Meer thuislaten.
Wanneer je alleen een tas op de drager hebt staan lijkt dit aerodynamischer dan tassen achterop hangen.naast dat het gewicht van voren zit, wel erg on-aerodynamisch over.
https://janheine.wordpress.com/2012/05/ ... -bicycles/Perhaps more surprising to many, front bags were more aerodynamic than rear ones. A handlebar bag was more aerodynamic than a Carradice saddlebag that extended just slightly beyond the hips of the rider (see photo at the top of this post). Front panniers (on low-rider racks) were more aerodynamic than rear panniers.
Het verschil tussen tassen aan de voordrager hangen of aan de achterdrager lijkt niet zo groot. Snelheid zal een rol spelen maar er zullen niet veel vakatiefietsers zijn met een gemiddelde boven de 35 km/u.The most important finding probably does not come as a surprise: What you wear and how you position yourself on the bike has the largest impact on the aerodynamics. For example, simply raising your stem by 20 mm (3/4 in) increases the drag by 5%. (For comparison, other studies indicate that aero wheels bring an advantage of only 3%.) The difference between a close-fitting jacket and a looser cycling jacket is a full 8% increase in the overall wind resistance of your bike!
http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... g-results/
https://www.bikeforums.net/commuting/91 ... ealed.html