Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water in Rohloff, lagers stuk - Forum Wereldfietser

water in Rohloff, lagers stuk

een tijdje terug merkte ik dat de lagers in mijn Rohloff naaf speling vertoonden. Ik heb contact opgenomen met Thorn waar de fiets vandaan komt. Zij hebben (zelf) de naaf in behandeling genomen, en kwamen erachter dat er water in de naaf zat, waardoor de lagers onvoldoende gesmeerd waren. Thorn heeft de lagers vervangen. Nu zou het volgens hen zo moeten zijn dat ik weer onbezorgd door kan fietsen.

Achteraf vermoed ik dat dit vorig jaar in Ijsland gebeurd is bij het doorwaden van rivieren. Mijn gewoonte was om dan in ieder geval de naven boven water te houden en liefst ook het bracket. Het zou kunnen dat door vermoeidheid of toch onachtzaamheid ik dit een klein aantal keren toch niet voldoende gedaan heb. Als er meerdere rivieren in een dag zijn is het nogal tijdrovend om (zoals zou moeten bij dieper dan 20 cm) de bagage er steeds af te halen en apart over te brengen. Toch ga ik dit voortaan helemaal consequent doen als rivieren weer mijn pad kruisen.

Ik post mijn ervaringen hier maar als een soort van waarschuwing: ook bij Rohloff geven ze al aan dat onderdompeling niet de bedoeling is. De Rohloffnaaf kan hier dus in de praktijk niet tegen. Tot nu toe hebben mijn trapas (UN54) en SON naaf geen krimp gegeven.

Hans
Nu heb ik geen idee hoe moeilijk het is om de lagers (hoeveel zijn dat er in een Rohloff) te vervangen, maar als dat een klusje van een uurtje is en er beschadigt verder niks anders, is dat nog niet eens slecht. Ik zou het dan meenemen als extra kosten na terugkomst van een reis, want ik denk dat je het gauw zat bent om alles van de fiets te halen en de fiets boven water mee te torsen.
Travelmaster schreef:ik denk dat je het gauw zat bent om alles van de fiets te halen en de fiets boven water mee te torsen.
Daarom ben ik ook benieuwd hoe andere rivierfietsers dit doen.

Ik kan mij nog herinneren dat op momenten dat de druk van een snelstromende rivier op de fiets hoog werd, ik de reflex had om vooral het voorwiel hoger te tillen. Dat verklaart misschien dat de Son geen last heeft.

De vervanging van de lagers zou rond de 105 pond moeten kosten, maar daarvan heb ik slechts een deel hoeven te betalen. Ik kan mij voorstellen dat ik volgende keer het volle pond zou moeten betalen bij deze oorzaak.

Bovendien beschouw ik het feit dat de rest van de naaf onbeschadigd is als mazzel.


Hans
105 pond is ook niet niks inderdaad - maar, zou je ermee weg komen om bij thuiskomst de naaf een extra spoelbeurt met olie te geven? Volgens mij zijn er hier legio voorbeelden van fietsers te vinden die hun fiets niet anders gebruiken dan jij.
Goede waarschuwing, bedankt!

Heb je gelijk na de vakantie de olie vervangen, of ermee doorgereden tot het jaarlijkse moment danwel door Rohloff opgegeven kilometrage?
Travelmaster schreef:105 pond is ook niet niks inderdaad - maar, zou je ermee weg komen om bij thuiskomst de naaf een extra spoelbeurt met olie te geven?
Smeert de naafolie van de versnellingsbakonderdelen ook de wiellagers bij een Rohloffnaaf?
Ja, daarom komt er vaak na een tijdje ook een beetje speling op een Rohloff naaf. Dan is het dikke lagervet eruit gespoeld door de olie.
Berger schreef:Ja, daarom komt er vaak na een tijdje ook een beetje speling op een Rohloff naaf. Dan is het dikke lagervet eruit gespoeld door de olie.
Dat zou betekenen dat ze bij montage de wielagers eerst smeren met vet, dat de afdichting tussen het versnellingbakdeel en de wiellagers niet bestaat of lek is, dat er vrij snel slijtage optreedt zodra de wiellagers met de olie gesmeerd worden en dat die slijtage dusdanig is dat er speling op het geheel komt. Werktuigbouwkundig noem ik dat een situatie waarin wel erg veel concessies zijn gedaan. Zit het echt zo?
Zonder speling draait een lager zo moeizaam, is niet meteen slijtage. Je voelt het alleen beter als er dunne olie i.p.v. vet in het lager zit.
Berger schreef:Zonder speling draait een lager zo moeizaam, is niet meteen slijtage. Je voelt het alleen beter als er dunne olie i.p.v. vet in het lager zit.
Dat kan ik volgen. Zonder speling zou er ook overmatige slijtage kunnen optreden bij temperatuurverschillen.
We hebben het dan over best wel een kleine speling gelukkig.

Maar even terug naar het onderwerp: krijg je met spoelen het water er wel afdoende uit?
Ik heb mijn Rohloff een open gehad en geen vet aangetroffen bij de wentellagers. De Rohloff transmissieolie is de enige smering. De naaf is op de as gesloten met olie-keerringen.
Geen ervaring met Rohloff maar wel met Shimano cup&cone – Deore en XT voor/achter naven in zoet en zout water.
Smeermiddel –Calcium Sulfonate vet is bewezen middel in scheepvaart, offroad en mijnindustrie.
Ik gebruik Total ceran XM220
http://www4.total.fr/asia-oceania/austr ... %20TDS.pdf
http://www.smeermiddelen-shop.com/total ... onaat.html
de oude model is ook goed. Total ceran WR2
http://www.oliehandel.nl/product/ceran-wr-2-88972
http://www.scheepvaartwinkel.com/total- ... -1485.html

Mij ervaring is dat “worse case scenraio “ is waneer je door de rivieren rijdt en dan de fiets laten manden stil staan.
miro schreef:Mij ervaring is dat “worse case scenraio “ is waneer je door de rivieren rijdt en dan de fiets laten manden stil staan.
Dat scenario wordt natuurlijk nog stukken worser als je door zout water fietst :D
Om niet te zeggen worsestest!

:lol: :lol: :lol:
Leon schreef:
Travelmaster schreef:105 pond is ook niet niks inderdaad - maar, zou je ermee weg komen om bij thuiskomst de naaf een extra spoelbeurt met olie te geven?
Smeert de naafolie van de versnellingsbakonderdelen ook de wiellagers bij een Rohloffnaaf?
De monteur van Thorn liet mij weten:
"The hub looks to have suffered from oil and water coagulating at some stage... If water gets into the hub and coagulates it very soon starves the shell bearings of oil..."
Jurr schreef:Heb je gelijk na de vakantie de olie vervangen?
Nee, ik heb vorig jaar vlak vóór de Ijslandreis olie gewisseld. Na de reis lange tijd niet, en ook zeer weinig op die fiets gereden. Vlak vóór ik dit voorjaar weer olie ging wisselen bemerkte ik het probleem voor het eerst. Na oliewissel en nog een klein aantal km fietsen was het sterk verergerd, zodanig dat ik het tandwiel met weinig kracht een halve cm heen en weer kon bewegen.

Had het geholpen als ik meteen na de reis weer olie had gewisseld? Durf ik niet te zeggen. Want of het water daarmee uit de naaf verdreven wordt weet ik niet. Wel zal ik inderdaad voortaan snel olie wisselen na vakanties met rivieren. Baadt het niet dan schaadt het niet. Of in ieder geval schaadt het dan niet veel want ik gebruik literflessen om de kosten te drukken.

Hans
Ik denk dat daar dan wel een groot deel van de oorzaak in terug te vinden is. Water en olie zijn zich gaan mengen in een goedje waar je naaf niet blij van werd.
Leon schreef:
miro schreef:Mij ervaring is dat “worse case scenraio “ is waneer je door de rivieren rijdt en dan de fiets laten manden stil staan.
Dat scenario wordt natuurlijk nog stukken worser als je door zout water fietst :D
Het zou best kunnen dat het water dat in mijn naaf is aangetroffen niet bepaald onschuldig (lees: niet bepaald zoet of zuiver) is geweest. De lastigste en snelststromende rivieren vorig jaar waren gletscherrivieren waarin het water er als melk uitziet.

Hans
javb2812 schreef:De monteur van Thorn liet mij weten:
"The hub looks to have suffered from oil and water coagulating at some stage... If water gets into the hub and coagulates it very soon starves the shell bearings of oil..."
Coagulatie van water en olie geeft een boter- of kaas-achtige substantie. Het is de vraag of je die er met spoelen met olie uit krijgt.
Water is gewoon de pest voor lagers.
Leon schreef:
javb2812 schreef:De monteur van Thorn liet mij weten:
"The hub looks to have suffered from oil and water coagulating at some stage... If water gets into the hub and coagulates it very soon starves the shell bearings of oil..."
Coagulatie van water en olie geeft een boter- of kaas-achtige substantie. Het is de vraag of je die er met spoelen met olie uit krijgt.
Water is gewoon de pest voor lagers.
Hij schakelt weer als een mes door de boter.

Hans
Leon schreef:
javb2812 schreef:De monteur van Thorn liet mij weten:
"The hub looks to have suffered from oil and water coagulating at some stage... If water gets into the hub and coagulates it very soon starves the shell bearings of oil..."
Coagulatie van water en olie geeft een boter- of kaas-achtige substantie. Het is de vraag of je die er met spoelen met olie uit krijgt.
Water is gewoon de pest voor lagers.
Dan mik je er toch eerst een oplosmiddel doorheen joh. Rinse & repeat. 't Ding is niet van boter. OK, fout voorbeeld :wink: