Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met DT Swiss 240S naaf. - Forum Wereldfietser

Probleem met DT Swiss 240S naaf.

Mijn achterwiel heeft een DT Swiss 240S naaf. Ik vermoed dat er een Hugi freewheel in zit, want hij maakt een luid ratelend geluid als je de benen stil houdt. Gisteren sloeg hij opeens door. Het duurde maar kort, gelukkig, maar de ratel daarna klonk toch niet normaal. Weet iemand of je dit freewheel kunt schoonmaken? Ik zit nu in Burgos, Spanje, waar veel fietsenmakers zijn. Als het probleem op een meer afgelegen plek zou terugkomen, zou dat erg vervelend kunnen zijn.
De 240S heeft een ratchet vertanding. Is eenvoudig uit elkaar te halen tenzij je het achterste lager wil vervangen. Maar je kunt de eindkap eraf halen (met de hand), waarna je de body er zo aftrekt. Even op de slappe springveer letten, daarachter vind je de getande ratchet. Die pak je er zo uit. Dit dus even snel uit het hoofd.

Check dit: https://www.dtswiss.com/Resources/Suppo ... cal-Manual
Bedankt! De fiets staat nu bij een bike shop die het systeem kent. Ze dachten ook dat het waarschijnlijk een kwestie van schoonmaken en nieuwe olie is. Dat is in jaren niet gebeurd. Ik las op Bikeradar dat DTSwiss aanbeveelt om dit 1-3 keer per jaar te doen.
Klopt! En laat de fietsenmaker spaarzaam zijn met het vet/olie. Het is speciaal vrij dun DTswiss vet dat wordt aanbevolen, te dik en het aangrijpen zal niet goed meer gaan.

Verder is het juist een erg eenvoudig systeem wat grotendeels zelf te servicen is. Dit kan zonder tools, zelfs.
Travelmaster, nogmaals bedankt. Ik heb me er verder niet meer mee bemoeid. De man met wie ik te doen had (bij Velobur, Burgos), gisteren, liet zelf het woord 'ratchet' vallen, waaruit ik opmaakte dat hij het Hugi freewheel kende. Vanmorgen de fiets opgehaald. De ratel is een stuk minder luid dan voorheen, maar dat went snel als je er niet meer ongerust over bent. Als ik thuis ben, zal ik zelf eens een kijkje nemen in het inwendige.
juist het onderhoud op deze naaf is goed geconstrueerd.
En de luide ratel is kenmerkend voor de Huchi. Veel wielrenners kicken ero :D
Qua geluidsproductie verslaat mijn Campagnolo Proton racefietsnaaf deze DTSwiss naaf met gemak.
Vreemd genoeg is dat geluid helemaal niet nadelig voor de efficiency. Ik heb ooit de wrijvingsweerstand van vrijdraaiende wielen gemeten. Daaruit kwam Campagnolo als beste en DTSwiss als één na beste.
math schreef:Travelmaster, nogmaals bedankt. Ik heb me er verder niet meer mee bemoeid. De man met wie ik te doen had (bij Velobur, Burgos), gisteren, liet zelf het woord 'ratchet' vallen, waaruit ik opmaakte dat hij het Hugi freewheel kende. Vanmorgen de fiets opgehaald. De ratel is een stuk minder luid dan voorheen, maar dat went snel als je er niet meer ongerust over bent. Als ik thuis ben, zal ik zelf eens een kijkje nemen in het inwendige.
Gewoon eens doen, dat openmaken. Dan zul je kunnen constateren dat waarschijnlijk het type en de hoeveelheid vet van invloed zijn geweest op de ratel.

Alleen als je de getande ring wil verwijderen om bij het lager erachter te komen, heb je een speciaal tooltje nodig. Van iets van €35,-... :|
Marco Meijerink schreef:juist het onderhoud op deze naaf is goed geconstrueerd.
En de luide ratel is kenmerkend voor de Huchi. Veel wielrenners kicken ero :D
Ik heb zelf een 350s, die is alweer wat minder luid dan de 240s die ik ken.
Weer aan een grote tocht bezig en opnieuw het probleem dat het DTSwiss 240s freewheel doorslaat. Ik moet bekennen dat ik er na 2017 in Burgos ook niet meer naar omgekeken heb. Wel destijds een potje DTSwiss vet aangeschaft, maar dat staat thuis.
Ik werd natuurlijk aan dit topic herinnerd en zal het probleem dit keer zelf moeten oplossen, want in de wijde omgeving van St Paul, Nebraska, zit geen fietsenmaker en zeker geen die de Hugi-naaf kent. Goed om te weten dat er waarschijnlijk advies te krijgen is op dit forum als ik er niet uitkom.
Algemeen advies bij doorslaand freewheel snel weer gefixt krijgen: spuit een ontvetter als WD40 in het freewheel, gevolgd door vloeibaar smeervet uit een spuitbus. In mijn ervaring gebeurt dit het vaakst als de palletjes vastgeroest of vastgevroren raken. Als het doorslaat door kapotte palletjes houdt het natuurlijk op.

Wil je het beter doen, maak het freewheel dan open tot de vertanding, maak het schoon, en doe er zowel nieuw dunne vloeiende olie als wat dik lagervet in.
Je advies kan kloppen Bastiaan, alleen de Star Ratchet van DT Swiss werkt niet met palletjes.
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... technology
DT Swiss ratchet vrijloop is met de hand te openen.

Eindkap en body eraf, ratchet ringen en veertjes schoonmaken, olie of dun vet erin, en alles weer in precies dezelfde volgorde in elkaar zetten.
Op youtube hier en hier.
En ook in Amerika bekend, want bv Bontrager heeft enige tijd in hun duurdere naven het vrijloopmechanisme van DT Swiss gebruikt.
Bedankt voor alle op opmerkingen en suggesties. Tot mijn enorme verbazing bleek er in dit plaatsje van 2300 inwoners toch een fietsenzaak, maar wel een buitengewone. De fietsenmaker is een hobbyist die afgedankte kinderfietsen en fietsen voor de jeugd weer bruikbaar maakt en dan weggeeft. Hij heeft mij gisteravond geholpen. Het komt er op neer dat we de suggestie van bast1aan hebben gevolgd, wel met een minder vluchtige spray, zonder de naaf uit elkaar te halen. De naaf tikt weer in de vrijloop en pakt meteen bij aanzetten. Ik heb er vertrouwen in dat ik mijn eindbestemming Omaha, nog 3-4 dagen te gaan, hiermee wel zal halen.

Voor wie het verhaal wat uitgebreider wil lezen, kijk op https://www.crazyguyonabike.com/doc/gart en scroll naar laatste pagina of klik op de onderste link.