Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de fiets door de NS poortjes? - Forum Wereldfietser

Op de fiets door de NS poortjes?

https://nos.nl/op3/artikel/2195153-in-e ... s-hoe.html

Hoe kom je op de fiets (met de tassen op de fiets) door deze NS poortjes heen. Wie heeft er ervaring mee?
Elk station heeft ook bredere poortjes waar een volbepakken fiets prima doorheen past. Ik doe dat regelmatig.
Gehandicapten kunnen er (met hun rolstoelen) ook door, dus een fiets ook. Er zijn brede poortjes voor ontworpen.
Nog nooit niet gelukt....

Ger
Ik heb hier wel een kanttekening bij. Als je door de brede poortjes gaat met je tassen aan je fiets gaat er bij mij regelmatig een alarm af en klappen de poortjes dicht terwijl de fiets er nog tussen staat. Soms staat je fiets dan helemaal klem en is het een hele toer om tussen die deurtjes uit te komen. Ik heb dat niet alleen bij de NS maar ook bij de metro in Rotterdam. Volgens de beambten komt dat omdat de sensoren dan twee massa's (personen) detecteren. Jij naast je fiets, dan even niets en dan de tassen. Wat zou kunnen betekenen dat een zwartrijder vlak achter jou eruit wil glippen. Bijzonder irritant maar niets aan te doen.
Ook geen probleem mee gehad. Leeuwarden, Hilversum, Dublin Connolly, Utrecht, Woerden, enz. Groningen Hoofdstation heeft nog geen poortjes, omdat de perrons zo open in verbinding liggen met de openbare weg.
Probeer je je zo klein mogelijk te maken door staande tussen zadel en stuur met de fiets te lopen door de brede poortjes.
Ook geen probleem hier; dagelijks 2x door poortjes Zwolle. Bij voorkeur door de brede maar als het nodig is met fiets staand op achterwiel / voorwiel in de lucht en stuur in de hand door de smalle poortjes.
Wel bij in/uitchecken de fiets niet te ver naar voren. Want anders gaan poortjes niet open.
Hebben de brede poortjes dan ook een barcode-lezer, waarmee je met een e-ticket door de poortjes kan komen?

Ik heb geen OV-chipkaart, dus de combinatie breed poortje + barcode-lezer zou goed uitkomen. Of wordt het anders een éénmalig OV-chipkaartje (duurder) halen bij de automaat?
Ik weet niet of alle brede poortjes een scanner voor barcodes hebben, maar bij grote stations is er altijd personeel in de buurt en anders is er een informatiezuil waar je via met iemand van de NS contact kan opnemen. Waarschijnlijk kunnen ze het poortje voor je dan wel openen.

Ik heb ook al een keer gehad dat het grote poortje niet werkte, toen moest ik bij een ander poortje uitchecken en werd de nooduitgang voor me geopend zodat ik makkelijk met de fiets het station uit kon. Prima oplossing wat mij betreft.
Afbeelding

Hier zie je twee soorten chippaaltjes: de bovenste is alleen geschikt voor chipkaartjes en de onderste paal heeft een rond venstertje van glas. Alleen dáár kan zowel een e-ticket als een chipkaart gescand worden. Er zijn nog meer soorten paaltjes van andere vervoerbedrijven zoals Arriva. Die zijn magenta-rood.
Tot nu toe steeds barcodescanners tegengekomen bij de brede poortjes. Of het overal zo is weet ik dus niet, maar kennelijk is het niet ongewoon.
Ik ga ook altijd door de brede rolstoelpoortjes, hoewel je ook met een beetje wringen en tillen door de gewone poortjes heenkomt. Eén keer op Station Culemborg maakten deze poortjes een schokachtige beweging en bleven daarna dicht. Wat later op de avond op een rustig station ben je dus in de aap gelogeerd want je komt het station niet meer binnen met een fiets of rolstiel als je eenmaal bent ingecheckt. Ik heb toen mijn trein gemist en moeten wachten tot iemand zo vriendelijk was om mij bij een ander poortje binnen te laten.
Jaja fietsen is altijd een avontuur!
Op station Leeuwarden (12 mei 2018) ging de brede poort meteen dicht terwijl mijn fiets nog niet helemaal door was (ik stapte uit de trein van Groningen). In Almere-Centrum (16 maart 2018) bleef die wel mooi open staan. Ondingen voor fietsers maar begrijpelijk tegen zwartrijders.