Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grensovergang Roemenië-Hongarije - Forum Wereldfietser

grensovergang Roemenië-Hongarije

Volgende zomer willen we in Roemeni? en Hongarije gaan fietsen. Om Hongarije binnen te komen vanuit Roemeni? zouden we via een zuidelijke route gaan. Nu heb ik een probleempje wat de grensovergang betreft. Op onze Roemeni?-kaart (Reise Know-How 1/600 000) staat er een grenspost aangeduid tussen de dorpjes Cenad (R) en Kiszombor (H). Volgens de kaart van Hongarije (Michelin 1/400 000) is die grensovergang er niet. Er loopt zelfs geen weg in die richting.

Kunnen we nu daar nu wel of de grens over? Er zijn natuurlijk alternatieve routes. Maar over die specifieke grenspost had ik graag wat meer informatie gehad. Wie kan ons helpen?

Geert
Hallo Geert,
Op mijn ANWB-kaart van Roemeni? staat daar helemaal geen weg.
Ik zou er inderdaad niet op gokken dat daar een grensovergang is, want het is een EG-buitengrens.
Ik kan je daarnaast niet aanraden te lang langs de E68 (Szeged - Arad) te fietsen want dat is een van de drukste wegen van Roemeni? omdat het de doorgaande weg is voor vrachtverkeer naar Boekarest. Van Roemeni? geniet je beter als je het doel van efficient kilometers afleggen even vergeet.
Groeten en een mooie reis gewenst,
Leon (http://www.leonpoels.nl/roemenie)
Beste Geert,
Zowel op de kaart "Discover Romania by bike" van BikeRomania als op de autoatlas van Cartographia (1:300.000) staat deze grensovergang Cenad (R) - Kiszombor (H) gemarkeerd als internationale grensovergang. Op de eerste kaart die weg ook aangemerkt als fietsroute, dus ik denk dat je die best wel kan uitproberen.

Hier nog een kaartje van http://lazarus.elte.hu/moterkep/mb.htm

Afbeelding

En met wat googelen kan je de volgende info op het net vinden:

Grenz?bergang Cenad/Kiszombor

ist seit den 01.05.2001 von 07:00 - 19:00 (08:00 - 20:00 rum?nische Zeit) Uhr offen - Seit Ende des Jahres 2000 ist der kleine Grenz?bergang Kiszsombor/Cenad (ca. 25 km nach Szeged in Richtung Nadlac) im Betrieb genommen worden. Die Strecke aus Westeuropa zum jeweiligen Treffpunkt wird um ca. 40 km k?rzer. Bitte beachtet, dass die als LKW registrierten Fahrzeuge diesen Grenz?bergang NICHT ben?tzen d?rfen. Die letzten 4 km auf der ungarischen Seite bis zum Grenz?bergang besteht aus einer einzigen Asphaltspur.

Hallo Geert,

Die grensovergang van Kizombor (H) naar Cenad(RO) is wel degelijk open.
Het is wel verboden voor vrachtwagens maar met de fiets of de wagen is er geen probleem. Wel geloof ik dat de grensovergang alleen maar overdag open is. Ik ken de juiste uren niet, maar ik geloof tussen 9 en 17 uur of zo.
Veel succes met je fietstocht.