Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Fiets ?????? - Forum Wereldfietser

Welke Fiets ??????

Welke Fiets is voor mij geschikt ????, Na een paar jaren wielrennen 60/70 km rondjes (B groep) ben ik hiermee gestopt en wil ik nu gewoon lekker fietsen en me mogelijk voorbereiden om over een paar jaar een langere vakantietour te maken. Voor mijn woon/werk verkeer ga ik binnenkort een Speed Pedelec gebruiken en daarnaast een trekking/vakantiefiets die ik straks ook kan volhangen met bagage en nu lijkt het me leuk om de rondje (steden) ook eens mee te rijden, graag hoor ik jullie ideeën en meningen........... groet Alexander
Ik zou beginnen met wat meer info zoals waar je heen wilt, wat je budget is en misschien fietsen die je zelf al overwogen hebt. Zoals het er nu staat zeg ik: "pak een fiets met twee wielen, en kijk wat er wel of niet bevalt" Tot slot, waarom nu een fiets kopen als je pas over een paar jaar gaat?
Voor welke afstand ww-verkeer ga je die SP gebruiken? Is een gewone fiets daar geen alternatief?

Wat voor vakanties wil je gaan doen?

Wil je een snelle vakantiefiets die licht bepakt kan worden, of mag het allemaal wat robuuster (en zwaarder?
mooie uitdaging.
er is een topic waarin mensen hun fiets tonen. kijk daar eens of je iets van je gading vindt.
of gebruik eens de zoekfunctie op dit forum en je vindt een schat aan informatie.
ik zou beginnen met een goede tweedehands fiets en ervaren hoe die bevalt en daarvan de reisfiets maken of (nieuw) kiezen.
struin eens rond op Marktplaats met wat zoektermen.
bezoek ook eens een fietsvakantie- / fietsreis- / fietsbouw- zaak/winkel, zoals (in willekeurige volgorde) Bike4Travel Rotterdam, Vakantiefietser Amsterdam, Vittorio Heerhugowaard, Snel in Utrecht, M Gineering in Kiel Windeweer (binnenkort open dag, zie hier: http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm), die in Dronten (kan effe nie op de naam komen), of één van de andere die ik nu vergeet, etcetera.
koop eens een los nummer van het tijdschrift Bike en Trekking.
succes! hoogframe
Om ook maar een kleine beetje een zinnig antwoord te geven zullen we een paar dingetjes moeten weten. Hier een checklist al begin: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Leon schreef:Om ook maar een kleine beetje een zinnig antwoord te geven zullen we een paar dingetjes moeten weten. Hier een checklist al begin: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

Dat is handig, THX
Polling schreef:Voor welke afstand ww-verkeer ga je die SP gebruiken? Is een gewone fiets daar geen alternatief?

Wat voor vakanties wil je gaan doen?

Wil je een snelle vakantiefiets die licht bepakt kan worden, of mag het allemaal wat robuuster (en zwaarder?

Woon/werk 21 heen en 21 terug , maar geen douchemogelijkheden en heb geen zin om bezweet aan het werk te gaan.
rockhopper schreef:Ik zou beginnen met wat meer info zoals waar je heen wilt, wat je budget is en misschien fietsen die je zelf al overwogen hebt. Zoals het er nu staat zeg ik: "pak een fiets met twee wielen, en kijk wat er wel of niet bevalt" Tot slot, waarom nu een fiets kopen als je pas over een paar jaar gaat?
Nu kopen om straks ervaring en km'ters in de benen te hebben .
Ik heb inmiddels mooie info gevonden, lijkt me redelijk betrouwbaar ........

http://www.sintchristophorus.nl/aankoop ... kingfiets/
De stukjes op die site zijn hier en daar wel geschreven met liefde c.q voorkeuren voor bepaalde materialen. Niet per se goed of fout, wel iets om rekening mee te houden.
Velodeville schreef:Ik heb inmiddels mooie info gevonden, lijkt me redelijk betrouwbaar ........

http://www.sintchristophorus.nl/aankoop ... kingfiets/
Ik zeg niet dat die informatie fundamenteel verkeerd is, maar wel erg gekleurd. Er zijn dus genoeg mensen te vinden die het er vaak niet met eens zijn.

Renaat
En de pagina is uit 2010. Niet dat ze toen geen goede fietsen maakten, misschien zelfs wel betere dan nu, maar toch, recent is anders.
Bovendien is de info op die pagina algemeen en niet persoonlijk afgestemd. Daar is de checklist voor.

heel veel info, thx
PPPFFFFFFF, er is veel mogelijk, eerst maar eens beginnen bij het frame ......... staal of aluminium ????

Ik hoor graag meningen van ervaren fietsers...............


Ik wil uiterlijk eind februari een fiets of frame (opgebouwd) hebben (het is gewoon leuk om in deze tijd er mee bezig te zijn) zodat ik wanneer het weer :) beter wordt de eerste ritten kan maken en dan in de zomer een tocht in Nederland van een aantal dagen, de fiets mee naar Italie om klimervaring op te doen en dan in 2018 een grotere tocht.

Groet Alexander
Velodeville schreef:PPPFFFFFFF, er is veel mogelijk, eerst maar eens beginnen bij het frame ......... staal of aluminium ????

Ik hoor graag meningen van ervaren fietsers...............
Dat is wel heel makkelijk... Wat zijn jouw eigen eerste gedachten op basis van wat je hierover op internet hebt gevonden?
Mijn mening hierover is:
de eigenschappen (van vork, frame) liggen volgens mij niet perse aan het materiaal, maar aan de fabrikant. Zowel met staal, aluminium, carbon als titanium kun je slappe en stijve frames maken
Velodeville schreef:
Leon schreef:Om ook maar een kleine beetje een zinnig antwoord te geven zullen we een paar dingetjes moeten weten. Hier een checklist al begin: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Dat is handig, THX
nu moet je het nog even begrijpend lezen.
Als je vanuit een wielren/racefiets-achtergrond komt, zou het kunnen dat een randonneur-achtige reisfiets aantrekkelijk is, een snellere reisfiets met racestuur. Daar is wel weer een bepaalde bagage-beperking aan verbonden, over het algemeen, in vergelijking met zwaarder uitgevoerde reisfietsen.

De discussie staal vs aluminium is een scheer eindeloze, die overal op het internet gevoerd is en wordt.
Het begint bij op welke manier, en waar je wilt fietsen, wat is het 'gevoel' of de ervaring die je zoekt. Daar een passende fiets bij vinden lijkt me aangewezen.
willem.m schreef:
Velodeville schreef:PPPFFFFFFF, er is veel mogelijk, eerst maar eens beginnen bij het frame ......... staal of aluminium ????

Ik hoor graag meningen van ervaren fietsers...............
Dat is wel heel makkelijk... Wat zijn jouw eigen eerste gedachten op basis van wat je hierover op internet hebt gevonden?

Gaat niet om makkelijk, maar om waar ervaren fietsers op rijden en waarom, dat is namelijk de functie van een Forum.
Misschien moet ik de vraag anders stellen, waar fiets je op staal/aluminium en waarom .....