Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Coleman Feather - Forum Wereldfietser

Coleman Feather

Ik heb al een aantal jaren de Coleman Feather 442 benzinebrander. Mijn probleem hiermee is dat die steeds verstopt raakt. Alleen wanneer ik de Coleman Fuel gebruikt, geeft de brander geen problemen. maarja, dat is natuurlijk niet overal verkrijgbaar en van een benzinebrander verwacht ik dus wel dat deze ook op benzine brandt.
Ik heb nu al twee maal de leiding vervangen wat horizontaal bovenlangs de brander loopt. Hierin zit een naaldje wat ik ook al enkele keren heb schoon moeten maken. Tijdens mijn laatste vakantie was het echt einde brander. Hij deed niks meer. Zijn er mensen die dit probleem ook hebben? Is dit een bekend probleem bij benzinebranders?

Hoi Audrey,

Ik heb geen ervaring met Coleman Feather 442, maar heb jarenlang de MSR Whisperlite gebruikt. Ik heb daar nooit problemen mee ondervonden, heb van alles erin gestopt: Coleman fuel, 'gewone' benzine, petroleum, lampolie. Af en toe veel roet en een keertje extra schoonmaken maar daarna deed-ie het altijd weer probleemloos.

groet
Ronald

Ik heb dezelfde wisperlite 2e hands gekocht voor Hfl 35,= er alles mee gedaan op vacantie geweest maar thuis ook zeer regelmatig vis op gebakken, wordt ie lekker vet!! Het gekke ding doet het nog steeds. Bij reinigings actie het schoteltje afgebroken en tijdelijk met een bodem van een blikje tomatenpuree gebruikt om voor te verwarmen ook dat ging. Kortom ondanks alle kritiek op dit gekke ding o.a. op de pomp de heel fragiel zou zijn doet ze het nog steeds perfect.
Wat mij erg aanspreekt is de eenvoed van de constructie en in geval van nood makkelijk te repareren ook als je onderweg bent en het eenvoudige onderhoud.

HG

Leen Verkerk
Heel vreemd, ik heb al 3 exemplaren can de Coleman feather gehad, verstopt raakten ze nooit. Integendeel, ze liepen nog het lekkerst op de meest gore oostblokbenzine. Weet je zeker dat je hem goed gebruikt? Voor het uitzetten even goed heen en weer raggen met de stelhendel, dan prik je de boel door. En ik houd hem altijd even op zijn kop voor ik hem inpak, om da laatste druppels benzine eruit te laten lopen.

Nu vraag je je natuurlijk af waarom ik dan al aan het derde exemplaar ben: van nummer ??n waren de pakkingen na een jaar of twaalf versleten, zodat ie op de verkeerde plaatsen begon te fikken . Bij nummer twee was na een jaar of 5 het tankje van binnenuit weggerot en dus lek. En nummer drie is nog in gebruik; voor 2 euro op de kop getikt in een ramsjzaak...

Groetjes,

Astrid

Vanmorgen heb ik mijn brander weer eens helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De generator (buis die boven de vlam ligt) heb ik een paar uur in de Cola gelegd. Dit had ik ergens gelezen. Het schijnt dat de Cola alles goed schoon maakt. De brander heb ik net weer ik elkaar gezet en wat denk je.... hij doet het weer! Als nooit te voren. echter wel heb ik er Coleman Fuel in zitten. Nu maar hopen dat die het ook met benzine blijft doen.

Hoi Audrey,

Je kunt je brander ook in Nederland testen op autobenzine.
Laat je brander een flinke tijd branden op zowel Coleman fuel, als loodvrij.
Zelf stook ik in Nederland altijd op wasbenzine, nooit problemen.
Mijn brander is een Coleman multifuel, met losse fles.
De onderdelen zoals generator en ingebouwd windscherm zijn het zelfde als de 442.

Goede tip van die cola. Maakt het nog uit welk merk cola?

Groeten, John.

Dus je kan ook wasbenzine gebruiken? Die vraag stelde ik ook eens in zo'n Outdoorzaak en daar keken ze me verbaast aan. "Wasbenzine?? Nee dat advizeer ik je niet aan". Het was dus niet zo'n domme vraag.
Wat betreft de cola. Ik heb cola light gebruikt; dat plakt niet zo.
En ja, ik ga hem zeker testen met benzine. Ik heb nog een halve fles met die belgische benzine waarddor die verstopt raakt.
Dag Audrey,

Even voor de duidelijkheid: wasbenzine (kookpuntbenzine) is hetzelfde goedje als Coleman fuel, alleen zonder de merknaam... het is dus allesbehalve raar dat je dat ook kunt gebruiken.

Groetjes,

Astrid

Hoi,

Ik heb zelf een Primus Varifuel en stook altijd met wasbenzine. Spotgoedkoop van de Gamma of zo. Bij het voorverwarmen walmt het ietsje meer en is ietsje minder energierijk maar dat is dan ook alles. Veel goedkoper dan die Colemanfuel. Zo'n 1 liter fles Colemanfuel koste in Ierland 12E!! En in de drugstore een fles wasbenzine 2E. Tel uit je winst.
Natuurlijk raden ze je af wasbenzine te gebruiken anders verkopen ze die dure colemanflessen niet meer.

Fiets de wereld,
Marc

Hoi,

Ik heb inderdaad ook wel wasbenzine gestookt. Gaat prima. Ik had nog wel eens moeite in het buitenland om uit te vinden onder welke naam wasbenzine verkocht wordt. Op de de volgende links zijn namen te vinden van verschillende brandstoffen in andere talen

http://www.msrcorp.com/stoves/fuels_int.htm

http://members.iinet.net.au/~mbuckler/fuel/index.shtml

http://www.demmeniesport.com/images/cat ... rs2005.pdf

groet
Ronald

In Nederland valt het prijsverschil tussen Coleman Fuel en wasbenzine mee.
Ik betaalde 2,95 bij de bouwmarkt voor wasbenzine en 3,20 euro bij de Bever voor Coleman Fuel.

Coleman Fuel geeft wel meer hitte. (hoger octaangehalte of zo)

Een bijkomend probleem van steeds meer soorten wasbenzine is dat er een soort anti-lichtonvlambaarheids toevoeging in zit. Sommige soorten, bijvoorbeeld van de Kruitvat krijg je bij koude temperaturen niet eens meer met een lucifer tot ontbranding.

Al met al, ik koop hooguit 1 keer per jaar een fles, dan maakt het prijsverschil ook niet zoveel meer uit.

Groeten,

Marco
Tja, het leuke van een benzinbebrander is natuurlijk... dat ie op benzine werkt. En er moeten nog wel heel wat Katrina's en Rita's passeren, voor gewone (Euro)loodvrij qua verkrijgbaarheid en prijs verslagen kan worden door andere fossiele brandstof.

Ik blijf dus vrolijk naar de gewone bezinepomp lopen (fietsen) om mijn MSR Whisperlite en Coleman Feather van brandstof te voorzien! Al was het maar omdat je vrolijk de gewenste hoeveelheid in je brandstoffles kunt gieten (zonder een volle literfles te moeten kopen).

Groetjes,

Astrid

Ik heb inderdaar ook problemen met de generator die verstopt is. Ik heb de generator al een nacht in de cola gelegd maar dat hielp niets en een nacht in de chloor had ook geen effect.
Maar ja ik zit hier in Marokko met een vooraad pasta maaltijden zonder dat ik die kan bereiden. Ik heb een mailtje gestuurd naar Marco van Bike4Travel of hij een nieuwe generator kan opsturen.
Hebben jullie trouwens nog andere ideeen om de generator schoon te maken?

Groeten
Samuel
www.fietsvooraids.nl

Avanher schreef:En er moeten nog wel heel wat Katrina's en Rita's passeren, voor gewone (Euro)loodvrij qua verkrijgbaarheid en prijs verslagen kan worden door andere fossiele brandstof.
Diesel?
bombetter schreef:Hebben jullie trouwens nog andere ideeen om de generator schoon te maken?
Gaat het er niet om dat je het gaatje van de verstuiver doorprikt?
Leon

Gaat het er niet om dat je het gaatje van de verstuiver doorprikt?
Leon
Tja. als het zo simpel zou zijn.....

Tijdens de reis heb ik ook reglmatig problemen en dan moet dus dat hele ding uit elkaar. Want niets is erger wanneer je aan het eind van de dag geen warme maaltijd kan maken.
Het probleem zit hem echt in de generator. Het naaldje maakte ik helmaal school met een heel licht schuurpapiertje en de verstuiver prikte ik dan natuurlijk ook door. Heel voorzichtig schoof ik het naaldje een aantal keren in de generator heen en weer en dan.....soms deed die het dan weer.
Het is echter een vervelend klusje wanneer je dit voor ieder maaltijd moet doen. Je handen gaan behoorlijk naar benzine ruiken.

Hoi,

Let op wasbenzine is een heel ander goedje als colemanfuel voor het kleine prijsverschil krijg je een vloeistof ontdaan van alle vetten die wasbenzine wel bevat en de ontbranding van colemanfuel ligt veel lager waardoor de vlam veel heter (blauwer) en schoner brand. ongelode benzine brand ook goed maar dan moet je hem wat vaker schoonmaken.

Johan

jovadeki schreef:Hoi,
Let op wasbenzine is een heel ander goedje als colemanfuel voor het kleine prijsverschil krijg je een vloeistof ontdaan van alle vetten die wasbenzine wel bevat en de ontbranding van colemanfuel ligt veel lager waardoor de vlam veel heter (blauwer) en schoner brand.
Ja en Ik ben Thomas Klomp en als u mijn magneet op uw waterleiding monteert hebt u geen last van kalk meer.... :roll:
Leon

bombetter schreef:Ik heb inderdaar ook problemen met de generator die verstopt is. Ik heb de generator al een nacht in de cola gelegd maar dat hielp niets en een nacht in de chloor had ook geen effect.
Maar ja ik zit hier in Marokko met een vooraad pasta maaltijden zonder dat ik die kan bereiden. Ik heb een mailtje gestuurd naar Marco van Bike4Travel of hij een nieuwe generator kan opsturen.
Hebben jullie trouwens nog andere ideeen om de generator schoon te maken?

Groeten
Samuel
www.fietsvooraids.nl
Weet iemand het Poste Restante adres in Agadir?

Ik heb al een paar uurtjes zitten zoeken 8O maar ik kan het op het net niet vinden.

Groeten,

Marco

Autobenzine is een mindere keuze (bevat auto-motor hulpmiddeltjes, schadelijk bij verbranding/ inademing). Wasbenzine kost ong 1.50euro bij de supermarkt en is, voor zover is uit te zoeken, nagenoeg identiek aan Coleman Fuel op een extra raffinage(?) na en toevoeging van een roestwerend middeltje.

Op bijv http://www.hiking-site.nl is meer te vinden over benzinebranders in het algemeen en ook qua merken en types en brandstoffen (met name bij materiaal-ervaringen en op het prikbord van de site)

Hier is een lijst te vinden met namen voor brandstoffen internationaal http://members.iinet.net.au/~mbuckler/fuel/index.shtml

Hoi audrey,

Tja sorry, die Coleman is gewoon "nogal gevoelig". Toen ik in een landelijk bekende buitensportzaak werkte noemden we het ook "Colenboer". Ikzelf heb er ook twee verbruikt. De laatste was een Feather die continue verstopte, ondanks gebruik van Colemanfuel. En zelfs een nieuwe generator gaf steeds problemen, buitensportzaken in het buitenland konden er ook niets mee. Daardoor op één van mijn Spanjereizen steeds uit eten gemoeten. Wat ook weer geen straf was, errug leuk zelfs! :D
Mijn advies: Koop een ander apparaat! Colemans zijn zwaar en veel te gevoelig. Eigenlijk is het rotzooi. Ook in mijn tijd als buitensportspullen verkoper kreeg ik er veel klachten over. Die Coleman zal je steeds weer in de steek laten. Kijk eens naar een Primus, Optimus of MSR, vééél beter!.