Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bewaren accu van E bike tijdens winterstop. - Forum Wereldfietser

Bewaren accu van E bike tijdens winterstop.

In de winter gebruik ik mijn electrische fiets (Batavus Razer) minder en staat hij soms enkele maanden achter elkaar stil. Nu vraag ik mij af hoe ik het beste de accu kan behandelen. Ik meen eens gelezen te hebben dat op 40 % belading wegzetten en deze af en toe controleren en eventueel bijladen tot 40 % het beste is maar weet niet meer de argumentatie en kan dit advies niet meer terugvinden. Wat is de beste methode om de accu te bewaren met zo min mogelijk degradatieverlies? Ik hoor het graag jullie mening.

Met vriendelijke groet,
Wout
Woutv schreef:Ik hoor het graag jullie mening.
Wat zegt de gebruiksaanwijzing?
Li-ion en Li-polymeer accu's kan je idd het beste op 40% wegzetten. NiMH accu's moeten volledig geladen bewaard worden.
Vooral bij NiMH met enige regelmaat de lading van de accu controlleren ivm zelfontlading.

Het is dus van belang dat je weet wat voor accusoort het is.
Het is een Li-ion batterij. De gebruiksaanwijzing zegt tussen 25 en 50 %. Ik heb echter geleerd dat blindelings opvolgen van de fabrikant niet altijd de beste keuze is. Koga Miyata schreef in het verleden bijvoorbeeld voor dat je E fietsen met Li-ion accu's altijd na iedere fietstocht aan de oplader moet hangen, ook na een korte rit en tijdens de winterstop. Dat is in ieder geval geen goed advies gebleken. Dus aan een deskundig onderbouwd advies hecht ik meer waarde aan. Loknor heeft volgens mij eens iets hier over geschreven met onderbouwing erbij over het bewaren maar ik kan dat niet zo snel terug vinden.

Wout
Hier vind je een samenvatting van de eigenschappen van diverse typen Li-ion accu's.

Onder Maintenance (o.a. opslag) staat voor alle typen dat je deze accu's het beste "gedeeltelijk geladen" bij een lage temperatuur kunt opslaan. Tussen 40 en 60% lijkt me dan OK.
Bij lage temperatuur lopen alle chemische reacties trager, dus ook de zelfontlading. In Ni-Metaalhydride accu's zit een waterig electrolyt dat (ver) onder 0 graden zal bevriezen, maar bij Li-ion loop je dat risico niet. Je mag de accu dus gerust in de vrieskou opbergen.

Als je hem oplaadt, kun je dat wel beter bij binnentemperatuur doen.
Ook belangrijk : bewaar en laad de batterij zoveel mogelijk op "kamertemperatuur".
Direct bijladen na een vrieskourit in een koud hok is geen goed idee. Ook bij langdurig niet gebruik bewaar je ze beter ergens binnenshuis, als ze tenminste van de fiets kan.
50% is volgens mij een prima "rule of thumb". Ik let wel op dit soort dingen (net als niet te vaak laden als het niet nodig is), maar ik maak me er ook niet al te druk om. Ik gebruik de gezond verstand methode. :lol:

Overigens is er voor mensen met het oudere zogeheten "ION" fiets met naafmotor wel een heel belangrijk en helaas verwarrend detail. Het systeem heet dan wel "ION", de accu's zijn vaak NIMH. Zo zijn de "banaan"frame accu's NIMH en moet je die dus ook zo behandelen. Ik durf niet te zeggen welke "ION" fietsen met NIMH of Li_ION accu's zijn, dat moet je wel even navragen bij de dealer.

Gelukkig zijn nieuwe accu's volgens mij Li-Po of Li-Ion.

Voor meer info kan je beter even langswippen bij Tweakers.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1711133/0

De gebruiker jimh307 weet veel meer van accu's af dan ik. Mocht hij afwijkend advies hebben dan moet je vooral naar hem luisteren, ik ben op dit punt geen expert.
Bedankt voor jullie adviezen. Ik houd het op 40-50 % lading en eens per maand checken en kort bijladen indien nodig.

Met vriendelijke groet,
Wout
Nog voortboordurend hierop een opmerking. Het komt bij sommige apparaten voor dat de acculading die wordt weergegeven en in 'het systeem' staat totaal niet meer overeenkomt met de daadwerkelijke acculading. Blijkbaar werken sommige acculadingmeters met eoa stroom bijhoud systeem wat 'out-of-sync' kan raken. Het hangt van het systeem af of dit voor kan komen of niet, maar bij mijn laptop heb ik dat probleem soms en bv BionX blijkbaar ook: https://newwheel.net/questions/pages/vi ... Id=7733262 Als dat voorkomt helpt het dikwijls om de accu een keer volledig te ontladen en weer volledig op te laden. Dan blijkt dat bijvoorbeeld 56% waar de acculading op blijft steken eigenlijk 100% was.

Misschien is dit iets wat je ook het beste kan doen voordat je je systeem voor maanden wegzet.
60 a 70 % is juist, het is namelijk zo dat de accu's van Bosch, Shimano, Yamaha begrensd zijn aan de onder en bovengrens van de lading, als je ziet 100% dan is dit werkelijk maar 90%, Echter het allerbeste is om minimaal 1x per 6 weken een flinke rit te maken 40/50 km zodat de accu niet "lui" wordt, leg de accu zo mogelijk boven de 15 graden weg, ook laden boven de 15 graden geeft een betere prestatie van de accu, uit ervaring weet ik dat een accu van b.v. Bosch met een lading van 70% na een half jaar het gewoon nog doet.