N.a.v. een opmerking in een ander onderwerp wat meer over virsumvrij reizen naar Wit Rusland.

Ik was afgelopen zomer twee nachten te gast in Lodz bij Marzena en Janek die mij twee mooie fietstips gaven. De ene ging over de Beskid Niski en de andere over een toch die zij in juni 2017 maakte in noord-oost Polen.

Met een eenvoudige betaling aan de overheid van dit toch best aparte relatief veilige land
kan je vijf dagen zonder oud-oostblok fratsen als een uitnodiging, een visumaanvraag en zo verder dit land bezoeken.
Dat kan per vliegtuig op de luchthaven van Minsk voor een weekendje stedentrip, maar daar gaat het hier nu niet om, en via drie grensovergangen in het gebied van het kanaal van Augustow en de stad Grodno, onder meer per fiets. Rudawka - Lesnaja is de speciaal voor langzaam verkeer geopende grenspost. Daarnaast zijn Kuznica - Bruzgi en (naar Litouwen) Raigardas - Privalka geopend voor fietsers.

Janek en Marzana beschrijven hoe zij een rondje gefietst hebben en hij vertelde mij dat een simpele aankoop die online te doen valt dat mogelijk maakte.
Hun site is in het Pools, maar zeer de moeite waard om te lezen. Zij hebben veel andere reizen gemaakt en verschillende korte trips in Polen. Google translate is je vriend als je het Pools wat lastig vind.