Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is Spanje gevaarlijk? - Forum Wereldfietser

Is Spanje gevaarlijk?

Ik heb nog nooit in Spanje gefietst, maar dit artikel http://www.telegraaf.nl/telesport/28121 ... val__.html doet m'n nekharen overeind trekken.
Ik ben vorige week in Spanje geweest (Costa Blanca, niet met de fiets) en het viel me toen ook al op dat fietsen daar gevaarlijk kan zijn. De wegen hebben geen fietspaden dus je fietst gewoon op de rijweg. De automobilisten houden wel rekening met fietsers maar als een automobilist dronken is of half slaapt kun je zomaar omver worden gereden.
Mijn simpele regel, maar soms moeilijk in de praktijk te brengen: rijdt in Spanje niet op drukke 90km-wegen. De foto in het artikel zegt genoeg. Dit is zo'n weg.
Afbeelding
Op die wegen rijden veel auto's grote afstanden. Ik ben er ook met de auto geweest. Saai, rechtdoor, uren achter elkaar. Fietsers of brommers zijn er in de praktijk niet, dus je moet blijven opletten.

Mijn voorkeur gaar uit naar het binnenland waar je de ene auto die er in het uur voorbijkomt al 5 minuten van tevoren hoort aankomen zodat je genoeg tijd hebt om eens achterom te kijken want dat had je al een half uur niet gedaan. Een andere wereld dan de costa's of de steden.
We hebben heel veel in Spanje gefietst maar nooit het idee gehad dat gevaarlijk is. Gewoon zoveel mogelijk kleine weggetjes pakken en die zijn er vaak genoeg.
25 jaar geleden was Spanje naar mijn gevoel gevaarlijk, als automobilist. Ik zag er de raarste inhaal-acties, de vreemdste vervoermiddelen. Tegenwoordig ervaar ik de NLse automobilist als agressiever dan de Spaanse.
De cijfers liegen meestal niet; onlangs las ik dat de kans op een dodelijk ongeval (als automobilist) in Spanje tegenwoordig kleiner is dan in NL. (!)
Als fietser, en daar gaat het hier om, ben je uitermate kwetsbaar, en afhankelijk van die ene dronken bestuurder, zoals schijnbaar in dit incident. Het is 'common knowledge' onder fietsers dat je beter de drukke wegen waar de snelheden hoog liggen kunt mijden, maar een dolleman op een kleine landweg weet je ook te raken als het je tijd is.
Zelf vind ik een spiegeltje erg handig, om in de kunnen schatten of achteropkomend verkeer vreemd rijdt, of dat ze je überhaupt wel gezien hebben. Dat kun je best inschatten aan de manier van rijden. Racefietsers rijden echter nooit met een spiegeltje, en de vraag is uiteraard of dat in dit geval geholpen had.

Vorig jaar werd een groepje profs van de weg gereden, in Spanje, door een Britse toeriste. Zij reed als ik het goed heb onthouden aan de verkeerde kant van de weg...
Momenteel fiets ik (4mnd) door Spanje. Gevaarlijk is relatief begrip. Ben nu van Girona naar Malaga, Sevilla, Salamanca 2600 km onderweg door binnenland. Meestal rustige wegen. Spanjaarden zijn behoorlijk voorzichtig en rijden met ruime bocht om je heen.
Spannend is het "rechtdoor" rijden bij op en afritten van de N wegen. Op de snelweg uiteraard verboden terrein. Bij de steden doe ik meestal even geel hesje aan.
Al met al valt het ne tot nu toe mee, maar het is natuurlijk geen Nederland. Groeten Rutger
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb nog nooit in Spanje gefietst, maar dit artikel http://www.telegraaf.nl/telesport/28121 ... val__.html doet m'n nekharen overeind trekken.
Had jij niet ook een dergelijk topic over België gestart, Martin? Als je een soortgelijk ongeval voor elk Europees land weet te vinden - en dat lukt met een beetje zoeken waarschijnlijk best - zou je nergens meer durven te fietsen. Het is wat tendentieus om dit naar een heel land door te trekken, vind je niet?
Ik heb nog nooit geraniums voor mijn raam gehad maar als ik dit zie dan ....

Martin! :roll:

Afbeelding
Spaanse automobilisten houden veel meer rekening met fietsers dan Nederlandse, in mijn ervaring, maar de Spaanse wegen zijn lang niet overal veilig voor fietsers. De drukkere, uitgebouwde N-wegen, die helaas niet altijd te vermijden zijn, hebben vaak in- en uitvoegstroken zoals op een snelweg, zodat de uitvoegende auto's je met hoge snelheid kunnen kruisen als je als fietser net die strook oversteekt. Het vele zware vrachtverkeer op deze wegen geeft ook niet bepaald een veilig gevoel voor de fietser.
Wat mij betreft mogen de Spaanse (race)fietsers ook hun hand in eigen boezem steken. Je ziet in Spanje vaak racefietsers op de vluchtstrook van N-wegen rijden en zelfs op de autovía, wat kennelijk nog steeds wordt gedoogd. En die fietsers rijden daar dan niet omdat het moet, maar omdat ze weigeren de kleinere wegen op te zoeken. Daar is het asfalt namelijk niet glad genoeg naar hun zin. Om die reden en om lastige fietsers met bagage te vermijden blijven ze ook altijd stug op de rijbaan rijden als er wél een fietspad naast de weg loopt, wat in de buurt van steden steeds vaker het geval is.
In januari nog in Spanje gefietst. We hebben ons nergens onveilig gevoeld, automobilisten (als die er al waren) reden ruim om ons heen.
Wij proberen ook altijd over de rustigste wegen te fietsen, eigenlijk in de eerste plaats omdat dat gewoon veel leuker is! Veiligheid is dan mooi meegenomen. Soms ontkom je er niet aan en moet je even een doorgaande weg meepakken, maar als het even kan, zoeken we die zeker niet op.

Spanje is een heerlijk land om te fietsen, mooi, leuke dorpjes, heerlijk eten en vriendelijke mensen. En ik kan m'n Spaans weer een beetje oefenen. ;)

Ik vind een enkele reis naar m'n werk fietsen gevaarlijker...
Inderdaad. Op woonwerkverkeer kom ik stukken vaker in gevaarlijke situaties terecht dan in het buitenland. Het is nogal suggestieve berichtgeving die Martin hier toepast. Stond het in Kletspraat, dan snapte ik het nog :wink:
Je kunt inderdaad ook zeggen dat als het internationaal nieuws is als fietsers om het leven komen er nog niet zoveel aan de hand is.
Of fietsen ergens gevaarlijk is weet je pas als je het aantal daar gefietste kilometers of uren uitzet tegen de ongevallen.
Georg schreef:De cijfers liegen meestal niet; onlangs las ik dat de kans op een dodelijk ongeval (als automobilist) in Spanje tegenwoordig kleiner is dan in NL. (!)
Waarschijnlijk heb je dit gezien:
https://www.wegenwiki.nl/images/thumb/V ... woners.png
Dat staat op deze wikipediapagina: https://www.wegenwiki.nl/Verkeersveiligheid

Merk op dat "doden per miljoen inwoners" iets anders is als "doden per reizigerskilometer".
Het eerste houdt namelijk geen rekening met de hoeveelheid kilometers die de inwoners afleggen. Ik vermoed dat Nederlanders mobieler zijn dan Spanjaarden.
Wij fietsten vorig jaar in juli naar Santiago, niet echt de rustigste tijd dus, maar we hebben ons absoluut niet onveilig gevoeld. Inderdaad, je fietst zo af en toe op een N-weg waar het verkeer je met 110 km/uur passeert, maar de vluchtstrook is breed genoeg. Uitkijken moet je overal, maar onze ervaring is dat Spaanse automobilisten over het algemeen heel fatsoenlijk rijden. Zoals Erich Kästner al zei: leben ist immer lebensgefährlich :D .

Groeten,

Alfred
Travelmaster schreef:Had jij niet ook een dergelijk topic over België gestart, Martin? Als je een soortgelijk ongeval voor elk Europees land weet te vinden - en dat lukt met een beetje zoeken waarschijnlijk best - zou je nergens meer durven te fietsen. Het is wat tendentieus om dit naar een heel land door te trekken, vind je niet?
Nou, dat moet echt de eerste keer zijn dat ik het woord "tendentieus" in combinatie met een stukje Telegraaf zie ;)

Mijn Spaanse fietservaring beperkt zich goeddeels tot een paar dagen op een huurfiets in Andalusië en een week Catalonië en er zit wel wat herkenbaars in al het geschrevene. Enerzijds is er comfortabel te fietsen over kleine wegen (die overigens ook vaak (van mijn belastingcenten) tot comfortabele brede banen zijn uitgebouwd), waar over het algemeen beschaafd gereden en royaal ingehaald wordt. Anderzijds is het wegennet een stuk minder dicht dan bijvoorbeeld dat van Frankrijk en is er aan de Costa's en in de buurt van grote steden af en toe nauwelijks een alternatief voor de bijna-snelweg. Van Sitges naar het centrum van Barcelona is gelukt, maar vraag niet hoe.

De balans is al met al voor mij wel positief. Als het volgende topic over Hongarije gaat, ligt dat vermoedelijk anders.
Travelmaster schreef:Had jij niet ook een dergelijk topic over België gestart, Martin? Als je een soortgelijk ongeval voor elk Europees land weet te vinden - en dat lukt met een beetje zoeken waarschijnlijk best - zou je nergens meer durven te fietsen.
Met een beetje zoeken had je zo kunnen zien dat dat niet Martin was, maar Leon. Het is wat tendentieus om alle discussies over 'gevaarlijke landen' op het conto van Martin te schrijven, vind je niet? :wink:

Groetjes,

Carl
Travelmaster schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb nog nooit in Spanje gefietst, maar dit artikel http://www.telegraaf.nl/telesport/28121 ... val__.html doet m'n nekharen overeind trekken.
Had jij niet ook een dergelijk topic over België gestart, Martin? Als je een soortgelijk ongeval voor elk Europees land weet te vinden - en dat lukt met een beetje zoeken waarschijnlijk best - zou je nergens meer durven te fietsen. Het is wat tendentieus om dit naar een heel land door te trekken, vind je niet?
Nee, het topic over 'Is België een gevaarlijk land?' is door Leon gestart op 3 november 2014, ik heb daar alleen maar wat bijdragen geleverd. Aangezien ik Spanje nog nooit gezien heb dacht ik ook fietscollega's hiermee te waarschuwen.
De wereld wordt maar steeds drukker.... Afgelopen zondag was ik op bezoek in mijn geboorteplaats Blaricum. In mijn jeugd een rustig dorp, waar ik nog houten spaakwielen van boerenwagens, getrokken door een paard, over de straatklinkers hoorde ratelen. Nu vechten daar mensen in dure auto's om een parkeerplaatsje. Overal word je begroet door bewakingscamera's.
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb nog nooit in Spanje gefietst, maar dit artikel http://www.telegraaf.nl/telesport/28121 ... val__.html doet m'n nekharen overeind trekken.
Dit is natuurlijk wel de wijze van "journalistiek" bedrijven door de Teletoetert.
Monaco ligt wel dicht bij Spanje -)

http://www.telegraaf.nl/telesport/28126 ... ing__.html
Max2015 schreef:Monaco ligt wel dicht bij Spanje -)

http://www.telegraaf.nl/telesport/28126 ... ing__.html

Ongeveer 550 kilometer!
Martin E. van Doornik schreef: Nee, het topic over 'Is België een gevaarlijk land?' is door Leon gestart op 3 november 2014, ik heb daar alleen maar wat bijdragen geleverd. Aangezien ik Spanje nog nooit gezien heb dacht ik ook fietscollega's hiermee te waarschuwen.
Mijn excuses! Ik dacht dat jij het was, zal wel door de topictitel zijn gekomen.

Een definitief antwoord op jouw vraag is niet te geven. Conclusie kan zijn: ja, ook in Spanje gebeuren ongelukken.