Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee?

Een Tubus slijt ook. En gaat daarna roesten, maar verder schijnen ze knap onverwoestbaar te zijn. Je kunt het, als je het belangrijk vindt, oplossen met wat rubber slangen, tape, binnenbandjes, etc. etc.

Ik heb echter nog nooit een compleet doorgesleten drager gezien, ook niet van alu. Als-ie bijna is doorgesleten zou ik wel wat willen vervangen, én er bij de volgende drager voor zorgen dat de tas minder kan bewegen.
Ik heb ook zo'n racktime lightit (touren). Ik weet niet welke legering ze gebruiken, maar dit zijn inderdaad geen sterke dragers: waar de ortlieb tassen steunen zitten er inzinkingen van enkele millimeters en het lijkt dat het materiaal effectief slijt. (niet zwaar geladen, gewoon woon werk verkeer).

Een tubus, of andere drager uit een steviger materiaal gaat daar veel minder last van hebben. Ik heb dezelfde tassen bij hetzelfde gebruik jarenlang op de alu drager van een koga hange gehad (zo'n ESGE), zelfs vertoont helemaal geen slijtage.
Travelmaster schreef:Een Tubus slijt ook. En gaat daarna roesten,
Voor de duidelijkheid: dan gaat het over de verf die slijt. Daarover is behoorlijk wat informatie te vinden hier op het forum, de zoekfunctie helpt je verder als je er meer over wilt weten.

Carl
En anders zijn er rvs en titanium uitvoeringen.
Carl schreef:
Travelmaster schreef:Een Tubus slijt ook. En gaat daarna roesten,
Voor de duidelijkheid: dan gaat het over de verf die slijt. Daarover is behoorlijk wat informatie te vinden hier op het forum, de zoekfunctie helpt je verder als je er meer over wilt weten.
Carl
Nu ben ik zoals hier bekend een fervent Tubus-aanhanger, maar de stalen buisjes van Tubus slijten uiteindelijk wel degelijk als je er Ortliebtassen aan hangt die aan de haken kunnen bewegen.
Ik heb er zelfs eens een gezien waarbij de buis doorgesleten was. Dan heb ik het echter niet over iemand die elke dag over het fietspad naar het werk 10 km verder ging, maar iemand die vele duizenden en misschien wel tienduizenden kilometers over slechte en onverharde wegen reed.
Ik zie overigens niet bij voorbaat redenen om aan te nemen dat andere dragers onder dezelfde omstandigheden minder of meer slijten. {Afstudeeronderwerp}De praktijk in de slijtageleer is duidelijk genoeg om duidelijk te maken dat dat niet duidelijk is.{/afstudeeronderwerp}
Zelf heb ik altijd een derde tas dwars of in de lengte bovenop de gewonde achtertassen waardoor de haken niet over de buis op en neer gaan. De slijtage valt dan behoorlijk mee.
Mijn (Tubis Tara) voordrager zit bijvoorbeeld als op mijn derde of vierde fiets en is zo'n beetje het oudste onderdeel op mijn fiets.