Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets zal ik kiezen? - Forum Wereldfietser

Welke fiets zal ik kiezen?

Beste lezenden,

Ik ben voor dagelijks gebruik opzoek naar een nieuwe sportieve fiets ter vervanging van mijn Gazelle Davos (een stadsfiets van maar liefst 21.3 kg). Ik zou namelijk graag bij droog weer naar school willen fietsen (circa 30 km enkele reis) maar dat zie ik op mijn huidige fiets niet zo zitten.

Daarnaast zou ik hem graag willen gebruiken om tochtjes door de buurt te maken (voor de langere afstanden heb ik namelijk een goede racefiets).

Echter moet ik de fiets ook als dagelijkse fiets in kunnen zetten, voor mij houdt dit ook in dat ik hem enigszins fatsoenlijk op het station en in fietsenstallingen zal moeten kunnen plaatsen. De degelijkheid van de fiets is voor mij dus een erg belangrijk punt.

Met een budget van maximaal €700,- kwam ik op de volgende fietsen uit: de Gazelle Cityzen S9 en de Giant Escape 1. Twee mooie, lichte en sportieve fietsen als je het mij vraagt. Alleen ben ik er nog niet over uit welke van deze twee het nou moet worden.

De Gazelle lijkt mij wat degelijker vanwege de Shimano Deore achterderailleur en het ontbreken van een voorderailleur en wat breder inzetbaar als dagelijkse fiets met dank aan de rollerbrakes.

De Giant heeft dan weer het voordeel dat deze over veel meer versnellingen beschikt. Echter beschikt deze fiets over derailleurs uit de acera en altus schakelgroepen van Shimano die naar mijn weten kwalitatief toch wel duidelijk een stuk minder zijn dan de Deore schakelgroepen. Al moet ik wel toegeven dat ik niet erg bekend ben met de MTB schakelgroepen. (ik ben trouwens niet van plan om offroad te gaan met de fiets.)

Ik ben benieuwd wat jullie van deze fietsen vinden en wat jullie mij zouden adviseren rekeninghoudend met mijn gebruik.

Alvast bedankt!
Kan je niet op de racefiets naar school?
Je probeert een aantal lastige zaken te combineren in 1 fiets: degelijk, licht en niet diefstal gevoelig tegen een redelijk budget.

Ik zou je stadfiets op het station zetten en de racefiets voor je 30 km heen en terug. Er is vast een leraren stalling?
GvdK97 schreef: Met een budget van maximaal €700,- kwam ik op de volgende fietsen uit: de Gazelle Cityzen S9 en de Giant Escape 1. Twee mooie, lichte en sportieve fietsen als je het mij vraagt. Alleen ben ik er nog niet over uit welke van deze twee het nou moet worden.

De Gazelle lijkt mij wat degelijker vanwege de Shimano Deore achterderailleur en het ontbreken van een voorderailleur en wat breder inzetbaar als dagelijkse fiets met dank aan de rollerbrakes.
Rollerbrakes remmen ook als je niet remt. Zou ik niet dagelijks 60km willen doen. Bij het ontbreken van een voorderailleur is de vraag hoe de ketting op het tandwiel blijft liggen bij de uiterste posities. Ik ken die fietsen niet: uit het hoofd alle specs kennen van duizenden types fietsen en ook nog ieder jaar andere, is een beetje veel gevraagd. Of dit al een type is met narrow-wide kettingblad, zou mooi zijn, maar ik betwijfel het.
Altus is inderdaad af te raden materiaal, maar bedenk wel dat derailleurs en shifters eigenlijk weinig kosten en snel te vervangen zijn.
sjefke schreef: Rollerbrakes remmen ook als je niet remt.
Ik ben geen enorme fan van Rollerbrakes (remkracht en gewicht zijn een issue), maar het zijn geen Sturmey Archer barrels... ze lopen normaal gesproken niet aan.
Altus is inderdaad af te raden materiaal.
Niks mis met Altus 8)

Niet voor niets is men zwel hier als op andere fora erg tevreden over low-level Shimano. Dat is ook logisch, er is namelijk weinig verschil tussen al dat spul, behalve wat polijsten en lichtere materialen. Daarom zijn heel soms de goedkopere spullen wat robuuster (staal ipv alu).

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=22177
Rollerbrakes lopen door de constructie altijd een klein beetje aan. De test van de Fietsersbond was onthullend wat dat betreft. En goed remmen doen ze evenmin. Precies binnen je budget is er de Fahrradmanufaktur T 50. Daar zitten dan ook nog licht, spatborden en een drager op. De T 100 is wat duurder (829 euro) en mooier, en nog weer wat mooier voor 949 euro is er de Intec fiets van Meilenweit: http://www.meilenweit.net/radD/intec/intec.html
Maar het budget is krap. Je kunt dus ook kiezen voor een tweedehands Koga. Ik heb een tijdje terug voor 50 euro een nauwelijks gebruikte Koga stadsfiets uit 1988 gekocht. De fietsenmaker zei dat zulke fietsen zonder vering en met smalle stalen buizen onverkoopbaar zijn geworden. Er moest wel iets aan gebeuren, maar voor 300 euro of was ik klaar en heb ik een lichte elegante fiets die stukken lekkerder rijdt dan veel modern spul.
Een andere variant, zeker voor die langere ritten, is de oudere stalen racefiets, liefst uit de tijd dat daar nog wat bredere banden en spatborden op pasten, of eventueel een veldrijfiets voor nog weer wat bredere banden (maar let op of er oogjes op zitten voor spatborden).
Hier nog wat algemene informatie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Ik weet niet wat je lengte is maar ik heb zelf een Koga staan maat: 57

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=11

Kan je ook nog een keer op fietvakantie tussen het werken door :lol:
sjefke schreef:
GvdK97 schreef: Met een budget van maximaal €700,- kwam ik op de volgende fietsen uit: de Gazelle Cityzen S9 en de Giant Escape 1. Twee mooie, lichte en sportieve fietsen als je het mij vraagt. Alleen ben ik er nog niet over uit welke van deze twee het nou moet worden.

De Gazelle lijkt mij wat degelijker vanwege de Shimano Deore achterderailleur en het ontbreken van een voorderailleur en wat breder inzetbaar als dagelijkse fiets met dank aan de rollerbrakes.
Rollerbrakes remmen ook als je niet remt. Zou ik niet dagelijks 60km willen doen. Bij het ontbreken van een voorderailleur is de vraag hoe de ketting op het tandwiel blijft liggen bij de uiterste posities. Ik ken die fietsen niet: uit het hoofd alle specs kennen van duizenden types fietsen en ook nog ieder jaar andere, is een beetje veel gevraagd. Of dit al een type is met narrow-wide kettingblad, zou mooi zijn, maar ik betwijfel het.
Altus is inderdaad af te raden materiaal, maar bedenk wel dat derailleurs en shifters eigenlijk weinig kosten en snel te vervangen zijn.
Dat laatste wist ik niet. De prijzen van losse onderdelen vallen me reuze mee. Echter, is het ook mogelijk om onderdeel per onderdeel te vervangen mochten deze de geest geven of zou je dan ook meteen de gehele groep moeten vervangen?
loknor schreef:
sjefke schreef: Rollerbrakes remmen ook als je niet remt.
Ik ben geen enorme fan van Rollerbrakes (remkracht en gewicht zijn een issue), maar het zijn geen Sturmey Archer barrels... ze lopen normaal gesproken niet aan.
Altus is inderdaad af te raden materiaal.
Niks mis met Altus 8)

Niet voor niets is men zwel hier als op andere fora erg tevreden over low-level Shimano. Dat is ook logisch, er is namelijk weinig verschil tussen al dat spul, behalve wat polijsten en lichtere materialen. Daarom zijn heel soms de goedkopere spullen wat robuuster (staal ipv alu).

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=22177

Allemaal goede verhalen zo te zien, bedankt voor de tip!
Ik zou wel overwegen om een fiets te nemen waar spatborden op zitten, want er is niets zo vervelend als met een natte broek/rug/achterhoofd/schoenen aan te komen op school/werk.
Of je kan SKS Raceblades op een racefiets zonder spatborden zetten. Als je zeker weet dat het droog blijft haal je ze er af. Als er nog plassen liggen, dan zet je ze er makkelijk weer op.
http://www.sks-germany.com/nl/produktca ... n/road-nl/
GvdK97 schreef:Dat laatste wist ik niet. De prijzen van losse onderdelen vallen me reuze mee. Echter, is het ook mogelijk om onderdeel per onderdeel te vervangen mochten deze de geest geven of zou je dan ook meteen de gehele groep moeten vervangen?
Alles is los te krijgen en in de lagere groepen inderdaad erg aantrekkelijk qua prijs. Dat is de reden dat je van een fiets die je voor minder dan 100 euro bij de fietsenmaker koopt (deze inruilers staan bij mijn fm achter in de winkel tegen elkaar aan gekwakt en de meesten zijn inderdaad bagger, maar die ene... :-) ) en waaraan alle bewegende onderdelen versleten zijn maar die niet mishandeld is voor een paar honderd euro toch weer kunt opknaappen tot iets moois.
Als je een fiets wilt voor een verre reis ga je voor iets duurders, maar een fiets voor dagelijks gebruik juist niet; dat wordt maar gestolen. Het functioneert allemaal prima en mocht er eens iets fout gaan dan is herstel met een paar tientjes klaar. Vaak kun je onderdelen van verschillende gropen ook door elkaar gebruiken, maar wel moet je soms opletten voor versies, met name als het over het aantal versnellingen gaat. (7/8/9/10...speed)
Vragen in die richting zijn op de dit forum dan ook aan de orde van de dag. Wees welkom!
Leon schreef:
GvdK97 schreef:Dat laatste wist ik niet. De prijzen van losse onderdelen vallen me reuze mee. Echter, is het ook mogelijk om onderdeel per onderdeel te vervangen mochten deze de geest geven of zou je dan ook meteen de gehele groep moeten vervangen?
Alles is los te krijgen en in de lagere groepen inderdaad erg aantrekkelijk qua prijs. Dat is de reden dat je van een fiets die je voor minder dan 100 euro bij de fietsenmaker koopt (deze inruilers staan bij mijn fm achter in de winkel tegen elkaar aan gekwakt en de meesten zijn inderdaad bagger, maar die ene... :-) ) en waaraan alle bewegende onderdelen versleten zijn maar die niet mishandeld is voor een paar honderd euro toch weer kunt opknaappen tot iets moois.
Als je een fiets wilt voor een verre reis ga je voor iets duurders, maar een fiets voor dagelijks gebruik juist niet; dat wordt maar gestolen. Het functioneert allemaal prima en mocht er eens iets fout gaan dan is herstel met een paar tientjes klaar. Vaak kun je onderdelen van verschillende gropen ook door elkaar gebruiken, maar wel moet je soms opletten voor versies, met name als het over het aantal versnellingen gaat. (7/8/9/10...speed)
Vragen in die richting zijn op de dit forum dan ook aan de orde van de dag. Wees welkom!
Bedankt voor de tip!
GvdK97 schreef: Echter, is het ook mogelijk om onderdeel per onderdeel te vervangen mochten deze de geest geven of zou je dan ook meteen de gehele groep moeten vervangen?
Deze gedachte is in de wereld geholpen en wordt levend gehouden door fietsenmakers, die daar ten onrechte misbruik van maken om er geld aan te verdienen.
sjefke schreef:
GvdK97 schreef: Echter, is het ook mogelijk om onderdeel per onderdeel te vervangen mochten deze de geest geven of zou je dan ook meteen de gehele groep moeten vervangen?
Deze gedachte is in de wereld geholpen en wordt levend gehouden door fietsenmakers, die daar ten onrechte misbruik van maken om er geld aan te verdienen.
De truc die de industrie daarvoor heeft ingevoerd is om zo verschrikkelijk veel modellen en versies te fabriceren dat het voor een gewone winkelier op de markt van het stadje godsonmogelijk is om een redelijke voorraad bij te houden of zelfs om onderdelen met goede kans op succes te kunnen bestellen. (Vaak gedaan, frustratie verzekerd).
Hiermee hebben ze zich in de eigen voet geschoten omdat ze geen rekening hebben gehouden met het onderdelenwalhalla dat internet heet. {Reclame} https://www.rosebikes.nl/producten/fietsonderdelen {/reclame}
Gelukkig voor de winkelier zijn de electrische fietsen hun redding. Voor de zelfonderhouder betekent dit dat hij/zij aangewezen blijft op internet. Ik vind het niet zo erg.