lengtes te krijgen (even doorvragen). Dus zij rijdt nu met 160 mm cranks, en je kunt direct zien dat haar trapsnelheid beduidend hoger ligt (zelf zegt ze dat ze niets merkt, en dus is het goed), en ze met dit lichtere verzet haar knieen spaart. Die TA cranks zijn echter duur. Voor mijn dochter ben ik dus uitgebreid gaan zoeken naar andere 160 mm cranks (nu nog wat lang, maar je kunt moeilijk elk jaar andere kopen). Zoals gezegd levert Shimano in Nederland niets. Goedkope fabrikanten als Dotek (vermoedelijk de grootste fabrikant er wereld) leveren alleen een paar dozen tegelijk (in alle denkbare maten) aan fabrikanten, dus dat helpt ook niet. Uiteindelijk kon het Groningse Cycle Trend een set Truvativ 160 mm cranks leveren voor een nette prijs (iets van 40 euro, met verwisselbare bladen, dus een praktisch oneindige levensduur - de vaste stalen bladen van de oorspronkelijke Suntour cranks waren na 1500 km toch al flink versleten). Voor deze Truvativ Isoflow: http://www.sram.com/_media/pdf/en/truva ... soflow.pdf Er moest natuurlijk ook een nieuwe trapas in, en een UN 53 verloste me voor weinig geld gelijk ook van mijn angst voor de oorspronkelijke naamloze rommel.
Als je wilt kan ik wel eens wat url's sturen over formules om de ideale cranklengte uit te rekenen, maar ik meen me te herinneren dat je ooit schreef dat je zoontje op een nieuwe kinderfiets rijdt. Dan zit het nu nog wel min of meer snor, vermoed ik.
Veel plezier,
Wim