Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo - Forum Wereldfietser

Naafdynamo

ik vraag me af wat de voor en nadelen van een naafdynamo zijn (buiten gewicht en prijs).
- hoe gebruikszeker, en wat indien de dynamo kapot gaat? en wat als naaf kapot is? welke kwaliteit vergeleken met Deore LX naaf
- hoeveel moet je extra trappen als hij aanstaat? Ik lees 3 tot 4 % extra, maar hoeveel wanneer hij uitstaat (ik zie ook ergens staan dat wanneer er geen eletriciteit gebruikt wordt/uit staat, je toch 3% verbruikt?! je kan beter altijd met licht aan rijden ivm veiligheid, kost alleen een lampjes extra!?)

In de laatste Vogelvrije Fietser van de Fietserbond stond een zeer goede test.
Voor zover ik mij herinner -en zoals uit de praktijk blijkt- zijn er twee die er met kop en schouders bovenuit steken: Dat is ten eerste de SON naafdynamo (met een juiste koplamp is het net een autolamp!). Zie vooral de site van Marten Gerritsen. De Schmidt Original Naben-dynamo rolt zowel met als zonder belasting het lichtst. Daarna volgt de Shimano -de DH-3N71- die van dezelfde kwaliteit heeft als een XT-naaf. Let op: Shimano maakt 16 verschillende naafdynamo's en daar zitten behoorlijke verschillen tussen. Dus let op het nummertje. :lol:
Wat is een goede vergelijkende praktest? Til het voorwiel op kijk hoe lang het wiel draait zonder en met belasting.

Ik ben al 10 jaar de gelukkige bezitter van een RENAK naaf dynamo. Dit is een mooie slanke naafdynamo met weinig rol weerstand. En je kunt deze dynamo ook uitschakelen.

http://www.renak.de

Foto: Renak naaf Dynamo
Afbeelding

Groetjes Pedersen

Als fanatiek randonneur gebruik ik al jarenlang Naafdynamo's.
Allereerst de Renak. Die heb ik als reservedynamo gebruikt voor de lange afstand. Voor mij viel de Renak niet te gebruiken als hoofddynamo vanwege het lawaai en de forse weerstand in ingeschakelde toestand. Hij heeft ook beperkingen in gebruik, zo mag ie van de fabrikant bijv. niet in tandems ingezet worden.
Sinds een jaar of 5 gebruik ik in m'n randonneuse een Schmidt (SON). Dat is voor mij de ideale naafdynamo. Vrijwel dezelfde rolweerstand als een niet-dynamonaaf als ie uit staat, niet merkbaar voelbaar als ie aanstaat. En het belangrijkste, sterk genoeg om 2 lampen te voeden (bij meer dan 20km/u). Met 2 lampen kan ik 's nachts even hard afdalen als overdag.
Over de rolweerstand in totaal, Francis Cooke van Audax UK heeft eens berekend dat het totale tijdsverlies van een naafdynamogebruiker (Schmidt) bij Parijs-Brest-Parijs iets in de orde van groote van een kwartier lag (op 1200km). En daarbij ging hij er ook nog eens vanuit dat een batterijlampgebruiker geen tijd zou verliezen met het verwisselen van batterijen.

Het hangt er overigens wel vanaf voor welk doel je de fiets gebruikt: voor een stadsfiets is de Shimano met rollerbrake natuurlijk erg handig. Verder is de Schmidt natuurlijk veruit het mooist.
Wim

Hoi. Ik Heb ook een tijdje met een SON rond gereden, en was er toch niet zo over te spreken. Ik vondt de rol weerstand van de SON aanzienlijk, vooral bij lage snelheden berg opwaards, het verbaasd me altijd weer als mensen beweren dat deze nihil zou zijn. Ook vondt ik, dat bij met het licht aan fietsen, het wiel als het waren begon te stotteren, vooral op hoge snelheid.

Moet je voor de grap een de volgende test doen. Pak een SON naaf in een wiel, bij de as aan biede kante vast en probeer dan het wiel maar eens met een vinger flick aan de spaken rond te laten draaien. Dat lukte mij niet. Zoveel weerstand zit er dus toch nog in. Deze weersatnd komt door het spannings veld tussen de magneten, dat er ook is als de verlichting uit staat. Deze weerstand wordt relatief gezien minder, naarmate de fiets snelheid toe neemt. Het werdt me naderhand verteld dat dit normaal was.

Ook is hij flink zwaar, en je kunt zelf de kogellagers niet vervangen.

Hij is echter wel erg handig in het gebruik, en soms mis ik hem daarom wel een beetje. ;-)

Een artiekel over de Shimano naaf:

http://www.sheldonbrown.com/harris/ligh ... imano.html

De DH-3N71 is de diskbrake uitvoering en de DH-3N70 de gewone. Ziet er veel belovend uit.


Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Hoi. Ik Heb ook een tijdje met een SON rond gereden, en was er toch niet zo over te spreken. Ik vondt de rol weerstand van de SON aanzienlijk, vooral bij lage snelheden berg opwaards, het verbaasd me altijd weer als mensen beweren dat deze nihil zou zijn. Ook vondt ik, dat bij met het licht aan fietsen, het wiel als het waren begon te stotteren, vooral op hoge snelheid.
[knip]

Hij is echter wel erg handig in het gebruik, en soms mis ik hem daarom wel een beetje. ;-)
Ik bekijk de rolweerstand praktisch, tijdens het rijden. Ik hoef niet terug te schakelen en zie mijn snelheid niet teruglopen als ik m'n verlichting aanzet tijdens het rijden (heb de schakelaars op het stuur zitten). Ook het bijsteken van de 2e lamp voel ik niet in de pedalen. OK, dit is een gevoelstest, het wachten is tot iemand deze test doet met een SRM meter.
Ik miste mijn SON tijdens mijn fietstocht door de Oekra?ne, de afgelopen weken. Zelfs zo erg dat ik een 2e SON ga kopen zodat mijn randonneur en m'n randonneuse beide een SON hebben.
Overigens is het een hele andere situatie of je de naaf gewoon met je vingers ronddraait of dat ie voortgeduwd wordt door het gewicht van jezelf en je fiets.
Tijdens ritten als Parijs-Brest en LEL is de SON trouwens een standaard uitrusting bij veel deelnemers. En tijd is daar een belangrijk gegeven.
dank voor alle reacties, ik blijf echter toch nog met wat vragen zitten:
(overigens werd mijn interesse gewekt toen ik zag dat VSF op de T400 standaard een naafdynamo gaat leveren)

- hoe gebruikszeker, en wat indien de dynamo kapot gaat? en wat als naaf kapot is?
- Ik lees dat je 3 tot 4 % extra moet trappen als hij de dynamo aanstaat? Ik ben vooral benieuwd hoeveel extra energie de naafdynamo vraagt wanneer hij uitstaat? Het gros van de tijd rijdt je namelijk met licht uit. (ik lees namelijk ook ergens dat wanneer er geen eletriciteit gebruikt wordt/uit staat, je ook 3% extra verbruikt. Licht aan/uit zou dus niets uitmaken!?)

Met name bij het gebruik van pekel in de winter moet je op je naafdynamo letten; na fietsen in de sneeuw dus even afspoelen. De kans dat hij stuk gaat is niet zo groot. Ik kan dit alleen vanuit de praktijk onderbouwen. Verder kun je een Shimano-naafdynamo maar aan een kant openmaken om de kogeltje te smeren. En afhankelijk van de naafdynamo loopt hij zwaarder dan een conventionele LX of XT-as als je geen stroom trekt. Voor een vergelijk -nogmaals- kijk even het artikel van de Vogelvrije Fietser na van deze maand.

Eric Schuijt schreef:Met name bij het gebruik van pekel in de winter moet je op je naafdynamo letten; na fietsen in de sneeuw dus even afspoelen
Hoi,
Wat gebeurt er anders? Het lijkt me nogal onpractisch; moet ik eerst naar boven om een emmer water te halen, de fiets buiten zetten, afspoelen, de fiets naar binnen en dan weer met de emmer naar boven.
Leon

Leon schreef:
Eric Schuijt schreef:Met name bij het gebruik van pekel in de winter moet je op je naafdynamo letten; na fietsen in de sneeuw dus even afspoelen
Hoi,
Wat gebeurt er anders? Het lijkt me nogal onpractisch; moet ik eerst naar boven om een emmer water te halen, de fiets buiten zetten, afspoelen, de fiets naar binnen en dan weer met de emmer naar boven.
Leon
Dat zie ik vooral als een theoretisch probleem, ik heb er althans nooit problemen mee gehad. In theorie lekt er een klein beetje stroom vanaf de naaf via de spaken naar de velg. Gezien de verschillende materiaalsamenstelling zouden dan de spaaknippels kunnen gaan oxyderen. Maar naar mijn ervaring is dat een puur theoretisch probleem.

Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:
Eric Schuijt schreef:Met name bij het gebruik van pekel in de winter moet je op je naafdynamo letten; na fietsen in de sneeuw dus even afspoelen
Hoi,
Wat gebeurt er anders? Het lijkt me nogal onpractisch; moet ik eerst naar boven om een emmer water te halen, de fiets buiten zetten, afspoelen, de fiets naar binnen en dan weer met de emmer naar boven.
Leon
Dat zie ik vooral als een theoretisch probleem, ik heb er althans nooit problemen mee gehad. In theorie lekt er een klein beetje stroom vanaf de naaf via de spaken naar de velg. Gezien de verschillende materiaalsamenstelling zouden dan de spaaknippels kunnen gaan oxyderen. Maar naar mijn ervaring is dat een puur theoretisch probleem.
Ha die Ivo,
En waar gaat die stroom dan naar toe? Ik zie het electrische circuit hier even niet. En als er wel een circuit is maken spaken en nippels best een aardig metaal-metaal-contact.
Groeten,
Leon

Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:Hoi,
Wat gebeurt er anders? Het lijkt me nogal onpractisch; moet ik eerst naar boven om een emmer water te halen, de fiets buiten zetten, afspoelen, de fiets naar binnen en dan weer met de emmer naar boven.
Leon
Dat zie ik vooral als een theoretisch probleem, ik heb er althans nooit problemen mee gehad. In theorie lekt er een klein beetje stroom vanaf de naaf via de spaken naar de velg. Gezien de verschillende materiaalsamenstelling zouden dan de spaaknippels kunnen gaan oxyderen. Maar naar mijn ervaring is dat een puur theoretisch probleem.
Ha die Ivo,
En waar gaat die stroom dan naar toe? Ik zie het electrische circuit hier even niet. En als er wel een circuit is maken spaken en nippels best een aardig metaal-metaal-contact.
Heb ik ook geen idee van. Maar dit is de reden van het probleem rond pekel die in de beginfase van de naafdynamo's genoemd werd. Zoals ik al aangaf geloof ik hier niet zo in.

Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:In theorie lekt er een klein beetje stroom vanaf de naaf via de spaken naar de velg
En waar gaat die stroom dan naar toe?
Heb ik ook geen idee van.
Ik krijg inmiddels een aardig 3D-ffect op mijn scherm. Hoeveel citaatdiepte zou dit forum aankunnen :wink:
Leon

Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:
Leon schreef:En waar gaat die stroom dan naar toe?
Heb ik ook geen idee van.
Ik krijg inmiddels een aardig 3D-ffect op mijn scherm. Hoeveel citaatdiepte zou dit forum aankunnen :wink:
Leon
Misschien een idee om electronen dichte kit van alabastine aan te brengen.
Deze kit zorgt ervoor dat de electronen in de dynamo blijven, en er alleen via de stroomdraad uit kunnen.
De losliggende electronen zorgen ook voor de 3% extra wrijving. Om dit op te lossen kan je een gaatje in de naaf boren en de electronen er uit laten lopen.
Je kan ook je koplamp omhoog draaien. Als de zon er in schijnt komen hier electronen in vrij. Via de stroomdraad gaan ze naar de naafdynamo, die zet het weer om in een mechanische beweging.
Omdat je voorwiel dan aangedreven wordt heb je een rendement van -3%, je hoeft dan minder hard te trappen.

Succes,

John.

Kan iemand mij dat wetenschappelijk (empirisch mag ook) aantonen.
Met die zogenaamde extra weerstand wordt het fietsen toch weer een stukje gezonder, harder trappen en dus stroomt je bloed sneller rond.
Trouwens hoe merk je dat je zwaarder moet trappen? Ik vind dat een Schwalbe Marathon XR zwaar trapt, maar dat kon ook tussen de oren zitten (zie een eerdere discussie op dit forum).

Aha, maar het foto-elektrisch effect treedt doorgaans alleen op bij kortere golflengten van het invallende licht, dus als je, zoals John voorstelt, je koplamp als zonnepanneel wilt gebruiken, moet je eerst een paar spuitflessen met ouderwetse drijfgassen leegspuiten. Hierdoor lost de ozonlaag op en kan het benodigde UV-licht onbelemmerd je koplamp bereiken. De aldus vrijgemaakte elektronen zullen zo helpen je fiets aan te drijven. (Vergeet niet dan eerst het elektronenafvoergaatje weer af te dichten met Beta-stopper (TM))

Overigens, als ik het goed begrijp ga je van die marathon-XRbanden beter nadenken. Je bloed gaat harder stromen, maar dan vooral tussen de oren? Betere zuurstoftoevoer dus, hetgeen al haast onvermijdelijk tot ongeëvenaarde denkprestaties zal leiden! Laat ze het bij Schwalbe niet horen, want dan verhogen ze onverwijld de prijs.

watje22 schreef:Overigens, als ik het goed begrijp ga je van die marathon-XRbanden beter nadenken. Je bloed gaat harder stromen, maar dan vooral tussen de oren? Betere zuurstoftoevoer dus, hetgeen al haast onvermijdelijk tot ongeëvenaarde denkprestaties zal leiden!
Dat verklaart natuurlijk ook waarom Kronan-fietsers meestal slechts kort Kronan-fietsers zijn :wink:
Leon

ik zie genoeg grappige reacties, mijn concrete vragen worden helaas vooralsnog echter niet beantwoord.
(overigens werd mijn interesse gewekt toen ik zag dat VSF op de T400 standaard een naafdynamo gaat leveren)

- hoe gebruikszeker, en wat indien de dynamo kapot gaat? en wat als naaf kapot is?
- Ik lees dat je 3 tot 4 % extra moet trappen als hij de dynamo aanstaat? Ik ben vooral benieuwd hoeveel extra energie de naafdynamo vraagt wanneer hij uitstaat??? Het gros van de tijd rijdt je namelijk met licht uit. (ik lees namelijk ook ergens dat wanneer er geen eletriciteit gebruikt wordt/uit staat, je ook 3% extra verbruikt. Licht aan/uit zou dus niets uitmaken!? dit kan ik me echter haast niet voorstellen, zoveel verlies, terwijl je meestentijds je licht op vakantie niet gebruikt)