Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo lagers lopen los - Forum Wereldfietser

Naafdynamo lagers lopen los

Vraagje.
Van mijn Koga Roadrunner lopen de voorlagers steeds een beetje los waardoor ik speling krijg op de naaf.
Ik stel hem dan weer af. En zorg dat hij goed geborgd zit. Echter na 1 lange rit is de speling op de voornaaf weer terug.

Wat kan dit zijn?
Misschien is het toch al tijd om de lagers eens een keer goed uit elkaar halen voor inspectie en onderhoud?
Ik heb geen idee wat voor naaf het is, dus ook geen idee wat voor type lagers, dus geen idee verder eigenlijk.
Naaf ziet er van binnen prima uit.
Zit ook goed in het vet.

Het is het standaard wiel wat in de ligtrunner / Roadrunner geleverd werd in 2007 / 2008
Volgens mij nog wel langer ook. Zal morgen het typenummer is opschrijven
Lagers wel goed vastgezet/geborgd met borgring? Neem aan dat het cup/conuslagers zijn.
Als het zoals ik vermoed om een Shimano naafdynamo gaat dan kun je de lagers aan de kant van de aansluiting volgens Shimano niet onderhouden. Sommigen hebben het echter wel voor elkaar gekregen, al is het niet zonder risico. Zie onder andere hier: https://www.youtube.com/watch?v=oXptXRqxj9c
Idd cup conus lagers. En ik borg ze goed. Maar dat draait zich zelf weer los na 1 ritje.
Shimano HB-NX30 heb ik idd weg gegooid na lagerproblemen, was niet meer goed te krijgen. Echter weten we nog steeds niet welke naafdynamo het precies is.
Hoe dringend is het om de speling er af te halen? Met lagers bedoelen jullie de as toch? Ik ben wel benieuwd naar wat straks het probleem oplost ..

Bij mijn wiel hetzelfde verhaal denk ik maar ik ben pas over 13 dagen thuis. Ik dacht dat dit nog wel zonder problemen kon wachten.
bast1aan schreef:Shimano HB-NX30 heb ik idd weg gegooid na lagerproblemen, was niet meer goed te krijgen. Echter weten we nog steeds niet welke naafdynamo het precies is.

Ik heb destijds exact hetzelfde meegemaakt met dit model naafdynamo: onacceptabele en zeer vroegtijdige slijtage. De nieuwere modellen van shimano zouden beduidend beter van kwaliteit zijn maar ik heb toen toch de stap gezet naar het andere merk dat eveneens begint met een S.

Greetz,
Bram
Het is een DH3N71
Zal geen verschil maken. Maar het is de zwarte variant. Niet de zilveren.

Iemand nog een idee wat het kan zijn.
Zover ik kan beoordelen borg ik de lagers goed.
Maar hij blijft dus losdraaien.
cycloantverpia schreef:
bast1aan schreef:Shimano HB-NX30 heb ik idd weg gegooid na lagerproblemen, was niet meer goed te krijgen. Echter weten we nog steeds niet welke naafdynamo het precies is.

Ik heb destijds exact hetzelfde meegemaakt met dit model naafdynamo: onacceptabele en zeer vroegtijdige slijtage. De nieuwere modellen van shimano zouden beduidend beter van kwaliteit zijn maar ik heb toen toch de stap gezet naar het andere merk dat eveneens begint met een S.

Greetz,
Bram
Shutterprecision? denk ik dan even snel, die zitten namelijk in hetzelfde prijssegment. (ietsje duurder misschien)
M276 schreef:Idd cup conus lagers. En ik borg ze goed. Maar dat draait zich zelf weer los na 1 ritje.
Dus wat je op het filmpje van Wim ziet heb je ook gedaan? Pas zodra je aan de conus, waar die zwarte kap op geperst zit, kunt draaien kun je die kant afstellen.
Mijn ervaringen met cup-en-conuslagers zijn goed, tot op het moment dat er een slijtagegroef in een van de conussen komt. Dan is afstellen hopeloos.

Slijtagegroeven inconussen komen in overigens imho nooit door kilometers, maar door drooglopen zonder vet, natlopen met water, vieslopen met vuil, loslopen door verkeerde afstelling en straklopen door verkeerd afstellen plus een spanas die het nog strakker maakt.

Hoe dan ook, ergens zit iets los of ontbreekt er materiaal dat er eerst wel was.

Ik heb wat op het filmpje te zien is wel eens gedaan met een hopeloos geval. De groef in de conus was zo groot dat het wiel bij de velg bijna een cm op een neer kon. Ik heb wat gezocht maar nog niet voor een bedrag dat bij de wrakke fiets paste een andere conus vinden. Ik ben er mee doorgefietst, de fiets was toch al tamelijk gaar. Niet lang daarna werd de fiets gestolen. Ik denk niet dat de dief er veel aan heeft gehad, de heler nog minder. :lol:
cycloantverpia schreef: Ik heb destijds exact hetzelfde meegemaakt met dit model naafdynamo: onacceptabele en zeer vroegtijdige slijtage. De nieuwere modellen van shimano zouden beduidend beter van kwaliteit zijn maar ik heb toen toch de stap gezet naar het andere merk dat eveneens begint met een S.
Een ander probleem met deze oude HB-NX30 (ik meen uit 2000) is dat het rendement en nullast zeer ongunstig zijn, waardoor je een onnodig zwaar lopende fiets hebt. Dat, samen met de lagerproblemen, was een goede reden om 'm weg te gooien.

De nullast (dus verbruik bij licht uit) was zelfs hoger dan met licht aan, kan ik me uit een onderzoek herinneren. Echt een afrader dus :)

De nieuwe naafdynamo's van Shimano presteren gelukkig een heel stuk beter. Die van Sturmey Archer en diverse andere vagere merken zoals ik die in mijn vouwfiets had zijn trouwens nog steeds zo slecht. De SON is dan natuurlijk weer niet te overtreffen in kwaliteit, licht lopen en goed rendement.

Groeten, Bastiaan
M276 schreef:Het is een DH3N71
Zal geen verschil maken. Maar het is de zwarte variant. Niet de zilveren.

Iemand nog een idee wat het kan zijn.
Zover ik kan beoordelen borg ik de lagers goed.
Maar hij blijft dus losdraaien.
Duidelijk. Los van versleten cups/conussen (die je deels zou moeten kunnen vervangen) is het enige wat ik nog kan bedenken, as is aan het scheuren? Ik zou als ik jou was toch maar eens lang de fietsenmaker, misschien kan die er nog wat zinnigs over zeggen.
M276 schreef:Zover ik kan beoordelen borg ik de lagers goed.
Even voor de duidelijkheid, het gaat toch om de lagers 6, 7 en 8, 9, 10 volgens dit schema.

Afbeelding

Als je het lager borgt, hoe doe je dat dan?
Met 8 lijk je de spanning op de conus af te kunnen regelen en met 10 kan je dan borgen.

Wat ideeën:
  • Met een watervaste stift wat markers zetten zodat je kan zien of 8 en of 10 verdraaid zijn t.o.v. 7
  • Wat locktite gebruiken
Ik stel het lager af door middel van 8 iets vaster te draaien.
Vervolgens houd ik 8 op zijn plek en draai 10 er stevig tegenaan.

Ik zal hem is helemaal uit elkaar halen. En opnieuw invetten ed.
Kijken of dat helpt.
Het probleem is het breekbare draadje. Dat is waarom Shimano zegt dat de naaf niet onderhouden kan worden.
Het draadje is inderdaad erg breekbaar maar erger is dat Shimano het onderdeeltje niet los verkoopt, waardoor na breken van het draadje de hele naafdynamo onbruikbaar wordt.
Bert van Sprang schreef:Het draadje is inderdaad erg breekbaar maar erger is dat Shimano het onderdeeltje niet los verkoopt, waardoor na breken van het draadje de hele naafdynamo onbruikbaar wordt.
Een draadje kunt je ook kopen bji de electronicawinkel om de hoek, maar de kunst is om het er in een ongunstig geval in te solderen.
Wat ik begrijp uit de youtube video is dat Shimano niet zegt dat de naaf niet te onderhouden is, het "rechterdeel" op het schema is wel te onderhouden, volgens Shimano de lagers in het linkerdeel niet, hoewel de youtube video laat zien dat dat niet onmogelijk is.

Zolang je niet aan het linkerdeel zit zou het draadje tijdens het onderhoud niet kapot moeten gaan.

Zover ik M276 snap is de linkerkant en het draadje ook niet het probleem, het is de rechterkant.