Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJsland met derailleur fiets? - Forum Wereldfietser

IJsland met derailleur fiets?

Hallo,

Ik zit te denken om (last minute) toch van de zomer een rondje te gaan fietsen op IJsland. En dan uiteraard niet alleen op asfalt maar ook de binnenlanden op te zoeken. Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 met derailleur. Ik heb al veel foto's gezien van IJslandfietsers maar ik zie vooral Rohloff fietsen voorbij komen. Heeft iemand ervaring met een derailleur fiets op IJsland en hoe is dat bevallen? Nog tips?

Alvast bedankt voor de info,

Piet
Hoi Piet,
Wij hebben op IJsland gefietst met een derailleur fiets. Een onvervalste Giant Expedition.
Prima te doen. Ik denk dat de meeste mensen met een derailleur fietsen. In NL is een naafversnelling erg populair geworden maar in andere delen van Europa is dat veel minder.
Je zult de boel iets vaker schoon moeten maken en vaker moeten oliën maar dat is ook het enige. Gaan zou ik zeggen en lekker genieten. Erg mooi land.
Bandbreedte lijkt me belangrijker. Monteer de breedste.
Kijk eens op de zeer mooie site van Jan Koelstra.

Hij fiets al sinds 1982 zeer grote fiets tochten door geheel Europa. Hij is net weer terug van een lange fiets reis van ruim 20.000 km.

Hij maakte ook tochten door Ijsland

Hij fiets op een op maat gemaakte avaghon randonneur met derailleur

Mario
Geen enkel probleem. Zie onze foto's.
http://henkenhilda.blogspot.nl/p/blog-page_24.html
Natuurlijk gaat dat prima! Ook wij hebben daar met een derailleur gefietst. Met de vele regenbuien moesten we inderdaad vaak de ketting smeren. Maar dat is natuurlijk geen enkele reden om niet te gaan.

Geniet, een mooi land met mooie onverharde routes. Ik zou best nog eens terug willen gaan, lekker tegen de wind in beuken, door het verlaten landschap fietsen en op de mooiste plekken kamperen.
Ik zou 42 mm banden monteren (of 47 als je de spatborden eraf haalt, maar soms past 47 niet) en dan bij voorkeur de Marathon Mondial (vouwversie) erop zetten.(maar die is er weer niet in 47 dus wordt het toch 42)

Onze klant Edith heeft een leuk boekje over IJsland geschreven; https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... p-ijsland/

En derailleur moet uiteraard lukken!
Het moet zeker lukken met een normale achterderailleur.
In 2012 heeft het onderstaande beestje het ook overleefd.
Afbeelding
Ha wat een maffe vraag, tuurlijk gaat dat! :P IJsland stelt ook niets voor vergeleken met bepaalde andere landen/streken, helemaal niet als je naar bikepackers kijkt die de onmogelijkste paden volgen, zoals maffe fatbikers. Vaak volgen die geen paden maar worstelen over rotsen, moeras, strand, struikgewas etc en hebben altijd een derailleur. Nou ja, bijna altijd. :)

Ik had op mijn eerste echte ruige tocht ook een beetje angst dat ie zou afbreken ofzo maar toen kwam Travelmaster met de slimme tip dat mocht dat oooit gebeuren, dat je dan altijd de ketting kan inkorten en op de cassette kan doorrijden. Toch een fijn gevoel als je vele km van de bewoonde wereld zit. :)

Veel plezier!
Yopie schreef:Ha wat een maffe vraag, tuurlijk gaat dat! :P IJsland stelt ook niets voor vergeleken met bepaalde andere landen/streken
Precies. Een bijkomend voordeel van IJsland is dat daar geen laaghangende boomtakjes zijn die tussen de ketting en derailleur kunnen komen. Zeker in het IJslandse binnenland zul je niet gauw een struik vinden die daarvoor ver genoeg boven het maaiveld uitkomt (zie het verslag van onze IJslandtocht met derailleurfietsen).
Tot 2016 hadden al mijn vakantiefietsen een derailleur. Met een stuk of 7 derailleurs heb ik 150.000 km afgelegd. Slechts tweemaal heb ik onderweg een derailleur moeten vervangen: in 1979 en in 2012. Die van 1979 was een verhaal apart. En in 2012 ging opeens een onvervangbare veer kapot van een derailleur die er al 20.000 probleemloze kilometers op had zitten. Van zwaar naar licht schakelen ging toen nog steeds prima, maar van licht naar zwaar moest handmatig gebeuren. (Natuurlijk gebeurde het op een zaterdag aan het eind van de middag; de volgende dag ben ik per trein naar Brighton gegaan, waar fietsenwinkels ook op zondag open zijn.)
Alles kan stuk gaan, maar met een goede derailleur kun je met een klein beetje onderhoud toch wel de halve wereld rondfietsen.
Yopie schreef:Ha wat een maffe vraag, tuurlijk gaat dat! :P I
Vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld de fiets- en wandelbeurs hebt bezocht en daar op de Santos-stand (of een soortgelijke stand) hebt gezien dat er vrijwel geen één fiets met derailleur te bewonderen was maar uitsluitend Rohloff-naven en dergelijke, dan ga je daar mogelijk toch aan twijfelen...
Yopie schreef:...Travelmaster met de slimme tip dat mocht dat oooit gebeuren, dat je dan altijd de ketting kan inkorten en op de cassette kan doorrijden. ...
Mits je natuurlijk de daarvoor benodigde kennis en gereedschapjes bij je hebt he. Kleine disclaimer :wink:
peter de rijk schreef:
Yopie schreef:Ha wat een maffe vraag, tuurlijk gaat dat! :P I
Vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld de fiets- en wandelbeurs hebt bezocht en daar op de Santos-stand (of een soortgelijke stand) hebt gezien dat er vrijwel geen één fiets met derailleur te bewonderen was maar uitsluitend Rohloff-naven en dergelijke, dan ga je daar mogelijk toch aan twijfelen...
Dat is idd bar :shock: .. heeft men daar soms geld teveel, nieuwe yuppentrend, beetje teveel hoog grijsgehalte of wat is dat voor iets idioots??
Jammer hoor, dure of onnodige zooi aan je fiets maakt het fietsen toch echt niet automatisch leuker of beter. Volgens mij zit liefde voor het fietsen in je bloed, dat kun je niet kopen. :)
peter de rijk schreef:
Yopie schreef:Ha wat een maffe vraag, tuurlijk gaat dat! :P I
Vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld de fiets- en wandelbeurs hebt bezocht en daar op de Santos-stand (of een soortgelijke stand) hebt gezien dat er vrijwel geen één fiets met derailleur te bewonderen was maar uitsluitend Rohloff-naven en dergelijke, dan ga je daar mogelijk toch aan twijfelen...
Dan heb je wat selectief gekeken. Ik heb daar een paar keer geconstateerd dat die enkelklemmetjes van de vorige eeuw heel handig zijn, want derailleur....
hier is iets mis gegaan.
per ongeluk hier gepost wat ergens anders moest staan
Mar schreef:
Yopie schreef:
peter de rijk schreef: Vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld de fiets- en wandelbeurs hebt bezocht en daar op de Santos-stand (of een soortgelijke stand) hebt gezien dat er vrijwel geen één fiets met derailleur te bewonderen was maar uitsluitend Rohloff-naven en dergelijke, dan ga je daar mogelijk toch aan twijfelen...
Dat is idd bar :shock: .. heeft men daar soms geld teveel, nieuwe yuppentrend, beetje teveel hoog grijsgehalte of wat is dat voor iets idioots??
Jammer hoor, dure of onnodige zooi aan je fiets maakt het fietsen toch echt niet automatisch leuker of beter. Volgens mij zit liefde voor het fietsen in je bloed, dat kun je niet kopen. :)
Oh. Dank je wel.
Huh, hoezo dankjewel? Ik heb het over een fietsbeurs waar vrijwel alleen Rohloff naven, riemen etc te bewonderen zijn, vind ik behoorlijk idioot.
Van mij is een ieder zo vrij om te kopen wat ie wilt, ik ben niet tegen Rohloff of één of andere statusverhogende merkfiets of whatever.
Het ging denk ik om de interpretatie die gepaard ging met die constatering.

Maar doe mij maar een derailleurtje, gewoon! Dat snap ik tenminste.
Travelmaster schreef:Het ging denk ik om de interpretatie die gepaard ging met die constatering.
Ja, das waar , ik schreef het mss weer eens onhandig op. Sorry daarvoor!
Swalker schreef:Hallo,

Ik zit te denken om (last minute) toch van de zomer een rondje te gaan fietsen op IJsland. En dan uiteraard niet alleen op asfalt maar ook de binnenlanden op te zoeken. Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 met derailleur. Ik heb al veel foto's gezien van IJslandfietsers maar ik zie vooral Rohloff fietsen voorbij komen. Heeft iemand ervaring met een derailleur fiets op IJsland en hoe is dat bevallen? Nog tips?

Alvast bedankt voor de info,

Piet
Beste Piet,

op Ijsland kom je zeker andere fietsers tegen uit verschillende landen, waarvan de meesten met derailleur. Dit is inderdaad heel goed mogelijk. Bedenk echter dat er buiten Reykjavik maar een paar fietsenwinkels zijn, en dat de kans groot is dat je daar honderden kilometers van verwijderd bent als de techniek je in de steek laat. Het is dus zaak dat je technische kennis en handigheid of ervaring hebt, én het juiste gereedschap in de tas. Wanneer je in frankrijk pech hebt en er achter komt dat je je kettingpons of spaaksleutel vergeten bent valt er vaak wel wat te regelen, maar op Ijsland ben je nog niet jarig. Reken er op dat er op de hoofdwegen één of twee lijnbussen per dag rijden die fietsen meenemen, elders nul.

Zorg in ieder geval dat de onderdelen nog lang mee kunnen. Kettingen en ander materiaal slijten daar op de gravelwegen veel sneller dan op asfalt. Neem een extra set remblokken mee. Let er ook op dat het remvlak op je velgen niet te veel ingesleten is. Investeer bij de minste twijfel vóór vertrek naar Ijsland in een nieuw wiel (of twee). Gewoon nieuwe banden (breed en met profiel) monteren. Als het dan nog een beetje robuuste banden zijn, dan is een reserve buitenband níet noodzakelijk.

Andere tips: waterdichte en STORMbestendige tent, goed isolerend matje, slaapzak vanaf nul graden, waterdichte fietstassen, fietspomp moet goed werken en droog in de tas bewaard worden. Warmwaterbronnen (vaak min of meer natuurlijke) zijn de enige plekken waar warmte te vinden is, dus: zwemkleding mee en meer handdoeken dan anders. Voldoende ruimte in fietstassen om de boodschappen voor vele dagen in op te slaan.

Koop ruim voldoende eten. Vorig jaar heb ik in Nyidalur twee zakken pasta cadeau mogen geven aan twee colombiaanse fietsers die in twee dagen de F26 (Sprengisandur) wel even over dachten te fietsen, nadat ze op hun eerste zonovergoten dag vanuit Reykjavik immers ook 130 km hadden gefietst op smalle bandjes. Omdat ze in hun woorden "een hele dag vertraging" hadden opgelopen, was hun voedselvoorraad geheel op. Uit principe namen zij niet de bus. Ten voordele van de twee heren vermeld ik nog even dat hun fietsen mét derailleurs nog uitstekend functioneerden. Hopelijk hebben die twee uitstekende fietsen daarna goed voor de heren gezorgd.

En: meerdere liters water mee kunnen nemen, ook al kan/moet je uit de rivieren drinken. Niet de kortste weg van het vliegveld naar Reykjavik fietsen. Leg je niet te veel vast op een van te voren bedacht reisplan, maar laat je beïnvloeden door de windvoorspellingen voor de komende twee, drie dagen.

Tenslotte: heb je nog vragen of ideeën, laat maar weten. Er zijn er met mij nog een paar op dit forum met IJsland - ervaring die het leuk vinden om erop te reageren.

Hans