Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is dit voor een fiets? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wat is dit voor een fiets?

stef.l schreef:De afweging Pinion of niet zou dan ook met name gemaakt moeten worden op basis van de andere voor- en nadelen.
Is het al gezegd dat voor het gros van de Nederlanders en Belgen er één nadeel met stip voorop staat: de prijs?
N.b. Ik zeg niet dat er iets aan te doen is, want het ding is een wonder van techniek en materialen en zal zeker niet goedkoopjes gesproduceerd kunnen gaan worden.
Hij is zwaarder, duurder en minder efficient als een Rohloffnaaf :( , jammer.
Leon schreef:
Travelmaster schreef:
Wim schreef:Travelmaster, bedoel je mij als iemand die gauw zijn mening klaar heeft en bang is voor het nieuwe? Rohloff, hydraulische remmen, Son verlichting, moderne brede lichte high tech banden?
Yup :lol:
Nee man, neem het niet zo serieus alsjeblieft...
Je kunt niet iemand voor iets onaardigs uitmaken en dan later zeggen dat het niet zo serieus genomen moet worden.
Oei, ik had geenszins de intentie om iets onaardigs over wie dan ook te zeggen. Ik werd meer getriggerd door Wims woordkeus ("overbodige", uit mn hoofd). Dat vond ik nogal "Oma Duck"-achtig, die ook altijd wars was van nieuwe ontwikkelingen, soms terecht, soms niet.

Dus Leon, je hebt gelijk en Wim, ik wilde jou persoonlijk niet als zodanig bestempelen. Mij excuses daarvoor. Tegelijkertijd blijf ik van mening dat een nieuwe ontwikkeling als een Pinion niet direct als overbodig weggezet hoort te worden.
OK en dank. Maar een paar jaar na introductie lijkt me niet direct, en met feitelijke argumenten lijkt me dat evenmin.
Ik zat nog even op de Pinion website te kijken en zag dat er nu ook een wat kleinere lichtere c serie is met minder versnellingen (12, 9 en 6), grotere stapjes en een wat lichter gewicht. Vergeleken met de Rohloff naaf vind ik de overbrengingen minder goed gekozen, althans voor vakantiefietsers, maar de 6 speed (bereik 300%) kan interessant zijn voor luxe Nederlandse stadsfietsen (als de prijs een beetje leuk is).
Travelmaster schreef:Tegelijkertijd blijf ik van mening dat een nieuwe ontwikkeling als een Pinion niet direct als overbodig weggezet hoort te worden.
Ik beschouw de Pinion juist als het nec-plus-ultra op het gebied van fietsversnellingen, en dat zou hij ook moeten zijn gezien zijn prijs en gewicht, maar ik stel me wel vragen bij de gebruikte technologie (constant mesh). Ik vind het spijtig dat er geen real-world vergelijkingstesten tussen derailleur, Rohloff en Pinion te vinden zijn, dat wil zeggen geen labo-opstelling maar 100'en km's met vergelijkbare fietsen (geometrie, zelfde banden, ...) en power meters. Zeker voor derailleursystemen is de mate van vervuiling heel belangrijk.