Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vvn wil heren fiets aan de ketting leggen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vvn wil heren fiets aan de ketting leggen

Hilver schreef:Citaat:
We zien helaas relatief veel éénzijdige ongevallen bij fietsers die willen op- of afstappen, het gaat hierbij voornamelijk om senioren.


O, dus senioren gewoon verbieden te fietsen........
Probleem opgelost.

Jan
Oh, maar dat probleem lossen de senioren die daaronder zouden vallen inmiddels zelf op, door e-bikes aan te schaffen die ze niet onder controle kunnen houden, zodat de sloot en de boom ze subtiel duidelijk maken dat hun fietscarriere er op zit.
Oh ja... "Think about the children".

1. Dit stukje ging hier absoluut niet over. Dingen erbij verzinnen is flauwekul, dit artikel gaat puur en simpel over mensen die achter de stang blijven haken als ze op en af stappen, niet over kinderzitjes.
2. Als je de reactie naar Martin leest komt er iets heel belangrijks boven water; het gaat over senioren. En dat is ook te zien in statistieken:

-- Fietsen onder de 65+ is al jaren stabiel qua ongelukken (het verbeterd zelfs). Zelfs de E-bike heeft dit niet veranderd (FWIW, forenzen op ebikes zijn relatief zelfs iets veiliger dan boodschappen ritjes).
-- Fietsen boven de 65+ levert de laatste jaren veel meer ongelukken op... maar wat wordt nooit vermeld bij dit soort alarmsignalen? Het aantal fietsende ouderen, de leeftijd waarop nog gefietst wordt en het aantal kilometers dat ouderen afleggen zijn sinds de e-bike enorm gestegen (en uiteraard de bevolkingsopbouw en onze verbeterde gezondheid op hoge leeftijd)!

Dat er meer ongelukken zijn met ouderen is logisch... en dat dat te maken heeft met simpele dingen als op en afstappen is ook niet zo gek. Maar dat is inherent aan het ouder worden.

3. Hoe vaak zie je een senior nog op een heren fiets? Hoe groot is dit probleem? De meeste senioren zijn zelf mans genoeg om een fiets te kiezen met de juiste instap. Deze data ontbreekt in dit gillerige stuk.
4. Betreft kinderen... natuurlijk is een beginnend fietsertje niet gebaat bij een hoge stang. Maar ik eet mijn pet op als dit bij twaalf jaar en ouder significant een probleem is. Ik geloof niet dat statistisch betrouwbaar meetbaar zal zijn dat een herenstang tot meer ongelukken bij tieners leid.

Het is gewoonweg uiterst kwalijk dat er instanties zijn die ons aanpraten dat fietsen intrinsiek gevaarlijk is. Leven is gevaarlijk! Ga auto's weghouden van fietsers, s-pedelecs weghouden van gewone fietsers, scooters verbieden... dat zijn dingen die direct impact gaan hebben. Dat oude mensen vallen en dat dat heel naar kan zijn... ja dat is vervelend, maar dat komt ook omdat we nu eindelijk in grote getale zo oud worden en vitaal zijn!

@Captain Fabulous:

Ouderen met een e-bike voelen zich juist veiliger omdat ze nog de snelheid halen waarop ze niet meer slingeren kunnen opbrengen (komt uit onderzoek). Zonder e-bike fietsen ze niet meer. Dat maakt ook de cijfers rond ebikes lastig te interpreteren. Ja, zonder ebikes minder ongelukken, maar het effect van ouderen die niet meer fietsen is qua gezondheidsimpact zeer zeker niet nul. Of moeten we gelukkig zijn dat ze dan maar in de vervuilende toettoet stappen?

Je paniek verhaal irriteert me enorm, allereerst omdat je doet alsof ouderen gek zijn en ten tweede omdat het probleem helemaal niet zo groot is. Ik heb regelmatig een zwalkende oudere meegemaakt, maar het werkelijke aantal ongelukken? Klein genoeg dat ik er werkelijk nog nooit een heb gezien. De statistieken wijzen dat ook uit, de meeste ouderen maken duizenden kilometers zonder ongeluk, laat staan dat ze jouw hysterische "Ze rijden in de sloot" onzin meemaken.

Oh en de kers op de taart?

VVN en Teamalert hebben erg veel moeite om een onderzoek goed te lezen. Wat blijkt, de Zweden hebben helemaal geen onderzoek gedaan naar de gevaren van de stang van de herenfiets.

http://www.nu.nl/binnenland/4881962/vei ... gheid.html

Wat een blammage...
loknor schreef:3. Hoe vaak zie je een senior nog op een heren fiets? Hoe groot is dit probleem? De meeste senioren zijn zelf mans genoeg om een fiets te kiezen met de juiste instap.
Ik zie hier in het Heuvelland in de zomer bij elke fietstocht honderden senioren op fietsen, waarvan ook heel wat oudere heren op racefietsen. Die laatste zijn meestal mannen die al heel lang fietsen en wat me aan hun gedrag opvalt is dat ze zowel hun fiets als de verkeersregels erg goed beheersen en dat ik of andere verkeersdeelnemers er nauwelijks ooit een (verkeers)conflict mee heb. Oefening baart kunst.
Aan veel andere fietsende senioren kan ik echter wel merken dat ze het fietsen niet gewend zijn omdat ze op de gekste plaatsen - bijvoorbeeld vrijwel midden op het kruispunt - stil gaan staan, van richting veranderen zonder ook maar een beetje om zich heen te kijken, volledig de binnenbocht bij een kruispunt nemen terwijl er ander verkeer is of spookfietsen, soms onder invloed van onduidelijke weginrichting.
En ja, het zijn vaker vrouwen dan mannen die ik onhandige stunts zie uithalen waar ik dan toch maar met een grote boog omheen fiets.
De toename van ongelukkgen waar ouderen bij betrokken zijn komt denk ik, naast de andere genoemde zaken, toch ook door een gebrek aan oefening, juist omdat veel ouderen er nu pas voor kiezen om iets meer te te gaan fietsen dan naar de buurtsuper, mede door de komst van de e-bike.
Staalstrater schreef:....maar ook in het machogedrag van de mannelijke berijders.
Misschien een erfenis uit de lang vervlogen tijden, waar de paarden het straatbeeld nog bepaalden. In de westernfilms zien wij cowboys nog zwierig op het zadel springen. Terwijl de dames in een amazonezit op het zadel gingen zitten. De lage instap van de damesfietsen was nodig toen de vrouwen altijd een rok of jurk droegen. In mijn jeugdjaren waren vrouwen met een broek op straat haast onbekend, behalve bij sportactiviteiten. Zo deed mijn moeder voor en na de oorlog aan atletiek en droeg daarbij een sportbroek.
Hieronder een foto uit 1964 voor mijn geboortehuis in Blaricum. De vrouw met het groene hoofddoek is mijn moeder. Rechts mijn broertje. Toen waren rokken en jurken heel gewoon. Rechts op de achtergrond het in Nederland bekende ijssalon De Hoop.

Afbeelding
Eens Leon, maar is dat een probleem? Of een consequentie van een wenselijke ontwikkeling? (Geen weerwoord jouw kant op, gewoon algemene opmerkingen/vragen)

Iemand verbieden te fietsen op basis van leeftijd is gewoon geen goed idee, dus we moeten er mee leren leven. Dat we dingen veilig moeten maken is evident. maar dit gaan we niet met regelgeving oplossen. Niet met het afschaffen van het herenframe of door een helmplicht op oudere leeftijd (het is meestal de heup die eraan gaat).

Ik heb het er eergisteren nog over gehad met mijn moeder (82). Ze komt uit een familie van mensen die lang fit blijven (of jong omvallen met een hartaanval...).

- Haar opa gooide op 94 jarige leeftijd een sneeuwbal naar een jonge man.. die gooide terug, opa viel en overleed een week later. De jonge man was in tranen en riep dat als hij had geweten dat de man zo oud was hij nooit had terug gegooid. Waarop de weduwe boos zei: "Herman was zo beledigd geweest als je zo over hem had gesproken."
- Haar moeder gleed op 84 jarige leeftijd nog op het ijs op het Spaarne. Ja als dat mis was gegaan was het knap lullig. Maar ze ging een jaar later vanwege een hartaanval tijdens carnaval.

Sterven is niet leuk, maar er is ook iets als de kwaliteit van het leven. Fietsen, sneeuwballen gooien, carnaval vieren. Je wenst het niemand toe, maar iemand veroordelen tot een leven zonder die pleziertjes is in mijn ogen erger. En mijn hoogbejaarde moeder (blijkbaar ben je hoogbejaard als 80plusser) is het daar hartgrondig mee eens. Dus ja, ik kan morgen gebeld worden omdat ze is gevallen. Maar als het gebeurt ga ik niet lopen roepen dat 82 jarigen niet meer zouden moeten fietsen.
loknor schreef:Eens Leon, maar is dat een probleem?
Ik slaag er tot nog toe in om iedereen te ontwijken, maar het kost me steeds meer moeite. In de krant lees ik regelmatig dat sommigen er niet in geslaagd zijn om iedereen te ontwijken. Ik mag alleen hopen dat ik niet aan de beurt kom.

In mijn vorige stukje betoog ik juist dat het niet de leeftijd an sich is die een probleem vormt, maar het gebrek aan oefening. Er moet dus gewoon meer gefietst worden, door iedereen. Wel zou ik het beter vinden als de alles moet kunnen want we zijn toch nette mensen-mentaliteit in het verkeer wat minder kan. Een overmaat aan verkeersregels is niet goed, maar van regels als dat je überhaupt rechts moet houden, niet midden op een kruispunt stil gaat staan of blindelings keert en dan van anderen verlangt dat ze dat al van tevoren in de gaten hebben wil ik toch wel kunnen zeggen dat ze verplicht zijn zonder dat ik de wind van voren krijg dat ik een verkeerspurist ben.
Ik slaag er tot nog toe in om iedereen te ontwijken, maar het kost me steeds meer moeite.
Misschien vergis ik me, maar woon & fiets jij niet in een regio die veel ontspannen plezierfietsers uit andere regio's aantrekt, mensen die eens een leuke fietstocht willen maken?
Het is mijn ervaring dat zulke plezierfietsers vaker het gedrag vertonen dat jij beschrijft. Maar ik moet je ook wel gelijk geven: oudere plezierfietsers vertonen dat gedrag nog vaker. En door de e-fiets komen zulke oudere plezierfietsers nu meer voor.
De krant is wat dat betreft niet altijd een even goede graadmeter. Afhangend van ander nieuws haalt een ongeluk al dan niet de pers (en dat is inclusief auto ongelukken). En omdat we in dit soort statistieken wel heel goede betrouwbaarheid hebben (een handvol gevallen is prima voor een goede steekproef, in tegenstelling tot wat men vaak denkt), maar waarin de absolute aantallen (gelukkig!) eigenlijk heel klein zijn is het ook niet zo makkelijk het probleem te duiden.

Bijvoorbeeld het VVN rapport over fietsongevallen... van alle enkelvoudige ongevallen (een subset van alle ongevallen) daarin is op en af stappen weer een deel van. Dan is 30% (ik zeg maar wat) van alle enkelvoudige ongevallen onder 65+ers (ook weer een subset!) heel spannend, maar zoom je in dan is dat misschien 8% van alle ongelukken met oudere fietsers. Zeker niet om dingen weg te wuiven, maar dit soort statistieken is op zichzelf niet genoeg om de grootte van een probleem boven water te krijgen.

Dat we een vergrijzingsprobleem in het verkeer hebben is ongetwijfeld waar, maar ik zie 1-2-3 geen oplossing in regelgeving. Ja, auto's verbieden, maar dat is natuurlijk een andere soort kolder.

@Leon: Natuurlijk zijn er basale verkeersregels en is het idioot dat mensen boos worden als je hen daarop wijst, net zoals het idioot is dat ik laatst werd uitgescholden door (een middelbare) dame omdat mijn vrouw en ik belden om er langs te mogen. Recreatief fietsen is prima, maar dan niet andere mensen gaan hinderen of onveilige situaties creëren wat met gezond verstand te vermijden is. En ja, niet vaak, maar heel soms moet ik die handschoen ook aantrekken.
loknor schreef:Maar als het gebeurt ga ik niet lopen roepen dat 82 jarigen niet meer zouden moeten fietsen.
Ik vind dat groepen van 82 fietsers hoe dan ook niet op de openbare weg zouden moeten rijden, of ze nou jarig zijn of niet. :lol:

Carl