Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kransje vervangen? - Forum Wereldfietser

Kransje vervangen?

Moet ik het kransje van de Rohloff naaf vervangen?

Afbeelding

Ik denk dat het voorblad zeker aan vervanging toe is ...

Afbeelding
Moet ik de hele crank daarvoor demonteren? (Idworx Country Rohler)

Bvd;

Jos de Haan
Toen ik het achtertandwiel van mijn Rohloff verving deed ik dat omdat hij, nadat ik de ketting vervangen had, een ratelend geluid maakte tijdens het aanzetten maakte . Na omdraaien maakte hij dat geluid nog steeds. Ik wil een stille fiets, dus voor mij is hij dan versleten.

Kun je echter leven met dat geluid, of rij je de ketting samen met het tandwiel helemaal op, dan kan hij met dat ratelend geluid nog duizenden kilometers mee.

Of een achtertandwiel versleten is dus enigszins een keuze.

Indien je een kettingspanner hebt is er nog een extra reden om hem te vervangen: een nieuwe ketting kan over gaan slaan bij een versleten tandwiel.

Het getoonde achtertandwiel ziet er nog vrij goed uit, ik verwacht niet dat hij geluid zal maken met een nieuwe ketting.

Het voortandwiel is veel groter, en daarom minder kritisch, die moet je vervangen als de tanden op haaievinnetjes beginnen te lijken.
Je kunt hem ook nog omdraaien. Als je dat nog niet gedaan hebt.
Als je ermee op wereldreis gaat zou ik het achtertandwiel vervangen, zodat je 'm dan onderweg nog een keer om kunt draaien, zo niet zou ik 'm lekker andersom nog een keer nog een keer gebruiken.

Als het een recente idworx is zul je vooraan een Heggemann tandwiel treffen die je ook nog eens om kunt draaien, kan even niet zien op de foto of dat zo is. Bij de eerdere Middleburn tandwielen kon dat niet, en weet even niet of voor de Middleburn men bij idworx nog andere tandwielen gebruikte? ;-)
Kan het voorblad op het perspectief vanuit de niet beoordelen, krans ziet er nog prima uit. Hoe is de slijtage op de ketting, het is zinnig om die tijdig te vervangen.
En nee de crank hoeft niet los. :D
Kransje achter:
Als het nog niet omgedraaid is -> schoonmaken en omdraaien (op voorwaarde dat opstaande rand die tegen dichting komt niet ingevreten is door zout
Als het al eens omgedraaid geweest is -> nieuw monteren. Als je een nieuw monteert zou ik het nieuwe systeem van Rohloff aanraden, waar het tandwiel met een clips gemonteerd is. Tandwiel is dan volgende keer veel gemakkelijker te demonteren en kost een stuk minder. Systeem bestaat uit enerzijds carrier met clips en anderzijds los tandwiel. Het is belangrijk om carrier met art. nr. 8540S te monteren (small) om de kettinglijn binnen de toleranties te houden.

Tandwiel voor:
Is versleten, is geen Heggeman -> vervangen.
Omdat er een kettingkast gemonteerd is: met heel veel geluk (en wat prutsen) moet het crankstel niet verwijderd worden, maar meestal wel (je kan niet aan de achterkant van de bladboutjes om deze tegen te houden bij het los- of vastdraaien)

Ketting: Ik raad een Shimano HG73 of HG93 aan. KMC X1 kan ook, maar dan is je kettinglijn bij voorkeur kaarsrecht.

Nieuwe ketting op versleten tandwiel gaat sneller slijten, is moeilijker mooi op spanning te brengen, geeft vaak bijgeluiden... . Ik vind het zelf altijd zonde om op zo'n goede fiets als deze niet 100% in orde te brengen.
Er worden hier nu allemaal vrij stellige opmerkingen gemaakt die je onnodig op kosten jagen.

Ter verduidelijk hier een Rohloff tandwiel dat wèl versleten is:

Afbeelding

En dan nòg zou je met bovenstaand tandwiel in geval van nood (als je geen nieuw tandwiel tot je beschikking hebt) nog een heel eind kunnen komen.

Het cranckstel is van Truvativ, die worden door Truvativ van deze tandwielen voorzien. De vorm van deze tanden zijn al wat puntiger dan die van Rohloff als ze nog nieuw zijn.
Ik kan (of zou kunnen, als ik daar de tijd voor neem) een foto van een tandwiel kunnen posten dat nóg erger versleten is, en waar 'nog mee te fietsen viel'. Ikzelf vind het altijd fijner te fietsen op een fiets waar de aandrijving niet rats versleten van is, maar ik geef Peter_K gelijk dat je heel erg ver kan fietsen met versleten spullen.

(ik heb genoeg anecdotes om een en ander te staven, maar die zal ik eens bundelen in een boek , i :) k ga nu eerst een paar wielen vlechten rond een Rohloff Speedhub), het is vandaag niet voor niets dag van de arbeid.
Het cranckstel is van Truvativ, die worden door Truvativ van deze tandwielen voorzien
Tandwielen uit de link zijn voor triple crankstel, geschikt voor derailleur. Op het op de idworx Country Rohler gemonteerde crankstel zit onderstaand tandwiel, afhankelijk van jaartal in staal of alu (meestal alu). Op foto TS ziet het er een Alu exemplaar uit.

https://www.bike-components.de/en/Truva ... CD-p18661/
Peter_K schreef:Ter verduidelijk hier een Rohloff tandwiel dat wèl versleten is:
Afbeelding
Dat kan bij een fiets waar je de ketting spant met een excentrische trapas, een waarbij je de ketting spant met de schuifpatten bij het achtwerwiel, maar niet bij een 'derailleur'spanner, want zal de ketting al eerder dan dit stadium overslaan.
En als je een deel van de aandrijving gaat vervangen is het altijd zinvol na te denken over de overbrengingsverhoudingen. Bovendien zijn er inmiddels meer mogelijkheden met wat grotere voor een achtertanmdwilen te werken, voo rminder slijtage. Bij de oude Rohloff kransjes is er ook een 19 t van Thorn, en bij de nieuwe met de smalle houder (inderdaad belangrijk vanwege de kettinglijn) is er zelfs ook een van 21t. Grote kranjes en tandwielen lopen wat mooier, en gaan vooral langer mee.
Wim schreef:En als je een deel van de aandrijving gaat vervangen is het altijd zinvol na te denken over de overbrengingsverhoudingen.
Bedenk wel dat de combinatie lengte achtervork en gekozen overbrengingsverhouding bepaald of je de ketting gedurende zijn levensduur nog in moet korten of niet. Ik heb daar eens een topic over gestart.
Er staan al veel nuttige tips als reactie, waarvoor mijn dank.

Ik wil eigenlijk een 17 tands kransje achterop plaatsen (ik vind de lichtste versnelling van de Rohloff niet licht genoeg), er zit nu een 16 tands op, maar uit jullie reacties begrijp ik dat deze nog niet versleten is.
Nu is het tandwiel al één keer omgedraaid, inmiddels heb ik er 25000 km mee gereden, waarvan ongeveer 15000 km met deze zijde voor.
Ik overweeg nu in ieder geval wel een nieuwe ketting en een nieuw voorblad aan te schaffen, scheelt ook weer een tandwielafhaler in aanschaf, want deze bezit ik (nog) niet.

Bij het voorblad constateerde ik al, dat ik niet bij de achterkant kan komen, dus of het gaat lukken zonder demontage van de cranks is inderdaad nog maar de vraag. Is het heel ingewikkeld om deze te demonteren?
Er wordt vaak zo makkelijk over gedaan, maar de praktijk valt vaak vies tegen, is mijn ervaring.

Dank nogmaals en alvast voor de tips!
joha59 schreef:Bij het voorblad constateerde ik al, dat ik niet bij de achterkant kan komen, dus of het gaat lukken zonder demontage van de cranks is inderdaad nog maar de vraag. Is het heel ingewikkeld om deze te demonteren?
Niet ingewikkeld, maar je hebt er wel een cranktrekker voor nodig.
Niet ingewikkeld, maar je hebt er wel een crankentrekker voor nodig.
Lijkt me een stellige opmerking die je onnodig op kosten jaagt :lol:

Je hebt bij dit crankstel geen cranktrekker nodig, enkel een inbus 8mm
Eerlijk gezegd zou ik als je toch een lichter verzet wilt hebben na zoveel kilometer gelijk alles vervangen en voor en achter grotere tandwielen kiezen. Met het nieuwe systeem heb je dat speciale gereedschap niet meer nodig, dus wat let je het smalle nieuwe systeem te kiezen met een 21t sprocket en een bijpassend voortandwiel?
Wim schreef:Eerlijk gezegd zou ik als je toch een lichter verzet wilt hebben na zoveel kilometer gelijk alles vervangen en voor en achter grotere tandwielen kiezen. Met het nieuwe systeem heb je dat speciale gereedschap niet meer nodig, dus wat let je het smalle nieuwe systeem te kiezen met een 21t sprocket en een bijpassend voortandwiel?
Misschien wil hij zijn kettingkast blijven gebruiken.

Hans
Just Koen schreef:
Niet ingewikkeld, maar je hebt er wel een crankentrekker voor nodig.
Lijkt me een stellige opmerking die je onnodig op kosten jaagt :lol:
Je hebt bij dit crankstel geen cranktrekker nodig, enkel een inbus 8mm
Je kunt het op zijn minst gewoon proberen.

Misschien is er naast een inbussleutel nog iets nodig om de andere kant van de verbinding tegen te houden. Een probleem is dit zelden. Pas wel op dat je je niet verwondt want de boutjes zitten vaak erg vast en kunnen plotseling met losgaan waarbij je hand dan kan uitschieten.
Just Koen schreef:
Niet ingewikkeld, maar je hebt er wel een crankentrekker voor nodig.
Lijkt me een stellige opmerking die je onnodig op kosten jaagt :lol:

Je hebt bij dit crankstel geen cranktrekker nodig, enkel een inbus 8mm
Ik heb zelf ook zo'n crankstel, en daar zaten conventionele bouten bij: draai je die los dan zit de crank nog steeds vastgeklemd op de as.

Wellicht dat IdWorx bouten met puller caps heeft geïnstalleerd. Ik heb daar slechte ervaring mee, en ik ben er dan ook geen voorstander van.

Die puller caps heb ik wèl bij Octalink assen: de aansluiting crank/trapas is daarbij veel preciezer, en daarom is er veel minder brute kracht nodig bij demontage.