Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage Ortlieb stuurtas - Forum Wereldfietser

Montage Ortlieb stuurtas

Hoi medefietsers!

Ik heb net een Ortlieb Ultimate 3 M Plus stuurtas gekocht en ik heb problemen dat ding te monteren.
Om het te monteren moet je twee kabels ieder 4x om het stuur wikkelen en dan vastzetten in het tussenstuk
waar later dan de tashouder op wordt gemonteerd.
Maarja dat wikkelen gaat alleen goed bij sturen met een diameter van 22-26mm en die van mij is dunner en
ik hou dus kabel over en kan het niet vastzetten.
Super onhandig en stom systeem dus, had wel wat beters verwacht van Ortlieb :x
Hebben ze in Duitsland niet alleen dikkere auto's maar ook dikkere sturen of zo?

Weet iemand of ik die kabels gewoon kan inkorten? Die kabels zien er namelijk verdraaid sterk uit en ik ben
niet zo een techneut en kortere zijn voor zover ik weet niet te koop.

Alvast bedankt!
Whisky

Hey whisky,

Zin in een fietstocht met een doel?

Fiets van Bayreuth naar Heilsbronn. Een kleine 125 kilometer. Een pracht route. Bezoek in Heilsbronn het gastvrije hoofdkantoor en de fabriek van Ortlieb GmbH. En leg je probleem voor aan de mensen van Ortlieb met de mededeling "Super onhandig en stom systeem". Dan helpen ze je vast en zeker. Hartmut Ortlieb (de grote baas) zal dit zeker waarderen.

Succes ermee.

ORTLIEB Sportartikel GmbH
Rainstrasse 6
D-91560 Heilsbronn

Groetjes Pedersen

en een keer extra rond het stuur gaat natuurlijk weer net niet... :(

misschien wat tape eerst op het stuur of een stuk fietsband.. alhoewel dat wel inveerd natuurlijk... voor opvulling is vanalles mogelijk, stukje pvcpijp openzagen.. stukje daklood...

de schroeven zijn behoorlijk lang dus je kunt ze wel een heel eind indraaien. Of had je dat al geprobeerd?

Hoi!

Een bezoekje aan het kantoor lijkt me wel wat Pedersen! Ik wist niet dat ze hier zo dichtbij zaten.
Ik heb helaas niet zoveel tijd maar in een uurtje zit ik met de trein in Nurnberg en vanaf daar is het een kippeneindje.
Is zeker het proberen waard. Wie weet valt er daar nog wat "los te peuteren" :-)

Hoi Roald: Dat opvullen werkt denk ik niet zo goed. Het trilt meestal weer los, zeker op de paadjes die ik hier rij.
En ik heb zoveel kabel over dat ik dan wel heel erg veel tape/pvc nodig heb, stabieler wordt het er zeker niet van.
Maar misschien is een gehalveerde pvc pijp omwikkeld met stuurlint wel het proberen waard ja, bedankt voor de tip :-)
Of ik moet anders maar eens een BMW stuur kopen...

Het beste is volgens mij nog steeds het syteem waarmee je je fietsbel vastzet.
Stevig gebogen staal in meerdere groottes en vier schroeven, veel sterker dan al dat plasticspul. Ik had ook al problemen om mijn
cateye op het stuur te monteren en die zakte ondanks bergen plakband/stuurlint/rubber en wat niet al ook iedere keer omlaag door
de hobbelige wegen hier. En na een winter is alles van kunstof hier hoe dan ook verteerd...

Nog meer goede idee?n? Dan kan ik die aan Herr Ortlieb persoonlijk overbrengen 8)

Fiets de wereld,
Whisky

Roald schreef:misschien wat tape eerst op het stuur of een stuk fietsband..
Als ik het me goed herinner dan moet die tas blijven zitten op frictie, dus het opvullen met iets zachts (ook PVC) gaat misschien maar kort goed. Wellivht zijn er metalen opvulbussen die normaliter voor zadelpennen gebruikt worden. Kijk eens bij Roseversand. Het is een lapmiddel, dat geef ik toe.
Overigens is een stuur dunner dan 22 mm wel erg dun. Wat is dat voor merk?
Groeten,
Leon

Hoi Leon,

Het is een Modolo vlinderstuur, zat standaard op mijn T-400.
Ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval. Waar hij in de voorbouw (is dat nederlands?) vastgeschroefd zit is hij dikker en dan wordt hij naar beide kanten dunner.
Hoe dik hij precies is heb ik niet gemeten maar volgens de opgave van Ortlieb moeten hun kabels precies passen op sturen van 22-26mm in doorsnee en ik hou dus nog een stuk over.
Maar natuurlijk weer net te weinig om nog een keertje te omwikkelen :( Misschien kan het alleen met dikkere MTB sturen? De montage is afgebeeld op een recht MTB stuur.
Maarja, er rijden toch ook aardig wat luitjes rond op andere dikkere en dunnere sturen...

Hmmm, het wordt dan nog een hele klus dat te installeren want dan moet ik staal hebben met een net iets grotere diameter dan mijn stuur.
Zou ik anders zoiets als een remkabel kunnen gebruiken?

Groeten,
Whisky

sorry foutje

whisky schreef:Het is een Modolo vlinderstuur, zat standaard op mijn T-400. Ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval. Waar hij in de voorbouw (is dat nederlands?) vastgeschroefd zit is hij dikker en dan wordt hij naar beide kanten dunner.
Dan wordt het dus NOG dunner dan dunner dan 22? Ik denk dat je je vergist. Meet het eens op. Ik heb de gebruiksaanwijzing op de ortliebsite bekeken en ik geef toe dat ik het niet erg duidelijk vind. Ik hou het erop dat de viermaal gewonden kabel slap blijft hangen totdat je de lange schroeven met inbussleutel #3 aandraait. Het lijkt alsof ze willen zeggen dat je eerst de viermaal gewonden kabel chuin over elkaar moet leggen en hem tijdens het spannen weer terug moet leggen, maar cryptisch is zo'n tekstloze montageanleitung wel.
Heb je niet ook nog een adapter nodig vanwege het vlinderstuur?
Groet,
Leon

Er zijn twee diameters voor sturen: 7/8 inch voor mtb sturen en 15/16 inch voor racesturen. We hebben het dan over de diameter aan het uiteinde, op de plaats waar de remgrepen aan het stuur vastzitten (daarom passen mtb remmen en grepen niet op racesturen, en andersom). Daarnaast zijn er traditioneel twee diameters voor de plek middenin waar het stuur in de stuurpen zit: 25,4 mm (1 inch) voor mtb sturen, en 26 mm voor (de meeste) racesturen (behalve 26,4 mm voor oude Cinelli sturen, en oversized voor moderne racesturen).
Dit betekent dat je met deze Ortlieb kabeltjes dus een beugel kunt plaatsen op alle normale sturen, zowel op het gedeelte vlak naast de stuurpen, als op het geddelte wat verder weg dat eventueel al de diameter heeft van de remgrepen.
Als je stuur op het einde dunner zou zijn dan 7/8 inch pasten er toch ook geen remhandles op?
Wat ik me er zelf nog van herinner is dat ik ook heb zitten klungelen. Als je de twee uiteinden verwisselde maakte je juist een grotere of kleinere cirkel, en kwam het niet uit (precies weet ik het niet meer).
Een interessant verschil tussen de oude en de nieuwe beugel is overigens dat de nieuwe beugel de tas wat verder naar voren plaatst. Daardoor heb je minder last van dikke moderne stuurpennen, maar stuurt je fiets in principe wat minder goed.
WIm

Hoi,

Bedankt voor de hulp!

Gelukkig is mijn vlinderstuur niet zo sterk gebogen dus het past allemaal zonder adapter maar hij is wel erg dun ja. Ik heb helaas geen schuifmaat maar wel een centimeterlint. Hoe was het ook al weer: de omtrek gedeeld door Pi is de diameter? Wiskunde is niet mijn sterkste kant.

Bouwtekeningen gaan mij normaal wel goed af, ik was een echte Legofreak :)

Misschien kan ik wat kleine moertjes/dun staal buisje aan de kabels reigen zodat ze strakker komen te staan in de kabelhouder in plaatje 1. De kabels steken dan iets meer uit naar links op het plaatje. Dus het stuk tussen het eind van de kabel en de kabelhouder wordt opgevuld met moertjes.
Want voor zover ik het lees moeten de kabels al vanaf het begin (plaatje 4) strak om het stuur gewikkeld worden en komen dan precies uit.

Het enige wat de schroeven die met de inbus in de kabelhouder worden geschroeft doen is de tashouder fixeren op de kabelhouder als ik het zo zie (plaatje 5.1.2). En als je ze nog verder aandraait (plaatje 5.1.5) komen ze op de kabels en fixeren zo het gehele systeem. Ziet er allemaal niet zo heel erg stabiel uit als je weet dat er 3Kg in de tas moet kunnen. Dat hele gewicht hangt dan allemaal op twee schroeven en twee kabeltjes. Vraag me af of dat houdt bij regen en een hobbelige weg.
De tashouder is trouwens hol vanbinnen dus eventueel gebruikte moertjes/buisje zouden de montage niet in de weg zitten...

Hoi Wim!

Bedankt!

Miste net tijdens het schrijven je bericht :-)

Ik zal het eens moeten nameten hoe dik hij in het midden is. Dit is nl de plek waar de kabels omheen worden gedraaid.

Hoe bedoel je dit? 'Als je de twee uiteinden verwisselde maakte je juist een grotere of kleinere cirkel, en kwam het niet uit (precies weet ik het niet meer)'. Ik ben namelijk ook in staat dit soort dingen te doen met mijn ?ber technische kennis van niks :) Je bedoeld dat als je de kabelhouders verkeerd om houdt en dan de kabels er doorheen steekt alles niet past? Even een linkje naar de bouwtekening: http://ortlieb.de/_anleit/u3plus.pdf

Alleen die van Phillips zijn nog vager :)

Groeten, Whisky

Probeer eerst het kabeltje te monteren zonder het metalen ringetje op de houder. Dat geeft iets meer lucht. Als je het kabeltje daarna strak hebt zitten, kun je hem voorzichtig losdraaien en dan het ringetje er alsnog onder doen (wel doen, want anders trek je de bout door het plastic.)

Je kunt ook het ophangsysteem van de Ultimate 4 aanschaffen. Die is veel makkelijker te monteren. Bovendien is het een stuurhouder met een slotje, zodat ze je stuurtas niet kunnen stelen. :lol:
En je Ultimate 3 past er gewoon op. Succes!