Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg maar welke - Forum Wereldfietser

Hilleberg maar welke

Hoi,

jarenlang heb ik gebruik gemaakt van een spotgoedkoop tentje, de Vango Banshee 200. Die beviel op zich wel maar begint nu wel wat gebruikerssporen te krijgen, o.a. een tentstok die aan het uiteinde krom is gegaan (weer rechtgeslagen, wil wel maar is nu wel een zwak punt).
Ik zou wel wat meer comfort willen en wat meer (leef)ruimte, waar gewicht wel een punt is maar hoeft niet het lichtste van het lichtste. Ik ben bijna 49 en merk dat ik in de ochtend niet altijd meer gelukkig ben in de Vango, gekruip, weinig ruimte. Daarnaast zal ik er of soms alleen in slapen en soms met zijn tweeën en daarvoor is de Vango echt niet groot genoeg.

Uiteindelijk blijven deze 3 Hilleberg tenten over:

Nammatj 3 (3,3 kilo, black label)
Nallo 3 GT (3,1 kilo, red label)
Anjan 3 GT (2,3 kilo, yellow label)

De tent gaat zowel mee op de fiets (Nederland, Belgie, Duitsland, misschien in de toekomst nog eens verder) als bij backpacken, en moet je denken aan landen als Zweden en Ijsland.
Mijn gevoel zegt de Nallo 3 GT, deze heeft meer ruimte dan Nammatj en is ook geschikt voor 4 seizoenen. Misschien iets minder zware kwaliteit dan de Nammatj? Maar vast sterker dan de Anjan. De Anjan heb ik meegenomen in mijn rijtje omdat deze gewoon erg licht is, maar vraag me af of je blij wordt als je de tent in Ijsland op zet.

Nu de vragen aan de lezers:
1. Wie heeft ervaring met 1 van deze tenten, hoe heb je die gebruikt en waar?
2. Weet iemand waar ik de tenten opgebouwd kan bekijken? Ik woon in Groningen, bij Bever hebben ze deze tenten wel te koop maar ik kan ze niet bekijken. De Vrijbuiter verkoopt ze niet en Spacsport heeft ze zover ik weet ook niet.
3. Alternatieven?

Alle advies welkom!

Richard
Alternatieven; Kijk eens bij Tarptent.com https://www.tarptent.com/products.html ben ik zelf heel tevreden over - heb de Stratospire 2. Enige nadeel is dat ze niet van te voren te zien/ uitproberen zijn. Vind de binnen hoogte van 117cm erg fijn i.v.m. het opstaan. Kwaliteit doek is erg goed evenals de afwerking. Mogelijkheid tot mesh of dichte binnentent en los verkrijgbare stokken. Service en verzenden is accuraat en snel (mits op voorraad).

Voor 4 seizoenen is de Scarp 2 of de Bowfin 2 een goede optie = 111cm of 109 cm binnen hoogte.

Mocht je de Ss2 willen zien en je bent in of in de buurt van Utrecht laat het even weten. Ik vind zelf de Hilleberg tenten - toentertijd ook naar gekeken - te weinig binnen hoogte hebben.
Wij hebben een Nammatj 3gt en dat is een heel ruime tent voor twee personen. De tent is duidelijk wat degelijker dan een Nallo, laat staan een Anjan. Dat zal zich vooral vertalen in een wat langere levensduur. Verder is de Nammatj flink ruimer dan een Nallo of een Anjan, omdat de achterste boogstok net zo hoog is als de voorste. Voor al deze tenten geldt dat je niet erg lang moet zijn, want dan kom je met je voeten tegen de binnentent. De Nammatj heeft hier iets minder last van.
Wat je vraagt is een lastig compromis: ruim genoeg voor twee, en licht genoeg voor solo backpacking. Eigenlijk komt dan alleen de Anjan 3 (zonder gt) in aanmerking, tenzij je in echt naar weer wilt kamperen. En je moet rekenen met een wat geringere levensduur.
Zelf ben ik voor solo trips aan het sparen voor een Helsport Ringstind 2. De Nammatj 3gt is daar echt wat te zwaar voor, en nodeloos groot. Voor samen is die Nammatj 3gt echter heel fijn, en met zijn twee valt het gewicht natuurlijk wel mee.
Hi,

Wij hebben zowel een Nammatj 3GT als een Nallo 3GT. De Nammatj is meegegaan op onze wereldreis en de Nallo gebruiken we op kortere vakanties. Tijdens de lange reis hadden we meer behoefte aan ruimte en comfort en daarom namen we de Nammatj mee. Meer comfort en ruimte staat gelijk aan meer gewicht in dit geval, maar dat was het meer dan waard. Mochten we weer zo'n lange reis maken, dan gaat deze tent zeker weer mee.

De laatste kortere vakanties nemen we steeds de Nallo mee en eind dit jaar naar Oman nemen we ook weer de Nallo mee, deze voldoet prima. Is alleen minder ruim door het schuin aflopende doek. Hetzelfde geldt voor de voortent, maar die is nog steeds ruim genoeg voor je spullen hoor.

Ik durf met de Nallo ook gewoon in IJsland of Patagonië te kamperen hoor, de wind kan 'ie goed hebben. ;)

Succes met je keuze, zijn beiden hele mooie tenten.
Wij hebben de Nallo 3GT sinds 2011 gebruikt op fietstochten in IJsland, Wales, Italië, Engeland, Noorwegen, Frankrijk, Schotland en in de Alpen. Bij heel slecht weer vluchten we naar een hotel; daarom heeft deze tent bij ons geen zware stormen getrotseerd, maar wel rukwinden tijdens onweersbuien.
Van slijtage heeft de tent nu nog geen last, maar van andere fietsers met een oude Nallo hebben we gehoord dat op den duur de ritssluitingen gaan haperen. We kamperen meestal niet langer dan 1 nacht op dezelfde plek. De tent is dus relatief weinig aan zonlicht blootgesteld.
Tijdens koele nachten met weinig wind is er veel condensvorming in de buitentent. Wanneer ik 's ochtends uit de binnentent kruip, heb ik vaak het gevoel dat ik in een druipsteengrot zit. Van andere tenten herinner ik me dat niet zo, maar dat zegt weinig omdat die tenten nauwelijks ruimte hadden tussen het slaapgedeelte (in de binnentent) en de uitgang. Ook wordt het soms vochtig onder de slaapmatjes (we gebruiken de footprint die Hilleberg los bij deze tent levert). De footprint wordt ook nat op de plekken waar fietstassen hebben gestaan. Daarom vouwen we de footprint in de voortent meestal wat naar binnen, zodat de tassen op het gras kunnen staan.
Voor mij (lengte 1.86 m) is de binnentent van de Nallo 3GT lang genoeg. Wanneer ik alleen ben, vind ik deze tent erg groot en zwaar. Daarom gebruik ik voor solotochten een Akto. Die is half zo zwaar als de Nallo 3GT, maar alleen geschikt voor sologebruik en erg laag; wel veel sneller op te zetten (slechts 1 tentstok en weinig scheerlijnen).
Het opzetten van de Nallo 3GT is vrij simpel (ook dankzij markeringen op het grondzeil en de middelste tentstok, die afwijkt van de andere 2 tentstokken), maar kost wel tijd. Soms ben ik eerst 5 minuten bezig om de kluwen van scheerlijnen te ontwarren; daarna circa 10 minuten met het opzetten en nog minstens 5 minuten met het vastmaken van de binnentent aan de buitentent (die ik 's ochtends meestal weer losmaak vanwege de condensvorming in de buitentent).
Toen we de Nallo 3 GT wilden kopen, was er bij de Zwerfkei in Woerden een ruimte waar deze was opgezet. Ook op wereldfietserweekends zijn er altijd wel een paar Nallo 3GT tenten te zien.
Qua zien weet ik dat de Bever in Houten alle modellen heeft staan van Hilleberg, Zwerfkei in Woerden komt op een goede tweede plaats en heeft bijna alles staan. Maar ik denk dat ieder Bever filiaal wel een model kan over laten komen en op kan zetten als je daar vriendelijk om vraagt. Helaas voor jou is net de kortingsactie voorbij waarbij je 250€ korting kon krijgen bij besteding van €1000 maar goed dat is misschien een tip voor mensen die dit lezen en voor volgend jaar een hilleberg willen kopen.

Ik heb zelf geen ervaring met deze modellen, maar Hilleberg is wel een erg fijn merk met goed materiaal. Als je 4 seizoenen een hele harde eis zijn dan blijft eigenlijk alleen de Nammatj over want dan zit je min of meer 'vast' aan het zwarte label. Maar als fietser kan je eigenlijk binnen Europa tijdens niet al te extreme omstandigheden prima uit de voeten met het rode label (ze zeggen zelf ook over het rode label dat er een beetje consessie wordt gedaan aan sterkte voor gewichtsbesparing) daar valt mijn tent ook onder (Kaitum 3GT) De Anjan valt weer in het gele label categorie (bestemd en geschikt voor warm weer en sneeuwvrij kamperen), deze tenten zijn juist ideaal door het lage gewicht maar wederom doe je weer consessies aan de stevigheid.

Ik zou mijn red label Kaitum in ieder geval wel mee durven nemen naar Ijsland en Noord Noorwegen, zeker tijdens de vriendelijke 3 seizoenen (voorjaar/zomer/herfst) maar dat komt vooral omdat ik niet zo into sneeuwkamperen ben.
Het gaat natuurlijk ook om levensduur: een Nammatj zal vast iets van anderhalf keer zolang meegaan als een Anjan, en dat voor hetzelfde geld. Wie om het milieu geeft kan dat ook van belang vinden.
Allen,

bedankt alvast voor de erg nuttige tips. Na het lezen van de reacties zit ik te denken om wellicht toch (met de tijd) voor het fietsen als backpacken 2 verschillende tenten te kopen. Vooralsnog kan ik natuurlijk altijd mijn vango Banshee 200 gebruiken die ook voor backpacken prima mee te nemen is (2,37 kg).
Voor het fietsen neig ik dan de Nammatj 3 aan te schaffen, voornamelijk vanwege de duurzaamheid en ruimte, niet de GT uitvoering. Als het goed is is de binnentent van de GT en de gewone Nammatj 3 gelijk, alleen de vestibule is bij de GT ruimer.

De tip van Inge heeft me ook wel geïnteresseerd, de Stratospire 2 om te backpacken. Lekker licht. Zal deze en de 4 seizoenen eens bekijken, en wat reviews hierover proberen te vinden.

Ik ga er verder mee aan de slag, heb geen nood om meteen 1 te kopen. Het is een behoorlijke uitgave en daarom wil ik een weloverwogen keuze maken. En zal Bever Groningen eens vragen of zij deze tent kunnen opstellen.

Bedankt!
Als je zeker weet dat je een Hilleberg wilt, lees dan niet verder, maar als je ook openstaat voor een nieuwe Vango, dan zou ik je willen attenderen op de Vango Omega 250
Heb deze tent afgelopen mei in actie gezien bij een groepsgenoot, en hij had de tent gekocht om exact de redenen die jij aangeeft. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van het gemak en de ruimte. Denk er zelf ook hard over om deze te kopen. En voor €219,- kun je nooit een grote buil vallen dunkt me.
Grote voordeel van de Nammatj vind ik altijd dat de ventilatie afgesloten kan worden om muggen buiten te houden.

Maar zowel de Nallo als de Nammatj zijn beiden prima tenten. Een leuk alternatief zou de Dodo 3 van Nigor zijn.
Mocht je de Nigor tenten zelf willen zien, het experience centrum daarvan ligt in Utrecht, dus vlakbij de grote tentenshow van Bever, Houten en Zwerfkei, Woerden. Dit is natuurlijk alleen nuttig als je een dag wilt uittrekken (leuke fietstocht?) om naar de provincie Utrecht te komen. Ik ben benieuwd of Bever mee wil werken daar in Groningen, ik heb het persoonlijk nooit hoeven vragen omdat Houten voor mij om de hoek is.

En ik denk dat 2 tenten voor 2 doeleinden misschien een goede optie is. Maar meestal is je budget beperkt dus het kan lonen om een goede allrounder te kopen en dan net iets meer uit te geven en dan maar 1 tent waarmee je alles kan.
Maar goed ideaal gezien is een 4 seizoenen black label Hilleberg niet erg interessant voor het zonnige zuiden met 30+ graden, net zoals die lichte tentjes die wel in het zuiden ideaal zijn weer totaal ongeschikt zijn voor het ruige koude noorden. En je moet natuurlijk altijd rekening houden met pakvolume en gewicht. Op de fiets is dit weer iets minder strikt dan bij het wandelen, maar dat weet je denk ik wel.

De keus om zonder GT (de grote luifel) te gaan is op zich prima, je bespaart flink aan gewicht en zeker als de tent iedere dag opgezet en afgebroken wordt heb je weinig aan de luifel, behalve eventueel een beetje meer ruimte om droog in te koken als je daar van houdt. Wij staan zelf vaak een paar dagen op één plek voordat we verder trekken en dan heb je iets meer aan een luifel al zouden we ook zonder kunnen.
Dank voor de tip over de Nigor tenten.
Na wat speurwerk over dit merk kwam ik eigenlijk ook bij de soort tipitenten uit, de WickiUp 3 en 4. Hier zit erg veel ruimte in, laag gewicht en hoog. Heb een paar reviews gelezen en deze tent lijkt mij ook wel wat.
Wij hebben de 4, omdat we daarin ook een luifeltje hebben. Verder ws de ook goed geweest. Heerlijke tent.
Nigor is eigenlijk hetzelfde merk als Eureka, dat zijn meestal de grote zware tenten die gezinnetjes weken op één plek laten staan ter grootte van je gemiddelde schuur. Nigor is de elegantere, lichtere lijn, wat beter materiaal en geschikt voor fietsen en wandelen (iets wat je van die grote tenten niet kan zeggen).

Er zitten wel een aantal leuke modellen tussen, maar ik vind het kwalitatief wel duidelijk onder de Hilleberg zitten, daar is de prijs dan ook weer naar. Let met name goed op of de modellen die jij leuk vind 3 seizoens zijn of 4-seizoens. De laatste keer dat ik naar Nigor keek was het merendeel 3-seizoens. (wat ze verder niet ongeschikt maakt, zolang je er maar rekening mee houdt)
Ik ben erg tevreden over de Nallo 4GT, lekker ruim. Als het licht moet zijn gaat de Nallo 2 mee. De Nammatj 2 GT komt de kast niet meer uit. Te stug, smal en te zwaar. De Vaude Chapel3 is ook een fijne tent als de rug wat stijf is. In de voortent kun je staan en het slaapdeel is laag om gewicht te besparen.

Oja, Er is ook een outlet zag ik. Ik ben in Zweden kreeg de Zweedse site te zien. Even puzzelen? http://se.hilleberg.com/SV/t%C3%A4lt/ou ... anguage=SV
Het voordeel van de nigor wickyup is dat het snel staat met een stok, en dat het erg licht en ruim is.

Het nadeel is dat het geen zelfstandig staande tenten zijn, moeten altijd met goede haringen worden opgezet. Een stuk of 8 heb je echt nodig om hem goed en strak op te zetten, nadeel van he materiaal is dat het bij nat worden uitrekt en dus moet worden opgespannen.
Zelf vorig jaar ook een Wickiup 4 aangeschaft. Geweldige tent. Vooral het lage gewicht en het opzetgemak zijn, wat mij betreft, de grootste voordelen. Ik zet de tent vaak in m'n eentje op, doorgaans max. 5 minuten nodig.

Andere voordelen:
- natuurlijk ruimte, vooral wanneer je, zoals wij, met z'n tweeën bent;
- bombproof, kan echt heel wat hebben. Durf deze tent gerust mee te nemen naar IJsland of Noorwegen.
- het doek is flinterdun, voelt fragiel aan. In werkelijkheid enorm sterk. Volgens mij ook hetzelfde doek wat Hilleberg gebruikt voor haar tenten. Verdere afwerking is gelijkwaardig;
- met binnentent op te zetten;

Wat je ook moet weten:
- grootste nadeel vind ik het dichtritsen van de buitentent wanneer ik in de binnentent zit. Gaat lastig. Moet ik nog even iets op verzinnen;
- aflopende 'wanden', waardoor je snel tegen het doek aan ligt. Gelukkig heb je daarentegen ook veel binnenruimte, zodat je wel meer naar het midden kan schuiven;
- binnentent komt tegen de buitentent aan. Tenminste, het lukt mij niet om dit voorkomen. Levert overigens geen problemen wbt doorlekken bij regen op;
- met regen is de Wickiup iets minder praktisch dan een reguliere tunneltent. Koken is dan bijv. lastig.

Succes in ieder geval!
Polling schreef: Het nadeel is dat het geen zelfstandig staande tenten zijn, moeten altijd met goede haringen worden opgezet. Een stuk of 8 heb je echt nodig om hem goed en strak op te zetten, nadeel van he materiaal is dat het bij nat worden uitrekt en dus moet worden opgespannen.
In deze categorie is een zelfstandig staande tent uniek (vrijwel niet bestaand, volgens mij), dus een nadeel zou ik het niet willen noemen. En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de twee andere 'nadelen' die je noemt, grotere tunneltenten hebben doorgaans ook minimaal 8 haringen nodig om fatsoenlijk te staan.
Eric op de Fiets schreef:Oja, Er is ook een outlet zag ik. Ik ben in Zweden kreeg de Zweedse site te zien. Even puzzelen? http://se.hilleberg.com/SV/t%C3%A4lt/ou ... anguage=SV
Hoi Eric, veel plezier in Zweden.
De link die je geeft wordt niet goed doorgekoppeld, althans als je er mee aan de slag gaat kom je gewoon op de website van Hilleberg uit zonder outlet (url veranderd ook) misschien heb je er een proxy voor nodig en werkt het anders niet als je niet in Zweden zit helaas.
Stadjer schreef:
Polling schreef: Het nadeel is dat het geen zelfstandig staande tenten zijn, moeten altijd met goede haringen worden opgezet. Een stuk of 8 heb je echt nodig om hem goed en strak op te zetten, nadeel van he materiaal is dat het bij nat worden uitrekt en dus moet worden opgespannen.
In deze categorie is een zelfstandig staande tent uniek (vrijwel niet bestaand, volgens mij), dus een nadeel zou ik het niet willen noemen. En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de twee andere 'nadelen' die je noemt, grotere tunneltenten hebben doorgaans ook minimaal 8 haringen nodig om fatsoenlijk te staan.
Er zijn genoeg vrijstaande tenten, alleen bieden ze gewoon minder ruimte voor het gewicht en daarom zijn ze minder interessant voor fietsers / wandelaars. Maar tegenwoordig heeft zelfs Hilleberg koepeltentjes die prima zelfstandig kunnen staan zonder haringen. Bijvoorbeeld de Saivo, de Saitaris of de Tarra. Voor de laatste geld dat de luifel weer wel een harinkje nodig heeft.
Stadjer, geodoot-tenten zijn wel zelfstandige staanders, koepels ook.

Nog een nadeel van de wicky is dat door het model altijd eerst de binnentent moet wordn opgezet en dan de buitentent er overheen. Bij redelijk droog weer kn je ze samen inpakken en opzetten, maar al te nat inpakken levert bij opzetten een natte binnentent op.