Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overnachten bij het Gare du Nord in Parijs - Forum Wereldfietser

Overnachten bij het Gare du Nord in Parijs

Het kan zijn dat je door je treinaansluitingen geen andere keuze hebt dan te overnachten in de buurt van het Gare du Nord in Parijs.
Diverse hotels zijn prijzig, andere hotels zijn krap en is er absoluut geen ruimte voor je fiets. Ook eten en drinken in het buurtje direct voor het station is nogal prijzig.
Afgelopen augustus overnachtte ik in het prettige Hotel Faubourg 216-224 op 600 meter van het station. Ik betaalde 60 Euro voor een goede en ruime kamer met ontbijtbuffet. Mijn fiets mocht in de afgesloten bagageberging van het hotel. Het hotel is in de eerste straat rechts van het station in noordelijke richting langs de sporen. Het buurtje is het Quartier Indien, met veel Indiase winkels en restaurants. Ook mister Singh kom je tegen. Een stukje India in Parijs. Ook een stuk goedkoper dan voor het station. http://www.faubourg216224.com
Ik vind 60 euro toch nog erg veel geld voor één nacht, dat is omgerekend 132 oude guldens! Mijn eis is nergens hoger dan ongeveer 25 euro. Ik denk nog tandenknarsend aan de noodgedwongen overnachting in een duur hotel in Oberhausen voor 79 euro (met lege maag) afgelopen juni 2016, omdat er geen treinen naar Nederland meer gingen!

Hier kan het ook (volgens de site 5 min. van Gare du Nord): http://www.fuaj.org/en/Paris-Jules-Ferry en de prijzen zijn hier: https://affiliates.hihostels.com/hostel ... ate=097080
-60 euro is niet veel voor een hotel in Parijs.
-60 euro is in de vergelijking nog veel minder dan die 132 spijkerharde guldens; de euro is flink in waarde gedaald tov bijv de US daalder, de gulden was destijds een veel duurdere munt, internationaal gezien.
-voor 25 euro ken ik geen hotels, zeker niet in Parijs, en ook geen B&B's trouwens.
Georg schreef:-60 euro is niet veel voor een hotel in Parijs.
-60 euro is in de vergelijking nog veel minder dan die 132 spijkerharde guldens; de euro is flink in waarde gedaald tov bijv de US daalder, de gulden was destijds een veel duurdere munt, internationaal gezien.
-voor 25 euro ken ik geen hotels, zeker niet in Parijs, en ook geen B&B's trouwens.
M'n vrouw kan wel eens verontwaardigd zijn als in de supermarkt een bloemkool twee euro kost, dan zei ze nog altijd tegen me: „Veel te duur, dat is ongeveer 4,40 gulden!"
Martin E. van Doornik schreef:M'n vrouw kan wel eens verontwaardigd zijn als in de supermarkt een bloemkool twee euro kost, dan zei ze nog altijd tegen me: „Veel te duur, dat is ongeveer 4,40 gulden!"
Arme Martin - je eet dus nooit bloemkool? - Maar niet te lang getreurd Martin, we gaan in volle vaart terug naar het onderwerp van dit draadje een Overnachting bij Gare du Nord!
Als je dan toch in Parijs moet overnachten kan je het best een fijn restaurant bespreken. Je bent tenslotte niet voor je lol daar, want de volgende dag gaat er hopelijk wel een aanvang genomen worden met fietsen.
Zoveel keus in fijne restaurants, maar een mousseline van bloemkool met grijze garnalen is lastig te vinden op de kaart, als je echt van bloemkool houd.

Er zijn wel veel leuke restaurants te vinden rondom het gare du Nord.

Tegenover het Gare du Nord, bij Terminus Nord waar Harold Hamersma eens over schreef dat het een brasserie is die altijd in staat van ontbijt-lunch-diner is, en dan net als hij voor een dozijn oesters en een fles Muscadet kiezen.

Maar nog steeds geen bloemkool op de kaart. Dan maar - om in het kader van bloemkool te blijven - een paar ook tijdens een fietstrip te maken recepten met bloemkool. In het Frans natuurlijk, want in Frankrijk.
Martin E. van Doornik schreef:M'n vrouw kan wel eens verontwaardigd zijn als in de supermarkt een bloemkool twee euro kost, dan zei ze nog altijd tegen me: „Veel te duur, dat is ongeveer 4,40 gulden!"
Je hebt gelijk, indien je sinds 2001 0 (nul) jaar ouder bent geworden. En dat kan alleen indien je in een kist heb gelegen al die tijd. Aangezien je vandaag online was, leef je nog en vertel je gewoon onzin.
Georg schreef:-60 euro is niet veel voor een hotel in Parijs.
-voor 25 euro ken ik geen hotels, zeker niet in Parijs, en ook geen B&B's trouwens.
Vijf jaar geleden sliep ik nadat ik Parijs doorkruist had in het F1-hotel in Saint Witz, wegens geen camping te vinden, voor 25 euro. Inmiddels is daar de prijs, zegt Google Maps, iets verhoogd naar 31 euro maar F1-hotel Villepinte, ongeveer tussen Le Bourget en Charles de Gaulle, staat nog voor 24 euro op de kaart. Weliswaar niet in de buurt van Gare du Nord, maar wel in Parijs. Fiets mocht bij mij destijds trouwens op de kamer, maar dan moet je niet nog bij de wasbak willen kunnen tenzij je fiets in het bovenbed mag slapen. ;)

Carl
Martin E. van Doornik schreef:Ik vind 60 euro toch nog erg veel geld voor één nacht, dat is omgerekend 132 oude guldens! Mijn eis is nergens hoger dan ongeveer 25 euro. Ik denk nog tandenknarsend aan de noodgedwongen overnachting in een duur hotel in Oberhausen voor 79 euro (met lege maag) afgelopen juni 2016, omdat er geen treinen naar Nederland meer gingen!

Hier kan het ook (volgens de site 5 min. van Gare du Nord): http://www.fuaj.org/en/Paris-Jules-Ferry en de prijzen zijn hier: https://affiliates.hihostels.com/hostel ... ate=097080
Beste Martin,
Voor een privékamer in dat hostel betaal je ook meer dan 60 Euro.
Ik had vier weken in Frankrijk gefietst en overal gekampeerd. Dankzij Accueil Vélo voeren nu steeds meer campings een gunstig fietserstarief in: zelfs op betere campings met een zalig zwembad na een dagje fietsen. Ik zat dus praktisch alle dagen onder de 10 Euro, maar ook wel eens op 3 euro en zelfs af en toe gratis! De burgemeester kwam niet opdraven op de gemeentecamping.
Als ik dus een gemiddelde maak van wat ik in die vier weken had uitgegeven aan overnachtingen, dan had ik nog een zeer ruim overschot aan reserves. Ik laat dan door een keer slechts 60 Euro voor een prima hotel pal bij het Gare du Nord mijn stemming niet bederven en geniet van het comfort. De volgende ochtend ontspannen naar de trein van 9 uur en die middag nog op Amsterdam Centraal.
bert sitters schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik vind 60 euro toch nog erg veel geld voor één nacht, dat is omgerekend 132 oude guldens! Mijn eis is nergens hoger dan ongeveer 25 euro. Ik denk nog tandenknarsend aan de noodgedwongen overnachting in een duur hotel in Oberhausen voor 79 euro (met lege maag) afgelopen juni 2016, omdat er geen treinen naar Nederland meer gingen!

Hier kan het ook (volgens de site 5 min. van Gare du Nord): http://www.fuaj.org/en/Paris-Jules-Ferry en de prijzen zijn hier: https://affiliates.hihostels.com/hostel ... ate=097080
Beste Martin,
Voor een privékamer in dat hostel betaal je ook meer dan 60 Euro.
Ik had vier weken in Frankrijk gefietst en overal gekampeerd. Dankzij Accueil Vélo voeren nu steeds meer campings een gunstig fietserstarief in: zelfs op betere campings met een zalig zwembad na een dagje fietsen. Ik zat dus praktisch alle dagen onder de 10 Euro, maar ook wel eens op 3 euro en zelfs af en toe gratis! De burgemeester kwam niet opdraven op de gemeentecamping.
Als ik dus een gemiddelde maak van wat ik in die vier weken had uitgegeven aan overnachtingen, dan had ik nog een zeer ruim overschot aan reserves. Ik laat dan door een keer slechts 60 Euro voor een prima hotel pal bij het Gare du Nord mijn stemming niet bederven en geniet van het comfort. De volgende ochtend ontspannen naar de trein van 9 uur en die middag nog op Amsterdam Centraal.
Hallo Bert Sitters,
Ik begrijp jouw mening wel goed. Een privé-kamer in de auberge de jeunesse is niks voor mij. Ik zoek altijd de laagste tarieven op. Ik wil niet „arm" overkomen, maar gewoon ouderwets zuinig. Bovendien ben ik nu met pensioen....
Ik vind hotels echter ongezellige gebouwen, niet qua inrichting, maar je hebt daar vaak met niemand contact. Bijvoorbeeld dure zakenmensen die met elkaar in gesprek zijn. Ik ben een echte liefhebber van jeugdherbergen en daar kan ik makkelijker mensen ontmoeten, er is een soort van meer „klik". Daar hebben m'n ouders (zelf NJHC-ers) mij nog op aangedrongen dat dit de beste optie is. Ik heb wel eens bij hoge uitzonderingen in (dure) hotels overnacht. 74 euro ergens in de Loire-streek in 2002 plus 12,40 euro voor ontbijt, bestaande uit één broodje jam en koffie.... en dit achtervolgt mij nog steeds.
In Amerikaanse motels minder bezwaarlijk, het hoort bij de Amerikaanse reiscultuur en al vanaf 10 dollar had ik daar een prima bed en bad. Maar toch, een nacht van 25 euro is mijn limiet. Ik heb nou eenmaal mijn principes.
Afgelopen zomer heb ik in Oostenrijkse Jugendherbergen overnacht, werkelijk de beste ter wereld, aardige en hoffelijke mensen, alles kraakhelder, schone lakens, eigen badkamer, zelfs een TV, en dat voor 23,90 euro inclusief ontbijt.
En voor Wit: Arme Martin - je eet dus nooit bloemkool? Ik vind bloemkool juist heerlijk en ik heb thuis een grote moestuin.

Afbeelding
Een van de top-jeugdherbergen is deze prachtige 17e eeuwse Italiaanse villa in Firenze, voor 19 euro per nacht (2006).
Beste Martin,
Helaas voor jou: geen Amerikaans motel en geen Oostenrijkse of Italiaanse jeugdhergen bij het Gare du Nord in Parijs.
Jouw informatie is duidelijk Bert, bedankt! De rest van de discussie lijkt me meer iets voor kletspraat.... An Lambers
bert sitters schreef:Beste Martin,
Helaas voor jou: geen Amerikaans motel en geen Oostenrijkse of Italiaanse jeugdhergen bij het Gare du Nord in Parijs.
Hoeft ook niet, ik heb trouwens geen plannen om naar Frankrijk te gaan. Laat maar zitten.... :| Ik heb al in 2002 door de Parijse straten gefietst (probeer maar eens een paar rondjes met het drukke verkeer mee te draaien op de l'Etoile!). Ik heb wel erge zin om in Engeland te fietsen.
Lambers schreef:Jouw informatie is duidelijk Bert, bedankt! De rest van de discussie lijkt me meer iets voor kletspraat.... An Lambers
Laat Martin het maar niet horen, de jeugdherbergen afdoen als kletspraat... :wink:
Ik heb altijd gedacht dat het woord 'jeugd' in jeugdherberg een selecterende en exclusieve betekenis had. Daarom heb ik nog nooit in zoiets overnacht. (nee, niet oud geboren)
Maar ik begrijp dat 18-plussers er ook welkom zijn?
Georg schreef:Ik heb altijd gedacht dat het woord 'jeugd' in jeugdherberg een selecterende en exclusieve betekenis had. Daarom heb ik nog nooit in zoiets overnacht. (nee, niet oud geboren)
Maar ik begrijp dat 18-plussers er ook welkom zijn?
Hahaha de keren dat wij in een jeugdherberg waren, zag het er erg grijs uit. En dan heb ik het niet over het weer. Geen jonkie te bekennen op enkele kleine kinderen met opa en oma, na. :P
@martin engeland moet je zeker doen. Ik vond er vorig jaar goede campings, erg vriendlijke mensen buiten londen, het was er schoon, fijn publiek op campings, engelse kinderen waren in augustus heel erg rustig in vergelijking wat ik in NL wel eens hoor. Prijzen campings zijn gemiddeld 10 pond voor een trekker op de fiets maar ik heb ook wel voor 5 pond gestaan. Dit jaar ga ik richting york, way of the roses en daarna hadrian,s wall route. Ik ga weer voor goed weer net als vorig jaar.
kathy78 schreef:@martin engeland moet je zeker doen. Ik vond er vorig jaar goede campings, erg vriendlijke mensen buiten londen, het was er schoon, fijn publiek op campings, engelse kinderen waren in augustus heel erg rustig in vergelijking wat ik in NL wel eens hoor. Prijzen campings zijn gemiddeld 10 pond voor een trekker op de fiets maar ik heb ook wel voor 5 pond gestaan. Dit jaar ga ik richting york, way of the roses en daarna hadrian,s wall route. Ik ga weer voor goed weer net als vorig jaar.
Ik heb nu geen 'fiets'-tent meer, oud en rafelig geworden (twee stuks: bouwjaar 1958 en 1977!), bij het afval gegooid. Wel heb ik een grote gezinstent van 18 kilo maar niet voor fietsen....
Georg schreef:Ik heb altijd gedacht dat het woord 'jeugd' in jeugdherberg een selecterende en exclusieve betekenis had. Daarom heb ik nog nooit in zoiets overnacht. (nee, niet oud geboren)
Maar ik begrijp dat 18-plussers er ook welkom zijn?
Oorspronkelijk zijn de jeugdherbergen bedoeld voor individuele reizigers van 18 t/m 35 jaar. In Zwitserland tot 25 jaar en in Beieren tot 27 jaar. Leden van de (nu toenmalige) Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) werden trekkers genoemd, omdat zij trektochten maakten. De lidmaatschapskaarten werden dan ook trekkerskaarten genoemd. Begin jaren '80 is door besluit van de overkoepelende International Youth Hostel Federation (IYHF) de bovengrens bij leeftijden losgelaten. Alleen het conservatieve Beieren wil daar nog niet aan beginnen, tot vandaag de dag. Wat het minimum leeftijd nu is, weet ik niet. Ik heb daar nog wel eens mensen jonger dan 18 jaar ontmoet. Jeugdherbergen werd herbergen of hostels. Maar een aantal landen houdt vast aan de oude woorden, zoals Jugendherbergen in Duitsland. Maar omdat ik al zo lang lid van ben, ben ik nog steeds gewend en als vanzelf om het oude woord jeugdherberg te gebruiken, gewoon alleen omdat ik het leuk vind en dit beter kan onderscheiden tot 'echte' herbergen, zoals een 'kro' in Denemarken.
In 2003 is de NJHC veranderd in Stayokay, wat ik een vreemde naam vind. (Jeugd)herbergen worden ineens hostels. Spréék Nederlands! Het is wennen en ik kan niet anders dan als trouw lid doorgaan.
Ik vind kamperen ook leuk, dat heb ik in 1977 geprobeerd op mijn fiets in Missouri en Illinois in Amerika, maar het is te zwaar en veel werk. De hele boel uitpakken, tent opzetten, de volgende dag opruimen, oprollen en fiets zwaar beladen. En de afstanden worden hierdoor ook beperkt. Ik ben ook niet bepaald een Adonis met een sixpack, maar een gewone vent.

Afbeelding

Totaal 42 kilo bagage en ik heb de geplande fietstocht niet kunnen voltooien. De rest van de tijd bracht ik zonverbrand bij aardige Amerikanen in huis door, totdat ik van O'Hare naar huis vertrok. Nooit meer kamperen per fiets, ik kap ermee.
Wij zijn allemaal leden van De Wereldfietser. Een fantastische vereniging dat over prachtige fietstochten in binnen- en buitenland gaat en waar wij onze gedachten of ervaringen met elkaar uit wisselen. Inderdaad bestaat jullie grootste voorkeur uit tent meenemen, maar dit is bij De Wereldfietser ook niet eens reglementair vastgesteld! Het gaat hier in de eerste plaats om te fietsen. Wij bepalen vrij en zelf op welke manier en waar wij willen overnachten. En dat zijn voor mij standaard de jeugdherbergen en daar wil ik geen kwaad woord over horen. Ik ben erg gelukkig mee en dat is ook mijn dubbele hobby: fietsen én jeugdherbergen. Ik verzamel alles wat met jeugdherbergen te maken heeft, zelfs de Marktplaats heb ik onder de zoeknamen 'NJHC' of 'jeugdherberg' leeggekocht. Ook worden jeugdherbergen beter geregeld dan bij hotels, want ik heb helaas ook Alberto Stegeman's Red mijn Vakantie-toestanden meegemaakt. In het ene hotel kwam er helemaal geen water uit de kraan plus een wc-pot vol stront, in het andere ontbrak een kussen op mijn bed (opgevouwde kleren gebruikt), en weer in het andere hotel stinkende vis op brood bij het ontbijt met alleen maar zwarte koffie erbij sans sucre et lait. Allemaal in Frankrijk gebeurd. Ook het TV-programma 'Groeten van Max' meldt dergelijke misstanden in hotels. Hun websites kunnen te mooi weergeven in tegenstelling tot de werkelijkheid. Dat verklaart mijn lage vertrouwen in hotels.
Afgelopen december heb ik nog Kerstkaarten ontvangen van de Oostenrijkse jeugdherbergen waar ik heb overnacht, dat vind ik een mooi gebaar!
Punt.
Martin E. van Doornik schreef:
Georg schreef:Ik heb altijd gedacht dat het woord 'jeugd' in jeugdherberg een selecterende en exclusieve betekenis had. Daarom heb ik nog nooit in zoiets overnacht. (nee, niet oud geboren)
Maar ik begrijp dat 18-plussers er ook welkom zijn?
Oorspronkelijk zijn de jeugdherbergen bedoeld voor individuele reizigers van 18 t/m 35 jaar. In Zwitserland tot 25 jaar en in Beieren tot 27 jaar. Leden van de (nu toenmalige) Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) werden trekkers genoemd, omdat zij trektochten maakten.
Toen kwam ik er ook graag - al op mijn 17e; op je 15e of 16e kon je toen lid worden. Vaak bestond de helft van de gasten uit fietsers, behalve in de grotere steden. Fietsers en wandelaars hadden bovendien voorrang boven gemotoriseerde gasten. Waren alle bedden al vergeven, dan kon je nog op een extra veldbed in de gang slapen, of werd je doorverwezen naar een pension waar de jeugdherberg een deal mee had. Engelse jeugdherbergen werden echter iets te vaak gerund door een soort kostschooldirectrices met een slavendrijversmentaliteit. In de jaren 70 waren lijfstraffen weliswaar afgeschaft, maar de beruchte 'duty', die je verricht moest hebben voordat je 's ochtends je trekkerskaart terugkreeg, bestond nog. Soms viel het mee en hoefde je alleen te helpen met afwassen, maar als je pech had, moest je eerst een uur lang gras maaien of vloeren boenen.
Die duty verdween, maar de voorrang voor fietsers en wandelaars helaas ook. Er kwamen steeds meer gemotoriseerde backpackers en gezinnen. Bovendien werden veel jeugdherbergen opgeheven, waardoor ze niet meer op fietsafstanden van elkaar lagen. Een jaar of 6 terug heb ik voor het laatst overnacht in een jeugdherberg, waar de helft van de gasten zich achter een smartphone, tablet of laptop verschanst had. Op de slaapzaal werd gesnurkt en stonk het naar zweetsokken. Als ik dan een raam openzette, deed iemand anders dat weer dicht. De volgende avond lag ik weer prinsheerlijk in mijn tentje van 2 kilo.
Martin E. van Doornik schreef:Totaal 42 kilo bagage en ik heb de geplande fietstocht niet kunnen voltooien. De rest van de tijd bracht ik zonverbrand bij aardige Amerikanen in huis door, totdat ik van O'Hare naar huis vertrok. Nooit meer kamperen per fiets, ik kap ermee.
Je bent daar inderdaad zo rood als een kreeft. Was er bij die 42 kilo bagage geen plekje meer voor een tube zonnebrandcrème? :roll:
Martin E. van Doornik schreef:Wij bepalen vrij en zelf op welke manier en waar wij willen overnachten. En dat zijn voor mij standaard de jeugdherbergen en daar wil ik geen kwaad woord over horen. Ik ben erg gelukkig mee en dat is ook mijn dubbele hobby: fietsen én jeugdherbergen. Ik verzamel alles wat met jeugdherbergen te maken heeft, zelfs de Marktplaats heb ik onder de zoeknamen 'NJHC' of 'jeugdherberg' leeggekocht.
Daar is niks mis mee, Martin, maar de sfeer van vroeger vind ik er al tientallen jaren niet meer terug. Je vergeet overigens nog een paar bijzondere hobby's: windmolens en het digitaliseren van oude foto's!
Martin E. van Doornik schreef:Ook worden jeugdherbergen beter geregeld dan bij hotels, want ik heb helaas ook Alberto Stegeman's Red mijn Vakantie-toestanden meegemaakt. In het ene hotel kwam er helemaal geen water uit de kraan plus een wc-pot vol stront, in het andere ontbrak een kussen op mijn bed (opgevouwde kleren gebruikt), en weer in het andere hotel stinkende vis op brood bij het ontbijt met alleen maar zwarte koffie erbij sans sucre et lait. Allemaal in Frankrijk gebeurd. Ook het TV-programma 'Groeten van Max' meldt dergelijke misstanden in hotels. Hun websites kunnen te mooi weergeven in tegenstelling tot de werkelijkheid.
Niemand kon die misstanden beter aan de kaak stellen als die heerlijk bozige ombudsman Frits Bom :lol: