Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht in Nepal - Forum Wereldfietser

Fietstocht in Nepal

Voor de nabije toekomst heb ik het plan om in Nepal op een lange wandeltrekking te gaan. Maar ik wil er ook een kortere fietstocht maken. Van ongeveer 4-5 dagen.

Wie heeft zoiets al eens gedaan en kan me informatie geven over routes, onderdak, fietsverhuur, enz?

Alvast bedankt,
Maarten
Je kan een deel van het Annapurna-massief rondfietsen. toen ik er vorige eeuw was, waren ze bezig een weg aan het aanleggen die inmiddels tot voorbij Jomson is gekomen,
Je moet alleen wel terugfietsen, maar als je de weg terugfietst ziet hij er totaal anders uit.

De laaggelegen Terraivlakte zou ik vermijden.

(En om heel eerlijk te zijn; goed dat je gaat lopen in Nepal. Als je in het Himalaya wil fietsen zijn er rustiger en minstens even mooie plekken; Bhutan en Uranachal Pradesh)
Ha Eric,

Bedankt voor je reactie. Ga het Annapurna massief eens bekijken.

Maar het inderdaad wel de vraag of je in Nepal niet beter alleen maar kunt gaan lopen. Het land lijkt zich niet zo te lenen voor fietstochten. Kom telkens weer bij het rondje Kathmandu-Pokhara uit en dat lijkt me dus "te voor de hand liggend" :wink:

Namasté,
Maarten
Ook leuk om te fietsen (en te wandelen): Ladakh!

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 22&t=26147
Smitty schreef: Maar het inderdaad wel de vraag of je in Nepal niet beter alleen maar kunt gaan lopen. Het land lijkt zich niet zo te lenen voor fietstochten.
Fatbikers weten er wel raad mee hoor. Tis wel fatbiken dus soms hangt de dikke fiets op je rug of aan je nek, dus zeker niet voor iedereen geschikt. :)

Afbeelding

Hiking traffic, wat zullen ze verbaasd hebben gekeken bij de fatbiker. :D

Martin Campoy met zijn Sandman fatbike en Nepal-video's, ik vind alleen zo snel het tweede deel niet. Wel de trailer waar hij oa onder veel gejuich van publiek över een steile trap naar beneden rammelt. 8)

Bron
De trailer ..

Bron
.. en deel 1

De hoogste en mss wel de zwaartes mtb-race op aarde is The Yak Attack in Nepal: “The highest mountain pass in the world, that took us as high as 5416m (17770ft) above sea level. We climbed over 12000m (40000ft) over rough terrain ranging from amazing singletrack, pot holed jeep tracks, village walking trails, skinny landslide cliff-sides, snow, ice and alpine goat trails. Frostbite, snow blindness, routes that are not completely navigable on two wheels—the Yak Attack has every ingredient needed to test the physical prowess of the toughest endurance athletes on the planet. There is no other race with which it can be compared. It is as much an adventure race as it is a mountain bike race.”

Bron

De race kan natuurlijk ook op een fattie 8) :

Wij hebben vorig jaar met z'n zessen in september 2 1/2 week gefietst in Nepal. Wij zijn gestart in besisahar en vandaar uit zijn we naar Muktinath gefietst. Daarna hebben we Upper Mustang doorkruist tot aan Lo Mantang. Op de terugweg zijn we via Jomson naar Pokhara gefietst. Het was een prachtige en enerverende tocht. Een ding is ons wel duidelijk geworden. Nepal is een wandel en geen fietsland. De helft van de route hebben we te voet afgelegd.
Deze reisorganisatie gevonden: Epic Rides Nepal

Met een filmpje: Rockland Mustang

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo netjes om hard door die dorpjes te raggen; gevaarlijk en een beetje respectloos; maar... misschien hoort het erbij :roll:
En als je houdt van trappen afrijden, kunnen je veel beter de Inka Trail in Peru doen, je moet ze alleen wel weer op 8)

@Eric: ze hebben wel een rondje Anapurna in hun assortiment zitten: Kasturi round Annapurna
Eric Schuijt schreef:Je kan een deel van het Annapurna-massief rondfietsen. toen ik er vorige eeuw was, waren ze bezig een weg aan het aanleggen die inmiddels tot voorbij Jomson is gekomen,
Je moet alleen wel terugfietsen, maar als je de weg terugfietst ziet hij er totaal anders uit.

De laaggelegen Terraivlakte zou ik vermijden.

(En om heel eerlijk te zijn; goed dat je gaat lopen in Nepal. Als je in het Himalaya wil fietsen zijn er rustiger en minstens even mooie plekken; Bhutan en Uranachal Pradesh)


Hallo Eric,
waarom raad je de terraivlakte af?
Ik ben van plan daar over ruim een maand vanuit Kathmandu , naar Pokhara en naar Bardia Nat Park te fietsen.
Pikes on Bikes, een Engels stel, hebben in 2012 Nepal van west naar oost proberen te doorkruisen via een hoge route, wat niet erg goed bevallen is. De dirt road route van Pokhara naar Kathmandu beviel ze beter.

Goede route info hebben ze gepubliceerd op:
http://pikesonbikes.com/routes/himalaya-biking/

Ik heb in 2012 de hoofdroute van Pokhara naar Kathmandu gereden (met wat zijtripjes) en vond dat prima te doen. Heb wel het drukke verkeer voor Kathmandu omzeild via een ommetje naar het noorden (de Trisuli rivier een stukje naar het noorden blijven volgen, dan afslaan naar Kakani).

Veel plezier in Nepal!
Lianne.v.deurzen schreef: Hallo Eric,
waarom raad je de terraivlakte af?
Ik ben van plan daar over ruim een maand vanuit Kathmandu , naar Pokhara en naar Bardia Nat Park te fietsen.
Ik heb in november 2012 over de Terai gefietst van West-Nepal (grensovergang bij Mahendranagar) tot aan Butwal (de afslag naar Pokhara), dus ook langs Bardia NP. Mijn herinneringen van de Terai zijn: warm, goed wegdek, niet al te druk verkeer voor een nationale hoofdweg, voldoende eet- en slaapgelegenheden, landschap niet zo spektakulair als de hoge Himalaya.

Lianne, als je geïnteresseerd bent, kan ik je de links naar mijn fotoseries van deze tocht sturen.