Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorstellen en vraag - Forum Wereldfietser

Voorstellen en vraag

Goedemorgen,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik mezelf even (heel) kort voorstellen. Ik ben 30 jaar oud, kom uit Amsterdam en ben aangestoken met het "fiets" virus. Hierbij doel ik uiteraard op het reizen met de fiets en niet in een peloton zo hord mogelijk gaan. Dit zal in het begin alleen in Nederland zijn, zodat ik kan oefenen en conditie kan opbouwen (pas gestopt met roken) en daarna hopelijk naar het buitenland.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe fiets (heb nu een oude stadfiets) en wil graag een fiets die ontworpen is voor comfort op lange afstanden. Hiervoor wil ik me graag laten informeren bij een fietsenwinkel die hierin is gespecialiseerd. Weten jullie in de omgeving van Amsterdam winkels te zitten die mij hierbij kunnen helpen?

Ohja, mochten jullie tips hebben over bepaalde merken/modellen dan hou ik me aanbevolen. Budget voor de fiets zal rond de €1200,- liggen (ex accessoires).

Ik hoor graag van jullie.
Welkom. Ik zou zeggen: kijk eens blij het blokje "Sponsoren" op de homepage van De Wereldfietser.
Een goed moment om je te orienteren is onze Wereldfietsbeurs op zondag 2 april in Bussum met 60 informanten (allemaal mensen die zelf fietsen), workshops over fietsen, lezingen en ook gespecialiseerde fietsenzaken.
Zie meer informatie elders op deze site en op dit forum.
Als extra service een rechtstreekse link naar elders. :D
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... b9c5b7a618

Dit lijkt me wel iets voor jou...
Peter.
Petervd schreef:{MP}
Dit lijkt me wel iets voor jou...
Peter.
Peter, we weten nog niet eens de lengte van meneer. Vind je zelf dan ook niet dat je wat voorbarig bent?

Ik denk dat de aanbieder deze fiets wel kwijt raakt overigens. Als het morgen niet is dan vandaag nog :D
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... b9c5b7a618

Is dit misschien iets voor jou?
Peter
Zo beter Leon? :)
Petervd schreef:http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... b9c5b7a618
Is dit misschien iets voor jou?
Peter
Zo beter Leon? :)
Nauwelijks.
Vaak vullen mensen die een nieuwe fiets zoeken eerst de checklist in.
Dan is het vaak mogelijk een richting te geven aan de wensen, maar zelfs dan is het maar een richting.
@ Peter
Bedankt voor de link. Dit is inderdaad een mooie fiets, maar er wordt ook al flink over de vraagprijs heen geboden.

@Leon,
Oeh, een checklist. (ik leer hier al zo veel:P)
Zal ik hem eens invullen dan:D

Let op, dit is gebaseerd op mijn beperkte kennis. Indien ik onrealistisch ben of verkeerde schattingen maak hoor ik dit graag.
--------------------------------------------------------------------------------------
Checklist:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
In het begin dagritjes die steeds langer zullen worden tot uiteindelijk meerdaagse ritjes. Dit zal beginnen in nederland en hopelijk langzaam uitbreiden door de rest van Europa.
Daarnaast woon/werk verkeer.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Op vlakke wegen fiets ik meestal rond de 20 km p/u maar dit is geen must. Plezier is belangrijker.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Comfort staat bij mij echt op de eerste plek, maar een sportieve zit vind ik vaak wel prettig.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Jep, ivm woon/werk verkeer zal er ook mee in het donker gereden worden (in de winter dagelijks).

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Dit zal wel gebeuren maar niet door de bagger heen. Denk aan verharde zand en Grind paden. Waarschijnlijk zal ik 70% van de tijd op verharde wegen rijden. (nederlands landschap)

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Begin alleen nog in Nederland met later uitwijken naar Belgie, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc).

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Aangezien ik veel kampeer ervaring heb zal dit gewoon met tent en kookstel zijn. Fiets moet dus wel wat gewicht kunnen handelen.

JE LICHAAMSLENGTE
1.88m

JE GEWICHT
83KG (ongeveer)

JE LICHAAMSBOUW
Normale bouw.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Uiteindelijk rond de 20 kg (gok ik) maar wil liever een extra marge inbouwen voor als ik extra wil meenemen (winter).

WAT IS JE BUDGET?
Budget voor alleen de fiets is tot €1500,-

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Nu nog weinig maar wil daar verandering in gaan brengen.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Laatste keer heb ik een ronde van 30km gereden in omgeving Zaanstad/Waterland. Dit was onvoorbereid en een mooie lengte.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Oude herenfiets van mijn pa.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Banden en ketting vervangen lukt me. Mocht ik ermee op vakantie gaan zal ik een workshop "sleutel-aan-je-eigen-fiets gaan volgen ofzo.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Indien deze in goede staat is.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Trek 520 Disc (ivm de prijs)
Koga World Traveller (Ziet er erg gaaf uit maar wel boven mijn budget)

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ik heb een Powerbank dus hoeft niet perse in mijn fiets te zitten. Dat gezegd te hebben, het is natuurlijk wel makkelijk voor eventuele navigatie etc.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Geen probleem met een wachttijd. Wil medio april/mei gaan starten.
quote="Frosty311"

> .... uitbreiden door de rest van Europa.
Vakantiefiets.

>Daarnaast woon/werk verkeer.
Dan wil je een fiets die tegen regen en pekel kan zonder dat je die in de winter elke paar dagen moet onderhouden.

> Op vlakke wegen 20 km p/u
Dus geen heel diepe zit zoals op een wielrenfiets de standaard is.

>Comfort staat bij mij echt op de eerste plek, maar een sportieve zit vind ik vaak wel prettig.
Dus moet je proberen.

>Jep, ivm woon/werk verkeer zal er ook mee in het
> donker gereden worden (in de winter dagelijks).
Dan heb je dus goede verlichting nodig. Of dit een naafdynamo wordt of batterijlampen is dan jouw voorkeur.

> ... niet door de bagger heen. Denk aan verharde zand en Grind paden.
Geen wielrenfiets of heel lichte trekkingfiets dus.

> met tent en kookstel zijn. Fiets moet dus wel wat gewicht kunnen handelen.
> JE LICHAAMSLENGTE 1.88m
> JE GEWICHT 83KG (ongeveer)
> HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS? rond de 20 kg
Je hebt best een stevige fiets nodig maar niets abnormaals of duurs.
Wel heb je het risico dat fietsen die niet expliciet als stevige vakantiefiets worden aangeboden met dit gewicht achterop niet meer fijn fietsen.

> WAT IS JE BUDGET?
> Budget voor alleen de fiets is tot €1500,-
Daar krijg je geen nieuwe fiets met Rohloff voor.
Mocht je een mooie tweedehandse vinden: doen! Vooral i.v.m. woonwerkverkeer.
In het andere geval zijn er geschikte nieuwe fietsen, maar dan niet met een heel dure afmontage. Dat laatste is ook weer niet vervelende omdat vervangingsonderdelen dan ook minder duur zijn. Bij woonwerkverkeer zul je regelmatig nieuw draaiend en remmend spul nodig hebben.
Tweedehands is er voor dit bedrag veel moois te koop. Denk er wel aan dat bij je een tweedehandse fiets meestal nog een budget nodig hebt om hem in orde en naar wens te maken. Denk aan een paar honderd euro.

> WELKE FIETSERVARING HEB JE?
> Nu nog weinig maar wil daar verandering in gaan brengen.
Mik niet te hoog qua budget. Een optie is ook om eerst een tweedehands te kopen en daar mee te beginnen. Na een tijdje (een jaar?) weet je veel beter wat je wilt. Als het een aardige tweedehands was is die over een jaar met heel weinig verlies door te verkopen.

> Mocht ik ermee op vakantie gaan zal ik een workshop "sleutel-aan-je-eigen-fiets gaan volgen ofzo.
:D

> HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
> Trek 520 Disc (ivm de prijs)
Die heeft een wielrenstuur. Is dat de bedoeling? Dit ivm je comfortwens.

> Koga World Traveller (Ziet er erg gaaf uit maar wel boven mijn budget)
Wat is je echte budget? Als je je budget verhoogt tot 200 of 2500 zijn er heel veel andere opties.

> ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Daar moeten anderen advies over geven. Ik laat de electronica meestal thuis .

>WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN
> Geen probleem met een wachttijd. Wil medio april/mei gaan starten.
In april al? Dat is haast! Nieuwe fietsen hebben vaak een besteltijd van mimimaal 6 weken.
In geval van tweedehands is het natuurlijk geen probleem.
Wauw Leon, Thanks.

Volgende dingen..:

Fiets kan op mijn werk (en thuis) gewoon binnen staan. Tevens heb ik een wasplaatst op mijn werk waar ik hem ook regelmatig kan afspuiten ivm eventuele pekel.

Wil inderdaad geen hele diepe zit.

Uiteraard ga ik even proberen wat comfortabel zit, vandaar mijn vraag naar specialistische dealers ;)

Hoeft geen lichte fiets te zijn en mag zit ook eigenlijk te kijken voor een stalen frame.

Is een "vakantiefiets" hetzelfde als een "trekking/tourfiets" (newbie, i know:P)

Ik hoef niet perse een wielren stuur. Maar lees een hoop verschillende voorkeuren en ervaringen op het internet betreffende verschillende sturen en weet even niet zo goed meer wat nou het prettigste is. Ik gok dat een wat breder stuur (geen wielrenstuur dus) wat stabieler is met zwaardere ladingen???

Wat betreft Budget, ja, ik weet dat als ik een buget kies van €1500,- dat ik meestal eindig rond de €2000,-. Maar als ik kies voor een budget van €2000,- eindig ik op €2500,- :D:D

6 weken!?!? Zo lang voor een "standaard" fiets? Hij hoeft niet custom te zijn hoor.

Maar even Resume. Santos, Trek en koga zijn goede merken? Of zijn er nog andere merken die mijn aandacht vragen?

Nogmaals bedankt voor alle advies tot nu toe jongens. Wordt erg gewaardeerd.
quote="Frosty311"

>Fiets kan op mijn werk (en thuis) gewoon binnen staan.
Dat scheelt, vooal als hij thuis warm staat. Een koud en vochtig schuurtje is minder.

> Tevens heb ik een wasplaatst op mijn werk waar ik hem ook regelmatig kan
> afspuiten ivm eventuele pekel.
Hou het bij voorkeur bij sproeien. Lagerafdichtingen, als al aanwezig, zijn niet gemaakt om er de straal op te zetten.

>Is een "vakantiefiets" hetzelfde als een "trekking/tourfiets" (newbie, i know:P)
Ja. Wel wordt het woord toerfiets in wielrenomgevingen ook gebruikt voor wielrenfietsen. Om verwarring te voorkomen gebruik ik dat woord niet.

>Ik hoef niet perse een wielren stuur. Maar lees een hoop verschillende voorkeuren
> en ervaringen op het internet betreffende verschillende sturen en weet even niet
> zo goed meer wat nou het prettigste is. Ik gok dat een wat breder stuur (geen wielrenstuur dus)
> wat stabieler is met zwaardere ladingen???
Nee, dat heeft weinig met stabiliteit te maken. Het is grotendeels persoonlijke voorkeur.
Wel worden wielrensturen meestal gebruikt door mensen die wat sneller fietsen dan 20 km/u, niet toevallig zit de wierennerij daar ook in, omdat je met een wierenstuur meestal een diepere zit hebt.
Hoe diep je met je lichaam naar voren buigt is namelijk natuurkundig afhankelijk van de kracht die je met de benen zet. Zet je veel kracht dan gaat je lichaam als vanzelf naar voren en dan is een diepe zit nuttig. Als je echter met een fiets met een diepe zit rustig aan gaat fietsen dan moet je toch diep zitten wat betekent dat je op het stuur moet leunen. Dat is een belasting voor handen, armen en schouders. Het type fiets kan daarom het best passen bij je fietsstijl. Ik kan even niet de webpagina vinden waar dit heel mooi wordt uitgelegd. Weet iemand de link? (Werd ook door Eric van De Vakantiefietser gemeld)

> Wat betreft Budget, ja, ik weet dat als ik een buget kies van €1500,- dat ik meestal
> eindig rond de €2000,-. Maar als ik kies voor een budget van €2000,- eindig ik op €2500,- :D:D
:D

>6 weken!?!? Zo lang voor een "standaard" fiets? Hij hoeft niet custom te zijn hoor.
Bij de echte vakantiefietsmerken kan dit zomaar gebeuren, al kun je geluk hebben. Wel moet je bedacht zijn voor fietsenmakers om de hoek die je graag de fiets proberen te verkopen die ze net in de winkel hebben. Dit komt helaas vrij vaak voor.

>Maar even Resume. Santos, Trek en koga zijn goede merken?
Ja, wat niet wil zeggen dat alle fietsen van deze mekren zo goed zijn.
>Of zijn er nog andere merken die mijn aandacht vragen?
Als specifieteke vakantiefietsmerken: Avaghon (Rotterdam) en Snel (Utrecht), Vittorio (Heerhugowaard)
Als stalen fietsen: Surly, Thorn.
Verder in principe de merken die onderaan deze pagina gemeld worden: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
De fietsen van VSF Fahrradmanufaktur hebben waarschijnlijk niet de goede geometrie voor je; ze zijn vrij lang.
Wellicht het overwegen waard:

Bij de vakantiefietser in A'dam staat dit op de site:
Surly Long Haul Trucker frame (26 of 28 inch) €500
Surly Long Haul Trucker met LX groep: € 1.700


Zie ook deze pdf:
https://www.vakantiefietser.nl/px/fiets ... slijst.pdf
Voor 1500 euro heb je een leuke fiets. Budget is voldoende.

Ik ben het met Friso eens. Surly LHT voldoet mogelijk aan al je eisen en is betaalbaar. Zou ik zeker overwegen. Alleen in Nederland lastig te verkrijgen.

Nog een aantal suggesties:
Specialized AWOL
VSF T300/500/700
Trek 720/920

Succes!
Mogguh,

Dus gisteren even bij Eric geweest van de Vakantiefietser in Amsterdam. Goede service en leuk personeel. Hoop informatie tot me gekregen over spaken, velgen, banden, zithouding, remmen etc. Eigenlijk alles dus wel.

Nou zijn we uitgekomen op de Santos Travelmaster 2.8 special. Zeer mooie fiets om te zien, goede onderdelen er op (heb ik me laten vertellen) zoals hydrolische remmen, LX Schakelsysteem etc.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen. Het sparen voor de fiets kan beginnen (zit namelijk wel iets boven me budget:D).
Frosty311 schreef:uitgekomen op de Santos Travelmaster 2.8 special.
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Dat wordt genieten.
Gefeliciteerd!
Wat betreft hydraulische remmen. Ik kwam laatst deze video tegen waarin lijkt mij een nogal nuchtere en realistische vergelijking wordt gemaakt tussen mechanische en hydraulische remmen en daarbij komt hydraulisch er niet als alleen maar beter uit. Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee.



Ik vraag me wel ook af of als je echt 'in den vreemde' bent of daar eventuele mankementen niet stukken lastiger te repareren kunnen zijn met hydraulische remmen.
Het fimplje gaat alleen over schfremmen. Voor velgremmen geldt niet per definitie hetzelfde verhaal. Ik denk dat er er beter van uit kunt gaan dat mechanische en hydrailische velg- en schijfremmen samen vier soorten remmen zijn met elk hun typische eigenschappen.
Welke de beste zijn laat ik me niet over uit.

Of je iets ter plekke kunt repareren hangt zoals altijd af van twee dingen: of je het kunt en of je de noodzakelijke spullen bij je hebt. Zonder een van deze twee wordt er niks gerepareerd :D
Hydraulische velgremmen bevallen mij prima, en zijn probleemloos in het onderhoud. Mocht je toch echt in de problemen komen dan is de simpelste oplossing ze er gewoon af te halen en een stel goedkope v brakes te monteren.