Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van St.Johns naar Victoria (Trans Canada) - Forum Wereldfietser

Fietsen van St.Johns naar Victoria (Trans Canada)

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum. Voornamelijk omdat mijn eerste cross-continet fietstour volgend jaar zomer/najaar gaat plaatsvinden. Mijn bedoeling is om van oost naar west Canada te fietsen.

Sinds vorig zou er een route mogelijk zijn via "the great trail"; een pad dat meerdere fiets- en wandelroutes met elkaar combineert van oost naar west. Zijn er al mensen die deze gehele afstand gefietst hebben op dit forum?

Mijn voorlopige planning is om er augustus, september en oktober van 2018 aan te besteden. Maar suggesties over welke tijd wellicht beter geschikt is zijn welkom.

Mijn voorbereiding is nog maar in het prille begin dus alle tips en suggesties zijn welkom.

vriendelijke groet Erik
Stef (onder deze naam hier op het Forum aanwezig) heeft volgens mij delen van de trail gefietst.
Zie bijvorbeeld: http://canada.megasnort.com/
Is dat niet de Northern Tier die je gaat fietsen?

Ga eens kijken op American Cycling Association - en dan het forumgedeelte - misschien dat je daar meer antwoorden vind dan hier. Vermoedelijk is er zoiets in Canada ook wel.
CassedyHC schreef:Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum. Voornamelijk omdat mijn eerste cross-continet fietstour volgend jaar zomer/najaar gaat plaatsvinden. Mijn bedoeling is om van oost naar west Canada te fietsen.

Sinds vorig zou er een route mogelijk zijn via "the great trail"; een pad dat meerdere fiets- en wandelroutes met elkaar combineert van oost naar west. Zijn er al mensen die deze gehele afstand gefietst hebben op dit forum?

Mijn voorlopige planning is om er augustus, september en oktober van 2018 aan te besteden. Maar suggesties over welke tijd wellicht beter geschikt is zijn welkom.

Mijn voorbereiding is nog maar in het prille begin dus alle tips en suggesties zijn welkom.

vriendelijke groet Erik
Hi Erik,

Gave route! Ik wil voor mijn eigen reis ook een heel klein stukje Canada meepikken, wss van Halifax tot Sint Stephen via St.Johns, waar jij start (of eindigt). Ik denk dat de tijd van het jaar prima is, alhoewel een maandje eerder waarschijnlijk aangenamer is qua temperatuur. Heb jij toevallig al iets van hardcopy mappen gevonden van de great trail? Ik heb er naar gezocht, maar kan niks vinden.

Jelle
Deze route is er ook (bijna):
http://road.cc/content/news/203396-2400 ... d-it-looks
Robert
Er bestaat al lang een Trans Canada Trail voor lange-afstand fietsers. Je vindt hierover veel informatie op http://www.crazyguyonabike.com/doc/cate ... pe=journal

Maar je omschrijving doet eerder denken aan https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trans_Canada_Trail . Ik vermoed dat dat iets heel anders en veel wilders is. Ik zou dan eerder informatie zoeken op http://www.bikepacking.net onder Forum > Routes .

Ik zie dat die nieuwe TCT de Kettle Valley Rail Trail volgt. Die trail is erg verpest door All Terrain Vehicles, die het onverharde pad vaak aan gort hebben gereden. Ik kan je dan dit stukje eigen wegzoeken tussen Tulameen en de Coquihalla Hwy aanbevelen. Anderen zijn me er al dankbaar voor.

Augustus tot October lijkt me erg laat. Van oost naar west fietsend, komen de Rockies en de Cascades in de laatste maand. Ik denk dat het dan al erg koud is en er op veel passen langdurig sneeuw ligt. Lees de blogs op CrazyGuy er eens op na.
Dag Erik,

Eerste belangrijke tip. De wind staat 70% procent van de tijd van West naar Oost. De meeste fietsers die Canada oversteken fietsen dus ook in die richting. De fietsers die ik in 2011 (http://cananda.megasnort.com) onderweg tegenkwam in de tegengestelde richting waren niet zo heel blij dat ze dat toen pas ontdekten :-)

De Trans Canada Trail bestond in 2011 ook al voor een groot deel bestaat en uit een hele verzameling soorten fietspaden. Sommige zijn gewoon sneeuwscooterroutes dwars door het bos, andere zijn heel mooie fietspaden. Ik vond ze een voor een zeer aangenaam. Er zit wel heel veel gravel/steenslag tussen, dat moet je dus graag doen. Met banden van 37mm heb ik geen problemen gehad, maar als je een bredere band kán leggen zou ik dat zeker doen. 32mm lijkt me te smal.

Ik heb de Trans Canada Trail niet per definitie gevolgd want Canada is eigenlijk zeer goed te fietsen op de grote weg, zelfs op de meeste 'Highways' heb je een hard shoulder. Uitzondering: In Manitoba en grote delen van (Zuid)-Ontario zijn er geen hard shoulders: Probeer de grote wegen zoveel mogelijk te mijden want er rijden grote trucks. Indien je toch wat grotere wegen doet, overweeg eventueel een spiegeltje om achteruit te kijken.

Ik vond het van begin tot einde een prachtige reis en zou niet veel anders doen. De Kettle Valley Railway was prachtig (600km off-road) (https://www.kettlevalleyrailway.ca), de prairies vond ik zéér leuk (sommigen vinden dat net niet), de eeuwigdurende HWY17 en de fietsers die je daar tegenkomt (omdat het enige weg is :-) ) ...

Ik heb een beetje spijt dat ik 'the badlands' naast Castlegar heb gemist, en ik had te weinig tijd om helemaal door te steken naar St. Johns. Verder geen klachten.
Ik heb in 1982 van Toronto naar Edmonton gefietst, via Chicago en Banff and Jasper Parks, waarbij ik ook British Columbia in Yoho Park heb 'aangetipt'. Ik deed er vier weken over. Afstanden tot 180 km per dag waren geen uitzondering. In de 'Rockies' logisch wat korter. Vanaf Calgary heb ik over de #1 gefietst met de witte letters Bike route op de 'shoulders'. Maar na wat ik onlangs heb vernomen bestaan die witte letters nu niet meer, omdat de weg na 35 jaar nu te druk zou zijn. Als alternatief kan men de iets noordelijker gelegen 1A nemen. Ik overnachtte in Canadese en Amerikaanse jeugdherbergen. Nu zijn er helaas geen jeugdherbergen in Michigan meer. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik 90 kilometer lang geen huis heb gezien, dus zorg goed voor proviand en drinken. Zorg ook voor warme kleren, zelfs midden in de zomer (15 juli) kan het daar gaan sneeuwen! Maar ik stond dan ook op 2168 meter hoogte....
Nu al lang geleden, maar ik denk er nog vaak glashelder aan, met namen de Icefields Parkway schijnt de mooiste weg ter wereld te zijn. Op dit moment stel ik een boek over deze mooie fietstocht samen om bij Albelli te bestellen.

Afbeelding
119 km kaarsrechte weg in Ontario. Ik noem dit de Psalm 119-weg, omdat die zo lang is!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
math schreef:Augustus tot Oktober lijkt me erg laat. Van oost naar west fietsend, komen de Rockies en de Cascades in de laatste maand. Ik denk dat het dan al erg koud is en er op veel passen langdurig sneeuw ligt.
Kan wel kloppen, ik heb eens naar Vancouver gevlogen in de maand oktober: vanuit het vliegtuigraampje herkende ik diep beneden mijn fietsroute door de Banff and Jasper Parks: helemaal bedekt door een dik pak sneeuw! Ik heb van enkele mensen daar gehoord dat in de Rocky Mountains wel acht maanden per jaar sneeuw ligt. Met het bergklimaat valt dus niet te spotten. Hetzelfde zei mijn tante ook, die al vanaf 1961 in het Zwitserse Davos heeft gewoond en die plaats ligt op 1560 meter hoogte. Zij is inmiddels overleden.

Ik heb vanuit Nederland gefietst om mijn tante in Davos te bezoeken. Onderstaande foto heb ik op 22 mei 1974 (!) vanuit haar woning in Davos genomen.

Afbeelding