Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke E Bike raden jullie? - Forum Wereldfietser

Welke E Bike raden jullie?

Dag allen!

Ik overweeg om een E Bike te kopen. Ik heb mijn Bianchi Zurigo reeds omgevormd tot een toerfiets. Ik sukkel echter al enkele jaren met spierspanningen (spasmofilie) in de rug en bovenbenen. Beperkte 1-dagtochten lukken nog min of meer, maar ik vrees/ben zeker dat meerdaagse tochten te veel van het goede zijn. Zeker omdat ik mijn hond wil meenemen met een fietskar.

Wat zouden jullie aanraden rekening houdend met volgende gegevens volgende gegevens:
- In de eerste plaats gericht op rondtoeren in Europa (of alleszins vlakke, heuvelachtig terrein)
- Ik schat zo een kleine 100 kg mee te sleuren inclusief hond, kar, bagage en mezelf.
- Gemiddelde afstand: min of meer 100 km/dag
- De mogelijkheid om een fietskar aan te koppelen. Bijkomend probleem is mogelijks om mijn ortlieb zak te hangen aan de kant waar de kar aansluit? Hebben jullie overigens ervaring met goede fietskarren?
- Ik verkies om te kamperen.

Bij voorbaat bedankt!
100km met 100kg "vracht"(uiteraard inc berijder) is erg veel. Ik zou dan kijken naar een model met een Yamaha middenmotor.

Maar als je de heuvels ingaat met een kar ga je het ook met die motor niet halen op éé'n lading.
loknor schreef:100km met 100kg "vracht"(uiteraard inc berijder) is erg veel. Ik zou dan kijken naar een model met een Yamaha middenmotor.

Maar als je de heuvels ingaat met een kar ga je het ook met die motor niet halen op éé'n lading.
Als ik afga op je reacties in andere topics, lijkt de Batavus Razer dus een goede optie? Ik lees ook dat je rondfietst met een fietskar voor je kinderen. Wat is je ervaring dan ivm de actieradius? Plus, is het een probleem zowel je ortlieb tas als kar aan te koppelen?

Wat denk je overigens van deze fietsen:

https://www.giant-bicycles.com/be/explore-eplus-1-gts ?
https://www.haibike.com/en/CH/bikes/276 ... technology

Ik heb er heel weinig verstand van en zie soms het bos door de bomen niet meer.
Wat is je budget?
fietsjunks schreef:Wat is je budget?
Het mag rond de 2500 euro kosten. Maar als een fiets van 3000 euro bvb nu echt een meerwaarde is qua actieradius, dan ben ik bereid om 500 euro extra te betalen.
Dat is toevallig die Giant zag ik gisteren voorbij komen op een site: http://www.greentravelguru.com/several- ... the-world/
mqaa schreef:Dat is toevallig die Giant zag ik gisteren voorbij komen op een site: http://www.greentravelguru.com/several- ... the-world/
Merci voor de link! Zeer goede inspiratie!
De prijsklasse is hoger, maar de Riese & Müller Charger Touring kan een mooie optie zijn. De fiets is helemaal configureerbaar (type en aantal versnellingen, 1 of 2 accu's ...).
Een collega rijdt ermee en is er zeer enthousiast over. Het frame is erg stijf uitgevoerd, want dezelfde fiets kan ook als speed pedelec gekozen worden en is daarop voorzien.
Kies je hem met dual battery, dan moet je al helemaal geen zorgen maken over de autonomie. Dan heb je 1000 Wh ter beschikking. De prijs is er dan ook naar.
RanzH schreef:
Als ik afga op je reacties in andere topics, lijkt de Batavus Razer dus een goede optie?
Jep, ik (en anderen blijven enthusiast over deze fiets. De Dinsdag is trouwens een serieus alternatief. Nadeel is dat het een klein beetje rommelt in dealer land (Batavus heeft last van een zwalkende positionering).
Ik lees ook dat je rondfietst met een fietskar voor je kinderen. Wat is je ervaring dan ivm de actieradius? Plus, is het een probleem zowel je ortlieb tas als kar aan te koppelen?


- *NATTE VINGER* Actieradius zal op het vlakke met 1/3 afnemen. Met veel wind/heuvels zal dit erger zijn. Ik haal in Nederland met volle lading (tassen+kar) de 80 km.
- Ja, wij rijden met voor+achtertassen en fietswagen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan (de kinderen willen gewoon op een camping ravotten, de bergen in is nog niks voor ze).

Betreft actieradius, vergeet alsjeblieft niet dat actieradius vooral afhangt van de aerodynamica en rijgedrag. Dus ook afhangt van je zitpositie en kleding, dat je met 23kmpu verder komt dan 25kmpu, dat je niet te hard moet optrekken, uitbollen ipv remmen etc. etc.

Zo halen heel veel mensen niet de door de fabrikant geclaimde actieradius, terwijl ik zowel met Bosch als Yamaha het fluitend red als ik zelf test. Kwestie van efficient fietsen .
Prima fietsen.
Ik heb er heel weinig verstand van en zie soms het bos door de bomen niet meer.
Dit is voor dit soort vragen eigenlijk niet het beste forum (met alle respect aan mijn medeposters), ik zou hier om raad vragen:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1711133

Overigens zal je dezelfde antwoorden krijgen: Yamaha middenmotor of Bosch (CX). Batavus, Haibike, R&M, allemaal prima (en zo zijn er meer prima modellen).

FWIW:

1. Proefrijden
2. Als je afhankelijk bent van een FM of gewoon een goede relatie hebt met een FM (gun factor) zou ik gewoon kijken wat hij in zijn assortiment heeft. De grote dealer ketens (Derby, Accell, Ginat, Merida) hebben echt wel modellen die aan je eisen voldoen.

Bij een ebike is een goede dealer belangrijk, omdat een motor issue meestal niet door de FM kan (mag!) worden opgelost. Overigens zijn de huidige motoren wel een stuk minder storingsgevoelig, dus laat dit je niet afschrikken.
CapoJan schreef:De prijsklasse is hoger, maar de Riese & Müller Charger Touring kan een mooie optie zijn. De fiets is helemaal configureerbaar (type en aantal versnellingen, 1 of 2 accu's ...).
Een collega rijdt ermee en is er zeer enthousiast over. Het frame is erg stijf uitgevoerd, want dezelfde fiets kan ook als speed pedelec gekozen worden en is daarop voorzien.
Kies je hem met dual battery, dan moet je al helemaal geen zorgen maken over de autonomie. Dan heb je 1000 Wh ter beschikking. De prijs is er dan ook naar.
Ik heb gelezen dat een verende voorvork niet altijd ideaal gezien de magere kwaliteit - lading. Heb je een idee om dit een kwalitatief goede verende voorvork is?
Dit is net wat beter dan een instap vork en voor trekking gebruik prima voldoen. Je moet er niet mee gaan downhillen of freeriden, maar het is geen no-name rommel. Nadeel is dat het wel een vrij zware vork is.
loknor schreef:
- *NATTE VINGER* Actieradius zal op het vlakke met 1/3 afnemen. Met veel wind/heuvels zal dit erger zijn. Ik haal in Nederland met volle lading (tassen+kar) de 80 km.
- Ja, wij rijden met voor+achtertassen en fietswagen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan (de kinderen willen gewoon op een camping ravotten, de bergen in is nog niks voor ze).
Waarom neemt de actieradius met 1/3 af als je een fietskar neemt? Bedoel je omdat jij met fietstassen en een fietskar fietst? Dus als je alleen met een fietskar rijdt en geen fietstassen, zal de actieradius met minder dan 1/3 afnemen?
Het was niet voor niets Natte-Vinger werk Zivojan, ik heb het natuurlijk nooit echt getest over het zelfde parcours onder de zelfde omstandigheden.

Leeg 110km, vol beladen 65km is voor mij een redelijke schatting.

Sowieso gaan dingen als optrekken, wind en heuvels er nu eenmaal veel harder inhakken met een wagen erachter, dus het kan zeer zeker minder zijn als het tegenzit.
Mijn eigen batterij is met een fietskar en volle bepakking ook een stuk sneller leeg dan zonder... dus erg vreemd vind ik het niet :wink:
loknor schreef:Het was niet voor niets Natte-Vinger werk Zivojan, ik heb het natuurlijk nooit echt getest over het zelfde parcours onder de zelfde omstandigheden.

Leeg 110km, vol beladen 65km is voor mij een redelijke schatting.

Sowieso gaan dingen als optrekken, wind en heuvels er nu eenmaal veel harder inhakken met een wagen erachter, dus het kan zeer zeker minder zijn als het tegenzit.
Ja dat begrijp ik. Ik had het meer over dat je met fietstassen en een kar gebruikte. Ikzelf gebruik alleen een fietskar en krijg toch een redelijk actieradius. Ik kan me dus voorstellen dat als je dubbel beladen bent stuk minder bereik hebt. Ik heb overigens een bob trailer met ongeveer 20 kilo erachter plus de trailer dan. Krijg toch nog redelijk goed bereik.
zivojan schreef:Ja dat begrijp ik. Ik had het meer over dat je met fietstassen en een kar gebruikte. Ikzelf gebruik alleen een fietskar
Ik denk dat het grote verschil vooral is dat er bij fietstassen + kar in die kar een kind zit (of twee), dat al gauw meer weegt dan een kampeeruitrusting en op zich ook weer extra bagage vereist. Het verschil van fietskar met of zonder tassen zou best eens in het niet kunnen vallen bij wat er in kar en tassen zit. :wink:

Carl
Carl schreef:
zivojan schreef:Ja dat begrijp ik. Ik had het meer over dat je met fietstassen en een kar gebruikte. Ikzelf gebruik alleen een fietskar
Ik denk dat het grote verschil vooral is dat er bij fietstassen + kar in die kar een kind zit (of twee), dat al gauw meer weegt dan een kampeeruitrusting en op zich ook weer extra bagage vereist. Het verschil van fietskar met of zonder tassen zou best eens in het niet kunnen vallen bij wat er in kar en tassen zit. :wink:

Carl
Nu begrijp ik het. Hij heeft een kind in de kar zitten. Dat verklaart ook de mindere actieradius.
2 (lichte) kinderen, dus inclusief pappa/mamma en bagage zitten we al snel aan 150kg (exc gewicht van de kar en fiets). :lol:

Maar het is niet alleen het gewicht wat het verschil maakt, een Bob Trailer is ongetwijfeld een stuk aerodynamisch dan een twee persoons kinderkar (of onze Roland Carrie M).

Overigens zijn de hondentrailers ook vrij breed en hoog, dus de TS kan beter uitgaan van fors actieradius verlies. Ik wil niet verwachtingen wekken en dat hij dan met de (dure) teleurstelling zit. Ik zit qua efficient fietsen behoorlijk goed, dus ook al heeft hij minder gewicht mee, je kan niet zomaar stellen dat hij dan wel verder komt. Dat hangt echt af van zijn fiets houding en fietsgedrag.

Om maar aan te geven, mijn vrouw heeft dezelfde fiets, is even groot, weegt even veel en is super-sportief. Ik kom 10-25% verder (ook als we van fiets wisselen, het is niet de accu), waarschijnlijk omdat ik als ex-wielrenner instinctief heel erg bewust ben van wind en beschutting. Ik rij ook heel constant (ik kan op gevoel al aangeven waar mijn cadans zit).

Kortom; ik vind het heel link om iets te zeggen over actieradius. Wat ik wel weet is dat de Yamaha middenmotor en de Razer in het bijzonder zeer efficient zijn, dus het is allicht de moeite waard om dat te proberen.
Ik zit totaal rond de 127 kilo. Dat is de fiets de kar en ikzelf. Ik fiets met gemiddeld 16 k per uur door Amerika. Haal dan vaak tussen de 60 en 80 kilometer op een dag, afhankelijk van de terrein en welke stand ik gebruik. Ik heb dan ook een tweede accu bij voor als ik de 80 kilometer niet haal. Dat is wat ik gemiddeld doe per dag.
Overigens is er nu ook een Batavus Zonar E-go: Yamaha, schijfremmen en Deore Derailleur.

Mocht men zich afvragen waarom ik nog een Batavus als optie aangeef, terwijl het niet het eerste merk is waar je aandenkt als vakantiefiets; Er zijn niet zoveel merken met Yamaha en een vaste voorvork. Prijstechnisch is het wat minder wild dan de specialistische merken.

Maar Bosch is ook prima en heb je een bak meer keuze.