Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Gazelle van ongeveer €1000 of toch beter een 2e hands Koga? - Forum Wereldfietser

Nieuwe Gazelle van ongeveer €1000 of toch beter een 2e hands Koga?

Hallo allemaal, ik ben mij aan het oriënteren om een nieuwe fiets aan te schaffen waar ik tochten van 70 tot 120 per dag mee ga fietsen met weinig bagage en een relaxed zithouding. Een trekking fiets. Mijn huidige fiets is een nieuw gekochte Gazelle Chamonix. Een fijne fiets maar er is altijd wel iets wat kraakt (zadelpen/trapas/ketingkast)of kapot gaat omdat het plastic is.) (Kettingkast/bel/spatbord) of versnellingen die blijven hangen etc.
Ik vraag mij nu af of ik beter af ben met een 2e hands Koga of ander high end fiets van rond de 1000 of een nieuwe van rond de €1000?
Wat denken jullie?
Groet Kevin
Iets meer specifieke informatie is wel fijn.
Op deze pagina staat een checklist hiervoor: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Enne, voor 1000 euro krijg je geen high end fiets. 40 jaar geleden (in guldens) trouwens ook niet. Maar voor 1000 euro is er wel vast een fijne fiets voor je.
tja, lastige keuze.
mijn voorkeur ligt bij de goede gebruikte fiets. ik heb daar allerlei 'eigen' 'argumenten' bij: (samenvatting: het is, vind ik, gewoon persoonlijk of je een nieuwe fiets een betere fiets vindt)
- beter iets verder (met/na (groot) onderhoud) gebruiken dan met iets nieuws beginnen als het nog goed is (hergebruik, minder verbruik/verspilling)
- bepaalde oudere fietsen vind ik kwalitatief beter dan nieuwerwetse fietsen
- ik heb een voorkeur voor staal als framemateriaal (boven aluminium en zo) (ook weer zo persoonlijk)
- qua versnellingen (verzetten) kun je echt overal komen met 3 x 7 of 3 x 8 of 3 x 9 (of zelfs 2 x iets want wie verslijt er het grote buitenblad?). nieuwe systemen met bijvoorbeeld 1 x 11 vind ik niet iets geven wat ik nodig heb
- op een nieuwe fiets krijg je garantie... als ik een bedrijf was durfde ik op een 'opgeknapte' fiets ook garantie te geven. eigenlijk is het 'makkelijk' om garantie te geven op iets nieuws want het is nieuw en hoort niet stuk te gaan en ook niet snel versleten te zijn. (tegenwoordig heet dit laatste 'duurzaam' en daar moet ik heel diep van zuchten want ze bedoelen 'degelijk' of 'normale slijtvastheid' :twisted: . ik vind een goede oudere fiets veel duurzamer dan een nieuwe) (veelal verkoopt men iets dat net geproduceerd is en de producent is aan te spreken als het stuk gaat)

maar gaat het bij jouw keuze niet ook om de vraag of je een (nog) sportievere fiets wilt en minder een stadsfietsachtige fiets? (de Gazelle Chamonix is er in vele uitvoeringen, maar bij 'kettingkast' en 'versnellingen die blijven hangen' (naafversnelling?) komt dit in me op. (overigens zijn er erg goede fietsen met een kettingkast))

succes! hoogframe
Leon schreef:Iets meer specifieke informatie is wel fijn.
Op deze pagina staat een checklist hiervoor: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Enne, voor 1000 euro krijg je geen high end fiets. 40 jaar geleden (in guldens) trouwens ook niet. Maar voor 1000 euro is er wel vast een fijne fiets voor je.
Ik vermoed dat TS een tweedehands high-end fiets voor €1000,- bedoelt. Geen nieuwe. En wat hij als high-end beschouwt, laten we dan even in het midden.
Allebei kan prima, een fiets is gewoon niet zo spannend. Hoogframe geeft terecht aan dat dingen persoonlijk zijn, zo vind ik nieuwerwetse fietsen een stuk beter dan modellen van vroeger en kies ik altijd voor Alu. Dit verschil in mening is al een indicatie dat het allemaal wel kan, ik zou me prima kunnen redden met Hoogframes keuzes en Hoogframe zou ook zijn trip kunnen doen op een alu frame met wat nieuwere onderdelen. 8)

Goed tweedehands is prijs-kwalitatief sowieso beter dan nieuw... net als een auto tik je direct al aardig wat af de eerste maal dat je je been over de stang zwiept :lol:
Beetje zoeken en geluk hebben, dan zou je een goede tweedehandsfiets kunnen kopen voor een goede prijs.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een koga lightrunner gekocht voor 550 euro, die zijn normaal rond de 1500 euro.
Denk niet dat er aan zo'n fiets niks kapot kan gaan of gaan rammelen.
Ik verbaas me er over dat mijn stadsfiets, een oude verrotte gazelle damesfiets, al heel wat heeft meegemaakt, en eigenlijk nooit onderhoud krijgt. Maar er ook bijna nooit iets kapot gaat.
Mijn Koga heeft ook de kleine nodige dingetjes moeten ondergaan. Nieuwe tandwielen, spaak geknapt en nieuwe banden er op die bleken iets dikker dan de vorige, met als gevolg al snel een slijtend spatbord tegen de band. Die moest ik dan wat verbuigen/omhoog trekken. Verder is de Koga een fijne fiets en doe ik mijn tochten mee.

Omdat ik ook regelmatig in Duitsland vertoef en ik daar ook wel eens wil fietsen heb ik ook nog een Bergamont trekking fiets gekocht, deore afgemonteerd, nieuw voor 650 euro (kon een oude mountainbike er op inruilen).
Mijn indruk is een strakke knappe fiets, zeker voor dat geld. Ook met deze fiets zou ik best met bepakking op pad durven gaan. Geen probleem.

Wat je moet doen is aan jou. Kijk eerst eens of je een 2e hands geschikte fiets kunt vinden. Lukt dat echt niet, kun je altijd nog een nieuwe kopen.
Voor 1000 euro koop je geen high end fiets, niet 2e hands en zeker niet nieuw.
Je noemt als nadelen van je huidige fiets
- dat er dingen kraken,
- plastic onderdelen kapot gaan
- de versnellingen blijven hangen
- "etc".

en overweegt daarom een nieuwe (tweedehands) fiets aan te schaffen. Ik zou een beetje twijfelen aan deze oplossing, omdat als je van een fiets van (nieuw) 500 euro naar een van 1000 of 1500 gaat je niet ineens van dit soort problemen af bent (zoals Grichzly ook al schreef). Verreweg de grootste winst is denk ik te halen met onderhoud en afstelling en de keuze van juiste onderdelen:

- montagepasta voor de trapas (helpt ook tegen kraken)
- drupje loctite voor de bladbouten
- prut verende zadelpen (haast alle recht op en neer modellen) vervangen door een vaste, of de suntour paralellogram-pen (helaas niet micro- hoekverstelbaar) maar wel redelijk kraakvrij, of de thudbuster (duur maar goed). Mijn keuze, een contec p-pen, kraakt ook wat.
- dikke, niet te stugge, banden (minder verdere vering nodig en helpt voorkomen dat zaken lostrillen)

etc.
Grichzly schreef:Ik verbaas me er over dat mijn stadsfiets, een oude verrotte gazelle damesfiets, al heel wat heeft meegemaakt, en eigenlijk nooit onderhoud krijgt. Maar er ook bijna nooit iets kapot gaat.
Dat zou best eens kunnen komen omdat het een oude Gazelle is, afhankelijk van wat je oud vindt. In de jaren tachtig maakte Gazelle nog heel degelijke fietsen. Wie er zoeen heeft, kan daar nu nog prima op rondrijden. Later begon men allerlei toeters en bellen te monteren die kunnen gaan rammelen, kraken en piepen, want 'dat wil de consument'. Die doorsnee consument weet niet beter, koopt wat er nu eenmaal in de fietsenwinkel te krijgen is, en koopt om de zeven jaar (ofzo) een nieuwe fiets omdat de oude 'op' is.

In antwoord op KevinR: naast de al genoemde verende zadelpennen willen ook in hoek verstelbare stuurpennen en goedkope voorveringen nog weleens gaan rammelen en kermen. Als ik op de website van Gazelle even gauw kijk naar trekkingfietsen van rond de 1000 euro, zie ik kettingschermen, verstelbare stuurpennen en zinloze vering (naast andere zaken die mij niet overtuigen van degelijkheid). Wat ik niet zie, is informatie over de gemonteerde onderdelen, bijvoorbeeld wat voor pedalen erop zitten - ook een mogelijke oorzaak van vroegtijdig uit elkaar vallen van je fiets. Ik vrees dan ook dat een nieuwe Gazelle binnen de kortste keren dezelfde problemen gaat vertonen als je huidige fiets. Natuurlijk kun je bv. de stuurpen vervangen voor een vaste, kettingschermen (laten) verwijderen enzovoort, maar dan kun je beter je huidige fiets eens helemaal nalopen denk ik. Wil je toch een andere fiets, dan ben je denk ik beter af met een goede tweedehandse - waarbij je wellicht ook eerst boutjes na moet lopen en dergelijke, en waaraan je met onderhoud ook veel rammeltjes en kwaaltjes kunt voorkomen of verhelpen.

Succes met de keuze,

Carl
Als je echt bij een dealer wil(moet) blijven die vooral de bekende merken levert(niks mis mee), Batavus maakt met de Zonar een budget vakantiefiets (799,-) die redelijk no-nonsense is. De geo is ook prima, rijdt heel beschaafd, met een beetje sportieve zit zonder dubbel te worden gevouwen.
Carl schreef: In de jaren tachtig maakte Gazelle nog heel degelijke fietsen. Wie er zoeen heeft, kan daar nu nog prima op rondrijden.
Ik vind dat er te veel geromantiseerd wordt over die fietsen. Ik heb er namelijk een aantal van gehad. een stuk of vijf denk ik. Ik kocht ze niet nieuw, ik ben niet gek, maar tweedehands waren er in de jaren 90 en 00 altijd wel te koop bij de fietsenmaker die nauwelijks gebruikt waren. Met zo'n 2500 stadskilometers per jaar waren ze meestal na 5 jaar compleet op. Spatborden verroest, kabels op het einde en overal rammelen, remvoeringen op, ketting sterk verlengd, spaken in het achterwielverslapt, een paar gebroken en niet meer te aan te draaien spaken vanwege corrosie, kettingkast rammelend en deels stuk, vooral aan de verrotte ophangingen daarvan, de slappe velgen gebocheld door vriendelijke medeparkeerders, roest op de chroomdelen, handvatten met barsten en in sommige gevallen ook al het frame gebroken omdat de dunne stalen buizen niet echt bestand zijn tegen de wegdekken hier in combinatie met iemand die niet aan het flaneren is maar van A naar B wil.
Allemaal te repareren, maar alles bij elkaar waren deze fietsen meestal na 10.000 km behoorlijk aan het einde van de economische levensduur. Alleen omdat 200 gulden niet te veel was voor 10.000 onderhoudsloze kilometers heb ik er meerdere gehad. Ik verlang er niet naar terug.

(Niet dat de fietser daarna ineens bter werden, dat zeg ik niet :shock: )

Kevin kun je eerst wat meer vertellen over jouw fiets, situatie en wensen?
Leon schreef:Ik vind dat er te veel geromantiseerd wordt over die fietsen.
Amen.

En dan noem je niet de verukkelijke Sturmey Archer naaf met ingebouwd mega verlies en een versnellingshendel die speciaal erop gemaakt was om extra snel de inferieure kabels te slopen.
Of die Sturmey Archer trommelremmen met het stoppend vermogen van een stuk zeep op een natte glijbaan... tenzij je ze zo strak stelde dat ze alvast aanliepen (ging je niet zo hard, dus stopten ze je beter^^).
(Niet dat de fietser daarna ineens bter werden, dat zeg ik niet :shock:)
Ik vind van wel. Met name de komst van Shimano heeft bij stadsfietsen enorm veel opgeleverd. Verder ben ik superblij met lichtere en stijvere alu frames in plaats van die pisbak stalen Gazelles die 100kg wogen.

Mijn vrouw kocht 12 jaar terug een nieuwe (heren) Giant met hydroformed frame, vaste vork, Nexus 7, naafdynamo en Rollerbrakes voor 375,-. Ding rijdt nog steeds bij een vriend van ons. Ik heb 9 jaar geleden een Batavus Mambo gekocht met een extra sterk frame, Nexus 7, naafdynamo, rollerbrakes en verende vork, koste me 699,-. Mijn broer ragt nu nog met dat ding door Amsterdam. Ja, er zit een nieuw achterwiel in en er is van alles vervangen, maar in de kern is die fiets een Tank.

Er is helaas een form-over function bij spatborden/verlichting en vork integratie (en zwevende dragers... argh), waar je helaas niet blij van wordt, maar als je die ondingen vermijdt is een moderne fiets een stuk fijner dan zo'n oude stalen galbak.
loknor schreef:En dan noem je niet de verukkelijke Sturmey Archer naaf met ingebouwd mega verlies
Ik vond het wel altijd leuk dat het een semi-automaat was: tijdens het kracht zetten schakelen resulteerde in opschakelen bij kracht loslaten. Bij een stoplichtsprint was dit erg handig. Er is nooit een naaf bij mij van kapotgegaan.
In de 2e versnelling was het toch een direct prise?
Jep, toegegeven, ik heb nog nooit een SA naaf of trommelrem gesloopt :lol:

Ik denk dat je gelijk hebt dat de 2 een directe aandrijving was, maar echt licht reed het niet :x
loknor schreef:
Leon schreef:Ik vind dat er te veel geromantiseerd wordt over die fietsen.
Amen.
En dan noem je niet de verukkelijke Sturmey Archer naaf met ingebouwd mega verlies en een versnellingshendel die speciaal erop gemaakt was om extra snel de inferieure kabels te slopen.
Of die Sturmey Archer trommelremmen met het stoppend vermogen van een stuk zeep op een natte glijbaan... tenzij je ze zo strak stelde dat ze alvast aanliepen (ging je niet zo hard, dus stopten ze je beter^^).
ik kan je tirade over slechte fietstechniek wel waarderen maar deel 'm in dit geval niet.

SA trommels zijn soms nukkige dingen en het ontwerp is zeker vgl brommer/auto trommelremmen vrij beperkt maar als je de klappen van de zweep kent kunnen ze best goed en probleemloos werken.
Slecht remmen komt toch altijd door slechte afstelling, slechte kabels, vette remblokken en vooral: niet op elkaar ingesleten blokken/trommels. Allemaal te fixen :)

Ik vind SA trommels ondergewaardeerd. Geen enkele andere rem doet het 25000 a 50000km in weer en wind met 1 set remvoering met minimaal onderhoud. Dat vooral bestaat uit een keer het mechaniek smeren. De 90mm trommels zijn bovendien ook vrij goed te gebruiken in de bergen. Ardennen, Noorwegen fjord in, fjord uit, geen problemen gehad..
(Niet dat de fietser daarna ineens bter werden, dat zeg ik niet :shock:)
Ik vind van wel. Met name de komst van Shimano heeft bij stadsfietsen enorm veel opgeleverd. Verder ben ik superblij met lichtere en stijvere alu frames in plaats van die pisbak stalen Gazelles die 100kg wogen.
Overigens is die 3v SA redelijk efficient en robuust, ik gebruik nog steeds zo'n ding, vind het prima rijden. De Sachs was trouwens vergelijkbaar of zelfs beter. Dat itt de goedkope shimano naven van de afgelopen 20 jaar. (alles voor de Alfine). Waar ze volgens mij vooral stuk van gingen is versnelling verkeerd afgesteld en dan maar bot door blijven trappen terwijl de naaf twijffelt tussen twee versnellingen.

Groeten, Bastiaan
Tsja, ik draag die roze glazen niet. Het is hip om op Shimano te rammen, maar wat iedereen lijkt te vergeten is dat ze in de jaren 80 zijn doorgebroken op functioneel en kwalitatief vlak en dat het verdwijnen van de Europese onderdelen in die tijd echt niet werd betreurd door de gebruikers.

Hun precisie gesmede alu onderdelen op het prijsniveau van new 105 te samen met de functionele updates aan remmen en schakelen verpletterden de competitie. De afwerking en vooral de consistente van met name Britse en Franse onderdelen uit die tijd was knudde. Slecht getapt draad, concentrische trommels, Trommel huizen waarvan slecht twee van de drie punten waren doorgelast, bramen in het huis... dat soort exemplarische verschillen had je niet bij Shimano.

Shimano is niet vanwege hun lage kwaliteit zo populair geworden. Ze maakten met 105 en 600 middenklasse fietsen opeens veel fijner om mee te rijden. Daarna brachten ze met Deore ATB's op een niveau waarvan we nog steeds de vruchten genieten.
Die Gazelle Chamonix is vast geen geweldige fiets, maar met een beetje onderhoud en aandacht valt er best nog een tijdje plezier van te hebben. Mijn advies zou zijn binnenkort mee te doen met de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser. Je kunt dan ook je eigen fiets meenemen en onder het ironisch maar o zo welwillend oog van Marten Gerritsen de ergste problemen ter plekke oplossen. Je hebt dan een fiets waarmee je heus wel weer een tijdje voort kunt. Ondertussen kun je dan meer nadenken over de vraag wat je precies verwacht van het fietsen, en wat voor fiets daar dan bij zou passen.
Een nieuwe Gazelle van 1000 euro gaat je echt niet wezenlijk meer fietsvreugde opleveren: het blijven matige fietsen voor vrij veel geld (hetzelfde geldt voor de andere bekende merken). Voor een leuke fiets zul je eerder iets van 1500 euro moeten uittrekken, en denken aan voor jou vermoedelijk onbekende merken als Fahrradmanufaktur of Surly. Dan heb je fietsen die veel lekkerder rijden, en vele jaren mee gaan.
Zie hier voor wat meer informatie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Mijn ervaring is dat n 2e hands koga beter is dan n fiets van €1.000. In 2010 heb ik n nieuwe gazelle van €1.000 aangeschaft tbv fietsvakanties. In 2012 erop naar Rome gefietst en last gehad van een zwabberend frame en gebroken spaken.
Na de Rome reis in 2012 een koga gekocht en daar rijd ik nog steeds op met veel plezier, en zonder stukken en "zwabberen".
Bol schreef:Mijn ervaring is dat n 2e hands koga beter is dan n fiets van €1.000. In 2010 heb ik n nieuwe gazelle van €1.000 aangeschaft tbv fietsvakanties. In 2012 erop naar Rome gefietst en last gehad van een zwabberend frame en gebroken spaken.
Na de Rome reis in 2012 een koga gekocht en daar rijd ik nog steeds op met veel plezier, en zonder stukken en "zwabberen".
Er zijn uitzonderingen bij Gazelle: de Gazelle Fuente (niet meer leverbaar, nu Chamonix?) is bijzonder licht en rijdt voortreffelijk ondanks dat er geen dure serie Shimano onderdelen op zitten. De kinderen rijden op Gazelle Luzern met 8v en ballonbanden. Lekker robuuste fiets en zeer degelijk, alleen de standaard (powerclick II) is snel stuk. Zelf een 2e hands Koga Roadspeed gekocht en ik geef toe, zelden zo lekker gereden. Een nieuwe Gazelle is alleen aantrekkelijk als overjarig model/speciale aanbieding wat mij betreft. Of de Ultimates kunnen wedijveren met Koga ben ik wel nieuwsgierig naar. Ervaringen?
Rond deze tijd komen de overjarige nieuwe fietsen ook in de aanbieding. Is misschien ook een overweging waard.

De tip van opknappen tijdens/na een onderhoud cursus is al gegeven. En biedt later ook nog voordeel.
Een nadeel van nieuwere Gazelles is dat er veel 'custom' gazelle onderdelen' op gebruikt worden, die dan weer op specifieke manieren gemonteerd moeten worden.

Ik heb al meermaals staan vloeken op stuurpen, balhoofd, bagagedrager, spatborden ... die (onderweg) (te snel) stuk gingen. Vooral omdat je enkel kan vervangen met 'custom gazelle onderdelen' (die natuurlijk nergens te verkrijgen zijn buiten Nederland)