Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo's en energievoorziening tijdens een fietsreis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafdynamo's en energievoorziening tijdens een fietsreis

Als je al een naafdynamo hebt snap ik dat het nogal nutteloos voelt om met een zonnepaneel in de weer te gaan.
Ik heb geen naafdynamo meer en mijn doel met het zonnepaneeltje is dat ik een week kan wildkamperen zonder stopcontact in Scandinavië. Natuurlijk kan je in die week pech hebben dat het alleen maar zwaar bewolkt is, die kans neem ik maar voor lief. Als het echt slecht weer is heb je na een paar dagen toch wel behoefte aan een hotel of een hut.
Mijn ervaring met mijn 5Wp zonnepaneeltje (slechts 150 gram) was dusdanig goed dat ik er wel vertrouwen in heb. Ik had in een lang weekend naar Zuid Duitsland in april het dubbele aan energie over dan wat ik gebruikte. Ik zorgde er trouwens voor dat ik het zonnenpaneel al goed in de zon had liggen zodra die 'sochtends vroeg opkomt, net als tijdens parkeren overdag en 's-avonds in de zon. Wat betreft je gebruik kan dat natuurlijk ook enorm verschillen. Voor mij was dat redelijk beperkt tot m'n mobiel met af en toe navigatie, en m'n gopro action camera. Wat ook enorm verschilt, is onder welke hoek je je zonnepaneel op de zon hebt staan. Een opbrengstmetertje helpt daarbij al goed om dat inzichtelijk te maken. Als je daar niet op let kan ik me voorstellen dat de opbrengst enorm tegenvalt.

Ik had trouwens vroeger ook naafdynamo's, maar tegenwoordig dus niet meer. Juist met fietsvakanties vind ik extra weerstand iets om te vermijden, in tegenstelling tot woonwerk of korte ritten in de omgeving. Met hele dagen fietsen zit de bottleneck toch echt bij wat je lichaam aan energie kan leveren en daar snoept een naafdynamo gewoon een deel van af. Je merkt het aan het eind van de dag als je moe bent en dan is elke weerstand er een te veel. Het gaat simpelweg ten koste van de maximale afstand die je kan afleggen op een dag. Simpel rekensommetje, als je 6W uit je dynamo haalt is dat incl rendement toch al snel 10% van de energie, uitgaande van gemiddeld 100W trapvermogen. Als je dat niks uitmaakt, prima, maar mij wel.
bast1aan schreef: Ik had trouwens vroeger ook naafdynamo's, maar tegenwoordig dus niet meer. Juist met fietsvakanties vind ik extra weerstand iets om te vermijden, in tegenste. Het gaat simpelweg ten koste van de maximale afstand die je kan afleggen op een dag. Simpel rekensommetje, als je 6W uit je dynamo haalt is dat incl rendement toch al snel 10% van de energie, uitgaande van gemiddeld 100W trapvermogen. Als je dat niks uitmaakt, prima, maar mij wel.
10% lijkt schromelijk overdreven volgens dit artikel https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub ... b-testing/
Alfred schreef:10% lijkt schromelijk overdreven volgens dit artikel https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub ... b-testing/
Met de kanttekening dat het artikel het heeft over 'lights on', ik neem aan dat ze bedoelen 3W. Dat lijkt me vrij mager voor het doel om spullen op te laden. Met een B&M E-werk kan je veel meer dan dat elektrische vermogen uit je dynamo halen. Overigens, 10% lager vermogen betekent idd niet 10% lagere snelheid/afstand.

Puur theoretisch, maar het zou eigenlijk vooral interessant zijn als je een dynamo vooral gebruikt bij het remmen, of bergaf. En helemaal als dat een dynamo met veel vermogen zou zijn. Bij elektrische fietsen kan dat natuurlijk al met de motor.
10%? Het ligt bij een fatsoenlijke naafdynamo dichter bij 1%... het wattage dat je extra moet trappen is niet het wattage wat de naafdynamo levert he... :roll:
bast1aan schreef:Puur theoretisch, maar het zou eigenlijk vooral interessant zijn als je een dynamo vooral gebruikt bij het remmen, of bergaf. En helemaal als dat een dynamo met veel vermogen zou zijn. Bij elektrische fietsen kan dat natuurlijk al met de motor.
Even nuanceren: bij een elektrische fiets kan dat enkel met een naafmotor en dan nog enkel indien dat een 'direct drive' is. Laten de meeste pedelecs nu een middenmotor hebben...
Matthie9001 schreef:10%? Het ligt bij een fatsoenlijke naafdynamo dichter bij 1%... het wattage dat je extra moet trappen is niet het wattage wat de naafdynamo levert he... :roll:
Waar haal je die 1% vandaan? Als je 6W uit je dynamo haalt zal je iets van 10W mechanische weerstand hebben, dat is met 100W trapvermogen toch echt 10% daarvan..
bast1aan schreef:
Matthie9001 schreef:10%? Het ligt bij een fatsoenlijke naafdynamo dichter bij 1%... het wattage dat je extra moet trappen is niet het wattage wat de naafdynamo levert he... :roll:
Waar haal je die 1% vandaan? Als je 6W uit je dynamo haalt zal je iets van 10W mechanische weerstand hebben, dat is met 100W trapvermogen toch echt 10% daarvan..
Dan moet je dat stuk op cyclingabout toch echt even lezen, en tot aan het eind. en het zal in de meeste gevallen iets meer dan 1% zijn, de waarheid ligt zoals vaak in het midden.
Op het stuk van Cyclingabout heb ik al gereageerd.