Additionally, paste this code immediately after the opening tag: graag wat hulp bij onze reisplannen naar NZ - Forum Wereldfietser

graag wat hulp bij onze reisplannen naar NZ

hallo,
we zijn van plan in 2007 eind januari naar nieuw zeeland te gaan (na thailand en dan bijna een jaar onderweg). we trekken graag wel enkele maanden uit om daar rond te fietsen, ik lees dat eind mei het tijd is om terug verder te trekken...
wat raden jullie aan om mee te beginnen in februari??? zuider of noorder eiland??? en hoelang waar ???
ik hoor van velen dat het zuider mooier is en dat je daar beter langer kunt blijven...
en het zuider eiland in welke richting fiets je nu best??
alvast bedankt

In de maanden februari tot begin mei dit jaar ben ik in Nieuw Zeeland geweest. In bijna 3 maanden tijd heb ik zowel het noorder als het zuidereiland rondgefietst. Welke nou het mooist is, tja, dat is moeilijk te zeggen. Beide eilanden hebben hun mooie gebieden.
Op het Zuidereiland fiets je voornamelijk langs de kust (er zijn weinig andere wegen). De gehele westerkust is schitterend; tropisch regenwoud, rotsformaties. Het zuiden van dit eiland vond ik persoonlijk minder fraai. Ik had dan ook slecht weer waar ik absoluut niet van hou. Dat is overigens niet zo bijzonder want hier regent het erg vaak. Het gebied rond Mount Cook is ook erg mooi.
Het Noordereiland is drukker w.b. verkeer. Er zijn meerdere wegen te kiezen. Ik vond het gebied bij Tongariro Nacional Park(central plateau) erg mooi. Ook de kust van het noord-oosten was zeer bijzonder. Hier zie je Maori-dorpen.
Het klimaat op het zuidereiland is koeler. De winter begint eerder. Mijn advies: begin met het zuidereiland en kies dan voor het noorder-eiland.

In welke richting je het best kan fietsen? Het zuidereiland fietste ik tegen de klok in. Ik had wel wat wind tegen aan de westkust maar iemand die 5 dagen voor mij uit fietste vertelde mij dat zij vaak voor de wind had. De windrichting is dus zeer wisselend, net zoals het weer.

Voor informatie en foto's van mijn fietsreis: zie mijn website:
http://www.members.lycos.nl/audreytracks

Manu
Het Zuider-eiland vond ik het mooiste, ruiger stiller en nog minder bewoond,
De regen kan een spelbreker zijn maar daar heb ik betrekkelijk weinig hinder van gehad.
Alleen Fjorland daar is de regen echt om rekening mee te houden, ik had bij een kano-tocht op 1 dag 85 mm regen bij een temperatuur van 13-15 grd. Dat was echt afzien. Dit was in de Doubtfull sound en achteraf gezien meer dan de moeite waard.
Over het algemaan wordt aangeraden het Zuider eiland te ronden tegen de wijzers van de klok in ivm de wind.
Als je geinteresseerd bent ik heb nog de twee delen van Pedallers Paradise en Cycking NZ van lonely planet liggen.
Voor meer informatie sta ik met plezier ter beschikking.
Groetjes
Leen Verkerkl

bedankt voor de tips!!!
Leen cycling NZ van lonely planet heb ik zelf al die andere boekjes van je zijn dat die blauwe fietsboekjes die iedereen me aan raad :-) ???
zijn die beter dan cycling NZ ?
we zouden graag ook wat wild camperen ter plekken zal wel geen probleem zijn h? ?
alvast bedankt
groeties manu

Manu,
Inderdaad die twee blauwe boekjes die iedereen je aanraad, Lonely Planet heeft over het algemeen korte toperen vanuit een standplaats.
De PP's geven je complete route's over de beide eilanden, met veel info over inkoop mogelijkheden( In de afgelegen gebieden zeker belangrijk)
Als je ze niet kunt krijgen kan je de mijne lenen.

HG

Leen

hey Leen,
Ik wil ze wel lenen en je terug bezorgen, maar we gaan voor 1.5 jaar weg zijn en das wel lang h? verkoop je ze niet?
alvast bedankt voor de hulp!
groeties manu

Audrey,
je hebt in 3 maanden inderdaan heel wat gezien, had je dan ook regelmatig dagen zonder fietsen en hoeveel fietste je gemiddeld per dag?

zou een budget van 20 euro per persoon (40euro dus voor ons tweetjes) voldoende zijn??? we hopen regelmatig te kunnen wild kamperen en zo de kosten wat te drukken als dat nodig is...

na NZ zouden we of wel Bali of Australie gaan doen of beide maar we komen er niet goed uit Bali willen we heel graag doen, Australie trekt ons niet dadelijk en na NZ weet ik niet of het ons nog veel (kan)gaat boeien qua natuur ??? wat denk jij ?

alvast bedankt voor de hulp!
groeties manu

Ik heb bijna iedere dag gefietst, ja. Om de steden te bekijken of een bijzonder natuurgebied nam ik wel de tijd. Soms zocht ik ook vroeg in de middag een camping op om wat uit te rusten of de omgeving te voet te verkennen.
De mogelijkheden om wild te kamperen vielen mij tegen. Ik had verwacht dit veel te kunnen doen maar overal staan hekken langs de wegen. Het is dus allemaal prive land. Af en toe was ik dan wel zo brutaal om het hek te openen en een plekje uit het zicht op te zoeken. Je hebt dan wel kans dat je 'smorgens gewekt wordt door een kudde koeien of schapen die rond je tentje staan te grazen :)
Ik kwam een jongen tegen die zijn tentje vaak op een veldje naast een school of kerk neerzette in een dorp. Hij vond dit een ideaal plekje omdat het grasveldje netjes gemaaid is en er vaak een toilletgebouwtje staat. Je moet dan wel voor 8-en vertrokken zijn. Ik vond dit zelf een beetje eng.
De zogenaamde DOC-campings zijn zeer goedkoop maar ook erg eenvoudig . Ze liggen vaak in natuurgebieden. Info is te verkrijgen bij de DOC-informationcenters.
Een camping kost gemiddeld 10 dollar per persoon. Er is vrijwel altijd een keuken waar je gebruik kan maken van gaspitten en electriciteit. Zelf koken is dus geen probleem. Ik denk dat je met 20 euro p.p. aardig rond kan komen. Het ligt er maar net aan wat je wil doen.

Australie vind ik persoonlijk een geweldig land. Het heeft meer indruk op mij gemaakt dan NZ. Ik hou dan ook wel van lange eindeloze wegen en het droge landschap. Ik denk dat dat je ook wel moet boeien want anders kan het soms erg saai zijn. Qua natuur is Australie minder afwisselend dan NZ. De afstanden zijn groter en de bezienswaardigheden liggen ver uit elkaar. Je moet dus wel heel veel van fietsen houden :wink: . Je kan natuurlijk ook op grote stukken een bus nemen maar dat zou niet mijn optie zijn aangezien je zoveel voorbij rijdt. Op Bali ben ik nooit geweest dus daar kan ik je niks over vertellen.

ik fietste ook een drietal maanden in nz. Klopt dat zowel het noord- als het zuideiland veel te bieden hebben. in het noorden vond ik de coromandel een mooie start en de weg rond de east cape meer dan de moeite waard (maar wat een wind :? ). Wellington vond ik de tofste stad van nz. het te papa museum is een daguitstap op zich waard. ik had het geluk te mogen overnachten in het huisje waar de acteurs van de lord of the rings ook overnachtten, is gelegen aan een mooie baai ergens achter de luchthaven. nu woont er een kunstenaar. op het zuider eiland is de noordkust spectaculair, tussen picton en abal tasman park, maar overnacht op de camping in picton en fiets ook eens als daguitstap langs waikawa en rarangi terug naar picton, weingi verkeer, leuke weg met schitterende uitzichten. zoals eerder gezegd is het gebied rond mount cook de moeite, ik campeerde daar met oudjaar in vrij barre omstandigheden met sneeuwbuien.
Vanuit christchurch is de tocht naar akaroa SU-PER. tip om te overnachten: Onuku Farm Stay. slapen in de stargazer moet de moeite zijn als er eentje vrij is. ik had een prachtig kerstfeestje daar. Ook het kayaken tussen de hector dolfijnen is aan te bevelen.
Ander hoogtepunt; de tocht over danseys pass, echt doen, is een hele mooie klim over een goed berijdbare dirtroad.
Ook de steile arthurs pass is een hoogtepunt.
wildcamperen is inderdaad niet altijd eenvoudig, dus profiteer ervan als je een leuk plekje vindt, zoniet, geniet van de fantastisch uitgeruste nz-se campings. De cycling gids van lonely planet is hopeloos verouderd, de pedallers paradise is inderdaad een aanrader.
veel plezier daar !