Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2-persoons slaapzak. Iemand suggesties? - Forum Wereldfietser

2-persoons slaapzak. Iemand suggesties?

Mijn vriendin en ik hebben reeds 5 fietsvakanties in Europa ondernomen. Dit jaar trekken we in juli 3 weken naar Kirgizië. Mijn vriendin en ik zijn voor deze en toekomstige fietsreizen op zoek naar een degelijke 2-persoonsslaapzak en of mat. We slapen namelijk al 5 jaar op thermarestjes( 1tje is vorige zomer 'ontploft' , woeps) maar willen graag samen op een matras slapen. Nu zou ik graag willen weten wie er ervaring heeft met 2-persoons slaapzakken en matjes.

Een matje dat mij wel aanstaat is de
http://www.exped.com/international/en/p ... rt-duo-5-0

Verder lijkt een nemo Tango duo slim me wat http://www.nemoequipment.com/product/?p ... Duo%20Slim gecombineerd met de cosmo insulated 50 l http://www.nemoequipment.com/product/?p ... ated%2050L.

Heeft er iemand tips of ervaringen met duo-slaapzakken of matten? Dan hoor ik het graag om me verder op weg te zetten.

Dank!

Evert
Toen ik mijn slaapzak kocht was er ook de optie voor een damesmodel wat de rits aan de andere kant heeft zodat je ze aan elkaar kan ritsen. Het werkt ook met twee exact dezelfde modellen, dan ligt er één slaapzaak ondersteboven. In de praktijk is het slapen in een slaapzak met twee personen flink kouder omdat er meer koude lucht naar binnen komt.
Geen ervaring, maar volgens mij is de Tango voor 2 losse matten (2x20=40 inch) en is de Nemo 50 inches breed.

Ik moet er overigens niet aan denken, maar dat is natuurlijk een geheel persoonlijke voorkeur. Het brengt me wel terug naar die ene nacht in NZ, toen een Amerikaans stel hun tent vlak naast de onze had gezet (nb in Abel Tasman NP, waar ruimte in overvloed was). Nou zeg...die gingen me daar tekeer...van knuffelen was geen sprake meer. :shock: :lol: :lol: :lol:
Wij gebruiken meestal een soort lakenzak waar je twee kleine matjes in kan schuiven en een slaapzak bovenop kan ritsen. Ertussen zit dan nog een zak waar we in gaan liggen. Omdat de matjes in een soort hoezen schuiven, verschuiven ze niet en voelt het als één vlak.
Afgelopen jaar hebben we een warmere slaapzak gekocht en erop gelet dat deze aan de oude geritst kan worden. Toen gingen we naar Noorwegen en wilde we meer warmte. De matjes koppelden we met eigen genaakte lusjes aan elkaar en we gebruikten niet de lakenzak, maar twee slaapzakken aan elkaar. Dit was iets warmer.
Beide systemen voldoen als je gezellig tegen elkaar wilt liggen.

De reden dat we graag losse matjes wilden was dat we die hadden en gemakkelijker op te bergen zijn. Het voordeel van twee slaapzakken is dat als je in een hutje gaat, je beide een slaapzak hebt.
1x op een 2 pers mat gelegen, maar nooit weer.
bij elke beweging van mijn partner was ik wakker.
Ik zou voor 2 afzonderlijke slaapzakken gaan, evt aan elkaar te ritsen. Je zult soms in hutten, guesthouses of bij mensen thuis slapen. Er is dan niet altijd plek om naast elkaar te slapen.
2 matjes in een soort lakenzak schuiven.
zelfgemaakt en niet moeilijk.
En daarover heen een grote donsdeken van cumulus.
Geen ervaringen met guesthouse waar je niet samen in 1 bed kan.
Maar een extra lakenzak mee nemen kan dan een oplossing zijn.
kleine pakketjes en in verhouding niet zo duur als de kant en klare oplossingen.
Ben even de naam kwijt van dat soort dekens.....
weet vast iemand anders wel.
Die deken vond ik te duur om hem maar 4 weken per jaar te gebruiken dus gebruiken wij hem nu ook als dekbed in de winter.
gr Anja
HansvanderVeeke schreef:Wij gebruiken meestal een soort lakenzak waar je twee kleine matjes in kan schuiven en een slaapzak bovenop kan ritsen. Ertussen zit dan nog een zak waar we in gaan liggen. Omdat de matjes in een soort hoezen schuiven, verschuiven ze niet en voelt het als één vlak.
Afgelopen jaar hebben we een warmere slaapzak gekocht en erop gelet dat deze aan de oude geritst kan worden. Toen gingen we naar Noorwegen en wilde we meer warmte. De matjes koppelden we met eigen genaakte lusjes aan elkaar en we gebruikten niet de lakenzak, maar twee slaapzakken aan elkaar. Dit was iets warmer.
Beide systemen voldoen als je gezellig tegen elkaar wilt liggen.

De reden dat we graag losse matjes wilden was dat we die hadden en gemakkelijker op te bergen zijn. Het voordeel van twee slaapzakken is dat als je in een hutje gaat, je beide een slaapzak hebt.
Ja, mijn thermarestje is kapot. En mijn vriendin heeft altijd rugpijn als ze opstaat. Niet leuk meer. Daarom op zoek naar betere matjes of mat en ditto slaapzak. We zouden toch graag in 1 slaapzak slapen, hebben nog aparte lakenzakken moest het echt nodig zijn. Voordeel lijkt me het gewicht ( hoewel voor mij niet zo heel belangrijk) en de aankoop van 2 aparte Donsslaapzakken gaat evenveel of zelfs meer kosten. 2 matjes aan elkaar in zo'n zak stoppen lijkt me ook wel wat, maar heb je dan geen 'gat' tussen jullie matjes? Enig idee welke naam jullie systeem heeft?

Nog ervaringen, laat maar weten. Heb ook al met vluchtig oog naar atteljee slaapzakken gekeken maar dat is voor deze week( verder marktonderzoek)
De ruimte voor de matjes is zo klein, dat het tegen elkaar aan blijft liggen. En als we ze los hebben, dan hebben we er een lus omheen. Een band in een 8-vorm die die matjes bij elkaar houdt.
Volgens mij hebben we deze. Als je voor dikkere matjes gaat, moet je wel kijken of dat nog past.
Moderne matjes zijn inderdaad zo goed geïsoleerd at je aan de onderkant gen slaapzak nodig hebt. Jarenland hebben we een tweepersoons dekenslaapzak als kampeer dekbed gebruikt, geritst aan een tweepersoons lakenzak. Aan de randen tochtte dat wel een beetje. Daarom hebben we een aantal jaren geleden door Tatteljee een geïntegreerde tweepersoons bovenslaapzak laten maken, met sleuven voor matjes. Zie hier (even wat doorbladeren): http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Voor maximaal comfort zou ik nu kiezen voor bredere matjes, want je ligt wel erg strak tegen elkaar aan vergeleken met thuis.
Wij zijn ook naar iets dergelijks aan het kijken, maar dan lichtgewicht. Ik heb mijn oog laten vallen op:

https://www.ronaldadventureshop.nl/inde ... 13562.html

Dit in combinatie met een Cumulus Comforter (al aangeschaft met korting via de inkoopactie op hikingsite) en een Cocoon Silk Lakenzak moet genoeg zijn voor ons doel (zomer in Europa).

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... d=54&vid=7

https://www.bergzeit.nl/cocoon-travelsh ... AlBS8P8HAQ

Zijn we voor pak 'm beet 2 kg klaar, dat is voor twee man niet slecht. Ook qua kosten is dat helemaal niet verkeerd. 2 losse matjes +quilts van vergelijkbaar materiaal is al snel duurder (al is dit toch ruim 700 euro aan slaap spul). Ook fijn... het is bij elkaar een behoorlijk klein volume.
Wij gebruiken naar tevredenheid al meerdere jaren twee dekbedhoezen. Van zo licht als mogelijke stof.
Onderin schuiven we in twee banen de matjes. De bovenste hoes wordt er aangeritst via de zijkanten en bij het voeteneind een korte omslag(ook de opening) we slapen onder een IKEA dekbed. Heerlijk comfortabel in een zeer lichte, compacte, goedkope uitvoering. Gewoon zelf in elkaar geflanst met naald en draad. De hele combinatie blijft tijdens de vakantieaan elkaar geritst. Alleen de matjes moeten erin en eruit. En opgeblazen, maar dat laatste doet mijn partner :lol: . Ik de tent.
Wij slapen al jaren onder een donzen slaapzak met ingeritste lakenzak van Tattejee, zo'n type als eerder hier in dit topic beschreven. We hebben nu een liteloft onderdeken met sleuven voor de matjes laten maken met een laken die je met kleine rits eraan vast ritst. Als het erg warm is rits je de slaapzak niet aan de grotere rits maar ga je lekker slapen onder het laken met onderdeken. Als het koud is, rits je het laken in de slaapzak en de slaapzak aan de onderdeken. Als je een foto wil zien kan ik die maken, onderdeken kostte minder dan een donzen slaapzak en kan je kleiner oprollen. Ik heb zelf een Exped matje erin en mijn man een Therm-a-Rest.
hallo Loknor,

De combinatie die je noemt klinkt als mooi slapen: gezellig, warm, schoon en licht.
Vraag: begrijp ik het goed dat je in de zijden lakenzak ligt (uiteraard op het matje) en dat je de Comforter daarover heen legt als een dekbed?
Fixeer je lakenzak en of dekbed dan nog? Of is dat niet nodig?
Thermarest heeft hier zelf ook een oplossing voor, de Down Coupler die je om je matjes heen doet:
https://www.thermarest.com/catalog/prod ... tegory/15/
Ligt heel comfortabel! Wij combineren hem zelf met hun Vela-tweepersoonsslaapzak:
https://www.thermarest.com/camp-quilts- ... uble-quilt

Niet geschikt voor als het ontzettend koud is, maar ook weer niet alleen voor in de zomer.
onno# schreef:hallo Loknor,

De combinatie die je noemt klinkt als mooi slapen: gezellig, warm, schoon en licht.
Vraag: begrijp ik het goed dat je in de zijden lakenzak ligt (uiteraard op het matje) en dat je de Comforter daarover heen legt als een dekbed?
Jep, dat is het. Overigens ging het mij vooral om "licht", compact, met maximaal comfort tegen een redelijk bedrag.

Gewicht: 2.5kg voor een dubbel slaapsysteem is niet gek. Je moet aardig je best doen om iets dergelijks met losse spullen bij elkaar te scharrelen. Zonder lakenzak zit je op een kilo of 2.

Compact: De mat is superklein, kleiner dan twee losse matten. En 1 comforter is ook heel klein. De lakenzak komt daar helaas bij, maar dat is veel minder dan een losse slaapzak

Comfort: De Synmat HL DUO LW is effectief erg breed en omdat je geen spleet tussen je matjes in hebt erg prettig. Ik hou ook helemaal niet van mummie zakken, dus dit ligt erg los.

Prijs: Het blijft duur, maar het is geen Tatteljee, de Duo mat is net zo iets als twee losse matjes (ik heb zelfs giga mazzel gehad en ben erg goedkoop uit). Een maxi comforter is goedkoper dan twee losse zakken. Het hele zwikkie is +/- 600,- (100 minder dan ik eerst rekende)

Het is trouwens een Sea to Summit Cotton-Silk lakenzak geworden ivm glibberigheid van puur zijde 8)

Fixeer je lakenzak en of dekbed dan nog? Of is dat niet nodig?
De Cumulus comforter is 227 cm x 210 cm, dus dat is niet nodig.
dank voor jullie reacties.
Loknor, je hebt me overtuigd. Een lakenzak houdt je slaapzak ook schoner en je hebt geen gedoe met elastiek.
Comforter en Synmat zien er inderdaad heel klein uit in hun foudraal!
Schoon maak ik me in een tent nooit zo druk om :lol:

Het is meer om gewoon iets van stof tussen mezelf en de mat te hebben, al kan het ook prima zonder.