Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten onderweg - Forum Wereldfietser

Eten onderweg

Hoi allemaal,

Even een vraagje voor de weet!

Als je voor pak 'm beet 3 of 4 of 5 ( :? ) dagen eten mee zou moeten nemen, omdat er onderweg gewoonweg niets te krijgen valt, hoe doen jullie dat dan?

Aangenomen dat er onderweg wel water te filteren valt...

Wat eet je als ontbijt? lunch? avondeten?

Zomaar een nieuwsgierige vraag.

Groetjes,
El & El

Ligt een beetje aan hoeveel bagage je al bij je hebt, maar uitgaande van redelijk veel bagage kom je al gauw op relatief compacte maaltijden op basis van rijst/pasta/kant en klaar (alleen water toevoegen). Voor de Sprengisandur (Ijsland) hadden we 7 dagen eten bij ons.

Ontbijt: dingen als cruesli of havermout met opgeloste en opgewarmde Nutrilon (kindermelkpoeder, lekker voedzaam)

Lunch: toch vaak brood, maar dan wel lekker zware broden.

Avond eten: zoals boven beschreven, vaak met een oplos soepje vooraf. Ik ben wel creatief met kruiden: zo'n 'molentje' met allerlei verschillende kruiden gaat mee op reis en wordt thuis speciaal samengesteld.

Tussendoortjes (die ik in ieder geval redelijk wat eet) zijn voornamelijk koekjes en de eerste en tweede dag vaak nog iets als een banaan of ander stuk fruit wat zolang nog goed te vervoeren is.

Over het algemeen dus redelijk sober, maar we compenseren het vaak snel met (voor een fietsreis) uitbundige feestmaaltijden met lekkere toetjes als er weer e.e.a. te koop is.

Eet smakelijk!
Peter

oh ja, het gaat om Nutrilon 3.

Hoi,

Ik neem altijd een voorraadfles met brinta, alvast gemengd met poedermelk mee. Dit voor 's ochtends in combinatie met knackebrod.

Voor de lunch nog meer knackebrod... appel erbij...
Handig beleg zoals honing in een tube of chocoladepasta in een tube.

En 's avonds de pastamaaltijden van Knorr. E?n verpakking per persoon is al snel nodig na een fietsdag. Evt. een oplossoep erbij. Deze pakjes kan je handig overal tussen duwen en nemen relatief weinig ruimte in.
Voor nood neem ik altijd twee expeditiemaaltijden van de outdoor winkel mee.

Johan
Yep, een soort van Brinta is lekker (havermout, muesli, cruesli, en weet ik wat allemaal nog meer...) als ontbijt. Ik meng dat vaak met bijvoorbeeld rozijnen, en dan nog wat kaneelpoeder erbij. Best goed te eten. Een beetje suiker kan ook geen kwaad (melkpoeder spreekt voor zich, uiteraard).

Als lunch kun je denken aan pakjes noedels. Voedzaam, en makkelijk klaar te maken. Een kopje thee erbij (zeker als je naar een "koud" gebied gaat) is lekker. En wat dacht je van chocomelk: erg voedzaam ?n lekker!

's Avonds zijn er mogelijkheden als voorverpakte maaltijden. Als je echter naar een buitenland gaat wanneer het lastig kilo's meenemen is, dan zou ik ter plekke rijst ofzo kopen, en een hele mikmak aan dingen voor er doorheen bij meenemen (daar kopen).

Tussendoor kies ik voor makkelijke en lekker dingetjes. De welbekende Snickers is zomaar een voorbeeld. Of een reep lekkere chocolade (C?te d'Or!!!). Ook druiven kunnen lekker zijn ("ubas" of "uvas" in het Spaans), zolang je een makkelijke weg hebt. Gewoon in je stuurtasje en tijdens het fietsen lekker eten. Voor 's avonds neem ik soms een zakje chips mee o.i.d. (de inspanning van het fietsen in de bergen de volgende dag, zullen hopelijk de dichtslibbende bloedvaten weer vrij weten te krijgen door de verhoogde hartslag :wink: ).

Er zijn bij de outdoorspeciaalzaak ook broodroosters in handformaat te koop. Daarmee kun je lekker brood roosteren en bijvoorbeeld een tosti maken...
Voor de die-hards onder ons (een "normale" Nederlander doet zoiets niet, is mijn ervaring): gewoon brood meenemen, ook al wordt het oud. Zolang het niet zelf gaat fietsen, is het eetbaar :wink: .

Alle voorverpakte dingetjes wegen natuurlijk vaak wel wat minder dan het ter plekke kopen van het eten. Maar soms is er weinig andere keuze...

Eet smakelijk!

Mijn favoriet voor ontbijt, overal te krijgen, is havermout pap met gedroogde vruchtjes zoals abrikozen en rozijnen, Oo en noten en een stukje gember er door, MMMmm. ;-)

Een van mijn favoriete avond maaltijden (toen ik nog niet vegetaries was), voor als je vanuit Nederland vertrekt en het s'avond koud kan zijn. Gevriesdroogde boerenkool met aardappel pure (uit zo'n poeder pak) en een vacuum verpakte rookworst. Ultra snel en vullend.

Ik heb in een sportvoedings boek gelezen, dat je als fietser voor onderweg veel water moet drinken en iedere keer een tussen doortje moeten eten. Die voedings deskundige zij dat je bananen, muesli repen en krentebollen
moet eten, omdat die het beste voedings resultaat geven bij de activiteit van het fietsen.

Mario

Je kunt prima warm ontbijten met dingen als rijst of andere granen. Is een stuk compacter dan brood. Verder is couscous erg handig, zeker de voorgekruide versies. Neemt weinig plaats in en is snel klaar.

Na een wat mindere prettige ervaring op mijn eerste lange tocht in Canada heb ik altijd voor minimaal twee dagen kant en klare 'oplospasta' (gewoon van Knorr of AH huismerk) onder in mijn tassen. Die tel ik niet mee onderweg als ik de hoeveelheid eten die ik nog heb inschat.

Wilco

Toen ik in IJsland fietste heb ik veel geconfijte dadels, chocola, pinda's en pasta gegeten. Kijk in de winkel naar de voedingswaarde informatie en kies de producten met een zo groot mogelijke energie inhoud per 100 gram. Noten en muesli repen zijn ideale tussendoortjes.
Van de kant en klaar maaltijden die je in de buitensport winkels kunt kopen vind ik het expeditie ontbijt (o.a. verkrijgbaar bij Bever) erg goed. Bevat veel energie (1234 kCal), is gemakkelijk klaar te maken en gaat niet snel vervelen (ook belangrijk!).

Ontbijt, lunch, diner: Noedels, noedels en noedels, aangevult met zoveel mogelijk (harde) groenten. Tussendoor muelibars, krenten en rozijnen, dadels e.d.

Succes ermee, want zo eten is af en toe wel afzien.