Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke banden?

ik wil op iets wijzen: betrek bij de druk (bandenspanning) altijd ook de breedte van de band (en van de velg ivm volume en vorm van de band) en het type (merk, model) van de band want een band van 25 mm heeft echt (uiteraard :D ) een hogere druk nodig van een twee keer zo brede band, van een ander merk, ander model op (waarschijnlijk) bredere velg.
ik bedoel ook: dikkere band gaat in principe samen met lagere druk.

groet! hoogframe
Ik rijd met continental GP 4000 SII 28mm. Voor 3,5 bar achter 4,5. Drukken kunnen variëren tussen 2,5 tot 4 bar voor en 3,5 tot 5 bar achter, afhankelijk van hoe vaak ik mijn banden oppomp. Hogere druk maakt het rijden oncomfortabel en trager. Het asfalt dat Wim Schermer gebruikt lijkt niet op onze Belgische wegen.

Op de voorband zit nu +/- 10.000km, de achterband heeft +/- 5500km. Ik heb 4 of 5 lekke banden gehad, 1 snakebite wegens te weinig druk achter (< 3 bar), de rest glasscherven.

Op fietsvakantie met bagage zet ik achter een bar meer. De banden hebben deze zomer in Roemenië (wandel-fietsvakantie met auto en tent) erg afgezien, maar wel niet lek gereden. We hebben in een vijftal dagetappes ongeveer 250km gefietst waarvan zo'n 40% onverhard.
bast1aan schreef:2 en 2,5 bar lijkt me wel erg zacht. Is er een specifieke reden dat je dat doet, bv offroad of omdat het gewicht laag is? Ik rij zelf meestal tussen de 3 - 4 bar voor 55mm banden en 4-5 bar voor 50mm banden, voor normaal asfalt gebruik, totaal gewicht fiets+bagage+rijder tussen de 90 en 110kg.
In tubeless uitvoering is dat prima te doen, het karkas volgt zo prima de ondergrond en het loopt daardoor lichter als met hogere bandenspanning.
Mijn totaal gewicht van fiets, mijzelf en bagage zit rond de 100 kg en ik rij op alle ondergronden verhard en onverhard.
Bijkomend voordeel is dat het ook lekker comfortabel is.
bdr schreef:Ik rijd met continental GP 4000 SII 28mm. Voor 3,5 bar achter 4,5. Drukken kunnen variëren tussen 2,5 tot 4 bar voor en 3,5 tot 5 bar achter, afhankelijk van hoe vaak ik mijn banden oppomp. Hogere druk maakt het rijden oncomfortabel en trager. Het asfalt dat Wim Schermer gebruikt lijkt niet op onze Belgische wegen.
Met wat voor snelheden rij je? Klinkt mij als behoorlijk suboptimaal en alsof je gebaat bent om op bredere banden te rijden. Die hebben bij zo'n druk lagere rolweerstand.
bast1aan schreef:
bdr schreef:Ik rijd met continental GP 4000 SII 28mm. Voor 3,5 bar achter 4,5. Drukken kunnen variëren tussen 2,5 tot 4 bar voor en 3,5 tot 5 bar achter, afhankelijk van hoe vaak ik mijn banden oppomp. Hogere druk maakt het rijden oncomfortabel en trager. Het asfalt dat Wim Schermer gebruikt lijkt niet op onze Belgische wegen.
Met wat voor snelheden rij je? Klinkt mij als behoorlijk suboptimaal en alsof je gebaat bent om op bredere banden te rijden. Die hebben bij zo'n druk lagere rolweerstand.
Rond 27 km/u als ik alleen rij naar mijn werk. Ik heb het wel degelijk getest, hogere druk levert geen tijdswinst op mijn dagelijkse route, ik lever alleen in op comfort. Overigens tonen de banden een normaal slijtagepatroon in het midden.

Mijn vrouw rijdt met Schwalbe Marathon Allmotion 40mm en die rollen beduidend zwaarder (en maken ook meer lawaai).
Zelf heb ik goede ervaringen met de Schwalbe Marathon Cross (40 mm breed). Daarmee heb ik nu op mijn voorwiel een kilometer of 3000 gereden. Voornamelijk over (flink vervuild) asfalt. Nog geen lekke band gehad en de slijtage is maar minimaal. De band rolt goed op harde oppervlakken en heeft met zijn noppen aan de zijkanten nog redelijk grip als je een bospaadje meepakt. Voor mij is het de ideale "alles in één band".
Helaas heeft Schwalbe de band uit produktie gehaald, hij staat niet meer op hun site... :( . Maar als je rond kijkt op internet vind je hem nog voor een tientje of twee per band.

Achter rijd ik een Schwalbe Marathon Almotion (40mm breed). Hij is tubeless gemonteerd. Rolt prima en het gewicht blijft door het ontbreken van een binnenband binnen de perken. Na ongeveer 6000km zonder lekke band zit er nog redelijk wat profiel op. De 10.000 lijkt me haalbaar. De band heeft een profielvorm die vergelijkbaar is met de Big Apple; verwacht daar geen wonderen van als de ondergrond onverhard wordt. Waar ik met de Cross nog goed kan sturen en remmen, glibbert en glijdt de Allmotion!
Als je hem niet tubeless rijdt loopt hij minder soepel en vind ik hem relatief zwaar.

Ik weeg zelf 90 kg en pomp beide banden op tot 4,5 à 5 bar (ongeveer de maximale druk die op de zijkant van de band staat).

Voor een verre vakantie niet aan te bevelen: tijdens woon-werk verkeer heb ik ruim 3000km met een Schwalbe Thunder Burt Liteskin gereden. In maat 2,1 x 28 weegt die nog geen 500 gram. Rolt heerlijk op asfalt en heeft off-road nog redelijk wat grip. Omdat hij breder is heeft hij meer comfort. Erg lekbestendig is hij niet: elke 1000 km is het raak. Door de band tubeless te rijden had ik weinig last daarvan. Alleen aan het eind van de dag de band een beetje bijpompen en de spettertjes vulvloeistof van de fiets poetsen :lol:
bast1aan schreef:Ik kan moeilijk geloven dat een 25mm band op 5 bar net zo snel is als op 9 bar,
Niet zo gek toch?

De druk in de band en het gewicht van de rijder bepalen hoe groot het contactoppervlak tussen band en weg is/wordt.

De diameter, breedte en vorm van de band bepalen hoeveel de band moet vervormen om dat contactoppervlak te realiseren.

En de soepelheid van de band bepaalt hoeveel energie het kost om zoveel te vervormen.
Na aanleiding van de genoemde luchtdrukken en gebruikerservaringen nog eens wat zitten rondzoeken. Heb zelf eigenlijk ook weinig ervaring met racefietsbanden, ik fiets meestal op 35mm of breder.
Kwam de Continental Grand Prix 4000 S II review tegen op https://www.bicyclerollingresistance.co ... 0s-ii-2014
Het valt me idd op dat de rolweerstand boven de 6 bar nog maar amper minder wordt, en dat de band op 5,5 bar ook al best goed loopt. Had ik niet verwacht. Nu is op die testmethode het nodige aan te merken, ze testen op een stalen rol ipv op asfalt, lijkt me nogal van invloed. Maar dat zal in het geval van de GP 4000 testuitslagen niet zo relevant zijn.
bdr schreef:Ik rijd met continental GP 4000 SII 28mm. Voor 3,5 bar achter 4,5. Drukken kunnen variëren tussen 2,5 tot 4 bar voor en 3,5 tot 5 bar achter, afhankelijk van hoe vaak ik mijn banden oppomp.
Zulke lage drukken in een 28mm bandje blijft me verbazen. Vooral omdat ik zelf bij dit soort drukken onherroepelijk last krijg van stootlekken, zeker in België met regelmatig voorkomende slecht aansluitende betonplaten. Misschien dat het nogal uitmaakt wat voor velg je gebruikt.
bast1aan schreef: Met wat voor snelheden rij je? Klinkt mij als behoorlijk suboptimaal en alsof je gebaat bent om op bredere banden te rijden. Die hebben bij zo'n druk lagere rolweerstand.
Rond 27 km/u als ik alleen rij naar mijn werk. Ik heb het wel degelijk getest, hogere druk levert geen tijdswinst op mijn dagelijkse route, ik lever alleen in op comfort. Overigens tonen de banden een normaal slijtagepatroon in het midden.

Mijn vrouw rijdt met Schwalbe Marathon Allmotion 40mm en die rollen beduidend zwaarder (en maken ook meer lawaai).
Ook al is de Schwalbe Marathon Almotion een fijne band, het is ook een band met redelijk stug anti-lek loopvlak.
Ik heb in 2011 met de 60mm brede Schwalbe Super Moto een fietstocht van ruim 4000km gemaakt door Scandinavië. Opgepompt rond de 3 a 3,5 bar reed het geweldig licht en comfortabel. Broerde klinkers, tramrails, grof asfalt, slechte gravelwegen, je merkt er niks meer van. De hedendaagse opvolger, de Schwalbe Big One Liteskin, loopt volgens de weerstandtest op https://www.bicyclerollingresistance.co ... g-one-2016 bij 3,8 bar lichter dan een Conti GP 4000 en Schwalbe One op 8 bar.
Nu zul je in de praktijk niet zo veel hebben aan een 60mm band op een racefiets maar toch geeft dit het voordeel van brede banden aan.
bast1aan schreef: Kwam de Continental Grand Prix 4000 S II review tegen op https://www.bicyclerollingresistance.co ... 0s-ii-2014
Het valt me idd op dat de rolweerstand boven de 6 bar nog maar amper minder wordt, en dat de band op 5,5 bar ook al best goed loopt. Had ik niet verwacht. Nu is op die testmethode het nodige aan te merken, ze testen op een stalen rol ipv op asfalt, lijkt me nogal van invloed. Maar dat zal in het geval van de GP 4000 testuitslagen niet zo relevant zijn.
Deze review gaat over de 25mm, ik rij met de 28mm.Op dezelfde site staat ook een vergelijking tussen de 23, 25 en 28mm variant. https://www.bicyclerollingresistance.co ... i-23-25-28 De band is zoals daar gezegd wordt breder dan 28mm op een 17C velg -- zij meten 31mm. Op het zicht is hij even breed als de 32mm Marathon Supreme die ik hier op een andere fiets heb staan. Ik rij met 17C velgen maar eigenlijk zou hij nog beter op een normale 19C velg passen.
bastiaan schreef:Nu zul je in de praktijk niet zo veel hebben aan een 60mm band op een racefiets maar toch geeft dit het voordeel van brede banden aan.
Ik heb geen racefiets, het is een opgebouwde Batavus Cayuca 1999, maar 60mm banden passen er niet in. Voor mij rijden die GP 4000 SII 28mm beter, dat is comfortabeler en sneller, dan de Allmotion 40mm. Ja en misschien kan ik nog wat harder als ik de banden keihard zet, maar dat hoeft voor mij niet. In de 28mm-variant met reflex-zijband zijn ze een interessant alternatief voor woon-werkverkeer.

Ik zou wel graag een fiets hebben met zulke dikke banden om op reis te gaan, maar gezien mijn geringe lengte moet het dan een 650b zijn.