Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordragers - Forum Wereldfietser

Voordragers

Ik heb mij een nieuwe fiets aangeschaft. Aan de voorvork is echter geen enkel punt waar ik een voordrager aan kan bevestigen. Hoe kan ik dit oplossen, weet iemand raad.
Dank bijvoorbaat.
Tubus heeft hiervoor een adapterset.
vb:
https://www.bol.com/nl/p/tubus-adapter- ... country=BE

Is bij bovenstaande niet leverbaar, maar ongetwijfeld op andere plaasen nog wel.
Wat voor voorvork is het? Een verende, of een vaste? Carbon, staal, aluminium, titanium, hout?
Travelmaster schreef:
ma 15 jan, 2018 15:05
Wat voor voorvork is het? Een verende, of een vaste? Carbon, staal, aluminium, titanium, hout?
Aluminium.
Op een trekkingfiets? Doe anders eens een plaatje? Want de vorm van de vork kan ook nog uitmaken voor de uiteindelijke oplossing.
hier https://www.rosebikes.nl/artikel/tubus- ... aid:113539 hebben ze deze twee.
de bovenste voor iets dikkere diameters vind ik erg goedkope indruk maken,slangenklemmen samen met een lipje met wat schroefdraad er in en dan een boutje er doorheen tegen de lak van je voorvork aan....

een U-vormige beugel (google eens op 'uitlaatklem', maar dan heb je al snel een te grote diameter) kan ook. doe wel iets stugs tussen klem en voorvorkbuis, zodat je je vorkbuis niet beschadigd.

of struin eens een 'bagagedrager-onderdelen' deel van een site met fietsspullen af. dan vind je ook wel iets geschikts.

Bijlagen

Travelmaster schreef:
ma 15 jan, 2018 15:36
Op een trekkingfiets? Doe anders eens een plaatje? Want de vorm van de vork kan ook nog uitmaken voor de uiteindelijke oplossing.
Zonder veel meer info over de fiets is elk advies denk ik inderdaad niet meer dat een onzekere slag in de lucht.
We weten niet eens of het om een lowriderddrager of een hoge bagagedrager gaat en wat voor tassen er aan moeten en hoe zwaar die zouden zijn. Dat is een zwak punt van fora dat je als lezer niet meer info hebt dan dat er te lezen is. Je kunt dan dingen aannemen omdat 'het meestal zo is', maar daarmee kun je er ook dik naast zitten.
er mist ergens iets :wink:

Bijlagen

Wat ook nog wel speelt is de sterkte van de vork. Alu vorken zijn niet altijd even sterk als die van staal, en als de bouwer geen oogjes heeft aangebracht zou ik me toch wel wat bedenken: hij kan er een reden voor gehad hebben.
Ik had in het recente verleden een Focus Mares AX4.0. Die had ook een aluminium voorvork zonder nokken, maar die was veel te dik voor de oplossing van Tubus. Ik heb het daarom eerst met alleen achtertassen en bagagedrager gedaan en heb na de proef een Santos Travellite gekocht (even de andere kant op kijken bij het pinnen ...). Als alternatief heb ik toen nog gekeken naar de dragers van Thule, speciaal voor voor- en achtervorken zonder nokjes:

https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-acc ... k-_-100090

Ik heb er geen ervaring mee. Je zou wellicht liever tassen lager hebben en het zal vast niet zo stabiel zijn als een echte drager, maar bij Thule weten ze wel iets van dragers maken, dus rommel zal het vermoelijk ook niet zijn. De sterkte van de voorvork zou ook een probleem kunnen zijn, de kachelpijpen van de voorvork van de Focus zullen een zeer beperkte wanddikte hebben gehad en niet bedoeld zijn geweest om iets op te klemmen.

Een totaal andere invalshoek, kan iets uit de bikepacking hoek (bijvoorbeeld een frametas) je wellicht van dienst zijn?
Blablablablablablaplaaatjeee!
Ik heb een Salsa voorvork gemonteerd in mijn fiets en daar een tubus voordrager aan bevestigd.
Die vorken zijn niet zo duur, rond de 100 euro en heb je in verschillende lengtes en naloop zodat het rijgedrag van je fiets hetzelfde blijft.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AE09C96
Travelmaster schreef:
do 18 jan, 2018 11:57
Blablablablablablaplaaatjeee!
Inderdaad. Zonder zinnige info geen zinnig advies.
hoogframe schreef:
di 16 jan, 2018 11:57
hier https://www.rosebikes.nl/artikel/tubus- ... aid:113539 hebben ze deze twee.
de bovenste voor iets dikkere diameters vind ik erg goedkope indruk maken,slangenklemmen samen met een lipje met wat schroefdraad er in en dan een boutje er doorheen tegen de lak van je voorvork aan....

een U-vormige beugel (google eens op 'uitlaatklem', maar dan heb je al snel een te grote diameter) kan ook. doe wel iets stugs tussen klem en voorvorkbuis, zodat je je vorkbuis niet beschadigd.

of struin eens een 'bagagedrager-onderdelen' deel van een site met fietsspullen af. dan vind je ook wel iets geschikts.
Hiermee ga ik aan de slag.
Bedankt
beste tirre,
wil je alsjeblieft (toch) een foto van je fiets en vooral de voorvork plaatsen, want er zijn hier meerdere mensen die je wat gerichter advies willen geven (dan ik met wat onderdelen-tips). zo hopen we te voorkomen dat je je voorvork meer leed dan plezier doet. :wink:
ik heb de beugeltjes van Tubus (op de afbeelding hierboven) laatst bij Rose bestelt en mij viel op dat die aan de binnenkant niet mooi rond waren, maar enkele gekromde vlakken hebben en dan weer een inkeping. ik ga inde toekomst echt opletten met monteren hoe dit op de buizen van een voorvork drukt/aansluit: egaal/gelijkmatig kan minder kwaad dan meer plaatselijke hoge(re) druk. ik heb meerdere brekende voorvorken van dichtbij meegemaakt en 'je wordt er niet knapper van' zal ik maar zeggen. :D
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
zo 21 jan, 2018 19:57
beste tirre,
wil je alsjeblieft (toch) een foto van je fiets en vooral de voorvork plaatsen, want er zijn hier meerdere mensen die je wat gerichter advies willen geven (dan ik met wat onderdelen-tips). zo hopen we te voorkomen dat je je voorvork meer leed dan plezier doet. :wink:
ik heb de beugeltjes van Tubus (op de afbeelding hierboven) laatst bij Rose bestelt en mij viel op dat die aan de binnenkant niet mooi rond waren, maar enkele gekromde vlakken hebben en dan weer een inkeping. ik ga inde toekomst echt opletten met monteren hoe dit op de buizen van een voorvork drukt/aansluit: egaal/gelijkmatig kan minder kwaad dan meer plaatselijke hoge(re) druk. ik heb meerdere brekende voorvorken van dichtbij meegemaakt en 'je wordt er niet knapper van' zal ik maar zeggen. :D
groet! hoogframe
Zitten er niet juist daarom ook rubbers bij die beugeltjes? Bij gebrek hieraan kun je natuurlijk ook een afgedankte binnenband gebruiken om insnijding en of schade doordat het alsnog gaat schuren te beperken.
Marten, M-Gineering heeft hier uitstekende beugeltjes voor. Inderdaad stukje binnenband of tape voor je de beugels plaatst houdt je lak mooi.
hoogframe schreef:
zo 21 jan, 2018 19:57
beste tirre,
wil je alsjeblieft (toch) een foto van je fiets en vooral de voorvork plaatsen, want er zijn hier meerdere mensen die je wat gerichter advies willen geven (dan ik met wat onderdelen-tips). zo hopen we te voorkomen dat je je voorvork meer leed dan plezier doet.

Dat ik geen foto van de voorvork plaats ligt simpel aan het feit dat ik niet goed weet hoe dat in zijn werk gaat.De ouderdom hé.
Voorlopig ga ik eens testen of het met een spanring en een stukje binnen band lukt, als dit niet lukt zal ik aan mijn kinderen of kleinkinderen om alsnog een foto van de voorvork te plaatsen.
Inge1 schreef:
ma 22 jan, 2018 06:38
Marten, M-Gineering heeft hier uitstekende beugeltjes voor. Inderdaad stukje binnenband of tape voor je de beugels plaatst houdt je lak mooi.
En wat denk je wat de eerste vraag is die Marten dan stelt?
tirre schreef:
ma 22 jan, 2018 08:54
Dat ik geen foto van de voorvork plaats ligt simpel aan het feit dat ik niet goed weet hoe dat in zijn werk gaat.De ouderdom hé.
Dat hoeft je er toch niet van te weerhouden om te vertellen (in woorden) waar het om gaat?