Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 fietsen in 1 doos ? - Forum Wereldfietser

2 fietsen in 1 doos ?

Hallo allemaal, Mijn vriendin en ik zijn van plan te gaan fietsen op Gran Canaria, we vliegen met Transavia en ik zie dat het gewicht van de fiets 32 kilo mag zijn! Nu vind ik het erg prijzig om op de heen en terugweg voor 2 fietsen apart te betalen 4x €44 = €176,- en dacht als ik onze vrij lichte fietsen nu in 1 doos prop dan kan het voor de helft :-) ik zie eigenlijk nergens staan dat het niet mag alleen dat je geen andere bagage in de doos mag stoppen. heeft iemand hier ervaring mee ? wat zijn de risico's ?
Je betaalt niet per doos maar per fiets. Zie de algemene vervoersvoorwaarden van Transavia.
Fietsdozen worden bij het inchecken gewogen. Dat viel me afgelopen zomer op, toen we naar IJsland gingen (en niet vliegen dus geen optie was; sinds 2011, toen we ook naar IJsland gingen, was ik niet meer met een fiets in een vliegtuig gestapt). Mijn fiets plus doos plus veel reservekarton op de bodem plus een hele rol tape bleek circa 23 kg te wegen.
"Heeft u geen andere spullen bij de fiets gestopt?"
"Nee hoor. Dit is echt alleen een goed verpakte fiets."
"Dan heb ik nog nooit zo'n zware fiets ingecheckt", was het commentaar van de dame achter de KLM-balie, die niet de indruk maakte dat ze de jongste bediende was.

Als een fiets echt 32 kg mag wegen, zou je inderdaad 2 lichte fietsen in een niet al te zware doos kunnen stoppen, maar dan kun je wel dit soort vragen en opmerkingen verwachten en loop je het risico dat het niet geaccepteerd wordt. Een tweede fiets in dezelfde doos kan dan als 'andere bagage' worden beschouwd.
Ook vraag ik me af of je 2 normale fietsen wel in één fietsdoos krijgt. Wil je voorkomen dat de fietsen elkaar beschadigen, dan zul je tussen de fietsen nog een dikke laag bubbeltjesplastic moeten proppen. Zijn er naast het maximale gewicht niet ook maximale afmetingen van zo'n doos vermeld?
Ook zul je een groter risico lopen dat de fietsen tijdens het laden en lossen door de bodem van de doos zakken. Die bodem zul je dus extra sterk moeten maken. (In 2011 kwam mijn achterwiel al door een scheur in de doos, die op het vliegveld nat was geworden).
r2d2 schreef:.. dat het gewicht van de fiets 32 kilo mag zijn! ...
Is dit niet het gewicht van fiets plus doos samen? Die dozen zijn niet echt licht.
Leon schreef:
r2d2 schreef:.. dat het gewicht van de fiets 32 kilo mag zijn! ...
Is dit niet het gewicht van fiets plus doos samen? Die dozen zijn niet echt licht.
Klopt, een bagagestuk mag max. 32 kilo wegen, dat is een IATA-regel.
keesswart schreef:Fietsdozen worden bij het inchecken gewogen. Dat viel me afgelopen zomer op, toen we naar IJsland gingen (en niet vliegen dus geen optie was; sinds 2011, toen we ook naar IJsland gingen, was ik niet meer met een fiets in een vliegtuig gestapt). Mijn fiets plus doos plus veel reservekarton op de bodem plus een hele rol tape bleek circa 23 kg te wegen.
"Heeft u geen andere spullen bij de fiets gestopt?"
"Nee hoor. Dit is echt alleen een goed verpakte fiets."
"Dan heb ik nog nooit zo'n zware fiets ingecheckt", was het commentaar van de dame achter de KLM-balie, die niet de indruk maakte dat ze de jongste bediende was.

Als een fiets echt 32 kg mag wegen, zou je inderdaad 2 lichte fietsen in een niet al te zware doos kunnen stoppen, maar dan kun je wel dit soort vragen en opmerkingen verwachten en loop je het risico dat het niet geaccepteerd wordt. Een tweede fiets in dezelfde doos kan dan als 'andere bagage' worden beschouwd.
Ook vraag ik me af of je 2 normale fietsen wel in één fietsdoos krijgt. Wil je voorkomen dat de fietsen elkaar beschadigen, dan zul je tussen de fietsen nog een dikke laag bubbeltjesplastic moeten proppen. Zijn er naast het maximale gewicht niet ook maximale afmetingen van zo'n doos vermeld?
Ook zul je een groter risico lopen dat de fietsen tijdens het laden en lossen door de bodem van de doos zakken. Die bodem zul je dus extra sterk moeten maken. (In 2011 kwam mijn achterwiel al door een scheur in de doos, die op het vliegveld nat was geworden).
Wat weegt jouw fiets dan netto? Mijn gele Giant weegt 12 kg.
Een fietsdoos(KLM) weegt 4 kg, denk dat Transavia daar niet veel vanaf zal wijken.
Een fiets mag bij KLM ook maar max 23kg wegen , raar dat Transavia daar dan zover vanaf wijkt
Zoals in vorige reacties al beschreven lijkt het mij ook niet zo,n goed plan
Zorg liever dat goedkoop geen duurkoop wordt

Overigens is 12kg voor een vakantiefiets wel erg licht :roll:
Dirk
Martin E. van Doornik schreef:Wat weegt jouw fiets dan netto? Mijn gele Giant weegt 12 kg.
Mijn fiets (zie hier) weegt 17,5 kg. Martins gele Giant van 12 kg is een leuk asfaltracertje, maar op de F208 in IJsland heb ik toch liever niet bandenmaat 23-622 :? Of was het 32-622?

Afbeelding
keesswart schreef: "Heeft u geen andere spullen bij de fiets gestopt?"
Ze hebben ons door! :shock:
dik5 schreef:Overigens is 12kg voor een vakantiefiets wel erg licht :roll:
Dirk
Ik ben anders wel tevreden mee. Toen ik deze gele Giant in 2003 heb gekocht, bestond er een regel dat je niet meer dan 20 kg bagage per vliegtuig mee mocht nemen, anders betaalde je overbagage.
Daarom heb ik een lichte maar sterke fiets genomen. Aangezien ik niet kampeer, heb ik aan 14 kilo bagage genoeg. Bovendien: hoe lichter hoe sneller je rijdt. Mijn mooie gele Giant is tot op heden zeer goed onderhouden en heeft al heel wat landen onder z'n banden gehad! Ik ben niet zo van het ruige terrein. Als mij daar wat overkomt, kan ik door m'n gedeeltelijke doofheid niet telefoneren. Ik heb inderdaad de bandenmaat 23-622. De foto's: hoef ik niet te zeggen waar.

Afbeelding

Afbeelding
Overingens mag je fiets bij Transavia ook mee in een hoes. Een fiets per hoes.
bert sitters schreef:Overingens mag je fiets bij Transavia ook mee in een hoes. Een fiets per hoes.
Heb ik ook gedaan toen ik per Transavia naar Pisa vloog. Maar bij terugkomst wel lichte schade: een horizontale poot van het voorspatbord gebroken.
Ik heb met zo'n fietshoes vier keer gevlogen. Het ziet er inderdaad wel wat eng uit, je trouwe fiets nauwelijks beschermd. Maar in de jaren '70 en '80 ging mijn fiets bij tientallen vluchten „naakt" het vliegtuig in. Zo los tussen de overige bagage. En nog gratis ook. Slechts één deukje gehad in de kettingkast (van Schiphol via Parijs Orly en Boston Logan naar Washington National in 1974).

Afbeelding
Op Schiphol nog voor de vlucht naar Pisa in 2006. De hoes nog nagelnieuw bij de Fietsvakantiewinkel opgehaald.
Bedenk je wel dat 44 Euri per fiets een koopje is. Tijdens onze wereldreis was $ 100 de norm. Overigens is onze ervaring dat wrappen meer bescherming biedt dan een doos. Andere voordelen; die rol folie neem je mee naar 't vliegveld, die doos niet,, 't gewicht is lager ,'t doorweekt niet,, er kan niets uit vallen. Wel eerst door de Customs Clearing" anders kun je "m nog een keer wrappen :oops: Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
bert sitters schreef:Overingens mag je fiets bij Transavia ook mee in een hoes. Een fiets per hoes.
En van Transavia hoeft die hoes niet eens. Trappers eraf en stuur kwartslag draaien vinden ze genoeg.

Afbeelding
En in de "big shopper" de fietstassen.
Renel -Hoeveel tassen passen er in de big shopper?

Pier - heb je aan 1 rol plastic folie genoeg?
Inge1 schreef:Renel -Hoeveel tassen passen er in de big shopper?
In deze big shopper passen met gemak 2 voortassen en 2 achtertassen (in mijn geval Ortlieb's). Hiermee blijft het bij elkaar en volgens mij moet je bijbetalen als je meer dan 1 of 2 stuks ruimbagage hebt en zo met de big shopper tellen 5 tassen als 1.
Dat is goed om te weten.

Twijfel of ik ipv de bigshopper deze aanschaf: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... htbag.html weegt 200gr.
Grote boodschappentas van de super met een spanbandje werkt ook prima, zou ik geen € 20 voor uit geven.
mag weg
Bert van Sprang schreef:Grote boodschappentas van de super met een spanbandje werkt ook prima, zou ik geen € 20 voor uit geven.
Wij gebruiken die tas die Inge noemt al jaren voor de ruimbagage, en zijn er juist heel tevreden over. Voor de handbagage is een stevige boodschappentas juist weer erg handig (1 stukbeleid). Zo zie je maar.