Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken - noorwegen - zweden - Forum Wereldfietser

Denemarken - noorwegen - zweden

Dag allemaal,

We zijn de fietsvakantie voor volgend jaar aan het plannen. Al veel gelezen op het forum en de wiki, maar zou toch nog wat advies / meningen kunnen gebruiken.

We zouden in juni en september een 3-tal weken gaan. Qua regen & temperatuur ziet juni er precies beter uit?

We zijn aan het twijfelen uit een 3-tal routes:

1- boot vanuit gent naar brevik. Vervolgens fietsen naar bergen door het binnenland (incl rallarvergen). In bergen ferry naar hirthals. Jutland route volgen zuidwaarts en in N-Duitsland ergens de trein terug richting België.
2 - zelfde als hierboven maar fietsen vanuit brevik naar bergen via de kust
3 - trein naar N-duitsland, Fietsen naar hirthals, ferry naar kristiansand en vervolgens met de fiets naar gothenborg (ev. over Oslo). Om vandaar uit de ferry te nemen naar Gent

Wat zou de mooiste route zijn? Tips over alternatieven uiteraard altijd welkom.
In Juni kan het een en ander nog dicht zijn, zeker de eerste week. Dat is officieel nog geen echt vakantieseizoen, al zal het gezien de plekken die jullie willen bezoeken nog wel meevallen. Dat dingen echt dicht zijn zie je meer noordelijker. Qua temperatuur is het gewoon een gokje, als de winter lang aanhoudt kan het in juni nog 8 graden zijn, maar datzelfde geldt voor september als de winter vroeg invalt. In juni ben je in ieder geval het muggenseizoen nog redelijk voor.

Van de drie voorgestelde routes lijkt me route 3 de minst leuke. Tussen 1 en 2 hangt het een beetje af of je het leuker vind om via de kust te rijden of dat je de binnenlanden in wilt. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de fjordroute (alternatief 2 via de kust vanaf brevik langs stavanger door naar bergen), maar er valt net zo veel te zeggen voor het binnenland. Bedenk even voor jezelf wat je leuk lijkt om te zien, wil je een gletsjer op? stavkirken zien? of veel kustdorpjes bezoeken?
Leuk, ik zit er ook weer aan te denken. Zover om praktisch te plannen ben ik zelf nog niet.
mcavlerb schreef: We zouden in juni en september een 3-tal weken gaan. Qua regen & temperatuur ziet juni er precies beter uit?
in september begint de herfst al op sommige plekken, en sluiten sommige campings al. In juni zoals al opgemerkt zullen sommige bergpassen wellicht nog gesloten zijn en zal het frisjes zijn.
We zijn aan het twijfelen uit een 3-tal routes:

1- boot vanuit gent naar brevik. Vervolgens fietsen naar bergen door het binnenland (incl rallarvergen). In bergen ferry naar hirthals. Jutland route volgen zuidwaarts en in N-Duitsland ergens de trein terug richting België.
2 - zelfde als hierboven maar fietsen vanuit brevik naar bergen via de kust
3 - trein naar N-duitsland, Fietsen naar hirthals, ferry naar kristiansand en vervolgens met de fiets naar gothenborg (ev. over Oslo). Om vandaar uit de ferry te nemen naar Gent

het idee van fietsen langs de kust, zowel zuid noorwegen als west-zweden, heeft me nooit zo getrokken. Relatief druk en korte steile hellingen, routes zijn lastiger. Zou betrekking hebben op 2 en 3. Maar misschien zit ik daar wel naast, mss ga ik het voor de grap eens proberen de volgende keer.
Wat zou de mooiste route zijn? Tips over alternatieven uiteraard altijd welkom.
Met alle 3 de routes mis je het fjorden/berggebied ten noorden van Bergen, dus mss is het nog een 4e idee om heen met de boot van Hirtshals naar Bergen te gaan en dan via Sognefjord en Sognefjell richting Oslo te gaan en dan, ik noem maar wat, de veerboot terug naar Kiel? Fiets op de trein is trouwens ook mogelijk in Noorwegen, zelf nooit gedaan overigens.

Groeten, Bastiaan