Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips &tricks boeken vlucht USA - Forum Wereldfietser

tips &tricks boeken vlucht USA

Omdat het voor mij een eeuwigheid (15 jaar of zo) geleden is dat ik op de States heb gevlogen graag tips&tricks waar ik op moet letten bij het boeken van een vlucht. Ik wil heen vliegen op Vancouver (of als de tijd het niet toelaat op Seatle) en terug via San Francisco.

Ik heb al een beetje zitten kijken bij de verschillende maatschappijen en zag dat ik voor de fiets extra mag betalen (laatste keer dat ik vloog was dat nog niet). Ik vlieg bij voorkeur rechtstreeks vanaf Amsterdam, ik zit op ca 30 min vanaf Schiphol met de trein, doch als Eindhoven een stuk voordeliger zou zijn is dat ook geen probleem. Reden van rechtstreeks willen vliegen is de kortere vliegduur en hopelijk minder kans op een beschadigde fiets.

Sta natuurlijk open voor alle suggesties en tips. Dus laat maar komen.... :D
Ik stond 5 jaar geleden voor dezelfde vraag. Omdat het mijn eerste keer met de fiets was wilde ik graag met een rechtstreekse vlucht. Daarbij wilde ik heen naar Washington DC en terug vanaf Portland OR (met Delta). Ik kwam toen uit bij KLM vanaf Schiphol. Volgens mij was deze maatschappij de enige waarbij ik dit kon boeken. Icelandair kon ook, maar dan zat ik met overstappen. De prijs, ex fiets, was ca. €800. Vond ik meevallen. Daaroverheen kwam nog wel twee keer een enkele reis voor de fiets van iedere keer ca. €100 (te voldoen bij het inchecken).
Voordeel van KLM heen was dat ik extra been ruimte kon boeken: €100, alleen heen. Delta bood deze optie niet. Gezien mijn lengte (195) vond ik die extra ruimte zeer prettig. Terug was niet zo'n pretje maar dit was maar 10 uur op een vakantie van 104 dagen.
Ik heb geboekt begin januari, voor een vertrek op eind april.

Voor vertrek ben ik een dag eerder naar Schiphol gegaan (ik woon in Groningen, bij Amsterdam in een hotel geslapen) zodat ik alle tijd had mijn fiets in te pakken in een doos en vervolgens de doos op Schiphol gestald zodat ik op dag van vertrek geen gestress had. Gezien de grootte van mijn fiets was het wel enig gepuzzel.
Op de terugweg had ik een nog kleinere doos (opgehaald bij een fietsenwinkel in Portland) en moest ik mijn fiets aardig strippen. Ook deze een dag van te voren bij mijn gastgezin ingepakt.
Bij aankomst in DC bleek de bodem van de doos kapot, de voorvork kwam er doorheen (fiets was OK). Op de terugweg de doos verstevigd met een extra laag karton op de bodem en de bodem "geductaped".

Op de terugweg bleek bij aankomst op Schiphol mijn fiets zoek. Het enige wat ze me konden vertellen was dat de doos in Portland was ingeladen, maar of die was uitgeladen wisten ze niet. 's Avonds thuis zag ik op internet dat ze de doos gevonden hadden en de volgende dag om 08:00 stond de doos bij mij thuis in Groningen. Het was wat gestress op Schiphol (is toch een fiets waarmee je net 7.500 km mee hebt gereisd zonder noemenswaardige problemen) maar achteraf was het wel zo rustig dat de fiets thuis werd afgeleverd; scheelde toch wat sleutelwerk na een lange reis.

Succes!

-Jan
http://www.jan-fietst.blogspot.nl

-aangepast vanwege onduidelijkheid bij de kosten voor de fiets.
Jan - Dank voor je reactie. Ik heb gezien dat ik ca.900 a 1000,-- euro kwijt zal zijn voor de vlucht. Ik vermoed dat ik niet echt extra beenruimte nodig zal hebben (1.73) maar wil wel een stoel bij de (nood) uitgang i.v.m. het regelmatig moeten lopen i.v.m. de rug.

Hoe kwam het dat je alleen maar 1x voor de fiets hebt moeten betalen? Zag op de KLM website dat je voor de heen en terugweg mag betalen.

Ik wil in de komende herfstvakantie gaan boeken en hopen dat het dan het voordeligste is. Boeken via een website, rechtsreeks of een reisbureau. Wat is het verstandigste en voordeligste?
Sorry. Mijn tekst over de kosten voor de fiets was niet helemaal duidelijk. Ik heb dat aangepast. Gaat dus om twee keer een enkele reis van ca €100 per keer. Deze kosten voldoe je pas op de luchthaven zelf.

Ik heb rechtstreeks geboekt via KLM.
De andere sites hadden vaak moeite met verschillende steden voor aankomst en vertrek.
M.b.t. het boeken van de fiets: op de heenvlucht met KLM kreeg ik wel direct online een bevestiging, die van Delta liet op zich wachten. Daarvoor heb ik telefonisch contact gehad. Werd vriendelijk geholpen door iemand met kennis van zaken.

Volgende keer probeer ik ook bij een nooduitgang te zitten. Je moet dan wel bereid zijn anderen te helpen uit het vliegtuig te komen, mocht het zover komen.

-Jan
Bij mijn weten is KLM (of hun code sharing partner) de enige manier om rechtstreeks naar de westkust te vliegen. Het is ietsje duurder maar veel comfortabeler (je komt nog op een normale tijd aan) en je hebt minder risico dat je fiets gemangeld wordt.
KLM en Delta zijn inderdaad bij mijn weten en volgens Skyscanner de enige maatschappijen die rechtstreeks Amsterdam - Vancouver en San Francisco - Amsterdam aanbieden. Zo'n open jaw-ticket kost voor komend voorjaar rond de € 700, zonder fiets (ik weet niet wanneer je wilt vertrekken). Dat lijkt me geen slechte prijs. Op de KLM-website boeken is meestal de beste optie, voor een plek bij de nooduitgang betaal je extra, je zou ook een gewone gangpadstoel kunnen nemen als je gemakkelijk wilt opstaan.
Jan - geeft niets. 2x betalen voor de fiets op de luchthaven. Mensen helpen doe ik automatisch. Jaartje of 20 gedaan op evenementen en een jaartje of 5 bij de Sigma meegedraaid. Delta is een KLM partner, toch?


Wim - dank dan wordt het dus vliegen met KLM. Beetje normale tijd aankomen is altijd fijn.

Peter - ik wil op 24 of 25 juni heen vliegen en terug 20 of 21 augustus. Gangpadstoel is inderdaad ook een optie doch bij een nooduitgang zitten geeft ook wat meer kans om naar buiten te kijken. Vind ik altijd wel fijn.

Zou het voor het boeken nog uitmaken of ik bel met KLM of het via hun website doe?
Inge1 schreef: Zou het voor het boeken nog uitmaken of ik bel met KLM of het via hun website doe?
Zoek bijvoorbeeld per week zodat je wat flexibeler bent qua prijzen uitkiezen. 3-4 mnd voor vertrek is over het algemeen een goede tijd. De dinsdag en woensdag zijn meestal het goedkoopste. Zou eens zoeken op bijvoorbeeld klm, vliegtickets.nl of skyscanner.nl en heb je een vlucht gevonden boek je deze rechtstreeks via klm, om eventuele toeslagen te voorkomen op vergelijkingssites. Als je klaar bent met zoeken zou ik het de prijs controleren op een ander apparaat dan al het zoeken zelf. Bijvoorbeeld zoeken op tablet en controleren op computer.
Airtransat vliegt ook direct naar Vancouver:

https://bookings.airtransat.com/TSOnlin ... Forward.do
En met Wowair kan je terugvliegen, weliswaar met stop op Ijslandd, maar zover ik weet vlieg je met zelfde vliegtuig verder.
https://booking.wowair.com/search?fromC ... pgQAvD_BwE

Het is natuurlijk prima als je met KLM wilt vliegen, maar ik zou de alternatieven willen weten.
Friso - dank voor de tip van per week zoeken. Zal de 3 a 4 maanden in gedachten houden alsmede dat de dinsdag + woensdag voordeliger kunnen zijn. Ben helaas qua vakantiedagen niet zo felixibel - heb 7 weken om de afstand te fietsen en wil niet meer dan 70 max 80 km per dag afleggen met natuurlijk de nodige stops tussendoor alsmede een paar dagen in Vancouver en San Francisco zijn. Ben nu bezig met een dagplanning te maken om te kijken wat haalbaar is en waarvandaan ik dus ga fietsen. Als ik dat in gedaan heb (rond de herfstvakantie) ga ik serieus vluchten vergelijken. Zal ze zoals je aangeeft ook vergelijken op ene ander apparaat.

Bert - Airtransat had ik gevonden doch die vliegt alleen op Vancouver en niet op San Francisco - althans heb ik niet gevonden en dan moet ik met 2 maatschappijen vliegen(dat vind ik niet zo handig) en bij het kijken op hun site kwamen ze ook erg duur uit de bus. Zal ze echter nogmaals meenemen bij de serieuze vergelijking. Woair nog nooit van gehoord - zal er naar gaan kijken. Alternatieven zijn altijd erg fijn en zal ze dus zeker in het prijsvergelijk meenemen.
Een andere optie misschien: met de trein terug van San Francisco naar Vancouver?

Jan.
Ik zie het voordeel niet van met dezelfde maatschappij heen en terug! Het voordeel van nanaf dezelfde luchthaven terug is dat je je verpakkingsmateriaal (doos?) kunt hergebruiken, maar om daarvoor met de trein terug naar Vancouver te reizen lijkt me ook een gedoe.
Bert van Sprang schreef:Ik zie het voordeel niet van met dezelfde maatschappij heen en terug!
Op zich biedt dat inderdaad geen voordeel, wel is er een potentieel nadeel aan vliegen met een maatschappij als Wow Air: als de vlucht om een of andere reden niet doorgaat of zwaar vertraagd is, zullen ze je alleen overboeken op een volgende Wow Air-vlucht; bij KLM en andere "traditionele" maatschappijen wordt je (vaak met wat aandringen) op een volgende vlucht binnen de alliantie overgeboekt (o.a. Air France, Delta). Dus bij problemen ben je dan waarschijnlijk eerder thuis.
Ik heb ook niet gezegd dat ik geen voordeel zie in vliegen met KLM tov Wowair. Echter ook bij "traditionele" maatschappijen is de bereidheid bij door hen veroorzaakte problemen proactief mee te denken aan een goede oplossing niet gegarandeerd.
Jan - terug vanuit San Francisco naar Vancouver is geen optie (2000+ km). Duurt erg lang en de fiets moet helemaal uit elkaar. Vliegen (SF - Vancouver) is trouwens ook voordeliger. Dus nee, ik ga niet terug naar Vancouver. ik neem voor de terugreis een fietshoes mee.

Bert - Vanochtend wel even nog naar Wowair gekeken. Doch het prijsverschil met KLM is nihil. En dan betaal ik liever wat meer voor een rechtstreekse vlucht dan 1 met een tussenstop. Verder moet je bij Wowair overal extra voor betalen en dat maakt het niet voordeliger dan KLM waar alles bij inbegrepen zit - behalve dan de fiets. Althans voor zover ik dat vanochtend vlug heb kunnen bekijken.
Er zit misschien niet een direct voordeel aan het heen en terug met dezelfde maatschappij doch vermoed dat dat voordeliger is/ gaat zijn dan bij 2 maatschappijen een enkeltje boeken. Ga ik nog wel uitzoeken.
Bij KLM (of andere gerenommeerde maatschappij) weet ik wel wat ik krijg aan service en bij andere minder bekende maatschappijen moet ik dat maar afwachten.

Wil in ieder geval vliegen met KLM, Delta, America Airline, Air France of andere gerenommeerde maatschappij i.v.m. betrouwbaarheid en bij eventuele problemen een overboeking op een andere vlucht zodat ik geen dag(en) op een andere vlucht hoef te wachten. Ook heb ik een hekel aan het moeten bij betalen voor zaken als eten, drinken tijdens de vlucht - dus wil een maatschappij waar dat meteen bij de prijs inbegrepen zit.
toen ik nog in NL woonde boekte ik USA via KLM. met name west kust vluchten worden echter door Delta uitgevoerd (vanaf AMS) en tegenwoordig check je daar ook in voor je retourvlucht.
met de fiets vlieg ik altijd rechtstreeks; iid ter voorkoming van schade bij een overstap. en soms is een overstaptijd kort dat is me de stress niet waard. (vooral omdat je bij een overstap in de US eerst in persoon door de douane moet; de zgn port of entry)

ik heb regelmatig met Delta meegemaakt dat hun fietsvoorwaarden anders waren/ geinterpreteerd dan die van KLM. bijvoorbeeld zowel een oversize EN sports equipment toeslag (aan de andere kant KLM verplichtte je een fietsdoos van 20 euri te kopen en Delta maakt t niets uit :D ).
ik was altijd van mening dat indien mijn ticket bij KLM gekocht was dat die voorwaarden gelden vwb de fiets; ook bij Delta. het vergt wat vriendelijkheid en overtuigingskracht maar heb altijd gelijk gekregen...

mijn fiets is slechts eenmaal verloren geraakt op de terugvlucht naar NL maar een week later werd ie netjes bij de voordeur afgeleverd. scheelde me gesleep in de trein; dat dan weer wel :D .

vwb Delta ik heb altijd goede ervaringen met ze gehad; ook als er problemen waren.

met Vancouver neem ik aan Vancouver BC CAN en niet Vancouver WA. amerikanen verwarren die 2 nog wel eens vandaar.

als je SFO vliegt je fiets mag mee op de metro (BART)

walter
Walter M schreef: ik was altijd van mening dat indien mijn ticket bij KLM gekocht was dat die voorwaarden gelden vwb de fiets; ook bij Delta. het vergt wat vriendelijkheid en overtuigingskracht maar heb altijd gelijk gekregen...
Je hebt mazzel gehad, of het was al een tijdje geleden. De officiële IATA-regel voor codeshare-vluchten is sinds 2011 dat de bagagevoorwaarden gelden van de maatschappij die de vlucht uitvoert. KLM stelt op de eigen website:
"Uw bagagevrijstelling voor uw hele reis staat op uw ticket vermeld. Als u extra bagage of bijzondere bagage wilt meenemen, dan zijn de bagagetarieven van de maatschappij waarmee u vliegt van toepassing. De specifieke regels voor het vervoer van handbagage, extra bagage of bijzondere bagage kunt u vinden op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij."
Stap je onderweg over op een andere maatschappij, dan gelden de voorwaarden van de Most Significant Carrier.
Walter en peter - beidde dank voor jullie uitgebreide toelichting. Ik zal zowel bij KLM als bij Delta gaan achterhalen wat de fiets voorwaarden + eventuele toeslagen zijn. Ik kom nog uit het vliegtijdperk dat hij gratis meeging.

Ik bedoel inderdaad Vancouver BC in Canada.

Walter - wil inderdaad bij voorkeur rechtstreeks vliegen i.v.m. overstaptijd en minder kans op beschadigde fiets - althans hoop ik :wink: maar ga ik vanuit. Dacht dat ene fietshoes bij KLM ook geen probleem is/ was. Met Delta was lang geleden mijn laatste vlucht en had ik de fiets in een fietshoes/pyjama zitten.

Goed te weten dat fiets in SFO mee mag op de Bart - dat wist ik niet.
Deze zomer met Delta gevlogen (via de KLM site geboekt) op Salt Lake City. Heen is dat 125 euro per fiets, te betalen op Schiphol (betaling kan niet online) terug $150 ook te betalen op de luchthaven bij het inchecken. We hebben de fietsen verpakt in plastic hoezen. Op Schiphol deed men daar niet moeilijk over, in Salt Lake in eerste instantie wel, maar uiteindelijk mochten ze mee zonder doos.