Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting op batterypack? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verlichting op batterypack?

CoolRX schreef:Zijn genoeg lampen die je specifiek voor USB kunt krijgen (en voor een habbekrats in het verre oosten te bestellen.)
Heb zelf o.a. deze en deze
Die goedkope Chinese lampjes zijn echt troep en geven bij lange na geen 2000 Lumen , eerder 2-300 Lumen.

In dit filmpje worden die lampjes vergeleken met een echte 2000 Lumen lamp. Het verschil is enorm. https://youtu.be/ZWnjC99PvZg
EIgenlijk zou ik het onderwerp moeten aanpassen naar kwalitatieve verlichting op batterypack.

Helaas dat er eigenlijk bijna niets te vinden is waarmee je je batterypack multifunctioneel kan gebruiken.
bast1aan schreef:
En met wat verder zoeken kom je dan op een DC-DC USB Step Up Converter 5V to 5V-12V Adjustable.
Er zit natuurlijk al wel een step-up converter in zo'n powerbank van 3,7 (li-ion batterijspanning) naar 5V. Misschien dat ik eens zo'n ding openbreek om te kijken of je ook rechtstreeks bij de batterijspanning kan.
Wat zou je dan met die 3,7 Volt willen doen? Een normale dynamolamp heeft een gelijkrichtercircuit om de wisselspanning van de dynamo om te zetten in gelijkspanning en die gelijkricher heeft al snel een spanningsval van 1,2 volt. Bij 3,7 - 1,2 = 2,5 blijft er te weinig spanning over voor de lamp.
jerryopdefiets schreef:DIt komt al aardig in de buurt: http://www.magicshine.com/product/mj-6086-usb-adapter/

En dit is eigenlijk wat ik bedoel: https://magicshine.us/product/mj-6116-7 ... ound-plug/
Ik weet het niet hoor, maar bij deze oplossing heb je een adapter nodig om je USB toestellen op te kunnen laden, terwijl je met een normale USB powerbank dat niet voor je USB toestellen nodig hebt terwijl je voor je voorlamp af bent met z'n DC-DC convertor. Lood om oud ijzer? ;-)
daulagari schreef:
bast1aan schreef:Er zit natuurlijk al wel een step-up converter in zo'n powerbank van 3,7 (li-ion batterijspanning) naar 5V. Misschien dat ik eens zo'n ding openbreek om te kijken of je ook rechtstreeks bij de batterijspanning kan.
Wat zou je dan met die 3,7 Volt willen doen? Een normale dynamolamp heeft een gelijkrichtercircuit om de wisselspanning van de dynamo om te zetten in gelijkspanning en die gelijkricher heeft al snel een spanningsval van 1,2 volt. Bij 3,7 - 1,2 = 2,5 blijft er te weinig spanning over voor de lamp.
Om 3,7V gelijk om te vormen naar 12V ipv twee gecascade omzetters van 3,7=>5 en 5=>12V. Mijn fietsverlichting werkt op 12V DC. Voor 6V dynamolampen zou je hetzelfde kunnen doen. Bovendien ben je dan van het USB protocol af en het probleem dat zo'n ding zichzelf uitschakelt.
bast1aan schreef:Om 3,7V gelijk om te vormen naar 12V ipv twee gecascade omzetters van 3,7=>5 en 5=>12V. Mijn fietsverlichting werkt op 12V DC. Voor 6V dynamolampen zou je hetzelfde kunnen doen. Bovendien ben je dan van het USB protocol af en het probleem dat zo'n ding zichzelf uitschakelt.
Ja, dan is het een prima idee, een DC-DC convertor heeft een efficiency van z'n 90% dus twee van die achter elkaar maar iets van 80%.

Maar misschien is een powerbank die zowel 5 volt als 12 volt een beter idee, als je zoekt op "powerbank 5v 12v" dan kom ik er verschillende tegen.
_Peter_ schreef: Je eigen kick starten? er zal ongetwijfeld een reden zijn dat het gat in de markt niet is opgevuld. Ik ken die alleen niet, en heb er ook geen behoefte aan.
Ik vermoed dat een serieuze fabrikant zijn vingers niet brandt aan een niet weerbestendig USB pack met 2 niet weerbestendige USB aansluitingen, dus gewoon een eigen accu in zijn lamp zet. Je gaat dan ook niet een simultaan opladen/licht geven optie inbouwen, want je wilt dan niet dat mensen alsnog in buitenomstandigheden die USB poort gebruiken.

Volgens mij heeft die hier wel vaker genoemde Forumslader optioneel een uitgang voor een koplamp en eveneens optioneel een ingang om te laden van het net. Dan heb je de-facto wat je bedoeld. 1 pack wat je van dynamo en net kunt laden en wat zowel je verlichting als je USB speeltjes van stroom voorziet. Alleskunner, maar dat gaat al aardig richting de 200 euro :-)

Overigens heb ik zelf wel eens mijn Garmin GPS onderweg via USB aan de forumslader hangen (hoewel dat eigenlijk niet nodig is) en dat werkt inderdaad matig, de aansluting is daar duidelijk niet robuust genoeg voor. Gelukkig was de kabel nog minder robuust ... En de nummer 1 reden waarom die GPS'en kapot gaan is lekkage via de USB poort, dus eigenlijk moet je dit ook helemaal niet willen. Met een ronde aansluiting kan dat anders zijn, die zijn er in goed afgeschermde uitvoeringen.
Gopro's zijn (spat?)waterdicht hebben ook zo'n USB aansluiting. Die gebruik ik toch geregeld tijdens het fietsen zodat ik kan opladen en filmen tegelijk. Alleen niet als het regent, dan gaat die gopro snel van de fiets af omdat een verregend beeld niet interessant is, dat is voor verlichting natuurlijk anders.

Kennen jullie trouwens al Lupine? Maken robuuste fietsaccusystemen (zowel waterdicht als schokbestendig), alleen niet USB. Fabrikant van mijn fiets is dit gaan gebruiken omdat met andere systemen teveel sores was. Wel behoorlijk prijzig.

Ik gebruik zelf nog eigenwijs Conrad 18650 accupaks met Tamiya stekkers. Snoertjes van de accupacks waren slecht en heb ik zelf vervangen, blijft nu goed. Die Tamiya stekkers werken goed alleen eens in de paar maand even contact spray in spuiten. [toevoeging:] En ik heb ook een 12V=>5V USB omzetter op de fiets zitten, zodat je die accu ook kan gebruiken om USB spullen van stroom te voorzien. Dan heb je wel een afwijkend accusysteem (niet standaard powerbank) maar wel multifunctioneel. Zit zelf te denken om dit te upgraden naar grotere capiciteit en mogelijkheid om het met een USB lader op te laden, moet nu nog met een speciale (lichtgewicht, dat wel) 12,6V Li-ion lader.
Ik wil hem ook niet tegelijk gebruiken maar twee batterypacks mee is een beetje zonde omdat ze inprincipe het zelfde doen en dat is stroom leveren.

Blijkbaar is de vraag nog niet zo dat veel mensen dit willen.
jerryopdefiets schreef:Ik wil hem ook niet tegelijk gebruiken maar twee batterypacks mee is een beetje zonde omdat ze inprincipe het zelfde doen en dat is stroom leveren.
Dat vind ik ook en daarom wil ik 1 universele accupack (of 2 op langere reizen) die ik voor alles kan gebruiken. Standaard powerbank heeft de voorkeur maar zolang dat nog niet echt wil werken, knutsel ik een USB omvormertje aan een fietsverlichtingaccu.
Vorige week vrijdagavond en zaterdagmorgen van Wolfheze naar Groningen gereden. (Overnachting in de buurt van Ommen) Tocht van ongeveer 190km, waarvan ik meer dan de helft in het donker heb gereden. Mijn 20.000 mah accupack dus gebruikt voor verlichting (voor) en bijladen iPhone t.b.v. navigatie. Bij thuiskomst was er nog meer dan 75% capaciteit over.
Conclusie, mijn inferieure Chinese lampje werkt perfect, zelfs in de regen en kou, en ik kan op standje drie de varkentjes op een km afstand spotten. We gaan het allemaal meemaken, maar ik ben best blij met deze setup. :idea:
Tijdens mijn reis in Europa had ik 3 kleine batterypacks bij me gewoon van de Hema, Ik liet ze soms in het toiletgebouw een nachtje opladen. Snachts is er tijdens 4 weken is er 1 verdwenen op de camping. Ik was blij dat ik er nog 2 had.
robhuls schreef:Overigens heb ik zelf wel eens mijn Garmin GPS onderweg via USB aan de forumslader hangen (hoewel dat eigenlijk niet nodig is) en dat werkt inderdaad matig, de aansluting is daar duidelijk niet robuust genoeg voor. Gelukkig was de kabel nog minder robuust ... En de nummer 1 reden waarom die GPS'en kapot gaan is lekkage via de USB poort, dus eigenlijk moet je dit ook helemaal niet willen. Met een ronde aansluiting kan dat anders zijn, die zijn er in goed afgeschermde uitvoeringen.
Ik heb mijn GPS onderweg ook aan de voeding hangen zodat ik de batterijen niet hoef op te laden/vervangen maar ik heb geen klagen over de aansluiting:
Afbeelding
Zo zit de kabel in de GPS

Afbeelding
En zo zit de GPS op het stuur.

Mee eens dat USB niet de meeste robuuste aansluiting is maar problemen met het aansluiten van de GPS heb ik niet.
Dennis1987 schreef: Die goedkope Chinese lampjes zijn echt troep en geven bij lange na geen 2000 Lumen , eerder 2-300 Lumen.

In dit filmpje worden die lampjes vergeleken met een echte 2000 Lumen lamp. Het verschil is enorm. https://youtu.be/ZWnjC99PvZg
Nochtans is de conclusie van dat filmpje helemaal niet dat die goedkope Chinese lampjes echt troep zijn.

Renaat
Nou als het waterdichte accu pack helemaal niet waterdicht is (zie de verroeste batterijen) en als er enorm gelogen wordt over de lichtopbrengst van "2000" lumen terwijl het er maar 300 zijn en daarbij ook nog eens een heel gefocuste lichtbundel , ja dan vind ik het gewoon troep. Maarja van zo weinig geld kun je ook geen kwaliteit verwachten.
Dennis1987 schreef:
ja dan vind ik het gewoon troep. Maarja van zo weinig geld kun je ook geen kwaliteit verwachten.
Tja, precies dietzelfde lampjes liggen ook in Nederland te koop, alleen voor een vier tot vijfvoudige prijs. Ik heb vorig jaar rechtstreeks een Chinees setje gekocht voor €17, dat ook bij de grote fietsenboer om de hoek in de etalage ligt. Daar kost het €100... En die fietsenboer liegt ook dat het 10.000 lumen is...
Simpel. Koop dan ook een fatsoenlijk merk waarbij de fabrikant niet liegt over de lumens. Grote kans dat de rest dan ook in orde is.

Ik heb de Sigma Karma Evo met 320 echte lumen , waarschijnlijk net zoveel als een chinees 2000 lumen lampje maar dan wel van een vele malen degelijkere kwaliteit.